‘Declassering Mathieu van der Poel is nieuwe negatieve noot bij ritzege Philipsen’
Video Dinsdag was het opnieuw een rit voor de sprinters in de Tour de France. Jasper Philipsen knalde overtuigend naar de zege door een knappe lead-out van Mathieu van der Poel. Die werd echter enkele uren na de finish gedeclasseerd door de organisatie. Wat was er aan de hand? Dat en meer hoor en zie je in een nieuwe WielerFlits Update!
Spoorboekje
00:00 – Intro
00:33 – Opnieuw Philipsen
01:04 – BREAKING NEWS UPDATE
04:14 – Opnieuw discussie over veiligheid
05:56 – Renners zelf ook verantwoordelijkheid
07:38 – Caleb Ewan blijkt in goed doen
08:19 – Van Poppel opvallend zesde
08:44 – Gaat Cavendish het dan toch doen?
09:58 – Dag voor de klassementsmannen of sprinters in Laruns?
Het nieuws dat Van der Poel werd gedeclasseerd door een duw in de laatste kilometer kwam als een donderslag bij heldere hemel. Maxim legt uit wat er is gebeurd: “Van der Poel maakte op een gegeven moment ruimte door een duw te geven aan Biniam Girmay, die op zijn beurt moest uitwijken. Na afloop werd er echter door niemand over gesproken, ook niet door Girmay of Van der Poel zelf.” Zeger vult aan: “Nee, en Girmay reageerde ook tijdens de sprint niet op de duw van Van der Poel. Hij maakte geen misbaar. Daarnaast liet Girmay zich ook eerder makkelijk wegzetten. Voor mij is er niet al te veel aan de hand.”
Naast de declassering van Van der Poel zagen Maxim en Zeger nog een aantal opmerkelijke zaken tijdens de vierde rit. Een finish op een autocircuit moest namelijk voor een prachtige sprint zorgen in Nogaro, maar die kwam er niet. De massasprint werd namelijk ontsierd door verschillende crashes, waaronder eentje van Europees kampioen Fabio Jakobsen. Het thema veiligheid kwam daardoor weer op tafel te liggen. Zeger sprak met ploegleider Matthew Hayman en ook Van der Poel deed zijn zegje over de finish van rit vier.
En verder…
Hebben Maxim en Zeger het over de moeilijk te voorspellen vijfde etappe. De rit gaat van Pau naar Laruns en lijkt op de etappe in 2020, toen Tadej Pogacar zijn eerste overwinning boekte in de Ronde van Frankrijk. Is het dit jaar opnieuw een kans voor de klassementsrenners? Of komen de vluchters voor het eerst aan bod deze Tour? Maxim en Zeger geven hun visie.
En dat vanuit WF ze de zachte hand toegereikt krijgen mag geen verbazing wekken, die hebben zo hun dubbele standaarden.
"Een finish op een autocircuit moest namelijk voor een prachtige sprint zorgen in Nogaro, maar die kwam er niet"
Dat hadden we ook al voorspeld jongens, opletten!
En; wederom worden er geen vraagtekens gesteld bij de aankomst van de volgende dag. Maar ze zijn al wel 2 dagen achtereen achteraf aan het klagen. Afdaling tot 7km van de finish in de Tour. Dat gaat vast goed hoor, niks te zien hier....
Iedere sprinter wil nog vijf man in dienst hebben en ze willen allemaal bij de eerste 10 zitten maar dat kan gewoon niet.
Ik kan je nu al vertellen dat er sowieso geen sprinter wint morgen.
On: Mathieu geeft een aardige duw maar Girmay laat het ook allemaal makkelijk gebeuren. Probeer dit bij Pedersen of Bauhaus en je komt ee niet langs. Vind het ook interessant dat we Bini nog niet aan het woord hebben gehad hierover.
Het is wederom een volledig willekeurige beslissing van de UCI in het hele sprinterdebat. Dit zijn bewegingen die continue plaatsvinden in de laatste km's. In dit geval gaat Bini veel te langzaam om nog een rol te spelen in de sprint omdat hij met zijn neus veel te veel in de wind zit. Het is slechte positionering van Bini. Daarmee hindert hij personen die veel beter gepositioneerd zitten. Dan is het niet onlogisch dat MvdP de ruimte zoekt. Het is daarbij een subtiel zetje in plaats van een gevaarlijke duw en wat mij betreft geoorloofd en binnen de marges die we zien in de hele aanloop.
Toch wel apart dat de slecht gepositioneerde Bini vóór het treintje zat met Philipsen die uiteindelijk won. Bini zat helemaal niet slecht, maar hij reed langzamer omdat de lead-out van Kristoff de vroeg op kop zat en zijn inspanning op lagere snelheid langer doortrok.
Maar waarschijnlijk hebben ze weer een leuke dag gehad in Frankrijk...
Als ik dit koppel aan de uitspraak van gisteren van Jakobsen zelf ("ik ga harder mijn best doen om het wiel van mijn leadout te houden") dan denk ik dat het te makkelijk is om hier meteen naar Philipsen te wijzen.
Beelden zouden hier duidelijkheid in kunnen brengen.
Zou het ook logischer vinden indien Jakobsen zou vechten voor het wiel van Philipsen, niet voor dat van van der Poel, want die gaat zijn lead-out niet verder zetten als hij Philipsen niet in het wiel heeft. Je gaat achter de concurrerende trein zitten, niet erin, want dan stopt hij.
Duidelijk is dat er een beetje ruimte ismen dat de snellere renner de ander laat weten, toucheerde deze, erdoor te willen. Niets abnormaal, eeerder normaal in de koers.
Doe je niet mee voor het podium dan maak je plaats voor de rappe mannen ipv in de weg rijden.