Demi Vollering en Ellen van Dijk zien in spekgladde bochten olympische droom verloren gaan
Foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 27 juli 2024 om 18:47

Demi Vollering en Ellen van Dijk zien in spekgladde bochten olympische droom verloren gaan

Op en boven de Seine worden de Olympische Spelen van Parijs tot dusver geteisterd door een waterballet. Viel vrijdagavond de openingsceremonie letterlijk in het water, ook de tijdrit bij de vrouwen wordt zwaar beïnvloed door de voortdurende regenval. Waar Ellen van Dijk met haar vrij recent gebroken enkel weet dat een valpartij funest is en daardoor minder risico’s in de bochten neemt, schiet bij Demi Vollering door het hoofd dat een val misschien wel een streep door de Tour de France Femmes kan betekenen.

Kijkend naar het podium met Grace Brown, Anna Henderson en Chloe Dygert – in deze volgorde op de eerste drie plekken – moeten beide Oranje rensters constateren dat dit geen verrassing is. Het vlakke prachtige traject met de start op het Esplanade des Invalides en de finish op de Pont Alexandre III is op het lijf van deze ‘powerhouses’ geschreven. En alle drie hebben ze ook maandenlang bewust en ideaal naar deze 32,4 kilometer toegeleefd.

Vollering blijft op 19 seconden van het brons op plek vijf steken. “Ik denk dat dit mijn beste tijdrit ooit is”, zegt ze na een korte blik op haar wattages. “Ik wist dat dit niet mijn parcours was, maar in de dagen in de aanloop naar de tijdrit begin je toch te dromen. De Olympische Spelen zijn zo speciaal. Je moet nooit van tevoren denken dat iets niet mogelijk is. Dan heeft het geen zin om te gaan.”

“Het niveau ligt hier echter veel hoger dan op bijvoorbeeld het WK. Dit is het allergrootste sporttoernooi. Hier kun je veel meer mensen inspireren dan alleen de wielerfans. Dat maakt dit evenement zo mooi, maar zorgt er ook voor dat er zoveel beter wordt gepresteerd.”

Demi Vollering. Foto: Raymond Kerckhoffs

Het gevoel in de tijdrit is bij Vollering in de eerste kilometers heel goed. Na zo’n tien kilometer voelt ze in een bocht het achterwiel een beetje wegglijden en dat brengt onzekerheid. “In het begin reed ik op de limiet, maar daarna durfde ik niet alles meer te riskeren. Vervolgens ging ik ‘vierkant’ door een aantal bochten heen. Daar heb ik het misschien laten liggen. Al zou ik veel meer hebben gebaald wanneer ik onderuit was gegaan.”

Waar Vollering vrede kan hebben dat ze in deze discipline op dit parcours duidelijk nog wat terrein te kort komt op de specialisten, baalt Van Dijk zichtbaar van haar elfde plaats op 2’43 van winnares Brown. In de ochtenduren maakt haar vriend Benjamin bekend dat Van Dijk bij de val 7,5 week geleden niet alleen haar enkel heeft gebroken, maar ook haar rechtervoet en haar vinger. Ze had een spierhernia in haar bovenbeen en diepe snijwonden in haar benen die met 24 hechtingen aan elkaar moesten worden gezet.

Bijzonder
“Het zou te gek voor woorden zijn geweest wanneer Ellen hier een medaille had gewonnen. Dan had de rest hier ook een beetje voor gek gestaan”, vertelt Vollering die wel al eerder op de hoogte van al deze kwetsuren was. “Ellen moet zich realiseren dat het heel bijzonder is dat ze hier aan de start stond. Dat is ook iets heel moois.”

Zo ziet Van Dijk dat zelf nog niet: “Dat ik in mijn revalidatie nog zo ver ben gekomen, dat ik hier kan starten mag je een wonder noemen. Daardoor begon ik ook voor de tijdrit in wonderen te geloven. Ik haalde op de rechte stukken wattages die me in de buurt van de medailles zouden brengen. Alleen in de bochten heb ik heel veel tijd verloren. Ik was extra bang in de regen. Ik wil die enkel niet nog een keer kapot maken. Ik ben daar nu extra kwetsbaar. Maar, verder was ik ook gewoon niet goed genoeg.”

Natuurlijk is de regen die het parcours extra glad maakt, niet iets waar Van Dijk op zat te wachten: “Ik werd niet vrolijk toen ik de gordijnen vanochtend open deed. Anderzijds heb ik richting deze olympische tijdrit zoveel hobbels moeten nemen dat dit er ook nog wel bij kon.”

Ellen van Dijk na de olympische tijdrit in Parijs. Foto: Raymond Kerckhoffs

Van Dijk windt er geen doekjes om. De teleurstelling overheerst. De elfde plek op de Olympische Spelen, dat is niet het resultaat waarvoor de drievoudig wereldkampioen tijdrijden naar Parijs is gekomen. “Dit is niet de uitslag waar ik al die weken voor gevochten heb. Ik kan mezelf echter niks verwijten”, is ze eerlijk.

Waarna ze haar karakter in de beproeving tegen de klok omschrijft: “Elke trap die ik deed had ik de overtuiging dat ie raak moest zijn. Dat ie harder moest zijn. Dit was het enige moment waarop ik kon vergelden wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Zo zat ik onderweg wel te vechten en alles te geven. Ik weet dat ik straks ga beseffen dat ik trots kan zijn op wat ik de laatste weken heb laten zien. Maar nu kan ik dat gevoel nog niet vinden.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
13 Reacties
27-07-2024 20:09
Wat een geleuter zeg: Olympische droom gaat verloren in gladde bochten? Die bochten waren voor iedereen even glad! Blijkbaar was de wil om te winnen bij de mensen op het podium gewoon groter dan bij het Nederlandse duo. Want dat het niveau hier zoveel hoger zou zijn is met de kleine deelnemersvelden natuurlijk onzin.

En voor wat betreft de bondscoach: als je een half fitte renster die bang is om te vallen opstelt i.p.v. een fitte renster die er wel voor wil gaan moet je jezelf afvragen of je wel de juiste persoon op de juiste plek bent.
27-07-2024 18:56
Mooi gevochten , alleen als ik lees wat je dan allemaal aan echte blessures blijkt gehad te hebben is het jammer als je een specialist als Rianne Markus de kans ontneemt om op volledige sterkte op dit podium op te treden
    27-07-2024 19:53
    Natuurlijk geeft een topper niet de kans aan een ander. Dat geleuter van Team.NL is alleen voor de bühne. Telt vooral voor de sportvolgers en e media.
    27-07-2024 21:49
    @Arie de Blanken Daarvoor heb je een bondscoach, waar ik nergens een reactie van gelezen heb.
27-07-2024 19:35
Markus had hier moeten rijden ipv Van Dijk. Volstrekt onbegrijpelijke keuze vd bondscoach.
    28-07-2024 00:02
    En dan moet Van Dijk ook nog eens de wegrit rijden zonder oortjes. Je houdt je hart vast als je bedenkt hoe dat tactisch uit moet pakken bij haar.
27-07-2024 20:00
Allemaal leuk die verhalen over wat ze allemaal niet had en hoe knap het is dat ze hier staat. Maar daar kopen we toch helemaal niks voor? Is er ook een journalist geweest die aan van Dijk of Gunnewijk de vraag heeft gesteld wat ze bezielden dit zo te doen? Dit terwijl er een uitstekend alternatief voorhanden was zonder onzekerheden?
    28-07-2024 06:37
    Tja volgens Van den Hoogeband gaat het juist om de verhalen...
27-07-2024 19:24
Markus thuis te laten ,wat een droeftoeter die bondscoach! Demi weer janken ….. waarom ? pfffffff
27-07-2024 20:37
Ik snap dat VD hier wilde rijden, maar de bondscoach had daar nee tegen moeten zeggen. Slappe Hollandse Hap.
27-07-2024 19:23
Kansloos om
28-07-2024 08:51
Stuk zonder inhoud. Van Dijk was zo nooit kanshebster en Vollering zou het met vol risico waarschijnlijk nog niet gehaald hebben. Die kans was er overigens ook alleen maar door een val van een ander.

Overigens gaf Vollering ook zelf aan dat er vooraf niet direct veel te dromen was op dit parcours voor haar. Die heeft mooi het Olympische diploma binnen dat meer haar droom zal hebben vertegenwoordigd.

Als je je dan toch op Nederland focust is hier het verhaal waarom een rijdster met teveel kwetsuren zich voor deze TT mag voorbereiden en meedoen zoals anderen ook aanstippen. Dat zou de focus moeten zijn als enige journalistieke waarde van belang is. Duik anders eens in de voorbereiding van Brown die een echte mokerslag uitdeelt en niet eentje die hier te pas en onpas in artikelen wordt gebruikt. Of vertel iets over het waarom van de valpartijen (stuurmanskunst/materiaal/onhandig stadsparcours).
    28-07-2024 10:48
    Je denkt toch niet dat hij nu opeens een goed stuk gaat schrijven.

    Bijna al zijn analyses zijn van het niveau kleuterschool.
    Zou mij niks verbazen als de knwu hem vraagt om Gunnewijk op te volgen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine