Dimitri Claeys wacht toekomst bang af: “Ik ben hier nog niet klaar mee”
Een aantal Belgische WorldTour-profs dreigt hun job te verliezen. Onder meer Victor Campenaerts, Stijn Vandenbergh, Guillaume Van Keirsbulck, Julien Vermote, Sander Armée en Dimitri Claeys. Die laatste werd onlangs nog 6de in de Ronde van Vlaanderen. “Elke dag verkleint de kans dat ik volgend jaar nog prof ben.”
In 2016 werd Claeys negende in de Ronde van Vlaanderen. Dit jaar zesde. Het zou zomaar kunnen dat de 33-jarige Oost-Vlaming zijn carrière afsluit met dat laatste resultaat. “Het ziet er in elk geval niet goed uit”, zegt Claeys in Het Laatste Nieuws. “Elke dag die voorbijgaat zonder nieuws is er een te veel. En verkleint de kans dat ik volgend jaar nog nog prof ben.”
Nog voor de oktoberklassiekers liet Cofidis de Gentenaar weten dat er voor hem geen plaats meer was. “De ploeg gaf voorrang aan het versterken van haar rondekern voor Guillaume Martin en zoekt oplossingen voor een beter rendement van sprinters Viviani en Laporte, die onder de verwachtingen bleven. Dat gaat onvermijdelijk ten koste van de klassieke groept”, gaat hij verder. “En dus van mij.”
“Misschien komt het toch nog goed,” maakte Claeys zich sterk sterke prestaties in de slotrit van de BinckBank Tour en de Ronde. “Maar ondertussen zitten een aantal teams waarin ik mezelf zie koersen vol. Andere verdwijnen of krimpen hun budget in. We zijn november. Ik vrees dat het te laat is. Jammer zou dat zijn, want ik ben hier nog niet klaar mee. Er zijn veel betere renners dan ik, maar in het klassieke werk kan ik nog perfect mijn ding doen.”
Wat in de marketing wel duidelijk is dat de exposure, simpelgezegd hoeveel minuten men als sponsor duidelijk in beeld is, meer en meer van belang is voor de sponsoren. Men wil waar voor de investeringen.
Drie grote rondes, kans op in ieder geval ca 60 dgn exposure, althans een deel ervan.
Een 5 tal, karig gerekend dus, rondes van ca 5 a 7 dgn. Minimaal 30 dagen kans op exposure.
De marketing manangers van sponsors kijken er niet naar of klassiekers tbv de wielerfan bekangrijker zijn of niet, die kijken puur naar aantal minuten in beeld.
Zij rekenen met aantal kijkers per zender en tegenwoordig ook de belangrijke internet kanalen zoals bijv. GCN, Eurosport alwaar veel
video's bekeken worden met en 6 tal minuten verslag vd dag, youtube etc. En uiteraard kijken ze ook naar de kijkcijfers van klassiekers die hoewel ze op één dag erg hoog kunnen zijn in absolute cijfers toch minder exposure kans geven dan die 60 + 30 dgn vd rondes wat 90 dgn in totaal aan exposure is.
Dan moeten een 8 tal top klassiekers al enorm veel meer kijkers trekken willen zij mbt deze cijfers tbv exposure kansen, absurd veel meer kijkers trekken dan nu het geval is. Ofwel de 5 monumenten trekken zeg maar evenveel kijkers als een hele TdF en dan nog is dat minder dan in vergelijking met de 90 dgn exposure kansen in diverse rondes.
Ofwel in welke mate bepalen sponsoren mede het progrmma en dus de selectie? Bij ploegen die zeker zijn van minimaal 5 jaar de steun van een sponsor speelt dot zeker een rol, ook bij een Bora Hans Grohe. E.e.a. waar studenten in oa sportmarketig op wordt gewezen.
In normale omstandigheden was er geen issue geweest. Echter nu verliezen velen hun baan, hun bedrijf, hun sponsoren en dus ook veel renners hun baan wat evengoed voor VC geldt. Had hij al eind juli actief een ploeg gezocht had hij een zeer redelijke kans toen nog gehad bij aantal ploegen. Hij wil prima als gangmaker functioneren ipv zijn beroep opgeven.
Al het andere is de doorgeslagen koorts zoals die hier veel heerst mbt aantal ploegen, ploegleider(s) en renners. Het ene schaap blaat nog harder als het andere.
Van Aert heeft Teunissen, van Hooydonck, Wijnants, Eenkhoorn en Affini? ter ondersteuning. Eventueel van Emden en Roosen nog. Zie ik in Claeys nog wel een nuttige toevoeging.