Dilemma voor Tom Dumoulin: Vuelta of Amstel Gold Race?

woensdag 17 juni 2020 om 09:20
Dilemma voor Tom Dumoulin: Vuelta of Amstel Gold Race?

© Cor Vos

De Vuelta of de Ardennenklassiekers? Met andere woorden: extra kilometers in functie van 2021 of eendagskoersen waar hij een goede klik mee heeft. Jumbo-Visma en Tom Dumoulin hebben de beslissing nog niet genomen. “Eerst focus op de Tour. Daarna zien we wel”, vertelt Merijn Zeeman in een podcast op de teamwebsite.

“Of Tom Dumoulin en Primož Roglič de Vuelta rijden? Die optie houden we nog open”, snijdt Merijn Zeeman, sportief directeur bij Jumbo-Visma, het onderwerp aan. “Wat Tom betreft is het een overweging om – na zijn blessure – te kiezen voor extra wedstrijdkilometers. Dat zou zeker een optie kunnen zijn. Aan de andere kant heeft hij ook heel veel gevoel bij Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.”

Jumbo-Visma wilde dit jaar voor het eerst ook Roglič uitspelen in de Waalse Pijl in Luik-Bastenaken-Luik. “Maar nu het programma herschikt is en hij veel minder wedstrijdkilometers zal hebben dan gepland, willen we ook voor hem nog even afwachten hoe we het aanpakken. Maar in eerste instantie gaat alle aandacht naar de Tour en de beslissing of hij al dan niet de Vuelta rijdt, stellen we nog even uit.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Pascal De Kooning 17 juni 2020 om 09:39

Ik denk dat Tom beter veel wedstrijdkilometers kan maken na z’n blessure, ook met het oog op 2021. Ik zie hem eerder de Vuelta winnen dan de AGR of LBL

hartstikkebedankt 17 juni 2020 om 09:57

Als hij de tour goed doorkomt zou ik kiezen voor de Vuelta. Heb het gevoel dat Tom wedstrijdkilometers nodig heeft.

Merlinappa 17 juni 2020 om 10:08

Iedereen heeft wedstrijdkilometers nodig. Na zo’n lange winter zoals dit jaar staat Dumoulin absoluut niet meer achter ten opzichte van z’n concurrenten. Ik zeg heuvelklassiekers, veel mooier en een AGR of LBL op z’n palmares staat toch wel erg mooi.

Secondant 17 juni 2020 om 10:11

Sowieso Vuelta. Tom moet doen waar hij goed in is en waar hij een grotere kans heeft om te winnen.

freirefreire 17 juni 2020 om 10:13

Er zijn weinig dingen mooier voor een Nederlandse wielerliefhebber dan Dumoulin in de Gold Race. Maar dit jaar is geen gewoon jaar. Als ik hem was zou ik nu voor de Vuelta kiezen en komend voorjaar wél de klassiekers meepakken.

Groningen 17 juni 2020 om 10:22

Toen ik titel las dacht ik : eerst maar eens de tour. Blijkbaar denkt de ploeg er net zo over en is er dus helemaal (nog) geen sprake van een dilemma

Scott Sunderland 17 juni 2020 om 10:36

In het verleden was Dumoulin maar matig geïnteresseerd in de klassiekers met het oog op de Tour. Ik vind hem ook geen type die echt een serieuze kandidaat winnaar is in AGR of LBL. Ik zou proberen alsnog die Vuelta een keer te winnen. De klassiekers is meer iets voor Mathieu van der Poel en dat soort mannen.

FDJ 17 juni 2020 om 11:03

WK in Innsbruck vergeten? Ik zie Tom wel als kandidaat voor bv een Luik. In het verleden dwarsboomde vooral zijn Giro ambities topvorm daar, maar alsnog reed hij er niet onaardig.

Dumoulinke 17 juni 2020 om 10:40

Rijdt Tom in de Tour voor het podium en moet hij zich drie weken lang helemaal geven dan zou het onzinnig zijn hem ook de Vuelta te laten rijden.
Zou Tom daarentegen vroegtijdig de Tour verlaten of blijkt dat hij alleen maar in dienst rijdt ‘van’ dan is het juist wel wijsheid hem weer in de Vuelta te laten opdraven.

Boomie1 17 juni 2020 om 11:09

Want? Remember 2018? Een mislukt voorjaar met VOOR de Giro een halve Tirreno, MSR en LBL in de benen.

Daarna een puike Giro die hij had kunnen winnen en dito Tour.

KnightBiker 17 juni 2020 om 12:00

+1 Boomie
Bovendien weer eens een stevige basis leggen voor het jaar er op.

Barry Batsbak 17 juni 2020 om 10:42

De gebutste rijders zoals Van Aert, Dumoulin en Froome moeten misschien eerst maar weer eens in competitieverband rijden om überhaupt te zien waar ze op dit moment geschikt voor zijn. Je hoopt dat ze hun oude niveau weer kunnen halen, maar eerst zien.

Boomie1 17 juni 2020 om 11:10

Zie mijn reactie op Dumoulinke. 2018 was ook niks qua voorbereiding.
De Vuelta is daarnaast 3 dagen korter dan normaal met minder verplaatsingen.
Hij kan dat normaal gesproken wel aan hoor.

josi 17 juni 2020 om 10:50

Lijkt me logisch dat je eerst de Tour afwacht. Als hij daar het einde niet haalt of niet meespeelt voor het podium is de Vuelta een goede optie. Als hij in Frankrijk drie weken lang tot het gaatje gaat voor een topklassering is de Vuelta wellicht wat veel van het goede – tenzij je het echt als training ziet.

KennyKlimmen 17 juni 2020 om 11:08

Als liefhebber zie ik graag de beste NL renners lbl en agr doen…. Daar hebben ze zich maar naar te schikken, ha, ha….

Koersmaniak 17 juni 2020 om 11:31

Dumoulin kan deze toch combineren?

Samlambeej 17 juni 2020 om 11:51

Normaal zou ik zeggen de klassiekers maar een absolute kanjer in november hebben we meer nodig.

tdola 17 juni 2020 om 12:41

Ik denk als roglic kiest voor vuelta dan dumoulin klassiekers en omgekeerd.

rovi 17 juni 2020 om 13:11

Als Jumbo-Visma zou ik zodra één van de drie toppers in de tour ook maar wat achterstand oploopt deze richting een knechtenrol schuiven (werken tot op de voorlaatste klim zodat Bennett en Gesink fris de ondersteuning op de slotklim kunnen doen) en meteen absolute kopman maken voor de Vuelta.

Dan ben je mijns inziens meteen topfavoriet voor de Vuelta (tenzij Ineos hetzelfde doet)

Jungle Man 17 juni 2020 om 13:48

Ik had hem graag wederom in de giro gezien. Voor jumbo meedoen in de giro voor het roze is + met kruiswijk meedoen in de tour om het podium levert langere reclame op voor de sponsor.

rovi 17 juni 2020 om 14:27

Eens, al had ik nog liever andersom gezien. Kruijswijk in de strijd om alsnog het roze te pakken na 2016

Pjotr-ke 17 juni 2020 om 15:49

Is dit een serieuze vraag? wauw hey… De vuelta is toch effe wat anders als dat kermisritje in Limbabwe… serieus, doe eens normaal!

volvie 17 juni 2020 om 16:10

AGR, kan hij vlak voor de Gulperberg nog even in de bosjes poepen en dan meteen demarreren.

japio 17 juni 2020 om 16:52

Wel bijzonder dat ze zeggen dat hij die extra kilometers nodig heeft met het oog op 2021. Maar in de Tour van dit jaar zou hij er wel staan. Als dat zo is, dan heb je die extra kilometers niet per sé nodig lijkt me.

Titaantje 17 juni 2020 om 17:01

Als hij de Vuelta moet rijden om wedstrijdkilometers te maken, dan kan je hem dit jaar beter maar niet naar de Tour sturen. Dat is gewoon toegeven dat hij uit vorm aan de Tour zal starten.

S. Morgenstern 17 juni 2020 om 18:01

Volgens mij is het goed mogelijk dat er een verschil bestaat tussen de wedstrijd kilometers die nodig zijn om drie weken goed te zijn, of om een een goede basis te leggen voor een heel seizoen.

Daarnaast bestaat er sowieso een verschil tussen 'misschien is het beter' en 'zonder kan hij net zo goed niet starten'. Hij spreekt toch alleen over een optie? Beetje vreemd om daar dit soort conclusies aan te hangen.

Headlines

Materiaalzone

Populair