Deze bekende renners doen mee aan allereerste WK Gravel
Overzicht Dit weekend wordt in de Italiaanse regio Veneto het eerste WK gravel gereden onder de auspiciën van de UCI. Een wedstrijd (de mannen rijden 194 kilometer, de vrouwen 166 kilometer) met bijna 75% aan niet-geasfalteerde wegen. WielerFlits zet de belangrijkste deelnemers bij de vrouwen én mannen op een rij.
De vrouwen staan zaterdag aan de start voor een wedstrijd van 166 kilometer over veelal onverharde wegen. Er doen in totaal 48 rensters mee aan het evenement. Met Sofia Bertizzolo, Sina Frei, Pauline Ferrand-Prévot, Elisa Longo Borghini, Tiffany Cromwell en Eva Lecher komen we meerdere bekende namen tegen op de startlijst. Er doen ook drie Nederlandse rensters mee aan het WK: Puck Moonen, Tessa Neefjes en Riejanne Markus. Er staan geen Belgische vrouwen aan de start.
Bij de mannen is het dan weer uitkijken naar de verrichtingen van onder meer Mathieu van der Poel, Greg Van Avermaet, Peter Sagan, Alexey Lutsenko, Miguel Ángel López, Zdeněk Štybar, Magnus Cort, Davide Rebellin, Sacha Modolo, ex-renner Daniel Moreno en een gravelspecialist als Ivar Slik. De deelnemers komen op het WK overigens uit voor hun land, en koersen dus in nationale truitjes.
Vincenza is de startplaats van het eerste WK gravel, terwijl de finish in Cittadella ligt. Het parcours bestaat voor zo’n 75 procent uit gravelwegen. In de openingsfase staan er meerdere steile hellingen op het programma, in het tweede gedeelte worden de wat meer vlakkere wegen opgezocht.
Bekende deelnemers aan eerste WK gravel (8-9 oktober)
Elitevrouwen
Riejanne Markus
Puck Moonen
Tessa Neefjes
Pauline Ferrand-Prévot
Sofia Bertizzolo
Letizia Borghesi
Ilaria Sanguineti
Barbara Guarischi
Eva Lechner
Sina Frei
Tiffany Cromwell
Rachel Neylan
Lauren Stephens
Aantal deelnemers: 47
Mannen
Mathieu van der Poel
Ivar Slik
Piotr Havik
Jasper Ockeloen
Gianni Vermeersch
Greg Van Avermaet
Lawrence Naesen
Yevgeniy Fedorov
Alexey Lutsenko
Filippo Zana
Luca Mozzato
Samuele Zoccarato
Filippo Fiorelli
Davide Ballerini
Leonardo Basso
Davide Gabburo
Sacha Modolo
Daniel Oss
Alessandro De Marchi
Davide Rebellin
Sebastian Schönberger
Magnus Cort
Lilian Calmejane
Carlos Verona
Daniel Moreno
Alberto Losada
Lachlan Morton
Peter Sagan
Nathan Haas
Zdeněk Štybar
Nicholas Roche
Miguel Ángel López
Aantal deelnemers: 138
Van de mannen. Bij de vrouwen hebben met Lauren De Crescenzo en Sofia Gomez Villafañe de twee meest succesvolle gravelrijdsters eieren voor hun geld gekozen, al staan ze niet in het bovenstaande lijstje. Klaarblijkelijk niet bekend genoeg.
Lijkt me overigens een mislukte boycot die vooral duidelijk maakt dat hun aanwezigheid niet nodig is. Nu zitten zij met een mislukte race-serie (Livetime GP) waarvan de tv-verslaggeving inmiddels gestaakt is, terwijl dit WK wel uitgezonden gaat worden. Zuur.
Eigenlijk was die boycot natuurlijk al mislukt op het moment dat Slik Unbound gravel won (na eerder zijn interesse in dit WK al te hebben uitgesproken). Dat betekende dat de winnaar van (met afstand) de meest prestigieuze gravel wedstrijd gewoon aanwezig zou gaan zijn en legitimiteit zou gaan verlenen aan de race.
@Wielerflits
Longo Borghini doet niet mee.
Ik heb het allemaal niet van zo heel nabij gevolgd, maar het lijkt mij toch een verhaal met twee kanten.
De aanpak van de UCI zal m.i. niet echt geholpen hebben om weerstand en bezorgdheden van de gravel scene uit de weg te helpen. De organisatie in handen geven van Golazo, een complete buitenstaander in de gravelwereld, een geheel nieuwe serie qualifiers opzetten waarvan maar een event in de States, een parcours uittekenen dat zoals Laurens Ten Dam al vreesde meer aanleunt bij een wegwedstrijd... Het lijkt er allemaal op dat de UCI liever bekende wegprofs naar het event lokt, dan echt het bestaande gravelen op de kaart wil zetten.
En dat is sowieso een spijtige zaak.
Ik vind het vooral amusant dat de UCI, met dat verbod op 'aero bars' gelijk het argument dat ze geen bond nodig hebben van tafel heeft geveegd. Hoe lang vechten deze figuren daar nu al niet vetes over uit op het internet?
Ik geloof je vrij hoor, je volgt het duidelijker beter dan ik. Maar ik stel toch ook vast dat de UCI komt aanzetten met een WK gravel dat niet representatief is voor de gravelwedstrijden zoals die al even bestaan.
Dan heb ik het niet over de bier & barbecue sfeer errond, maar puur over type wedstrijd, afstand en parcours. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Wel had die 40% regel nog iets scherper gemogen, een kwart of een derde als maximum bijvoorbeeld.
Maar goed, in Amerika maken ze er ook een zooitje van. Daar zitten die gravel profs nu opgescheept met de Lifetime Grand Prix, waarvan de helft van de manches moutainbike wedstrijden zijn, waardoor ze op een hoop worden gereden door de mountainbikers. Zou als ik hun was volgend seizoen maar gewoon die Gravel World Series van de UCI omarmen.
Nog even gravelen tussendoor zou er dus logischerwijs te veel aan zijn.
Banden moet je zelf plakken/vervangen. Alleen bij de bevoorradingsposten mag je een wiel wisselen.
Had sowieso dat wk podium verdiend, dan maar ‘wk’ gravel. Is een uitstekend coureur voor dit type koersen.
Vergelijk dat nou eens met de beach-racing scene. Die valt gewoon probleemloos onder de nationale bonden van Nederland, België en Frankrijk, met daarboven de UEC en heeft dus al jaren een Europees kampioenschap. Waarom kunnen die wel normaal doen en is het bij die Amerikanen gelijk weer een probleem om even aansluiting te zoeken bij je bond?
Het is ook niet alsof ze het onderling allemaal zo goed kunnen regelen. Die figuren vechten elkaar op het internet de tent uit over het gebruik van aero-bars, drafting van vrouwen door mannelijke teamgenoten, stoppen bij bevoorradingsposten, en noem maar op.
Je hebt wel Gravel Worlds in Nebraska, dat wordt wel eens als officieus WK beschouwd, dacht ik.
Een EK voor een sport die in 3 landen beoefend wordt, is natuurlijk al onzin, het is dan ook nog eens zo dat er op dezelfde dag rustig nog een nationale wedstrijd in België of Nederland wordt georganiseerd. Problemen met welk stuur je nu wel en niet mag gebruiken in welk land, vrouwen die geholpen worden door mannen,niet-licentiehouders die vinden dat ze recht hebben op prijzengeld, onduidelijkheid over de reglementen, gebrek aan handhaving en zo kan ik nog wel even doorgaan...
De hype is er inmiddels vanaf, het aantal wedstrijden en deelnemers is flink lager dan pakweg 5 jaar terug. Ik verwacht met wedstrijdgravellen in Nederland eenzelfde ontwikkeling. Er komen steeds maar meer niche disciplines bij, terwijl het aantal wedstrijdrenners juist daalt.
Na 21 min.
https://youtu.be/3RGnxnOdZGk