Denz klopt medevluchter Champoussin nipt in bergetappe Ronde van Zwitserland

vrijdag 17 juni 2022 om 16:57
Denz klopt medevluchter Champoussin nipt in bergetappe Ronde van Zwitserland

foto: Cor Vos

Nico Denz heeft de zesde etappe van de Ronde van Zwitserland gewonnen. De Duitser sprong in het begin van de etappe met vroege ontsnapping en kwam na achttien kilometer klimmen als eerste boven op de Moosalp. In een sprint met vijf klopte Clément Champoussin met minimaal verschil. Bij de favorieten was er weinig spektakel. Jakob Fuglsang behield de leiding in het algemeen klassement.

De afgelopen dagen kregen de renners in de Ronde van Zwitserland al enkele lastige etappes voorgeschoteld, maar in rit zes trok men pas het hooggebergte in. Eerst zouden de renners de Nufenenpas (21,6 km aan 5,0%) moeten bedwingen en daarna volgde de slotklim, de Moosalp (18,0 km aan 6,0%). Hier zou het kaf van het koren gescheiden worden.

Coronagolf
De belangrijkste ontwikkelingen deden zich evenwel vóór aanvang van de rit al voor. Het regende namelijk coronabesmettingen en tal van renners – zelfs hele ploegen – verlieten de ronde. Aleksandr Vlasov zou na zijn ritzege van donderdag in de leiderstrui starten, maar hij was een van de positieve gevallen. Jakob Fuglsang nam de eerste positie in het klassement over.

Schitterende plaatjes uit Zwitserland – foto: Cor Vos

Met nog 93 renners werd vertrokken vanuit Locarno voor de 179,3 kilometer lange etappe. Elf van hen gingen er in de openingsfase vandoor: Clément Champoussin (AG2R Citroën), Fausto Masnada (Quick-Step Alpha Vinyl), Roland Thalmann (Zwitserse selectie), Nelson Oliviera (Movistar), José Herrada (Cofidis), Andrea Pasqualon (Intermarché-Wanty-Gobert), Quentin Pacher (Groupama-FDJ), Nico Denz (Team DSM), Quinn Simmons (Trek-Segafredo), Dion Smith (BikeExchange-Jayco) en de Belg Brent Van Moer (Lotto Soudal). Uiteindelijk wist Michael Matthews in zijn eentje ook de oversteek nog te maken.

Matthews snoept punten mee
De voorsprong van de twaalf betrof meer dan vijf minuten, toen begonnen werd aan de Nufenenpas. Op de top was dit verschil nog iets groter, ondanks dat Astana Qazaqstan in het peloton flink de pees erover legde. Het pak dunde daardoor uit tot veertig man. Vooraan viel alleen Dion Smith weg. Omdat het peloton in de afdaling aanvankelijk wat temporiseerde, begonnen de elf overgebleven koplopers met nog steeds meer dan vijf minuten voorsprong aan de Moosalp. Ondertussen had Matthews overigens een tussensprint gewonnen, waardoor hij de puntentrui zou overnemen van Andreas Leknessund.

Op de laatste beklimming was Michael Matthews de eerste die uit de kopgroep moest lossen. Gelijk in de eerste kilometers ging het gas er namelijk op door een versnelling van Denz. Pacher, Simmons en Masnada sloten aan, waardoor we in eerste instantie vier koplopers kregen. Al snel moest Pacher passen en vervolgens ging ook Simmons eraf. Denz en Masnada bleven dus over, waarbij de Italiaan het merendeel van het werk voor zijn rekening nam. Ondertussen was er in het peloton weinig actie. We zagen enkel een aanval van Alexey Lutsenko, maar de poging van de Kazach liep op niets uit.

Masnada, Champoussin, Denz en Herrada beklimmen de Moosalp – foto: Cor Vos

Evenepoel kan opnieuw niet mee
Vooraan lag het tempo blijkbaar niet hoog genoeg, want vier kilometer voor het einde keerden twee renners vooraan terug: Herrada en Champoussin. Masnada wilde van alle drie zijn kompanen af en plaatste op drie kilometer een verschroeiende demarrage. Champoussin en Denz konden echter volgen, en Herrada kwam later ook weer terug.

Ongeveer op dit moment moest Remco Evenepoel, net als gisteren, lossen bij de andere klassementsrenners. Ook Stefan Küng kon op een zeker moment niet meer volgen. Even daarvoor was er nog een aanval geweest van Maximilian Schachmann, die even wegreed met Jakob Fuglsang. De poging liep echter op niets uit.

Millimetersprint
Bij de koplopers kwam Simmons in de slotkilometers nog aansluiten, waarna de Amerikaan als eerste de sprint aanging. Champoussin kwam echter al snel over de renner van Trek-Segafredo heen en leek op de weg naar de zege. Maar dat was buiten Denz gerekend, die met een ultieme jump naast de Fransman kwam op de streep. Uiteindelijk bleek de renner van DSM met minimaal verschil te hebben gewonnen.

Denz en Champoussin geven alles tot de streep – foto: Cor Vos

In het peloton was, naast een prik van Felix Großschartner, niet veel meer te zien. De tenoren vochten nog wel een sprintje uit voor de achtste plaats. Geraint Thomas toonde zich daarin de snelste. Jakob Fuglsang blijft aan de leiding.

Dit artikel delen:

62 Reacties

paul s 17 juni 2022 om 17:00

Remco is de 20ste beste( mits hij geen corona heeft) hup Remco

0
madeinstars 17 juni 2022 om 17:01

Goh, dit was toch wel één van de gaarste bergetappes die ik ooit heb gezien. Ze hadden beter überhaupt niet kunnen starten, want de renners hadden er duidelijk weinig zin in.

0
Pascal Mortier 17 juni 2022 om 17:02

Jammer, de ganse beklimming wieltje gezogen bij Masnada…had liever eender wie zien winnen vandaag…

0
xistnc 17 juni 2022 om 21:12

In hoeverre kun je in een beklimming van wieltjeszuigen spreken? Ik vind dat overdreven. Knap aangeklampt van Denz, bergop profiteer je echt niet of nauwelijks in het wiel.

0
Lalsacien 17 juni 2022 om 17:04

Dat is nog geen uitgemaakte zaak. Geen herhaling en geen finishfoto.
Het is Denz trouwens gegund maar Champoussin ook.
Duurt lang.

0
elrio 17 juni 2022 om 17:04

De DSM’ers die zijn gebleven laten zich in ieder geval gelden, slepen ook nog wat ‘punten’ binnen zo.

0
luca77 17 juni 2022 om 17:04

Sommigen zullen vinden dat hij slim gekoerst heeft, maar ik vind het een hele miezerige zege. 2 trappen op kop gedaan op de gehele klim en bij wegdraaien van Masnada ook zelf wegsturen. En dat al op 10 km van de meet. 50-50 kopwerk doen hoeft van mij echt niet maar een paar beurtjes voor je rekening nemen is wat mij betreft het minimale hoor.

0
harryjohan71 17 juni 2022 om 21:27

@luca77 Als slechtste klimmer en beste sprinter hoef je niet op kop te rijden. Enige optie is te profiteren zoals zoveel wielrenners doen. Heerlijk om te zien hoe Masnada zo’n zwakke klimmer niet kan losrijden. Prima en verdiende overwinning van Denz. Zoals Evenepoel zegt ik had een plan, Denz had ook een plan, blijven volgen en de laatste cm het wiel als eerste over de finish drukken

0
Anton van Valouwe 18 juni 2022 om 08:28

Denz ook mentaal de sterkste, domme Masnada!

0
S'mon 17 juni 2022 om 17:04

En de winnaar is… de wieltjeszuiger. Maar je moet sterk en slim zijn om te winnen, had Masnada slim gereden was hij gewonnen.
Jungels zo stilaan terug op niveau aan het komen. En Kung toch ook een ontdekking in het gebergte!

0
De Capybara van de Conradkade 17 juni 2022 om 17:04

Netjes hoor. Foto finish op een coll van 2000m +. Pieter Weening deja vu.

0
Lalsacien 17 juni 2022 om 21:20

Pieter Weening was met Klöden na een afdaling in Gérardmer.

0
Merlinappa 17 juni 2022 om 17:05

Mooie overwinning zo nipt!

@Redactie

Waarom moeten mijn reacties eerst worden goedgekeurd? Kan iemand mij even een PB sturen? Ik kan namelijk zelf niemand een PB sturen, dat lijkt niet te werken bij mij.

0
Lalsacien 17 juni 2022 om 21:21

Ik had dat probleem ook. Ik denk dat er iets met de site mis was.

0
Martin van den Bosch 17 juni 2022 om 21:26
Quote:
Ik had dat probleem ook. Ik denk dat er iets met de site mis was.

Er was een bug die ervoor zorgde dat opeens alle reacties tegengehouden werden. Is inmiddels verholpen.

0
Merlinappa 17 juni 2022 om 22:03

Dank je Martin! Had ondertussen al zo’n vermoeden haha :)

0
Limal 17 juni 2022 om 22:09

Bij corona-gerelateerde artikels is dat dan weer geen bug maar een ‘feature’ :-D

0
xistnc 17 juni 2022 om 22:11

Haha ja, het leek inderdaad een bug met een eigen willetje om de wappies even te kalmeren.

0
Beer 18 juni 2022 om 10:09

Even een wereld zonder Wielerflits-discussies. Heel m’n klusjeslijst kunnen afwerken ;-)

0
Wheely 18 juni 2022 om 10:16

Ja heerlijk, hele goede timing. Toeval bestaat niet. ;-)

0
LB117 17 juni 2022 om 17:05

Ze lijken het toch waar aardig op de rit te hebben bij DSM

0
vevie 17 juni 2022 om 17:08

Thomas toch weer prima bezig. Verder niet een hele grootse etappe. Evenepoel weer niet al te best. Jammer.

0
xistnc 17 juni 2022 om 17:09

Masnada was volgens mij de sterkste vooraan, maar niet sterk genoeg om alleen weg te raken. Knap aangeklampt door Denz en daarvoor fors beloond.

Status quo tussen de resterende favorieten. Thomas presteert beter dan ik van hem had verwacht, oogt iets beter dan Fuglsang. Hopelijk morgen wat meer spektakel, als een aantal klimmers toch wat tijd moeten pakken met het oog op de tijdrit. Als ze kunnen, althans.

0
Anton van Valouwe 17 juni 2022 om 17:10

Waardevolle renner voor de ploeg, klimt steeds beter en wordt beloond met een overwinning voor team DSM!

0
Poeksel 17 juni 2022 om 17:11

Küng nu op 49 seconden van Fuglsang met (hopelijk) een bergrit en een tijdrit te gaan. Jammer voor hem dat hij niet een ploeggenoot bij zich had die hem wilde helpen. Eentje die goed kan klimmen, maar zelf in het klassement kansloos is bijvoorbeeld.

0
Sjonge Jonge 17 juni 2022 om 21:14

Zoals Pinot?

0
Poeksel 17 juni 2022 om 23:29

Ja die had blijkbaar betere dingen te doen.

0
Dayer Quintana 17 juni 2022 om 17:12

Wat een enorm frustrerende slotklim voor Masnada al wist Denz ongetwijfeld dat hij door vol mee te rijden allicht gelost zou worden. Dat hij het dan uiteindelijk afwerkt tegen Champoussin bewijst toch zijn gelijk.

Verder saai gepoker bij wat er over is van de favorieten. Pozzovivo toch echt wel indrukwekkend, hij leek mij zelfs best comfortabel te klimmen. Straf na een zware Giro waar hij toch ook niet ongeschonden uitkwam.

0
williams 17 juni 2022 om 17:14

Alvast niet verdiend gewonnen, wat een wieltjeszuiger die Denz…

0
bertus11-11 17 juni 2022 om 17:14

Wat een wieltjeszuiger die Denz zeg. Continue in het wiel bij Masnada, vertikken om over te nemen en dan wel even naar winst sprinten. Die heeft in het peloton een hoop credits verspeeld

0
Anton van Valouwe 17 juni 2022 om 21:15

Nooit wielrenner geweest zeker..?

0
bertus11-11 17 juni 2022 om 23:22

Anton, waarom moet ik uberhaupt wielrenner geweest zijn om te zien dat iemand een wieltjeszuiger is? Is dat een voorwaarde dan om kritiek op iemand te hebben? Ik ben niet de enige die dezelfde kritiek levert hier namelijk. Moeten dat ook allemaal wielrenners geweest zijn?

0
Draadband 18 juni 2022 om 01:07

Correct gereden van Nico Denz. Vroeg in de klim raakten 4 renners voorop. Een daarvan, Fausto Masnada, probeerde de anderen te lossen. Eentje was er snel af, maar Quinn Simons en Nico D hielden vast. Fausto M versnelde nog een paar keer, tot ook Quinn S het niet kon bijhouden. Met zijn versnellingen zegt Fausto M: “ik zeg de cooperatie op, vanaf nu ieder voor zich.”
Zo werkt dat in’t wielrennen: als je demareert moet je zorgen dat je ook los raakt, want als je mederenners kunnen aanhaken gaan ze niet meer overnemen.
Verdiende overwinning voor Nico Denz (al had Fausto Masnada de overwinning ook verdiend).
Nog het volgende, Nico D en Fausto M zijn beide 28 jaar.
Wie heeft in zijn carriere meer kopwerk gedaan ? Nico D.
Wie heeft meer gewonnen ? Fausto M.
Klaagt iemand over die verhoudingen ? Volgens mij niet, bijna iedereen accepteert dat overwinningen bij wielrennen zijn gebaseerd op meer factoren, niet alleen werklust.

0
Anton van Valouwe 18 juni 2022 om 08:19

Zo kun je iedere sprinter die alleen maar heeft gevolgd en de eindsprint wint ook bekritiseren, dat is wielrennen, je niet gek laten maken en profiteren van de mentale zwakte van de tegenstander.

0
Mr. Tornado 17 juni 2022 om 17:15

Küng enorm sterk. Als hij morgen lang kan meegaan zit er met de tijdrit de dag erna eventueel wel een top 5 in voor hem.

0
bartp25 17 juni 2022 om 17:17

Evenepoel valt me hier toch niet mee, is zeker geen slecht veld maar met deze mannen wil hij zich meten en hij komt er niet aan te pas. Was zeer nieuwsgierig naar hem deze ronde en had ook verwacht dat hij mee ging doen voor de topplaatsen zeker nog met de tijdrit, maar dit valt flink tegen.

0
Tollpatscher 17 juni 2022 om 22:19

Geen irritante handbewegingen en grootmoedige uitspraken meer. Heerlijk toch?!

0
bertus11-11 17 juni 2022 om 23:25

Bart, ik denk dat het tijd wordt dat we met zijn allen inzien dat Remco niet het toptalent is dat door voornamelijk vlamingen hem toegedicht is afgelopen jaren. Hoezeer ik het onze zuiderburen ook gun om weer eens een supertalent te hebben na een merckx, boonen, gilbert, noem ze maar op, denk ik dat remco gewoonweg op dit moment te kort komt op de echte top. Dat is geen schande, want wie weet over een paar jaar lukt het hem wel.

0
Viktrodriguez 18 juni 2022 om 10:19

Men moet eens gaan beseffen dat de Ronde van Noorwegen en dergelijke niet te vergelijken zijn met de Ronde van Zwitserland e.d. En hij is wel degelijk gewoon een toptalent, maar vooralsnog niet voor koersen met dit soort bergen. Met zijn tijdrit kan hij er best nog wel paar WT-weekrondes winnen zonder al te zware beklimmingen. Plus uiteraard de klassiekers die geen puncheurtalent eisen.

0
de nieuweMerckx 17 juni 2022 om 17:17

Hij bestaat ook nog, lang geleden dat we daar nog iets van zagen.

0
Dikke Vrouw 17 juni 2022 om 17:20

Zo , denz had ik toch niet verwacht

0
Bimbo Visma 17 juni 2022 om 17:24

De sfeermaker van DSM zorgt voor nog iets meer sfeer

0
Murcia 17 juni 2022 om 17:29

Denz maakt de sterke week van DSM hier nog wat mooier. Voor het klassement zit G. hier nu helemaal in pole position nu Vlasov weg is gezien zijn betere tijdrit dan Fuglsang.

0
lo squalo dello Stretto 17 juni 2022 om 17:30

Wat een triestige zege van Denz zeg

0
poeskescherens 17 juni 2022 om 17:37

Mooi REV, laten lopen morgen en focus op de tijdrit, begin daar maar mee, dat is al mooi zat. Rondewerk misschien over een jaar of 2-3 proberen.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone