Dit is de auto van Tour de France-directeur Christian Prudhomme
Foto: Charly Lopez ASO
vrijdag 18 juli 2025 om 13:18

Dit is de auto van Tour de France-directeur Christian Prudhomme

Ad In 2020 introduceerde Škoda de eerste volledig elektrische ‘rode auto’ voor de Tour de France in de vorm van de Enyaq. De eerste speciaal gebouwde elektrische auto van het merk maakte zijn debuut in de vijfde etappe van Gap naar Privas. Later in de ronde werd de auto in nog twee etappes gebruikt.

De ombouw van een standaard Enyaq SportLine naar de auto van de Tour de France koersdirecteur Christian Prudhomme werd uitgevoerd door prototypebouwers Best Modell, onder toezicht van Škoda-ingenieurs. Als onderdeel van de transformatie werd een zonnedak boven de achterbank geïnstalleerd (normaal zit deze boven de bestuurder en passagier), terwijl de standaard dakdragers hoger werden gemaakt zodat ze gemakkelijker vast te houden zijn wanneer de auto in beweging is. Het ombouwteam moest ook een nieuwe middenconsole en een koelkastje ontwerpen voor de traditionele fles champagne.

Om ervoor te zorgen dat de extra uitrusting van het voertuig de actieradius van de Enyaq niet zou beïnvloeden, installeerde het team twee 75-ampère-accu’s in de kofferbakvloer. Het ontwerp werd voltooid met nieuwe champagneglashouders, die intern door Best Modell werden ontworpen en 3D-geprint.

Foto: Charly Lopez/ASO

Naast de carrosserieaanpassingen is de Enyaq uitgerust met een aantal kenmerken die de milieuvriendelijkheid vergroten. Hiertoe behoren speciale banden die door Continental (tevens hoofdsponsor van de Tour de France) speciaal voor de Enyaq zijn ontwikkeld. De speciale banden, die op alle A.S.O. Enyaq’s tijdens het evenement worden gebruikt, zijn voorzien van karkassen die volledig zijn gemaakt van gerecycled PET-materiaal.

Na zijn succesvolle debuut in 2020 op drie geselecteerde etappes, besloot het organisatieteam van de Tour de France om de Enyaq vanaf 2021 te gebruiken als het belangrijkste voertuig voor de koersdirectie. Sindsdien is het de belangrijkste Direction Generale auto voor het evenement, waarbij de Superb iV (Plug-in Hybride) wordt gebruikt voor sommige bergetappes.

De Škoda van Prudhomme is verder uitgerust met een indrukwekkend arsenaal aan technische voorzieningen, waaronder zes radioantennes op het dak, verschillende microfoons en vier radiokanalen. Deze bevinden zich in een console die zich in het midden van de achterbank bevindt. Van hieruit verzendt en ontvangt Tourdirecteur Prudhomme commando’s en informatie, organiseert hij het verkeer rond het peloton en blijft hij voortdurend in contact met stewards en andere wagens in de Tour.


Verantwoording:
Škoda is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine
1 Reacties
18-07-2025 13:27
Het is en blijft een Skoda…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine