donderdag 16 oktober 2025 om 13:55

‘Diskwalificatie van Jan-Willem van Schip in NIBC Tour of Holland lijkt wel een afrekening’

Video De eerste renners zijn inmiddels van het startpodium gerold voor de tijdrit van vijftien kilometer, maar Jan-Willem van Schip lijkt niet te mogen starten in de NIBC Tour of Holland. De renner werd woensdagavond gediskwalificeerd vanwege zijn zadelpen, maar zijn ploeg Parkhotel Valkenburg besloot protest aan te tekenen. Is er inmiddels al nieuws?

Het verhaal is inmiddels bekend, maar nog altijd een heet hangijzer en het gespreksonderwerp in de NIBC Tour of Holland: de diskwalificatie van Jan-Willem van Schip. De hardrijder werd woensdagavond uit koers genomen na de eerste rit in lijn van de NIBC Tour of Holland 2025, omdat hij niet zou rijden op een door de UCI goedgekeurde fiets. Zijn zadelpen zou niet conform de UCI-eisen zijn.

Volgens de renner en zijn ploeg Parkhotel Valkenburg is de fiets echter goedgekeurd door de UCI, die Van Schip hoogstpersoonlijk uit koers liet halen. Alleen de internationale wielerbond kan de diskwalificatie nog terugdraaien. Een spannende middag wacht, of heeft teammanager Paul Tabak al nieuws? “Het is nu 13u00 en er is nog geen officiële beslissing. Ja, de officiële beslissing is diskwalificatie, maar we zijn nog bezig om dat terug te draaien”, klinkt het in gesprek met WielerFlits.

“We denken dat we vrij sterk staan. We hebben de documentaire aangeleverd waarin de UCI de fiets heeft goedgekeurd, net als de schetsen van de fiets. Daarin staat niet specifiek iets over de zadelpen geregistreerd. We denken dat we wel sterk staan, maar op het moment dat we dit allemaal sturen, reageert men niet meer. Ik denk dat het inmiddels te laat is om dit nog terug te draaien.”

Van Schip zit inmiddels weer thuis. “Hij zit een uur hiervandaan, maar er is altijd wel een mouw aan te passen. Mocht het nog teruggedraaid worden, dan mag hij nog starten in het laatste blok. De tijdrit zal ons een zorg zijn, het gaat ons vooral om het vervolg van de ronde. Ik hoop dat ze nog een keer goed kijken naar de argumentatie en inzien dat ze fout zijn.”

Afrekening? 
“Jan-Willem fietst nu drie jaar voor ons. We hebben altijd veel discussie gehad met UCI-commissarissen over zijn stuur, maar nooit over zijn zadelpen. We hebben altijd documentatie bij ons en dat laten we ook altijd zien. Naar aanleiding daarvan mag hij steeds zijn weg vervolgen. Je hoeft Jan-Willem niet uit te leggen wat de UCI-regels zijn en waar hij zich aan moet houden. Dat het er wat anders uitziet en dat hij wat anders is dan anderen, maakt het alleen maar bijzonder.”

“Ik denk dat hij met weinig respect wordt behandeld door de KNWU, met zijn uitsluiting van de baanselectie. Ik vraag me dan af: waarom? Hij is echt een topsporter en een stimulans binnen onze ploeg en richting andere ploeggenoten”, aldus Tabak. Is er dan sprake van een afrekening? “Het is geen jongen met een onbeschreven blad. Het lijkt wel op een afrekening, ja. Ze zoeken hem een beetje. Ik zei het al gekscherend: als hij zijn snor verkeerd had afgeschoren, hadden ze hem ook gediskwalificeerd.”

‘Gezeik’
Hoe gaat Van Schip eigenlijk zelf om met de situatie? “Hij is teleurgesteld en verdrietig en dat is natuurlijk terecht. Hij komt uit een enorm diep dal en is daar uit geklommen. We hebben een traject voor hem uitgestippeld richting de NIBC Tour of Holland en het baanseizoen en dan krijg je dit gezeik. Want het is echt gezeik.”

“Hij heeft op de vooravond van de ronde op het podium gestaan met zijn fiets. Daar waren de officials ook al aanwezig. Jan-Willem was er ook nog op de dag van de tijdrit, met zijn fiets. Dat is door iedereen gezien. Zeg het dan voor de start, dan zetten we er een andere pen in. Dit is mosterd na de maaltijd”, doelt Tabak op de diskwalificatie.


NIBC Tour of Holland: speel GRATIS mee met WielerFlits Ploegleider!

Speciaal voor de terugkeer van de NIBC Tour of Holland 2025 organiseert WielerFlits Ploegleider in samenwerking met NIBC Bank een nieuw managementspel. Meespelen is gratis! Voor de winnaars van het spel is een rijkgevulde prijzenpot samengesteld, bestaande uit een racefiets, cadeaubonnen, gesigneerde leiderstrui en een abonnement op RIDE Magazine.


RIDE Magazine
24 Reacties
14:28
Toch mooi om te zien, UCI kan vanuit Zwitserland op basis van beelden en foto gelijk iemand diskwalificeren. Maar reageren op documentatie is te lastig. Het is lachwekkend hoe ze met deze situatie omgaan. Als er dan tegen bewijs geleverd word vind ik dat daar heel snel (lees binnen 2/3 uur) antwoord op moet komen. Straks blijkt die jongen onschuldig en is zijn laatst koers naar de kloten geholpen voor niks. En wat staat er dan tegen over. Waarschijnlijk nog niet eens een sorry
Laat dat 'lijkt' maar weg. Typisch ook dat ze niks van zich laten horen. Wat een klucht is de UCI zeg.
14:01
Laten we blij zijn dat de NIBC Tour of Holland met deze diskwalificatie weer een stukje veiliger is geworden. Goed dat de UCI zo scherp is en de reglementen nauw in het oog weet te houden.
    14:07
    Het zou toch wat zijn als er een te hoge sok verstrikt raakt om die rare zadelpen.
    14:14
    Los van wat jij of menig ander wielerliefhebber ervan vind, lijkt het mij wel belangrijk dat de UCI haar eigen reglementen toepast.

    Als de fiets, dan wel de onderdelen uitvoerig gedocumenteerd zijn en dus conform de eisen van de UCI, heeft de UCI geen enkele reden om deze DSQ te rechtvaardigen.

    Los van het feit dat is hem maar een rare snuiter vind en ik het misschien ook niet allemaal graag zie hoe hij rondrijdt, regels zijn er om toegepast worden, voor iedereen.
    Zoniet moet de UCI haar eigen reglementen aanpassen dan wel aanscherpen.
    14:26
    Welk reglement Sven Nys? Ik vroeg het je gister ook al maar het bleef verdacht stil
    14:30
    Het UCI reglement.
    14:32
    Welke regel uit het reglement
    14:35
    De regel waarop de UCI heeft besloten hem op te diskwalificeren.
    14:51
    Kortom, het kan je geen niet echt schelen. Jij vindt Van Schip raar/gevaarlijk en vindt het de DSQ dus prima ongeacht of er wel een behoorlijke regel aan ten grondlsag ligt.
    15:07
    https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/36HocrJva5dgK9VloO9GVN/2b3af5b68604dc51521dbec0f60f8fbf/Clarification_Guide_of_the_UCI_Technical_Regulation_-_20250201_-_ENG.pdf

    Pagina 27 t/m 29, section N-N tot O-O, mischien?

    Ik weet het niet, ik lees deze regelementen voor het eerst, maar ik vind het machtig interessant.

    Of het is hetzelfde verhaal als met het brilletje met neus van Groenewegen, niet verkrijgbaar is verboden. Maar die regel heb ik nooit helemaal begrepen, omdat je ook wel weer dingen mag testen.
14:33
Maar kan de UCI ook een verklaring geven waarom het een x aantal jaren wel goed gekeurd is en nu niet?
15:53
Als die foto's die bij het eerdere bericht stonden, met dat extreem smalle stuur, de extreem lange stuurpen en de zadelpen met de hoek erin de fiets is waar hij op reed dan interesseert het regelement mij persoonlijk niet eens heel veel.

Als iedereen op zijn eigen manier met dat soort rare constructies (die dan natuurlijk ook allerlei kanten op gaan) gaat fietsen wordt het zeker gevaarlijker in het peloton en geeft een heel raar beeld.

Ik wil deze discussie niet vermengen met het feit dat hij zelf ook 'anders' is, depressie, asperger, dat mag aandacht hebben en daar kan rekening mee worden gehouden in bepaalde dingen. Ik moest heel hard lachen om zijn 'doorgesnoven junkie stijl' opmerking, leuk dat hij een karakter is. Maar, het gaat er hier om dat zijn fiets anders is.

Hij rijdt op een bizar afwijkende fiets (nogmaals aangenomen dat het de fiets is van de eerdere foto's) en hij blijft ook continu die grens opzoeken. Dan is de verdediging dat hij precies binnen de regels blijft. Ik heb in 25 jaar wielrennen kijken nog nooit zo'n rare setup gezien. Hij mag wat mij betreft de grenzen opzoeken, maar dat daar dan tegengas op komt die vervelend voor hem uit pakt, tsja daar moet ie dan wel beter mee omgaan wat mij betreft.
    15:59
    Dat die fiets er anders dan normaal uit ziet is waar. Maar als die fiets binnen de regels past, is het geen reden iemand uit koers te zetten. Het feit dat hij er zo bij rijdt is te danken aan de UCI zelf. Dan hadden ze andere regels moeten maken.
    Waar komt die aanname vandaan dat een andere positie op de fiets per definitie gevaarlijker is?
    16:12
    Op basis van welke regels blijkt dat deze fiets binnen het reglement past, Vissertje?
    @svennysfan

    Zo werkt het natuurlijk niet. Er is geen enkele regel waarop deze fiets níet binnen het reglement past. Zelfs de UCI moet hierin een antwoord schuldig blijven, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Als zelfs de UCI niet kan uitleggen waarom deze fiets niet mag, dan weten we wel hoe laat het is toch?
    Visserije Piet, wat is nu het hoofddoel dan? Randjes van regels opzoeken?

    Waarom kan JW van Schip niet bijv op een ander formaat fiets met de pen normaal gemonteerd? Ik begrijp het niet.
14:57
Zou ook mooier zijn moesten de verklaringen niet zo selectief zijn. Je kan duidelijk zien dat die omgekeerde zadelpen een nieuwigheid is in z'n setup, dus doen alsof deze al drie jaar is goedgekeurd door we UCI is nogal vreemd.
Het lijkt me ook dat het goedkeuren van afzonderlijke onderdelen niet betekent dat je die onderdelen naar believen mag monteren. Je kan bij wijze van spreken twee goedgekeurde stuurpennen als crank gebruiken en een goedgekeurde crank met pedaal als zadel gebruiken.
    15:00
    Nieuwigheid in de setup? Ik kan je foto’s laten zien van de giant waar die in 2023 op reed met exact de zelfde zadelpen
15:17
Misschien hebben ze bij de UCI schrik dat 'ie er weer eentje uit wedstrijd kopt?

Je zal het maar voor hebben: Jan-Willem komt vanuit je rug voorbij gereden maar je maakt een inschattingsfoutje omdat je op iemand op een normale fiets had gerekend. Maar Jan-Willem wil echt wel de doorgang en kopt je keihard de berm in.
    met een smal stuurtje komt ie er juist makkelijker langs. Waarom denk je dat het hele peloton de laatste 2 jaar is overgestapt naar 36/38 stuurtjes?
    15:37
    Ga je je dan niet net door kleinere gaatjes proberen te wringen, met weer kopstoten tot gevolg als iemand niet van wijken wil weten? Moet een stuur vanaf 2026 niet minstens 40 cm breed zijn?
    Het breedste punt moet vanaf 2026 40cm zijn ja.
    Mwoah, valt mee hoor. En het zijn profs he, die kunnen allemaal wel sturen in de regel. Ik heb JW nooit een valpartij zien veroorzaken in het wegpeloton, die knul kan meer dan prima sturen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.