Declassering en gele kaart voor juichende Kaden Groves in Kuurne-Brussel-Kuurne
Groves (rechts) juicht voor Philipsen (links) - foto: Cor Vos
zondag 2 maart 2025 om 19:25

Declassering en gele kaart voor juichende Kaden Groves in Kuurne-Brussel-Kuurne

Kaden Groves heeft na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne een gele kaart ontvangen en is daarnaast teruggezet in de uitslag. De renner van Alpecin-Deceuninck zag zijn ploeggenoot Jasper Philipsen als eerste over de streep komen, waarna hij al fietsende het feestje meevierde door mee te juichen. Maar dat mag niet volgens de nieuwe UCI-regels.

Groves had een belangrijk aandeel in de zege van Philipsen. De Australiër, die zelf ook al massasprints won in de Giro d’Italia en Vuelta a España, trok de spurt perfect aan voor de Vlam van Ham. Toen Philipsen de handen in de lucht gooide, deed Groves dat ook. De UCI heeft dat begin dit jaar echter verboden.

In het UCI-reglement lezen we tegenwoordig het volgende: “Een renner die tijdens een sprint besluit om te vertragen ​​en hiermee andere renners in gevaar brengt: bewust de sprintlijn aanhouden van andere renners, juichen in het peloton, communiceren via de radio of de handen van het stuur halen terwijl je nog in het peloton zit.”

Gele kaart en declassering
Een overtreding van deze regel leidt niet noodzakelijk tot een gele kaart, maar in het geval van Groves heeft de jury daar wel toe besloten. Hij mag daarnaast een boete verwachten van tussen de 100 en 500 Zwitserse Frank. Ook wordt Groves, zoals de regels voorschrijven, gedeclasseerd. Hij kwam als tiende over de streep, maar is teruggezet naar de laatste plaats van het peloton: 57e.

Gele kaarten

Vanaf 1 januari 2025 is het gele kaarten-systeem in werking getreden, voor wedstrijden in de WorldTour, de ProSeries, WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Er worden sindsdien straffen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
RIDE Magazine
18 Reacties
02-03-2025 21:12
Goh, moet ik toch nog even aan wennen. Regels moet je handhaven maar het voelt toch een beetje zuur.
02-03-2025 20:01
Het was duidelijk gecommuniceerd. Reed daarbij (de sowieso verkeerd gepositioneerde en nooit winnende) Milan in de weg en hinderde ook anderen.

Vraag me wel af wat ‘gele kaart’ nou is?
    02-03-2025 20:17
    Net als in het voetbal is een gele kaart gewoon niets. Je pakt geel, gaat door en dat is het. Ik vind een tijdstraf zoals bij oa ijshockey veel effectiever en een voordeel voor de ploeg op wie de overtreding begaan is. Wat voor straf dat in het wielrennen moet zijn weet ik nog niet maar dit is ook zinloos.
    02-03-2025 20:45
    Het moeilijke bij wielrennen is dat ‘schorsing voor komende koers’ eigenlijk onuitvoerbaar is vanwege niet duidbaar. Niet meenemen naar de Strade was sowieso al de bedoeling, zeg maar.

    In rondjes mogen ze dit type fratsen, zoals DVP onlangs met bewust de deur afknijpen en nu hier Groves via een juich/uitzak-manoeuvre wel sanctioneren met een uitsluiting. Maar wat doe je dan in vredesnaam met eenzelfde vergrijp in een eendaagse koers?
    02-03-2025 21:02
    Stevige geldboete misschien die hoger is dan het prijzengeld wat je die dag hebt verdiend?
    03-03-2025 02:21
    @RV: Het is dan ook niet voor "de volgende koers", maar voor een vastgesteld aantal dagen (7 meen ik, 14 als e er drie pakt in 30 dagen). Had je die 7 dagen geen plannen, dan kom je goed weg, maar de meeste wielrenners werken naar een vormpiek en rijden meer dan 1 koers per 7 dagen, dus het is best een effectieve straf.
    03-03-2025 09:14
    'als ie er drie pakt in 30 dagen'

    A-ha, dan 7 dagen? Gaat natuurlijk niet werken. Zo'n team als Alpecin denk nu alleen maar 'mooi Kaden mag nog één keer de hele mikmak wegbeuken en Rickeart heeft er nog 2 over!'

    Als dít de regel is maakt het alles alleen maar sléchter, 'ik accepteer de gele kaart' en klaar, je moet na zoiets als gisteren metéén 7 dagen uitdelen of NIKS doen of zeggen.

    Schoolvoorbeeld softy heelmeesters, meurende wonden.
02-03-2025 22:39
Als je dit wilt uitbannen moet je de renner zelf, maar óók de winnende ploegmaat terugzetten in de daguitslag.
Ik weet dat het een harde maatregel zou zijn, maar als iedereen de flitspaal heel duidelijk ruim van tevoren ziet rijdt er ook niemand meer te hard.
    03-03-2025 06:13
    Je doet alsof Philipsen hier wint omdat Groves aan het juichen is, waarmee je de waarheid geweld aandoet.
02-03-2025 19:39
Logisch. En jammer dat het zo laat bekend wordt gemaakt. Had direct kunnen worden gedaan toch?
    02-03-2025 19:54
    Leek mij ook een A-B-C tje. Kan al in kannen en kruiken zijn voordat hij de eindstreep passeert.
02-03-2025 20:01
Beetje zuur toch, als hij zelf doorsprint pakt hij een nog dichtere ereplaats en bijhorende punten voor hemzelf en zijn ploeg…
02-03-2025 21:26
En ja, die gele kaart. Heeft in mijn optiek nul waarde in eendags koersen. Na 2 keer geel word je geschorst voor 7 dagen. Declasseer gewoon en schors de renner in kwestie voor de volgende wedstrijd. Dat klinkt buiten proportie en dat is het ook, maar dan kom je wel met iets wat hout zaagt.
    03-03-2025 08:01
    Nouja hij telt mee voor de 6 gele kaarten in een jaar
02-03-2025 22:03
Tja, gele kaart slaat nergens op. Als je het wilt uitbannen, is het effectiver om de winnaar zijn overwinning af te nemen bovenop een maand schorsing voor de hele ploeg. Dat zal ze leren, die criminelen.

En ja mensen, ik ben hier sarcastisch (Denk zeg het maar ff, want komt moeilijk over op een forum).

Gele kaart systeem is sowieso waardeloos en declasseren in een eendagskoers ook als je niet gewonnen hebt.

Geldboete geven die hoger is dan het maandsalaris is een betere optie, dan gaan ze misschien nadenken, want dan raak je ze waar het pijn doet, in hun portemonnee.
03-03-2025 04:21
Je kunt volgens de regels bestraft worden voor communiceren via de oortjes.
Is dat omdat je dan een knopje in moet drukken? Die zenders zullen toch ook wel iets hebben als 'hey Siri'? Of is het vanwege 'don't disturb the driver'?
In het normale leven gaat het vaak verkeerd als er niet of onjuist wordt gecommuniceerd.
03-03-2025 07:46
Ik vind dit toch een lastige en jammerlijke regel. Een van de weinige dingen waaraan je kan zien dat wielrennen een teamsport is. Ik vind het altijd wel leuk als iemand blij is zelfs al wint hij zelf niet. Het uitzakken van leadouts is perse veel gevaarlijker dan het juichen zelf.

En wat dan met je handen van het stuur halen in het peleton. Ik zag gisteren weer een renner (vergeten wie) met losse handen bergop een jasje (?) wegstoppen. Gelukkig niets gebeurt maar dat leek me veel gevaarlijker.
03-03-2025 08:17
Uitzonderlijke bullshit dit systeem. Renners rijden voor een ploeg, als je het goed wilt doen straf je de ploeg voor een overtreding. Wat is dan die straf? Alle renners uit de uitslag, geldwinst afnemen. Bij de eerst volgende koers probleem volledig opgelost. Het is allemaal niet zo moeilijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine