maandag 26 februari 2024 om 12:00

Demi Vollering laat niets los over toekomst: “Lotte zit hier op haar plek”

Video SD Worx-Protime won vorig jaar bijna elke grote voorjaarsklassieker, dus zijn de verwachtingen ook nu hooggespannen. Kopvrouwen Lotte Kopecky en Demi Vollering zagen Visma | Lease a Bike-renster Marianne Vos alvast de Omloop Het Nieuwsblad op haar naam schrijven, maar van paniek is er geen sprake. Ook over haar toekomst maakt Vollering zich nog geen zorgen.

“Je kan niet alles winnen”, redeneert de Tourwinnares voor onze camera. “Normaal gesproken verlies je vaker in het wielrennen dan dat je wint. Vorig jaar was een seizoen waarin het andersom was voor ons. Het is heel erg balen, maar uiteindelijk leer je meer als je verliest. Ik denk dat we vandaag veel geleerd hebben. Hopelijk komen we daar sterker van terug. Vorig jaar was de Omloop Het Nieuwsblad mijn minst goede uitslag van het voorjaar, dus dat belooft (lacht).”

Het plan was initieel om de kaart van zowel Kopecky als Vollering zelf te trekken in de finale van de Omloop. “Door de move van Elisa (Longo Borghini, red.) hebben we dat onderweg moeten bijschaven. Nu heb ik het gat zo klein mogelijk proberen te houden, zodat Lotte zo fris mogelijk de Muur op kon. Dat ging geloof ik best goed. Alleen was het shit dat Lotte alleen in de groep kwam te zitten. Het waren te veel renners om te controleren. Dan is het zwaar voor haar”, maakte Vollering na afloop een eerlijke analyse.

Toekomst bij andere ploeg?
Dat overtal uitspelen is altijd een belangrijke factor in het succes van SD Worx-Protime, zoals de ploeg dit seizoen heet. Maar het is maar de vraag of Vollering daar nog lang van mee zal profiteren. Begin dit jaar lanceerde analiste Marijn de Vries het gerucht dat Vollering een jaarsalaris van één miljoen euro aangeboden kreeg door UAE Team ADQ. Erwin Janssen, CEO van SD Worx-Protime, wakkerde die geruchten afgelopen week nog wat meer aan. “Als u me dan vraagt hoe groot de kans is dat Demi volgend seizoen nog bij ons fietst, dan antwoord ik dat het moeilijk zal worden”, liet hij optekenen in de Vlaamse media.

En dus stelden we de vraag na afloop ook aan Vollering. “Mijn toekomst? Daar weet ik nog niet veel over. Ik focus me vooral op dit seizoen”, schuift ze de beslissing nog even voor zich uit. “Er zijn nog zo veel mooie wedstrijden, er is nog een heel seizoen te gaan.”

Anderzijds: die andere kopvrouw, wereldkampioene Lotte Kopecky, mocht al bijtekenen bij de ploeg tot en met 2028. Vollering ziet haar contract aan het einde van het seizoen aflopen. Wat zegt het dat Kopecky wél al een nieuwe overeenkomst heeft? “Ik ben superblij voor Lotte. Het is een mooi contract wat ze getekend heeft. Lotte zit op haar plek, dus dat is heel mooi.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
18 Reacties
26-02-2024 12:14
Lijkt me dat die op weg is naar de uitgang. Of anders gezegd: als ik Vollering was, dan zou ik verkassen ipv constant in hetzelfde vaarwater te zitten als Lotte, en een wedstrijd in een wedstrijd te krijgen van wie er als eerste demarreert.

Zeker nu Lotte het "rap aankomen" wat meer lijkt te verlaten (geeft dus alle ruimte aan Wiebes) en zich wat meer wil richten op het klimwerk (gaat dus vissen in de vijver van Demi).

En ik zou een vertrek van Vollering toejuichen. Nu is het SD blok gewoon te sterk, killing voor de koers.
    26-02-2024 13:40
    Toch is de overlap met Kopecky beperkt. Dat zal nooit een klimmer worden en is hooguit in het heuvelwerk een concurrent voor Vollering. Maar de Waalse Pijl is bijvoorbeeld al 100% uitgesloten, om nog maar te zwijgen over echte bergen.

    Wat betreft de grote wedstrijden hebben ze alleen in Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race echt last van elkaar en heel misschien een niet al te fanatiek gereden Luik Bastenaken Luik, maar dat is al een twijfelgeval.

    Ik zou al Vollering zijnde toch goed kijken wat je verliest qua ondersteuning als je naar UAE gaat. Maar eens goed bespreken wat er volgend seizoen qua rensters verder nog bij komt alvorens die handtekening te zetten.
    26-02-2024 13:50
    Oblomov,
    Lotte is inderdaad van nature geen klimmer. Laat Lotte en Demi naast elkaar starten op een wat langere klim, en Demi gaat als eerste boven zijn.

    Maar Lottes niveau bergop is wel dusdanig goed, dat ze ook in een klimkoers maar van heel weinig rensters echt wat te vrezen heeft. En dat maakt dat, zodra ze eerder weg is dan Demi, Vollering daarachter tactisch gevangen komt te zitten.

    Ik zou zo geen 10 rensters op kunnen noemen die op dit moment ruim beter klimmen dan Lotte.
    26-02-2024 17:17
    Wouter slaat de spijker op zn kop: er zijn gewoon te weinig rensters op niveau voor de klimkoersen bij de dames. Ja, Vollering klimt veel beter dan Kopecky. Maar de concurrenten zijn dan weer amper beter dan Kopecky. Dus als zij wegspringt, gaan de concurrenten echt niet met een lachende Vollering in hun wiel achter Kopecky aan.
26-02-2024 13:01
Die rijdt volgend jaar voor een andere ploeg. Algemene consensus hier is ook dat het beter is voor het vrouwen wielrennen. Meer strijd betekent meer aandacht. Een extra dimensie is natuurlijk de strijd tussen NL en BE. Lusten we hier op WF wel pap van.
26-02-2024 12:15
Das een mooi salaris, terecht ook . Vrouwen wielrennen is tegenwoordig net zo mooi zoniet mooier om na te kijken. Zou haar graag bij Visma Lab zien rijden. Samen met Vos een mooi duo
    26-02-2024 12:20
    Mooier? Ik vind het wel een klein peloton, met een groot onderling niveauverschil.
    26-02-2024 12:40
    Niveau verschil is inderdaad erg groot. En het is ook niet zo dat er massaal publiek afkomt op vrouwenwedstrijden. Vorige week gezien bij de Setmana Ciclista Valenciana. Dit is een vrouwenwedstrijd met de aardig wat toppers. Maar toch weinig publiek op de slotklim.
    26-02-2024 13:48
    Het vrouwenwielrennen heeft wat minder de extreme specialisatie die bij het mannenwielrennen nu gelukkig een beetje doorbroken wordt door Pogacar.
26-02-2024 13:43
Niets zeggen is soms ook iets zeggen. Die rijdt begrijpelijk volgend jaar ergens anders, al dan niet bij UAE.
    26-02-2024 13:52
    Dat is niet gezegd. Zal goed de voor- en nadelen van een nieuwe ploeg op een rij moeten zetten. Als je er in ruil voor een hoger salaris altijd alleen komt voor te staan in de finale, zul je nog wel eens met heimwee terugdenken aan de overvloed aan mede kopvrouwen nu.
    26-02-2024 15:03
    Als je een miljoen p/j wilt betalen aan de kopvrouw moet tonnen per jaar aan luxeknechten ook geen probleem zijn.
    26-02-2024 15:29
    Stel, Vollering gaat naar UAE met een klein beetje omkadering. Dan wordt het misschien voor Vollering lastiger om koersen te winnen, maar voor Kopecky evenzeer. Hoe gaat Kopecky in een 1 tegen 1 duel winnen in wedstrijden waar de klimmen wat langer zijn? Op klimmen als de AGR zijn ze denk ik behoorlijk gelijkwaardig, maar vanaf het Ardennenwerk zie ik het voordeel toch opschuiven richting Vollering.

    Nu spelen ze heel vaak het ploegenspel MET elkaar. En met Reusser en Wiebes erbij heb je een palet aan renners wat iedere koers tactisch kan domineren. Maar als je daar 1 pion uit haalt, krijg je een ander verhaal. Dat hebben we kunnen zien in de Omloop. Geen Reusser in het team, geen sterke vooruitgeschoven pion meer, en de ploeg zat ineens in het defensief.

    Het gaat dan ineens een stuk meer open liggen lijkt me.
26-02-2024 13:42
"Anderzijds: die andere kopvrouw, wereldkampioene Lotte Kopecky, mocht al bijtekenen bij de ploeg tot en met 2028."

Wielerflits denkt serieus dat het bijtekenen van Vollering een kwestie van mogen is?
    26-02-2024 15:09
    Wel een interessante vraag aangezien SD Worx onder Nederlandse licentie rijdt, maar met een Belgische hoofdsponsor.

    Zoals de CEO van SD Worx al aangaf is een groter contract voor Kopecky én Vollering niet mogelijk en zou de grote geldschieter dan niet veel liever een Belgische kopvrouw zien ipv een buitenlandse?
    27-02-2024 09:23
    Dat ligt er aan op welke markt ze zich richten. Visma is van oorsprong een Noors bedrijf, maar hun besluit om Jumbo Visma te gaan sponsoren was specifiek gericht op de Nederlandse markt, omdat ze hier met de overname van Raet in één klap marktleider werden, maar geen enkele naamsbekendheid hadden.

    Maar in dit geval is er van een keuze gewoon geen sprake. Als dat verhaal over een miljoen ook maar een kern van waarheid bevat, is er sprake van een gigantische escalatie qua salarissen voor toppers waar SD Worx simpelweg niet in mee kan. De hoogste schattingen qua salaris tot nu toe waren Vos en Wiebes, allebei tussen de 4 en 5 ton.
27-02-2024 08:20
Stel dat Vollering én Reusser naar een bv UAE gaan. Dan wordt het pas een strijd. Het is al eerder gezegd, voor 2025 liggen er nog maar weinig rensters vast bij SD
    27-02-2024 09:26
    Dat is nou precies iets dat ik als Vollering zou laten meewegen, of er ondersteuning van het niveau Reusser bijkomt volgend jaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine