Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix
Foto: Sirotti
zondag 12 april 2015 om 14:38

Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix

Een voorbijrazende trein heeft een gevaarlijke situatie opgeleverd in Parijs-Roubaix. De spoorbomen gingen naar beneden, precies toen het peloton er aan kwam. Renners in het voorste deel van het peloton ging de spoorweg over, het achterste deel moest wachten. Een veertigtal renners brachten zichzelf in gevaar door treinrails te kruisen terwijl de spoorboom naar beneden was.

Nadat de spoorbomen weer geopend waren, liet de wedstrijdjury de pelotons weer samensmelten. Of er renners gediskwalificeerd worden, zoals de UCI-regels voorschrijven, is nog niet bekend. In 2006 werden Leif Hoste, Peter Van Petegem en Vladimir Gusev wel gediskwalificeerd nadat zij een spoorwegovergang overstaken, terwijl de slagbomen naar beneden waren.

RIDE Magazine
42 Reacties
12-04-2015 14:42
Bij het consequent toepassen van de regels moeten er heel veel uit koers!
12-04-2015 14:46
UCI regel 2.3.034: "It shall be strictly forbidden to cross level crossings when the barrier is down. Apart from risking the penalty for such an offence as provided by Law, offending riders shall be disqualified from the race by the commissaires".

[url=https://twitter.com/inrng/status/587231561411653632]klik[/url]

Waarom de UCI meent te moeten spreken over "shall be" is mij overigens een raadsel.

Strikt genomen is de Franse kampioen Arnaud Demare de eerste die een DQ moet krijgen, met daarna een niet al te groot aantal anderen, 30 renners wellicht.

Edit: nee, zo makkelijk is het niet. Je ziet de spoorboom enkele keren stuiteren op een renner, maar dan is deze nog niet helemaal omlaag. Na Demare zijn dan nog ruim tien renners gepasseerd.

12-04-2015 14:49
Shall be is toch gewoon een normale vertaling, of mis ik iets?

Benieuwd of ze echt uit koers genomen worden of achteraf gewoon geschrapt worden, toch een grote groep om zo snel af te laten stappen.
12-04-2015 14:49
Gewoon allemaal eruit gooien. Heel simpel. Slecht signaal naar de jeugd alles.

Maar goed zal wel weer met een sisser aflopen want de frans kampioen deed mee aan het foute gedrag.
12-04-2015 14:49
@xistnc
Een erg vage formulering. Wanneer is 'the barrier down?' Als het licht aangaat, als de bomen omlaag komen of wanneer de bomen in zijn geheel omlaag zijn?
In het eerste geval moet het hele peloton eruit, in het laatste geval iedereen vanaf deze still, met Demare als grensgeval. In het tweede geval is een grens stellen onmogelijk.

Over die gast van BMC valt niet te twijfelen. Wat een imbeciel.
12-04-2015 14:52
@NairoQ
Wat voegt "shall be" toe, als "is" ook volstaat?

@123p
Precies. Waarom maakt UCI dit niet SMART, terwijl dat vrij eenvoudig te doen is?

Demare leek mij in eerste instantie het grensgeval, maar we moeten naar de onderste boom kijken en niet naar de bovenste.
12-04-2015 14:52
Je ziet dat ze al naar beneden gaan als er ongeveer 40 doorgaan. Het signaal stond al aan voordat er ook maar 1 doorheen was. Volgens de regels moeten ze iedereen uit koers nemen.
12-04-2015 14:56
Die laatste 3 die gingen nadat de groep ging en de politie er stond en iedereen al stil stond, moeten sws uit de wedstrijd.
12-04-2015 14:58
[quote]sven241 - 12 april 2015 om 14:52
Volgens de regels moeten ze iedereen uit koers nemen[/quote]
Kun jij de regel citeren, die je bedoelt?
12-04-2015 14:58
En hoe zit het met het achterste gedeelte van het peloton? Wanneer zij gaan rijden zijn de bomen ook nog dicht. "Er kan nog een trein komen"
12-04-2015 14:58
@poetertjes
Als het licht aangaat mag je niet langer een spoorweg kruisen. Ik neem aan dat ze niet het hele peloton eruit gooien.
12-04-2015 15:00
@xistnc
Dat zijn de verkeersregels en die gelden net zo goed in Frankrijk als in Nederland.
12-04-2015 15:00
@sven241 die lichten knipperden idd al ruim voor dat de bomen naar beneden gaan. Hoop op harde maatregelen. Voor je t weet zie je iemand overreden worden door een trein. En zoals je zag t peloton wacht toch wel op de wachtende. Stel gekken
12-04-2015 15:01
De signalering was wel aan voordat de eerste renners van de groep passeerden maar het was waarschijnlijk ondoenlijk om massaal op tijd te remmen. Theoretisch misschien nog net, maar niet erg realistisch.
Als een renner de spoorboom op het lichaam krijgt dan is dat een teken dat hij te laat is.

'Shall be' is een synoniem voor 'will be', wellicht met een licht voorbehoud: zullen moeten worden i.p.v. zullen worden.
12-04-2015 15:03
[quote]Spruch - 12 april 2015 om 15:00
Dat zijn de verkeersregels en die gelden net zo goed in Frankrijk als in Nederland.[/quote]
We hebben hier te maken met een situatie waarin de UCI regels dicteert. Renners mogen immers ook aan de linkerkant van de weg, met meer dan twee naast elkaar en desnoods door rood rijden - of over de snelweg als die deel uitmaakt van de route.

[quote]AndriesW - 12 april 2015 om 15:01 - Bewerkt op 12 april 2015 om 15:03
Als een renner de spoorboom op het lichaam krijgt dan is dat een teken dat hij te laat is.[/quote]
Waar staat dat?
12-04-2015 15:12
@xistnc
Dat is mijn interpretatie. Je houdt dan als het ware de slagboom omhoog.
12-04-2015 15:17
@xistnc Je kan wel alles goed praten, maar mogen ze volgens jou ongestraft doorrijden?
12-04-2015 15:19
@xistnc
Op het moment dat er ander verkeer in het spel komt dat daar ook is toegelaten (dus dan heb ik het niet over afgesloten autowegen waarop opeens een auto opduikt) dan gelden de gewone verkeersregels. Daar zal de UCI weinig aan kunnen doen, vandaar dat hun regels op dat punt netjes horen aan te sluiten bij de normale verkeersregels. Het is toch ook niet zo dat omdat er in de UCI-regels niet staat dat je niet mag stelen, je tijdens een UCI koers op het parcours mag stelen? Gewone regels blijven geldend.
12-04-2015 15:23
[quote]sven241 - 12 april 2015 om 15:17
@xistnc Je kan wel alles goed praten, maar mogen ze volgens jou ongestraft doorrijden?[/quote]
Als ze zich houden aan de regels: ja.

@Spruch
Dan moet de UCI daar expliciet en specifiek over zijn. Dat zijn ze nu niet.
12-04-2015 15:26
Dan heeft Vanmarcke geluk gehad. Vanaf die drie daarachter diskwalificeren. When the Barrier is Down, not when its a Red Light.
12-04-2015 15:30
In het recht is het nu eenmaal zo dat de specifieke regel voorgaat op de algemene. Als er geen specifieke is, gelden de algemene regels. In zoverre hoeft de UCI hier dan ook niks specifiek over te regelen, de algemene verkeersregels gelden dan.
12-04-2015 15:35
Zelfs met reglementen blijf je zitten met in eerste instantie interpretatie en in tweede instantie meetmethode / grensbepaling.
'When the barrier is down', duidelijk toch? Nee toch niet, want wordt bedoeld het moment dat de slagboom de laagste positie heeft bereikt? Of zodra de slagboom begint te dalen, de overschakeling van aankondiging met signalen naar fysieke blokkering van de weg?
12-04-2015 16:39
En nou maar kijken of Degenkolb 1 van de 'doorschieters' was…

@ Andries > Wanneer het rode licht aanstaat en je tingeling hoort, en dat was dus iedereen die er doorheen glipte
12-04-2015 16:39
Sommigen hadden trouwens helemaal niet door wat er gebeurde. Kijk maar naar die lotto renner die de slagboom op zijn hoofd kreeg.
12-04-2015 16:55
@Romans Vainsteins
Je kunt echter moeilijk iemand bestraffen die één seconde na aanvang van de signalering de overweg is gepasseerd. Denk aan reactietijd, remtijd, rekening moeten houden met reactie- en remtijd van het verkeer (de renners) achter je. Daar mag je in het geval van een jagend peloton al gauw vijf seconden voor uittrekken. Het is daarbij dan de vraag hoeveel tijd voor het sluiten van de slagboom de signalering start in Frankrijk of op de betreffende locatie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine