Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix
Foto: Sirotti
zondag 12 april 2015 om 14:38

Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix

Een voorbijrazende trein heeft een gevaarlijke situatie opgeleverd in Parijs-Roubaix. De spoorbomen gingen naar beneden, precies toen het peloton er aan kwam. Renners in het voorste deel van het peloton ging de spoorweg over, het achterste deel moest wachten. Een veertigtal renners brachten zichzelf in gevaar door treinrails te kruisen terwijl de spoorboom naar beneden was.

Nadat de spoorbomen weer geopend waren, liet de wedstrijdjury de pelotons weer samensmelten. Of er renners gediskwalificeerd worden, zoals de UCI-regels voorschrijven, is nog niet bekend. In 2006 werden Leif Hoste, Peter Van Petegem en Vladimir Gusev wel gediskwalificeerd nadat zij een spoorwegovergang overstaken, terwijl de slagbomen naar beneden waren.

RIDE Magazine
42 Reacties
12-04-2015 17:20
Normaal moet je bij een rood licht al stoppen als weggebruiker.
12-04-2015 17:20
Oh, maar ik ben het met je eens hoor. Wellicht nog een aantal van hen een statement van het type 'don't try this at home' laten maken maar verder waren er dermate veel renners bij betrokken dat het, in tegenstelling tot dat 3p-tal destijds, onmogelijk was om sancties uit te delen.
12-04-2015 17:57
Waarom wordt een spoorwegovergang uberhaupt in het parcours op genomen. Die dingen zou je bij voorbaat moeten mijden, of er eventueel een stewards bij zetten die peleton tegenhouden mochten de bomen dicht gaan
12-04-2015 17:57
Als er staat "when the barrier is down" dan zouden de renners gediskwalificeerd moeten worden die de overweg passeren na het volledig sluiten van de spoorbomen. De gewone verkeersregels (als het rode licht brandt mag de overweg niet meer gepasseerd worden) kunnen een boete opleveren voor de helft van het peloton maar zou geen invloed hebben op de einduitslag
12-04-2015 18:03
Spooroverwegen
2.3.034 Het is ten strengste verboden een gesloten spooroverweg over te steken.
Buiten een boete van rechtswege, zullen de renners welke zich niet aan dit voorschrift houden, door de commissarissen uit de competitie worden gesloten.
12-04-2015 18:06
@Roman Vainsteins
Akkoord.

@Uran
Ik meen dat later op Sporza zoiets werd gezegd... dat het plaatsen van stewards wel in de planning stond maar niet is toegepast. Zelf de weg tijdelijk blokkeren nog voordat de elektronische signalering aanslaat zou deze taferelen hebben voorkomen.
12-04-2015 18:31
Die wachters gingen uiteindelijk ook over een gesloten spooroverweg, dus die zouden officiël er ook eruit gestuurd moeten worden. Oftewel alleen de kopgroep mocht er officiël in blijven.
12-04-2015 21:11
Een voorbijrazende trein heeft een gevaarlijke situatie opgeleverd in Parijs-Roubaix ????
Dat lag mijns inziens niet aan de trein !!!
Alles wat doorrijdt zonder pardon uit de uitslag ! Ook als de winnaar hierbij blijkt te zitten.
Als de jury dit niet met terugwerkende kracht doet zijn het lafaards, en hebben we verder ook geen jury meer nodig in een koers ! Levensgevaarlijk gedrag dat direct zwaar bestraft dient te worden. Zoals duidelijk omschreven staat in de reglementen.
12-04-2015 21:28
Nou, nou, nou kalm aan heren.
Het was een onduidelijke situatie, met veel 'overtreders'.
Beter nu laten passeren (!), niet meer moeilijk over doen en in het vervolg met stewards werken die de overweg blokkeren met.... Een spijkermat ;)
12-04-2015 21:41
Niks stewards. Volgend jaar gewoon de dienstregeling aanpassen. P-R is maar 1 dag per jaar en bovendien het enige dat deze streek de wereld te bieden heeft. De trein kan daar best op wachten.
12-04-2015 23:22
En niet alleen een groot deel van het peloton schorsen die bij het lichtsignaal en neerdalende slagbomen en na het sluiten van de slagbomen, toch doorgereden zijn. Ook de renners die gestopt zijn (moeten stoppen zijn door de politie en de officiëlen), maar die onmiddellijk na het voorbijrazen van de trein, onder en naast de gesloten slagbomen hun weg vervolgden. Het is een absolute schande dat de UCI-commissarissen, en met name Dobbelaere (niet voor het eerst, zo ook regelmatig in de cyclo-cross) hier het reglement niet toepassen. Niet alleen omwille van het reglement, maar ook omwille van de veiligheid. Het laat zich raden dat renners in de toekomst bij een gelijkaardige situatie, zeker niet meer zullen stoppen. Het maakt mij ook treurig dat heel wat ploegverantwoordelijke en nogal wat journalisten dit allemaal goedpraten. Zo lijkt het wielrennen (en het hele circus errond) meer en meer verziekt. Jammer.
12-04-2015 23:37
Ze kwamen wel met rond de 50 per uur aan in volle koers, stop dan maar eens zo snel. Ik vind dat de renners die nog op het allerlaatste moment toen ze helemaal dicht waren het meest fout zaten.
13-04-2015 00:33
Ik vind het ook een fout van de organisatie om een parcours uit te tekenen met 5 spoorwegovergangen over dezelfde spoorlijn binnen 15 kilometer. Met het beperkt aantal treinen dat daar op zondag rijdt moet het overigens ook best mogelijk zijn om het gewoon 2 uur stil te leggen.
13-04-2015 07:58
In tegenstelling tot wat, waar ie ook vandaan komt, nero zegt, hebben we het hier over de rand van een niet onbelangrijk en groot stedelijk gebied (4e agglomoratie FR) waar je volgens mij moeilijk 2 uur lang treinen stil kan gaan zetten hoor.
13-04-2015 09:30
Dus Parijs-Roubaix 2015 is gewonnen door Aleksejs Saramotins? (of Elmiger?)
13-04-2015 09:49
@Birillo
Als je van Parijs naar Roubaix rijdt heb je niet echt een andere optie...
Of over de Peage van Parijs naar Roubaix of via de binnenwegen van Parijs, om Brest heen, naar Roubaix. Dan vermijd je die overgangen.

Er wonen stiekem 2 miljoen mensen in de aaneengegroeide steden Roubaix-Lille-Moeskroen-Kortrijk-Doornik en 12 miljoen in de regio parijs. Dus er rijden daar nogal wat treinen...

Anderzijds; Hoe moeilijk is een cyclocross-fietsbrug op een wegfiets te nemen?
13-04-2015 10:03
Er is een kraakheldere foto van een rustig wachtende Elmiger bij de spoorbomen in omloop.

@ West > Volledig eens op het punt na dat wie van parijs naar roubaix de route rondom Brest neemt A: erg lang onderweg is en B: natte voeten krijgt

https://www.google.nl/maps/place/Brest,+Frankrijk/@48.4084081,-4.4996006,13z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x4816bbe1d9925b93:0xc6488358179c30ab

Je kan het ook zonder natte voeten doen maar dan ben je wel iets langer onderweg:

https://www.google.nl/maps/place/Brest,+Wit-Rusland/@52.0873984,23.708059,12z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47210c0223630975:0x4d319ea41f64ae99

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine