Declassering en gele kaart voor juichende Kaden Groves in Kuurne-Brussel-Kuurne
Kaden Groves heeft na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne een gele kaart ontvangen en is daarnaast teruggezet in de uitslag. De renner van Alpecin-Deceuninck zag zijn ploeggenoot Jasper Philipsen als eerste over de streep komen, waarna hij al fietsende het feestje meevierde door mee te juichen. Maar dat mag niet volgens de nieuwe UCI-regels.
Groves had een belangrijk aandeel in de zege van Philipsen. De Australiër, die zelf ook al massasprints won in de Giro d’Italia en Vuelta a España, trok de spurt perfect aan voor de Vlam van Ham. Toen Philipsen de handen in de lucht gooide, deed Groves dat ook. De UCI heeft dat begin dit jaar echter verboden.
In het UCI-reglement lezen we tegenwoordig het volgende: “Een renner die tijdens een sprint besluit om te vertragen en hiermee andere renners in gevaar brengt: bewust de sprintlijn aanhouden van andere renners, juichen in het peloton, communiceren via de radio of de handen van het stuur halen terwijl je nog in het peloton zit.”
Gele kaart en declassering
Een overtreding van deze regel leidt niet noodzakelijk tot een gele kaart, maar in het geval van Groves heeft de jury daar wel toe besloten. Hij mag daarnaast een boete verwachten van tussen de 100 en 500 Zwitserse Frank. Ook wordt Groves, zoals de regels voorschrijven, gedeclasseerd. Hij kwam als tiende over de streep, maar is teruggezet naar de laatste plaats van het peloton: 57e.
Vanaf 1 januari 2025 is het gele kaarten-systeem in werking getreden, voor wedstrijden in de WorldTour, de ProSeries, WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Er worden sindsdien straffen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten:
- 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
Vraag me wel af wat ‘gele kaart’ nou is?
In rondjes mogen ze dit type fratsen, zoals DVP onlangs met bewust de deur afknijpen en nu hier Groves via een juich/uitzak-manoeuvre wel sanctioneren met een uitsluiting. Maar wat doe je dan in vredesnaam met eenzelfde vergrijp in een eendaagse koers?
A-ha, dan 7 dagen? Gaat natuurlijk niet werken. Zo'n team als Alpecin denk nu alleen maar 'mooi Kaden mag nog één keer de hele mikmak wegbeuken en Rickeart heeft er nog 2 over!'
Als dít de regel is maakt het alles alleen maar sléchter, 'ik accepteer de gele kaart' en klaar, je moet na zoiets als gisteren metéén 7 dagen uitdelen of NIKS doen of zeggen.
Schoolvoorbeeld softy heelmeesters, meurende wonden.
Ik weet dat het een harde maatregel zou zijn, maar als iedereen de flitspaal heel duidelijk ruim van tevoren ziet rijdt er ook niemand meer te hard.
En ja mensen, ik ben hier sarcastisch (Denk zeg het maar ff, want komt moeilijk over op een forum).
Gele kaart systeem is sowieso waardeloos en declasseren in een eendagskoers ook als je niet gewonnen hebt.
Geldboete geven die hoger is dan het maandsalaris is een betere optie, dan gaan ze misschien nadenken, want dan raak je ze waar het pijn doet, in hun portemonnee.
Is dat omdat je dan een knopje in moet drukken? Die zenders zullen toch ook wel iets hebben als 'hey Siri'? Of is het vanwege 'don't disturb the driver'?
In het normale leven gaat het vaak verkeerd als er niet of onjuist wordt gecommuniceerd.
En wat dan met je handen van het stuur halen in het peleton. Ik zag gisteren weer een renner (vergeten wie) met losse handen bergop een jasje (?) wegstoppen. Gelukkig niets gebeurt maar dat leek me veel gevaarlijker.