Denkt Pogacar niet al stiekem aan de Treble? “Dat is een beetje te veel van het goede”
foto: Zac Williams/LaPresse
woensdag 29 mei 2024 om 09:09

Denkt Pogacar niet al stiekem aan de Treble? “Dat is een beetje te veel van het goede”

Na zijn indrukwekkende triomf in de Giro d’Italia is Tadej Pogacar alweer bezig met de volgende uitdaging: het winnen van de Tour de France. En de Vuelta a España? Geen enkele wielrenner slaagde er nog in om in een en hetzelfde kalenderjaar de drie grote rondes op zijn naam te schrijven. Pogacar ziet dit ook niet snel gebeuren.

De Sloveen is misschien wel de aangewezen renner om het (dit jaar) eens te proberen. “Maar ik kan je verzekeren dat de Vuelta dit jaar niet op mijn programma staat”, is hij duidelijk in gesprek met Eurosport. “Het staat zeker op mijn wensenlijstje om elke grote ronde eens te winnen, maar het lijkt me onrealistisch om dat in hetzelfde jaar te bewerkstelligen. Koersen die ik nog niet eerder heb gereden of gewonnen, trekken wel mijn speciale aandacht.”

“Ik hou van nieuwe uitdagingen om een bepaalde scherpte te behouden. Maar ik ben telkens wel realistisch. Elke wedstrijd vergt aanpassingsvermogen”, aldus de nog altijd maar 25-jarige renner van UAE Emirates. “Het is niet zo dat starten ook gelijk een grote kans op winst betekent. Iedere renner zal beamen dat het niet makkelijk is om heel veel koersen in een jaar te rijden.”

Hoofddoelen
Pogacar kroonde zich zondag tot eindwinnaar van de 107e Giro d’Italia, maar ziet dit seizoen nog voldoende uitdagingen. “De Tour en het WK zijn de absolute hoofddoelen voor me”, steekt hij zijn ambities niet onder stoelen of banken. “Dat is niet alleen dit jaar zo, maar eigenlijk elk jaar. Ik voel niet heel veel druk, want ik ben nog jong en weet dat ik het in me heb om een keer wereldkampioen te worden.”

Maar eerst richt de Sloveense veelvraat zich op de Ronde van Frankrijk (29 juni-21 juli), die over een maand van start gaat in het Italiaanse Firenze. Pogacar zal in aanloop naar de Tour geen wedstrijden meer betwisten, maar zich zal op hoogte – in Isola 2000 – klaarstomen voor de Franse ronde.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
47 Reacties
Dat lijkt me nou nog eens de perfecte manier om zijn carrière twee jaar te verkorten.
    29-05-2024 10:46
    Kwaliteit voor Kwantiteit?
    29-05-2024 11:23
    Kwaliteit in 1 jaar waarin je alle drie grote ronden wint of kwaliteit in jaren, waarin je meer dan 3 grote rondes en monumenten, klassiekers, WK's, OP en andere mooie wedstrijden kan winnen?
    29-05-2024 11:45
    Jij had het over 2 jaar verkorten... Ik denk dat Pogacar de komende jaren nog steeds veel gaat winnen, ook al MOCHT hij voor 3 Grote Rondes gaan. Dan maar 2 jaar eerder stoppen?
    Natuurlijk zou het uniek zijn als hij dat zou doen, maar het lijkt me een zeldzame aanslag op zijn gezondheid. En ik denk dat het ook een mooiere en voor hemzelf leukere carrière oplevert als hij naast meer GT's ook nog meer klassiekers, WK's en de hele reeks eendaagse "grote" koersen wint.
29-05-2024 09:18
We zijn het er eigenlijk allemaal wel eens dat hij de Tour ook wint als Vingegaard niet fit start, of niet meedoet, toch? De enige renner die in zijn buurt komt is de Deen. En de enige andere renner die een beetje hoop mag hebben om Pogacar te verslaan is de Roglic in oude vorm. De rest staat niet een trapje lager, maar meerdere trappen lager.
    29-05-2024 09:26
    Op basis van wat denk je dat Roglic (zelfs in oude vorm) Pogacar kan verslaan?
    29-05-2024 09:26
    Toevoeging: laat staan in de buurt komen?
    29-05-2024 09:33
    Mensen, laten we Evenepoel niet vergeten. Die is er ook gebrand op om de Tour te winnen
    29-05-2024 09:35
    @Steven: op basis dat Roglic geen Giro in de benen heeft en, in theorie, zeer fit aan de start zal verschijnen. Eens... Het wordt lastig voor Roglic, maar Pogi moet 3 weken Tour ook maar goed verteren na 3 weken Giro. Minuutje is zo verloren bergop.
    29-05-2024 09:36
    Toevoeging: combi Pogi en Hooggebergte blijkt ook nog niet Je van Het te zijn... Dus het is, denk ik, op voorhand geen gelopen race.
    29-05-2024 09:36
    Omdat de beste Roglic ook gewoon een stuk beter is dan alle andere klassementsrenners. Hij is niet voor niets de renner met de meeste rondes van één week èn de meeste grote rondes op zijn naam in het huidige peloton.
    Vorig jaar in de vuelta was hij ongeveer gelijk aan het niveau van Jonas, misschien iets minder maar het verschil was niet heel groot.
    29-05-2024 09:46
    @vevie: ik zie het zelf eerder andersom, Pogi is de enige die enigszins bij Vingegaard in de buurt kan komen. Wat betreft grote rondes hebben we het dan over natuurlijk, eendagsrenner / complete wielrenner is weer een hele andere discussie.
    29-05-2024 09:55
    Neen. Niet eens.

    Wel eens dat hij als topfavoriet van start gaat maar zeker niet overtuigd dat deze giro fluitend afgewerkt is op de manier die sommigen doen geloven. Ook veel vertrouwen in de kwaliteiten van de tegenstand ook zónder een Vingegaard.

    Dat 'over de tour heen mijmeren' richting een treble is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoogmoed, en dat komt niet vanuit Pogi zelf.
    29-05-2024 10:07
    Primoz is Primoz. Ben altijd een grote fan van hem geweest. Als Primoz fit aan de start komt,zet ik mijn kaarten op Primoz.
    Roglic is in het Baskenland toch ook wel echt hard gevallen. Brak weliswaar niets, maar uit de berichtgeving maakte ik op dat hij toch een behoorlijke tijd lang niet kon fietsen. En afgezien van die tijdrit in het Baskenland daar reed hij dit seizoen best matig (voor een potentiële TdF winnaar). Gun hem de Tourzege van harte, maar heb er een hard hoofd in.
    29-05-2024 10:54
    Als Roglic komende Tour eens een keer niet valt (kleine kans), dan acht ik hem in staat om op mentaliteit te blijven aanklampen.

    Bij Evenepoel, Ayuso en Bernal.
    29-05-2024 11:20
    In 2020 was Roglic in absolute topvorm en won Pogacar (onverwachts). Vier jaar verder is Roglic niet meer het niveau van toen. Nog steeds 1 van de beste ronderijders op deze aardkloot, maar inmiddels in Pogi veel sterker geworden. Het enige wat in zijn voordeel spreekt is dat zijn volledige focus op de Tour is gericht, waar veelvraat Pogi al een grote ronde op heeft zitten. Enige manier waarop ik Evenepoel zie winnen is, dat Pogi er toch doorheen zakt doordat hij teveel van zichzelf heeft gevraagd en Vingegaard niet fit is. En Baskenland een goede voorspeller blijkt te zijn voor Roglic's niveau. Maar zowel Roglic als Evenepoel mogen mij verbazen.
    29-05-2024 12:25
    Een Roglic in absolute topvorm is echt wel een bedreiging voor Pogacar. Zeker een Pogacar met de Giro in zijn benen. Roglic is de enige AK-man met het palmares en de prestaties in grote rondes om het Vingegaard en Pogacar moeilijk te maken. De rest komt er gewoon echt niet aan te pas of heeft nimmer laten zien deze twee te kunnen bedreigen. Het zou uiteraard mooi zijn als een Evenepoel, Ayuso, Rodriguez, Mas, Bernal, Hindley, de Yates broers, etc, nog een stap zetten, maar voorlopig is daar nog geen sprake van. Deze groep is gewaagd aan elkaar, maar nog niet aan Pogacar en Vingegaard.
    29-05-2024 13:53
    Ja, Roglic heeft het palmares en de resultaten in grote rondes, maar daar moet je wat mij betreft toch ook wel een ferme kanttekening bij plaatsen. Als je ziet dat, met alle respect gezegd, jongens als Hugh Carthy en Jack Haig mee op het podium stonden in zijn Vuelta-overwinning, of dat hij pas last minute over een bejaarde Thomas heen wipt in de Giro terwijl Pogi die 12 maanden later zelfs met een wheelie uit het wiel zou rijden, dan zegt dat ook wel iets over de sterkte van de tegenstand... Tijdens zijn eerste Vueltawinst eindigde hij nog geen 3 minuten voor een piepjonge Pogi die z'n eerste grote ronde reed en gewoon wat kwam meerijden en mikte op ritwinst. De edities die Evenepoel meereed had Roglic ook verre van de bovenhand.

    In kleinere rondjes is/was Roglic subliem, omdat hij door zijn stevige eindschot steeds boni's weet weg te kapen en zowel qua tijdrijden als qua klimmen weinig verliest, dus daar is het al heel moeilijk om dat op hem goed te maken.

    Roglic is goed, heel goed zelfs, maar ik denk dat we onder ogen moeten durven zien dat Pogacar en Vingegaard écht nog wel van een heel ander niveau zijn. Naar mijn aanvoelen, moest Roglic in de Giro gezeten hebben, was die op meer dan 5 minuten gezet door Pogi en had de rest op een kwartier of meer gestaan.

    In een sterrenverdeling zou ik op dit moment Vingegaard en Pogacar 5 sterren geven, niemand 4, dan Evenepoel en Roglic 3, en dan jongens als Ayuso, Yates, Vlasov, Carapaz, etc 2 of 1. Ik vrees dat we er vooral met z'n allen heel erg op hopen dat ze het hem moeilijk kunnen maken in de Tour, maar ik verwacht eigenlijk een scenario zoals in deze Giro, met een Pogacar die overheerst (met een nog veel sterkere ploeg in dienst) en Roglic en Evenepoel die stevig bikkelen om plaatsen 2 en 3 (tenzij Vingegaard nog op tijd fit zou raken). Het leuke is wel dat het niet in Evenepoels karakter ligt om vrolijk mee te peddelen zoals G, DFM, O'Connor etc gedaan hebben in de Giro. Die gaat er echt nog wel een strijd van maken voor de ereplaatsen.
    29-05-2024 14:40
    Als hij niet de Giro had gereden zou ik dat ook zo stellen, maar het is nu de vraag hoe fris hij is na de Giro. De laatste twee jaar was hij zichtbaar minder na de Tour en pas weer in het echte najaar op niveau. Aankomende Tour zou voor Roglic nog eens een buitenkansje kunnen worden als Vingegaard niet start of niet op niveau is en Pogacar erdoor zakt.
    29-05-2024 14:59
    Roglic kan ook niet winnen tegen Vingegaard/Pogacar zelfs niet meer in 100% topvorm.
    Roglic wint veel koersen, maar doet dit doorgaans door zijn sterke tijdrit en punch en niet vanwege het wegrijden bergop (aanklampen om dan laatste 200m eruit te komen). Maar tegen vingegaard/Pogacar lukt dit niet meer. Tevens begint de leeftijd toch ook wel te wegen hoor.
    Vorig jaar won Roglic de Tirreno met 18s voor Almeida door boni's vd sprint bergop.
    wint Catalunya met 6s tegenover Evenepoel door boni's en gewoon op het achterwiel van REV te plakken.
    wint de Giro met 14s over Thomas door heel de Giro moeizaam te volgen en in de TT uit te pakken. (Diezelfde Thomas is nu 10min na Pogacar)
    3de in Vuelta na Kuss en Vingegaard waar Vingegaard niet 100% uit Tour kwam en duidelijk wel de betere was.

    Bijna overal won hij, maar absoluut niet met overschot tegenover de 'gewone' concurrentie (diegenen die nu 10-15min na Pogacar eindigen). Dus ik zie het absoluut niet gebeuren tegenover Vingegaard/Pogacar al zijn die op 95%.
    29-05-2024 15:40
    @Juud van Gemert op gebrand zeker, maar is het ook realistisch? Waar deze 4 mensen rondes uitreden, was Evenepoel bijna telkens de verliezer. Verder is het pas zijn 1e tour. Evenepoel is zeker niet slecht, maar qua gt's zijn er 3 die er boven uitsteken en niet 4. Mss hoort Evenepoel er over 2 jaar tussen, wie weet? Maar nu mag die denk ik blij zijn met top 5/10
    30-05-2024 10:44
    @jappe666 gebaseerd op wat geef je Evenepoel evenveel sterren als Roglic? Evenpoel heeft bijna altijd verloren van Roglic en is er vorig jaar keihard afgereden in de Vuelta. Thomas was vorig jaar beter in de Giro dan hij dit jaar was. Dan is het logisch dat het verschil groter is tussen hem en de nummer 1, Pogacar staat wrs idd een treetje hoger dan Roglic (samen met een fitte Vingegaard uiteraard) maar Roglic is zeer wrs wel de enige die het die 2 moeilijk kan maken en wel mee kan doen voor de winst. Roglic staat iig nog ver voor Evenepoel in het gt werk. Je kan ook niet meteen verwachten dat Evenepoel in zijn 1e tour mee rijd met 1 van de beste ronderenners van deze eeuw. Evenepoel moet dus echt wel minder sterren hebben dan Roglic en ik denk zelfs dat door de kracht van uea een Ayuso of Almeida ook meer kans gaat maken op winst dan Evenepoel. (Ook gezien die betere resultaten kunnen weerleggen in gt's) Een gevalletje Kuss zullen we maar zeggen.
29-05-2024 09:51
Als Pogacar zijnde zou ik er nu ook niet over beginnen terwijl de tour nog gereden moet worden maar wanneer hij de tour wint zou ik als ik hem was altijd proberen om de Vuelta ook te gaan winnen. Grote kans aanwezig dat hij uiteindelijk te vermoeid is om echt te winnen. Kan je nog altijd de keuze maken om af te stappen maar anderzijds deze kans om historie te schrijven krijgt hij niet meer zo vaak denk ik. Dan bedoel ik ook relatief rustig de Giro kunnen winnen, Grootste concurrenten tour zijn allemaal hard gevallen en zeker Vingegaard niet helemaal 100% fit in de voorbereiding dus goed mogelijk dat de tour ook gewonnen gaat worden met zijn kwaliteiten dus deze unieke kans moet hij dan proberen te pakken.
    29-05-2024 09:55
    en daardoor geen OS, WK, Lombardije kunnen rijden en vermoeid de winter periode ingaan en vermoeid aan 2025 beginnen?
    29-05-2024 10:08
    Wanneer hij de tour wint zou ik zeker overwegen om os, wk en Lombardije te skippen idd. Hij kan iets unieks bereiken wat nog nooit eerder is gedaan door een renner. Mocht hij te vermoeid zijn na de tour kan dat een reden zijn om het niet te doen natuurlijk maar zoals hij de Giro reed zal een hoogtestage/trainingsblok niet meer of minder zwaar zijn
    29-05-2024 10:19
    @Bezem: eens! MOCHT Pogi Tour winnen... En hij wilt Vuelta ECHT rijden, dan OS en WK laten schieten. Absoluut!
    29-05-2024 11:14
    waarom zou pogacar de os skippen?

    pogacar is een afstreper, eentje die graag elke koers eens wil winnen, die is minder bezig met records of unieke prestaties.

    en zoveel kansen krijg je niet op de os, dan is het dom om er eentje waar je zeker kansen hebt te laten schieten
    29-05-2024 11:28
    @Chippen: Tour eindigt op 21 Juli... 3 Augustus is de OS wegwedstrijd + dan 2 Grote Rondes in de benen (en niet zomaar meegefietst zoals je weet). Pogi kan veel, maar hij is geen machine. Dus geen groot kanshebber op goud.
    29-05-2024 11:44
    pogacar is overal waar hij gemotiveerd start groot kanshebber op winst

    zeker in een koers zonder controle met bijzonder kleine teams
    29-05-2024 11:59
    Eens... Maar 2 Grote Rondes in zijn benen, gaat ook Pogi merken; gewoon fysiek minder fris en dat is logisch lijkt mij. Zijn concurrenten hebben dat niet; die gaan vol voor OS.
    29-05-2024 14:15
    Helemaal mee eens dat hij die (mogelijk eenmalige) kans niet moet laten liggen. Tenminste als hij de Tour wint... Daarom heeft Pogacar het er niet over.

    Maar een soort Grand Slam in het wielrennen winnen is zoiets unieks en onvergetelijks dat het een eventuele Olympische of Wereldtitel ruimschoots overtreft. In het tennis heeft men het nog steeds over Rod Laver als enige winnaar van het Grand Slam, terwijl niemand echt weet wie er allemaal Olympisch kampioen zijn geweest.

    Ik denk dat bij een Tourwinst alles hiervoor aan de kant wordt geschoven.
    29-05-2024 14:40
    Juist mee oneens. Ik had zelf nooit van Rod Laver gehoord, maar mensen herinneren zich wel dat Nadal en Federer alle grandslams en de olympische spelen wonnen en Djokovic niet (maar misschien wel dit jaar).
    29-05-2024 14:52
    Ik geloof ook wel dat mocht hij de TdF winnen, dat hij wel de Vuelta durft meenemen. 2 grote rondes winnen in een jaar is al best uniek, ze alle3 in hetzelfde jaar winnen is gewoon ongezien en zou 1 vd grootste sportprestaties ( alle sporten algemeen) ooit zijn.
    De OS zal daar idd moeten voor passen. Het parcours van OS is ook niet 100% op zijn lijf geschreven (dan zal LA 2028 wss veel meer hoogtemeters geven).
    Het WK kan hij nog altijd meenemen na de Vuelta ( al zal dit niet in topform zijn). Lombardije skippen, maar deze heeft hij al genoeg gewonnen.
    29-05-2024 18:12
    [quote]Juist mee oneens. Ik had zelf nooit van Rod Laver gehoord, maar mensen herinneren zich wel dat Nadal en Federer alle grandslams en de olympische spelen wonnen en Djokovic niet (maar misschien wel dit jaar).[/quote]

    Inderdaad. WK en OS overstijgen de sport, dan kent iedereen je. Iemand die een bepaalde combinatie van koersen in een seizoen wint, daar krijgen alleen de insiders een nat broekje van.

    En de uniekheid van de prestatie moet dan eigenlijk ook nog gekaderd worden in een herindeling van het seizoen sinds de jaren '90, want daarvoor was het volstrekt onmogelijk om zoiets te doen, aangezien er toen maar een week tussen de Vuelta en de Giro zat.
29-05-2024 11:39
Waarom gaat het hier nooit over de Triple Crown? Dat is Giro+Tour+WK. Alleen Eddy Merckx en Stephen Roche hebben dit ooit klaargespeeld. Ik denk dat hij hier voor gaat.
    29-05-2024 11:43
    Drie GT's in één seizoen is nooit gedaan, en door de blessures van de paar competentie tegenstanders die er zijn, kan het een buitenkansje zijn. Mits hij de Tour wint natuurlijk.
    29-05-2024 12:11
    @Maenhout: Ik denk dat als mocht blijken dat de Tour te vroeg komt voor Vingegaard (vooraf dan wel tijdens), dat hij in piekvorm de Vuelta zal gaan rijden. Daar gaat een Pogi met 2 GTs in de benen een heeeeele zware kluif aan hebben. Mocht de Tour niet te vroeg komen voor Vingegaard dan gaat Pogi daar al een behoorlijk competente tegenstander treffen.
    29-05-2024 12:20
    Ja, een Vingegaard in topvorm in de Vuelta gaat Pogacar heel moeilijk verslaan: laat staan met de Giro/Tour in de benen. Als Vingegaard in topvorm de Tour rijdt, dan zal hij sowieso de Vuelta erachteraan pakken. Heeft door zijn val nu minder koersen in de benen, dus die dubbel zou dan moeten lukken.
    29-05-2024 12:22
    Kuss reed vorig jaar 3 GT's en in het verleden zijn er een paar renners die het hebben gedaan (Marino Lejarreta deed het zelfs 4x en Adam Hansen deed het in 2017 nog).
    29-05-2024 14:48
    Er is wel een enorm verschil tussen zoals Kuss de drie GT's rijden
    en ze alledrie winnen, of zie ik dat verkeerd Groetjesaandevoetjes ? Kusse heeft de Giro en tdF wat in de schaduw uitgereden en kon tijdens de Vuelta uithalen omdat ze hem niet verwacht hadden. Dat gaan ze een Pogacar nooit geven qua voorgift, natuurlijk heeft hij zijn lange solo's maar die heeft hij omdat hij aanvalt en dat kan je niet aan de lopende band doen natuurlijk...
29-05-2024 10:22
Natuurlijk gaat hij voor het gehele assortiment.
Gezien zn gedrag in de Giro :ontspannen en vrolijk en ondertussen alles er op leggend,- speelt o.a. Evenep. geen rol
van betekenis. Dacht ik zo.
29-05-2024 12:25
Volgens mij bestaat het fenomeen ‘drie grote rondes in één jaar’ vooral in de hoofden van journalisten, analisten en fans.
29-05-2024 13:05
Ook al zit dat plan wel in zijn hoofd dan zou ik er sowieso niks over zeggen.

Gewoon per deel afstrepen.
Dus Giro gedaan nu de Tour.
De OS is niet echt op zijn lijf geschreven alhoewel hij natuurlijk altijd mede favoriet is.
Daarna kijken hoeveel er nog in de tank zit voor de Vuelta.
29-05-2024 13:47
Mocht hij de tour winnen zou dat al grandioos zijn. Dat Kuss vorig jaar met Jumbo de Vuelta nog wist te winnen, als derde gereden ronde was zeer indrukwekkend. Echter hoefde hij niet in de eerste twee races altijd aan de bak. Geen klassement verdedigen, tot de Vuelta geen media verplichtingen. Mocht hij na de tour enkel nog het WK&Il lombardia rijden, zou dat verre van gek zijn.
29-05-2024 17:57
Zou hij werkelijk proberen ze aan alle drie aan te winnen aan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine