woensdag 5 juli 2023 om 15:30

‘Declassering Mathieu van der Poel is nieuwe negatieve noot bij ritzege Philipsen’

Video Dinsdag was het opnieuw een rit voor de sprinters in de Tour de France. Jasper Philipsen knalde overtuigend naar de zege door een knappe lead-out van Mathieu van der Poel. Die werd echter enkele uren na de finish gedeclasseerd door de organisatie. Wat was er aan de hand? Dat en meer hoor en zie je in een nieuwe WielerFlits Update!

Spoorboekje
00:00
– Intro
00:33 – Opnieuw Philipsen
01:04 – BREAKING NEWS UPDATE
04:14 – Opnieuw discussie over veiligheid
05:56 – Renners zelf ook verantwoordelijkheid
07:38Caleb Ewan blijkt in goed doen
08:19 – Van Poppel opvallend zesde
08:44 – Gaat Cavendish het dan toch doen?
09:58 – Dag voor de klassementsmannen of sprinters in Laruns?

Het nieuws dat Van der Poel werd gedeclasseerd door een duw in de laatste kilometer kwam als een donderslag bij heldere hemel. Maxim legt uit wat er is gebeurd: “Van der Poel maakte op een gegeven moment ruimte door een duw te geven aan Biniam Girmay, die op zijn beurt moest uitwijken. Na afloop werd er echter door niemand over gesproken, ook niet door Girmay of Van der Poel zelf.” Zeger vult aan: “Nee, en Girmay reageerde ook tijdens de sprint niet op de duw van Van der Poel. Hij maakte geen misbaar. Daarnaast liet Girmay zich ook eerder makkelijk wegzetten. Voor mij is er niet al te veel aan de hand.”

Naast de declassering van Van der Poel zagen Maxim en Zeger nog een aantal opmerkelijke zaken tijdens de vierde rit. Een finish op een autocircuit moest namelijk voor een prachtige sprint zorgen in Nogaro, maar die kwam er niet. De massasprint werd namelijk ontsierd door verschillende crashes, waaronder eentje van Europees kampioen Fabio Jakobsen. Het thema veiligheid kwam daardoor weer op tafel te liggen. Zeger sprak met ploegleider Matthew Hayman en ook Van der Poel deed zijn zegje over de finish van rit vier.

En verder…
Hebben Maxim en Zeger het over de moeilijk te voorspellen vijfde etappe. De rit gaat van Pau naar Laruns en lijkt op de etappe in 2020, toen Tadej Pogacar zijn eerste overwinning boekte in de Ronde van Frankrijk. Is het dit jaar opnieuw een kans voor de klassementsrenners? Of komen de vluchters voor het eerst aan bod deze Tour? Maxim en Zeger geven hun visie.

RIDE Magazine
32 Reacties
04-07-2023 23:04
Welke smet? Dit is gewoon een mooie overwinning na een stevige strijd zoals we het allemaal willen zien. Dit zijn geen koorknapen hè, die kunnen dit wel hebben.
    05-07-2023 16:56
    Artikel van gisteravond wat telkens terug bovenaan bij de nieuwsberichten wordt gezet. Tja, wanneer je dan als website commentaar krijgt van je lezers moet je niet verbaasd zijn.
04-07-2023 22:20
De opmerking is van smetje dit smetje dat maar in de overlevering gaat MvdP-de Student 23 de boeken in als een medogenloos killerkoppel die de rest in zijn hemd zette. Dit Alpecin begint erg op het fantastische team van Kittel, Degenkolb & de sprintboys te lijken. De sprintoorlog winnen in de tour is al vaak een kwestie geweest van wie hebben het meest lef en schijt: nu is dat Alpecin.

En dat vanuit WF ze de zachte hand toegereikt krijgen mag geen verbazing wekken, die hebben zo hun dubbele standaarden.
    05-07-2023 06:12
    Helemaal mee eens, RV!
    05-07-2023 09:55
    @RV niet mee eens, Hij heeft twee keer maar nipt gewonnen dankzij MvdP, dus zo overheersend zijn ze niet met hun sprinttrein, uiteraard goed maar zeker niet onklopbaar.
04-07-2023 22:27
"Donderslag bij heldere hemel" Dan zat je echt niet op te letten.
"Een finish op een autocircuit moest namelijk voor een prachtige sprint zorgen in Nogaro, maar die kwam er niet"
Dat hadden we ook al voorspeld jongens, opletten!
En; wederom worden er geen vraagtekens gesteld bij de aankomst van de volgende dag. Maar ze zijn al wel 2 dagen achtereen achteraf aan het klagen. Afdaling tot 7km van de finish in de Tour. Dat gaat vast goed hoor, niks te zien hier....
    04-07-2023 23:45
    Waren er zoveel valpartijen in 2020 dan met exact dezelfde finale?
05-07-2023 00:19
Winst is winst. Gewoon weer een zege bijgeschreven voor Philipsen. Na morgen heeft niemand het er ooit nog over.
04-07-2023 22:57
Girmay bleef veel te lang zitten. Als je niet wil sprinten ga daar dan ook niet in de weg rijden. Die duw was niet correct, maar gezien het feit dat hij er totaal geen misbaar over maakte gaf al aan dat er niet veel aan de hand was. Je ziet wel gekkere dingen.
    04-07-2023 23:02
    Er rijden inderdaad teveel renners nog voorin rond die er niks te zoeken hebben.
    Iedere sprinter wil nog vijf man in dienst hebben en ze willen allemaal bij de eerste 10 zitten maar dat kan gewoon niet.
05-07-2023 07:58
Ik snap de heisa niet zo goed. Dit vond ik echt een beschaafd zetje van MVDP. Geen beuk waardoor je concurrent stuurloos wordt. Dit was een beheerst manoeuvre met uitwijkmogelijkheden voor Girmay. Ik vraag me af of die laatste er problemen mee heeft. Waarmee ik me niet uitspreek over het spurtgedrag van Philipsen zelf. Daar bestaan blijkbaar toch een aantal meningen over in het peloton. Maar daar ging deze declassering niet over.
    05-07-2023 09:38
    Want hij wijkt niet van zijn lijn af en hij heeft geen fysiek contact met een andere renner die daardoor opzij moet? Daar heb je twee dingen die gewoon niet mogen in de sprint.
    05-07-2023 12:29
    Dat is gewoon niet realistisch in een sprint als deze. Als je niet van je lijn mag afwijken kun je ook niet inhalen en al zeker niet als er links en rechts minder snelle renners rijden.
05-07-2023 00:59
"09:58 – Dag voor de klassementsmannen of sprinters in Laruns?"

Ik kan je nu al vertellen dat er sowieso geen sprinter wint morgen.

On: Mathieu geeft een aardige duw maar Girmay laat het ook allemaal makkelijk gebeuren. Probeer dit bij Pedersen of Bauhaus en je komt ee niet langs. Vind het ook interessant dat we Bini nog niet aan het woord hebben gehad hierover.
05-07-2023 11:47
Ik vind de wijze waarop jullie dit artikel neerzetten een negatieve smet op jullie verder positieve verslaggeving van de TDF. Ook in de rit de dag daarvoor zat veel meer nuance. Nu schilderen jullie alles negatief af, jammer. Wellicht goed voor de clicks, doet niet recht aan de werkelijkheid.

Het is wederom een volledig willekeurige beslissing van de UCI in het hele sprinterdebat. Dit zijn bewegingen die continue plaatsvinden in de laatste km's. In dit geval gaat Bini veel te langzaam om nog een rol te spelen in de sprint omdat hij met zijn neus veel te veel in de wind zit. Het is slechte positionering van Bini. Daarmee hindert hij personen die veel beter gepositioneerd zitten. Dan is het niet onlogisch dat MvdP de ruimte zoekt. Het is daarbij een subtiel zetje in plaats van een gevaarlijke duw en wat mij betreft geoorloofd en binnen de marges die we zien in de hele aanloop.
    05-07-2023 12:30
    "Het is slechte positionering van Bini"
    Toch wel apart dat de slecht gepositioneerde Bini vóór het treintje zat met Philipsen die uiteindelijk won. Bini zat helemaal niet slecht, maar hij reed langzamer omdat de lead-out van Kristoff de vroeg op kop zat en zijn inspanning op lagere snelheid langer doortrok.
04-07-2023 22:02
Vandaag de moeite gedaan om de podcast een keer te luisteren. Beetje een muppet-gehalte. Als je in de eerste beelden al niet gezien had dat Mathieu een duw gaf om Girmay opzij te zetten, dan vraag ik me af op basis van welke expertise je de badge om je nek hebt hangen. Want zelfs in de chat was bij iedereen al de reflex van "hmmm, dat is op het randje of erover" en niet enkel "wauw, wat een leadout".

Maar waarschijnlijk hebben ze weer een leuke dag gehad in Frankrijk...
    05-07-2023 19:35
    Wat me ook stoort, is dat er in feite om modern voetbal wordt gevraagd Je weet wel: groot misbaar maken of er nu wel of niet echt iets is gebeurd - want je weet maar nooit hoe en koe een haas vangt Ik weet best dat deze pidcast niet de hoeder van de ethiek is, en ik vermoed dat de makers meer liefhebbers dan journalisten zijn - maar een beetje kritisch vermogen mag toch wel verwacht worden
    05-07-2023 19:38
    Excuses voor mijn slechte interpunctie en spelfouten overigens. Had ik nou toch maar mijn leesbril meegenomen.
04-07-2023 23:55
Ik heb het idee dat ik aan het spoorboekje genoeg heb als ik eerlijk ben..
05-07-2023 05:26
Als treinen tegen elkaar beuken gaat t vaak fout. Dus alle seinen op rood. Ik neem de vlucht vooruit wel. En als t laagvliegend niet lukt, pak ik de bus.
05-07-2023 10:49
Het blijft lastig en ingewikkeld....we willen graag een mooie sprint zien en een duwtje of kwakje is nooit te vermijden met 60/65 in het uur. Sterker nog, dat wordt tot op zekere hoogte gewaardeerd van jouw team of de winnaar, getuigt van winnaarsmentaliteit. Leiden is in last als er gevallen wordt (zeker als dat een landgenoot of iemand van je favoriete team is), dan wordt er geroepen om jury, fatsoenlijk gedrag enz. Ingrijpen van de jury of het nalaten van ingrijpen....het blijft in dit soort zaken altijd voer voor discussie. Het parcours moet veilig zijn en niet uitnodigen tot gevaarlijk gedrag (zoals maandag)...maar het gedrag van de renners is minstens zo bepalend lijkt me. En dat gedrag is lastig te sturen aan het einde van de etappe met alle stress die er is als je met 140 man op de finish komt.
05-07-2023 10:52
Het was een schouderduw. Niets meer niets minder. Elleboogje netjes naar binnen.
    05-07-2023 11:39
    En dat mag dus niet. Dat er niet consistent op de regels wordt geacteerd is een ander verhaal.
05-07-2023 11:50
Ook al was het een duw, het blijft willekeur. In de laatste kms zaten wel meerdere van dit soort duwtjes, van Cav en Waerenskjold o.a.
04-07-2023 22:08
Tja, Philipsen… Gisteren Van Aert in de hekken klem rijden, lead-out MvdP die Girmay aan de kant beukt en daar aan vooraf de valpartij van Jakobsen waarover Van Poppel zegt: “Ik weet niet wat hij allemaal deed. Ik zat achter het gevecht tussen Fabio en Jasper. Zij waren een beetje aan het duwen met elkaar. Fabio viel, waar Jordi eroverheen viel. Gelukkig viel zijn fiets voor mij naar rechts, waardoor ik door kon. Jasper weet soms niet helemaal wat hij doet. Soms zie je dat iemand iets heel doms doet, en soms dat iemand dat express doet. Zo is dat bij Jasper niet anders. Hij weet niet wat hij doet.”
    04-07-2023 22:28
    Ik zou, naast het ooggetuigenverslag van Van Poppel, toch ook gewoon de beelden willen zien. Want ik kon me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Philipsen bij Van Poppel al een bepaald beeld oproept op basis van eerdere ervaringen.

    Als ik dit koppel aan de uitspraak van gisteren van Jakobsen zelf ("ik ga harder mijn best doen om het wiel van mijn leadout te houden") dan denk ik dat het te makkelijk is om hier meteen naar Philipsen te wijzen.

    Beelden zouden hier duidelijkheid in kunnen brengen.
    04-07-2023 22:35
    Beelden die in de avondetappe werden gedeeld geven iets meer duidelijkheid. Jakobsen krijgt een schouderduw van Philipsen
    04-07-2023 22:52
    De beelden zijn vanaf een fiets in het peloton geschoten. Hierin is te zien dat een Alpecin renner (zo te zien Philipsen) een duw geeft aan Jakobsen om in het treintje van Alpecin te blijven. Door deze duw raakt Jakobsen uit evenwicht en komt ongelukkig tegen een andere renner aan en valt. Volgens Kittel is het ongelukkig en is zo'n duw standaard in een sprint. Het ontbrak Jakobsen aan een trein om hem te beschermen
    04-07-2023 23:53
    De ene zijn duw is de andere zijn duw terug. Jakobsen wil in 't wiel van van der Poel en Philipsen blijft daar koppig zitten.

    Zou het ook logischer vinden indien Jakobsen zou vechten voor het wiel van Philipsen, niet voor dat van van der Poel, want die gaat zijn lead-out niet verder zetten als hij Philipsen niet in het wiel heeft. Je gaat achter de concurrerende trein zitten, niet erin, want dan stopt hij.
    05-07-2023 00:36
    Dat akkefietje met Jakobsen is niet te zien, toch niet duidelijk. Wat wel duidelijk is dat Jasper net als gisteren weer van de linkerhelft van de weg gewoon helemaal terug de baan oversteekt naar rechts. 6 meter in de laatste honderd ? Daar gaat hij dan terug naar de nadar, waarna Ewan hem links moet inhalen. Te gek voor woorden, en totaal onreglementair. Weer de kortste weg gekozen ? Of intimidatie voor ieder die langs rechts zou trachten door te komen ... Ik gok op het tweede. Het is duidelijk dat jury eens een paar ferme signalen moet geven. De straf vandaag is een lachtertje.
    05-07-2023 17:40
    https://nos.nl/l/2481485 niets loos dus. Niet eens een kwak tenzij je een rubbertegel bent. Of zoals Davbam van kwakken over gaat naar de plek van iemand anders innemen door deze opzij te zetten.
    Duidelijk is dat er een beetje ruimte ismen dat de snellere renner de ander laat weten, toucheerde deze, erdoor te willen. Niets abnormaal, eeerder normaal in de koers.
    Doe je niet mee voor het podium dan maak je plaats voor de rappe mannen ipv in de weg rijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine