Dit is de rating van alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2021
Op basis van de laatste inspectie is de moeilijkheidsgraad toegekend aan alle kasseistroken die zaterdag en zondag worden aangedaan tijdens Parijs-Roubaix. De route telt drie sectoren met de maximale vijf sterren: het Bos van Wallers, Mons-en-Pévèle en de Carrefour de l’Arbre.
De inspectie van het parcours is uitgevoerd door koersleider Thierry Gouvenou en Franck Perque, wedstrijdleider van Parijs-Roubaix Femmes. De kasseistroken zijn beoordeeld op basis van hun lengte, de onregelmatigheid van de kasseien, de algemene conditie van de sector en de locatie. De mannen rijden alle dertig stroken, de vrouwen alleen de laatste zeventien (vanaf de sector van Hornaing naar Wandignies).
De kans dat we komende zondag getrakteerd worden op een modderfestijn, is niet uitgesloten. De 118e editie van de klassieker lijkt namelijk een natte uitgave te worden, gezien de laatste weersvoorspellingen.
Alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2021

Pont Gibus, vernoemd naar de Franse wielerheld Gilbert Duclos-Lasalle – foto: Cor Vos
30. Troisvilles à Inchy (nog 161,4 km) 2.200m – ***
29. Viesly à Quiévy (nog 154,9 km) 1.800m – ***
28. Quiévy à Saint-Python (nog 152,3 km) 3.700m – ****
27. Saint-Python (nog 147,6 km) 1.500m – **
26. Haussy à Saint-Martin-sur-Écaillon (nog 141,1 km) 800m – **
25. Saint-Martin-sur-Écaillon à Vertain (nog 136,8 km) 2.300m – ***
24. Capelle à Ruesnes (nog 130,4 km) 1.700m – ***
23. Artres à Quérénaing (nog 121,4 km) 1.300m – **
22. Quérénaing à Maing (nog 119,6 km) 2.500m – ***
21. Maing à Monchaux-sur-Écaillon (nog 116,5 km) 1.600m – ***
20. Haveluy à Wallers (nog 103,5 km) 2.500m – ****
19. Trouée d’Arenberg (nog 95,3 km) 2.300m – *****
18. Wallers à Hélesmes (nog 89,3 km) 1.600m – ***
17. Hornaing à Wandignies (nog 82,5 km) 3.700m – ****
16. Warlaing à Brillon (nog 75 km) 2.400m – ***
15. Tilloy à Sars-et-Rosières (nog 71,5 km) 2.400m – ****
14. Beuvry à Orchies (nog 65,2 km) 1.400m – ***
13. Orchies (nog 60,2 km) 1.700m – ***
12. Auchy à Bersée (nog 54,1 km) 2.700m – ****
11. Mons-en-Pévèle (nog 48,6 km) 3.000m – *****
10. Mérignies à Avelin (nog 42,6 km) 700m – **
9. Pont-Thibault à Ennevelin (nog 39,2 km) 1.400m – ***
8. Templeuve (L’Épinette) (nog 33,8 km) 200m – *
8. Templeuve (Moulin-de-Vertain) (nog 33,3 km) 500m – **
7. Cysoing à Bourghelles (nog 26,9 km) 1.300m – ***
6. Bourghelles à Wannehain (nog 24,4 km) 1.100m – ***
5. Camphin-en-Pévèle (nog 19,9 km) 1.800m – ****
4. Carrefour de l’Arbre (nog 17,2 km) 2.100m – *****
3. Gruson (nog 14,9 km) 1.100m – **
2. Willems à Hem (nog 8,2 km) 1.400m – ***
1. Roubaix (Espace Charles Crupelandt) (nog 1,4 km) 300m – *
Voor de liefhebber de documentaire van Holland Sport: https://youtu.be/0JvcsRLderk
Benieuwd naar de voorbeschouwing hier op Wielerflits. Samen met LBL, de Ronde en Strade Bianche een van de mooiste huzarenstukjes van afgelopen jaren…
Uiteindelijk hangt het vooral van de renner af. Op de kasseien rijden is en blijft een kunst. Voor mij heeft het vooral met gewichtsverdeling en core stability te maken.
De vrouwenkoers zal driftig bestudeerd worden.
-De huidige carbon frames en onderdelen zijn veelal geoptimaliseerd om in verschillende omstandigheden goed te zijn, dit zal echt geen probleem zijn.
-Gravelbikes, goede grap. Wellicht komt er nog een verdwaalde crosser langs zoals vroeger, dat kan wel. Al hebben tegenwoordig alle frames ook genoeg clearance voor minimaal 28mm banden, dus ik verwacht geen crossers of andere gekke dingen.
-Steeds meer renners stappen over op tubeless, perfect voor op de kasseien IMO. Je ziet het bv al bij Wanty en Ineos. Voordeel is dat je geen snakebite-lek meer kan hebben want geen binnenband. Kleine gaatjes dichten snel zonder dat je het door hebt. Ik verwacht veel renners tubeless.
-Winnaar heeft hier schijfremmen.
Tubeless? Waarom in hemelsnaam? Dat zijn mi. Echt verkoopspraatjes.
Tubes zijn inderdaad duur en arbeidsintensief. Dat is uiteraard geen probleem voor profs. Flikker er wat stan’s in en je hebt ineens ook het voordeel van tubeless mee. Maar dan blijven tubes het voordeel hebben dat de velgen heerlijk ‘plat’ zijn.
Neen, elke purist rijdt Roubaix met tubes…
Tubeless is de kans op een stootlek veel kleiner. Sowieso is 95% van de lekke banden in PR een stootlek.
En je mag van mij best een purist zijn hoor, maar tubeless is feitelijk gezien de betere optie. Het enige nadeel is dat je niet (zo goed) door kan rijden als ie plat is.
De velg (het velgbed) leent zich gewoon veel beter. De 'opstanden' die je met een tubeless velg hebt zijn mi. niet bevorderlijk. Daardoor is het stuurgedrag van een tube-velg in combinatie met de demping mijns inziens het best op kasseien.
(Maar tubes zijn marketinggewijs niet interessant want je krijgt ze niet gesleten aan het grote publiek)
Denk overigens dat het stuurgedrag weinig uitmaakt; dat is mijn ervaring althans en ik heb op elk soort banden gekoerst. Persoonlijk rij ik het liefst tubeless nu, al helemaal als ik over kasseien zou moeten. :)
Alleen ben ik zo’n romanticus die het een deel van de mythe vindt om met ongemerkte Dugast tubes op badass gespaakte ‘Reine du Nord’ wielen te verschijnen.
Iig puur genieten deze koers!