Dichte spoorbomen zorgen voor gevaarlijke situatie in Parijs-Roubaix
Een voorbijrazende trein heeft een gevaarlijke situatie opgeleverd in Parijs-Roubaix. De spoorbomen gingen naar beneden, precies toen het peloton er aan kwam. Renners in het voorste deel van het peloton ging de spoorweg over, het achterste deel moest wachten. Een veertigtal renners brachten zichzelf in gevaar door treinrails te kruisen terwijl de spoorboom naar beneden was.
Nadat de spoorbomen weer geopend waren, liet de wedstrijdjury de pelotons weer samensmelten. Of er renners gediskwalificeerd worden, zoals de UCI-regels voorschrijven, is nog niet bekend. In 2006 werden Leif Hoste, Peter Van Petegem en Vladimir Gusev wel gediskwalificeerd nadat zij een spoorwegovergang overstaken, terwijl de slagbomen naar beneden waren.
[url=https://twitter.com/inrng/status/587231561411653632]klik[/url]
Waarom de UCI meent te moeten spreken over "shall be" is mij overigens een raadsel.
Strikt genomen is de Franse kampioen Arnaud Demare de eerste die een DQ moet krijgen, met daarna een niet al te groot aantal anderen, 30 renners wellicht.
Edit: nee, zo makkelijk is het niet. Je ziet de spoorboom enkele keren stuiteren op een renner, maar dan is deze nog niet helemaal omlaag. Na Demare zijn dan nog ruim tien renners gepasseerd.
Benieuwd of ze echt uit koers genomen worden of achteraf gewoon geschrapt worden, toch een grote groep om zo snel af te laten stappen.
Maar goed zal wel weer met een sisser aflopen want de frans kampioen deed mee aan het foute gedrag.
Een erg vage formulering. Wanneer is 'the barrier down?' Als het licht aangaat, als de bomen omlaag komen of wanneer de bomen in zijn geheel omlaag zijn?
In het eerste geval moet het hele peloton eruit, in het laatste geval iedereen vanaf deze still, met Demare als grensgeval. In het tweede geval is een grens stellen onmogelijk.
Over die gast van BMC valt niet te twijfelen. Wat een imbeciel.
Wat voegt "shall be" toe, als "is" ook volstaat?
@123p
Precies. Waarom maakt UCI dit niet SMART, terwijl dat vrij eenvoudig te doen is?
Demare leek mij in eerste instantie het grensgeval, maar we moeten naar de onderste boom kijken en niet naar de bovenste.
Volgens de regels moeten ze iedereen uit koers nemen[/quote]
Kun jij de regel citeren, die je bedoelt?
Als het licht aangaat mag je niet langer een spoorweg kruisen. Ik neem aan dat ze niet het hele peloton eruit gooien.
Dat zijn de verkeersregels en die gelden net zo goed in Frankrijk als in Nederland.
Als een renner de spoorboom op het lichaam krijgt dan is dat een teken dat hij te laat is.
'Shall be' is een synoniem voor 'will be', wellicht met een licht voorbehoud: zullen moeten worden i.p.v. zullen worden.
Dat zijn de verkeersregels en die gelden net zo goed in Frankrijk als in Nederland.[/quote]
We hebben hier te maken met een situatie waarin de UCI regels dicteert. Renners mogen immers ook aan de linkerkant van de weg, met meer dan twee naast elkaar en desnoods door rood rijden - of over de snelweg als die deel uitmaakt van de route.
[quote]AndriesW - 12 april 2015 om 15:01 - Bewerkt op 12 april 2015 om 15:03
Als een renner de spoorboom op het lichaam krijgt dan is dat een teken dat hij te laat is.[/quote]
Waar staat dat?
Dat is mijn interpretatie. Je houdt dan als het ware de slagboom omhoog.
Op het moment dat er ander verkeer in het spel komt dat daar ook is toegelaten (dus dan heb ik het niet over afgesloten autowegen waarop opeens een auto opduikt) dan gelden de gewone verkeersregels. Daar zal de UCI weinig aan kunnen doen, vandaar dat hun regels op dat punt netjes horen aan te sluiten bij de normale verkeersregels. Het is toch ook niet zo dat omdat er in de UCI-regels niet staat dat je niet mag stelen, je tijdens een UCI koers op het parcours mag stelen? Gewone regels blijven geldend.
@xistnc Je kan wel alles goed praten, maar mogen ze volgens jou ongestraft doorrijden?[/quote]
Als ze zich houden aan de regels: ja.
@Spruch
Dan moet de UCI daar expliciet en specifiek over zijn. Dat zijn ze nu niet.
'When the barrier is down', duidelijk toch? Nee toch niet, want wordt bedoeld het moment dat de slagboom de laagste positie heeft bereikt? Of zodra de slagboom begint te dalen, de overschakeling van aankondiging met signalen naar fysieke blokkering van de weg?
@ Andries > Wanneer het rode licht aanstaat en je tingeling hoort, en dat was dus iedereen die er doorheen glipte
Je kunt echter moeilijk iemand bestraffen die één seconde na aanvang van de signalering de overweg is gepasseerd. Denk aan reactietijd, remtijd, rekening moeten houden met reactie- en remtijd van het verkeer (de renners) achter je. Daar mag je in het geval van een jagend peloton al gauw vijf seconden voor uittrekken. Het is daarbij dan de vraag hoeveel tijd voor het sluiten van de slagboom de signalering start in Frankrijk of op de betreffende locatie.