Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix
Een voorbijrazende trein heeft een gevaarlijke situatie opgeleverd in Parijs-Roubaix. De spoorbomen gingen naar beneden, precies toen het peloton er aan kwam. Renners in het voorste deel van het peloton ging de spoorweg over, het achterste deel moest wachten. Een veertigtal renners brachten zichzelf in gevaar door treinrails te kruisen terwijl de spoorboom naar beneden was.
Nadat de spoorbomen weer geopend waren, liet de wedstrijdjury de pelotons weer samensmelten. Of er renners gediskwalificeerd worden, zoals de UCI-regels voorschrijven, is nog niet bekend. In 2006 werden Leif Hoste, Peter Van Petegem en Vladimir Gusev wel gediskwalificeerd nadat zij een spoorwegovergang overstaken, terwijl de slagbomen naar beneden waren.
2.3.034 Het is ten strengste verboden een gesloten spooroverweg over te steken.
Buiten een boete van rechtswege, zullen de renners welke zich niet aan dit voorschrift houden, door de commissarissen uit de competitie worden gesloten.
Akkoord.
@Uran
Ik meen dat later op Sporza zoiets werd gezegd... dat het plaatsen van stewards wel in de planning stond maar niet is toegepast. Zelf de weg tijdelijk blokkeren nog voordat de elektronische signalering aanslaat zou deze taferelen hebben voorkomen.
Dat lag mijns inziens niet aan de trein !!!
Alles wat doorrijdt zonder pardon uit de uitslag ! Ook als de winnaar hierbij blijkt te zitten.
Als de jury dit niet met terugwerkende kracht doet zijn het lafaards, en hebben we verder ook geen jury meer nodig in een koers ! Levensgevaarlijk gedrag dat direct zwaar bestraft dient te worden. Zoals duidelijk omschreven staat in de reglementen.
Het was een onduidelijke situatie, met veel 'overtreders'.
Beter nu laten passeren (!), niet meer moeilijk over doen en in het vervolg met stewards werken die de overweg blokkeren met.... Een spijkermat ;)
Als je van Parijs naar Roubaix rijdt heb je niet echt een andere optie...
Of over de Peage van Parijs naar Roubaix of via de binnenwegen van Parijs, om Brest heen, naar Roubaix. Dan vermijd je die overgangen.
Er wonen stiekem 2 miljoen mensen in de aaneengegroeide steden Roubaix-Lille-Moeskroen-Kortrijk-Doornik en 12 miljoen in de regio parijs. Dus er rijden daar nogal wat treinen...
Anderzijds; Hoe moeilijk is een cyclocross-fietsbrug op een wegfiets te nemen?
@ West > Volledig eens op het punt na dat wie van parijs naar roubaix de route rondom Brest neemt A: erg lang onderweg is en B: natte voeten krijgt
https://www.google.nl/maps/place/Brest,+Frankrijk/@48.4084081,-4.4996006,13z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x4816bbe1d9925b93:0xc6488358179c30ab
Je kan het ook zonder natte voeten doen maar dan ben je wel iets langer onderweg:
https://www.google.nl/maps/place/Brest,+Wit-Rusland/@52.0873984,23.708059,12z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47210c0223630975:0x4d319ea41f64ae99