Deceuninck-Quick-Step versterkt zich met Giro-ritwinnaar Mauro Schmid

donderdag 11 november 2021 om 11:13
Deceuninck-Quick-Step versterkt zich met Giro-ritwinnaar Mauro Schmid

foto: Cor Vos

Mauro Schmid zal in 2022 en 2023 uitkomen voor Deceuninck-Quick-Step. De 21-jarige Zwitser, afgelopen seizoen winnaar van een etappe in de Giro d’Italia, komt over van het noodlijdende Qhubeka NextHash.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De beloftevolle Schmid maakte dit jaar indruk met een verrassende ritzege in de Giro d’Italia. De Zwitser maakte in de elfde etappe van Perugia naar Montalcino, deels over onverharde wegen, deel uit van een vroege vlucht en rekende in de finale vakkundig af met zijn generatiegenoot Alessandro Covi. Schmid nam dit jaar ook deel aan de wereldkampioenschappen wielrennen in Vlaanderen en was in de wegwedstrijd voor beloften een van de smaakmakers.

Nu Qhubeka NextHash in financieel zwaar weer verkeert, kiest Schmid duidelijk eieren voor zijn geld. Deceuninck-Quick-Step was er als de kippen bij om de Zwitser een tweejarig contract voor te schotelen. Patrick Lefevere is zeer enthousiast over zijn nieuwste aanwinst. “Mauro is nog altijd heel erg jong, maar heeft nu al een Giro-etappe op zijn naam staan. Met zijn zege in uitgerekend Montalcino heeft hij laten zien wat hij allemaal kan.”

“Er is ook nog voldoende progressiemarge, aangezien hij niet zo lang geleden nog verschillende wielerdisciplines combineerde. Hij zal zich de komende jaren focussen op het wegwielrennen en we zijn meer dan blij dat we hem kunnen helpen in zijn ontwikkeling.”

Volgende stap 
Voor Schmid komt een wielerdroom uit, nu hij heeft getekend bij Deceuninck-Quick-Step. “Het is een droom die uitkomt. Ik keek vroeger als kleine jongen altijd naar de klassiekers en zag de ploeg steevast uitblinken. Er heerst binnen Deceuninck-Quick-Step een echte winnaarsmentaliteit, er is geen middenweg. Bovendien krijgen veel renners een kans om te winnen. Ik hoop met deze ploeg een nieuwe stap te zetten, ik wil nog meer regelmaat aan de dag leggen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Kerstie 11 november 2021 om 11:18

Deze zag ik niet aankomen, maar mooi voor hem!

0
S'mon 11 november 2021 om 11:23

Had ik ook niet zien aankomen, maar inderdaad mooi voor hem én voor Quick-Step!

0
Murcia 11 november 2021 om 11:23

Slim gedaan van de Don. Lijkt mij nog marge op te zitten en als hij de vrijbuiter rol van de Giro kan meenemen past hij bij de roedel.

0
Aart van Woud 11 november 2021 om 11:52

Goede transfer lijkt me.

0
Scott Sunderland 11 november 2021 om 11:53

Cattaneo en Cerny hebben nog niet bijgetekend toch zover we weten ? Hopelijk gaat dat nog gebeuren. Ik vond beiden positief opvallen voor de ploeg dit seizoen. Ik zou ze zeker proberen te behouden.

0
Murcia 11 november 2021 om 12:03

Met de bevestigde namen staat de teller nu op 27 voor volgend jaar. Cavendish en Cattaneo zouden ook blijven maar nog geen bekendmaking van de ploeg en dan zou je op de door Patrick genoemde 29 renners komen. Maar Cerny zal ook wel blijven en dan is Schmid het buitenkansje dat de ploeg niet kon laten schieten. Laat zelfs nog ruimte voor een Van Wilder mocht die vrijkomen.

0
hartstikkebedankt 11 november 2021 om 12:03

Als Cattaneo, Cerny en Cavendish blijven dan hebben ze 30 renners dus dat verwacht ik gewoon. Het vertrek van Almeida en Bennett wordt kennelijk intern opgevangen. Ik verwacht dus wel dat Cavendish blijft, want anders gaan er met Bennett, Cav en Hodeg 3 sprinters weg die niet echt 1 op 1 worden vervangen.

0
ChefSpijker 11 november 2021 om 12:40

Is dat een serieus gerucht van Ilan? Of hoop? Lijkt me toch sterk dat die voor zijn rivaal van bij de jeugd gaat fietsen.

0
Murcia 11 november 2021 om 13:10

@Chefspijker
Gebaseerd op een interview met Patrick eind oktober in het Nieuwsblad waarin hij zijn interesse in Van Wilder niet onder stoelen of banken schoof maar aangaf dat hij de hele situatie tussen Ilan en DSM ondoorzichtig vond en dus geen actie ging ondernemen voordat er duidelijkheid kwam over diens contract. Lees het uitdienen ja dan nee.

0
Steven_E 11 november 2021 om 14:19

Rivaal maar ook boezemvriend (bij de jeugd, ik zie ze nu niet meer samen trainen)

0
11 na 11 11 november 2021 om 16:36

Boezemvrienden lijkt me een groot woord. Maar qua karakter zouden ze elkaar misschien wel in evenwicht kunnen houden. Van Wilder is stiller en kalmer, maar ook een denker, meer beredeneerd. Evenepoel zou zo iemand wel naast zich kunnen gebruiken, terwijl Van Wilder soms misschien eens iets spontaner moet gaan racen. Het zou een mooie kruisbestuiving kunnen worden. Wat wel zeker is, is dat er wederzijds respect is, zeker op sportief vlak. Maar Van Wilder heeft dus zelf ook plannen. Ook al zou die niet te beroerd zijn om voor Evenepoel te werken in de ene wedstrijd, wil die ook zijn eigen ding kunnen doen in de andere wedstrijd. Zijn einddoel is, in tegenstelling tot een Vansevenant, zeker niet om uitsluitend iemands hulpje te worden. Maar Van Wilder weet anderzijds ook dat hij op dit moment nog moet evolueren en dat er in dat proces zeker ruimte is om zich in dienst te stellen van een kopman, ook al reikt zijn ambitie verder. Ook al heeft hij nog niet hetzelfde bewezen, hij zou wel die leegte die Almeida laat kunnen invullen op termijn.

Maar DQT is niet het enige team dat in Van Wilder verregaande interesse heeft getoond en uitgesproken. Van drie Belgische teams stond het al in de kranten, maar er zijn ook buitenlandse teams die hem willen. Teams met grotere budgetten. Maar zoals ik al zei, Van Wilder is een denker en zal een weloverwogen keuze maken. Hij zal geen keuze maken op basis van centen, maar perspectieven.

0
Geel Zwarte Bril 11 november 2021 om 12:06

Die zal volgend jaar wel ineens gaan vliegen denk

0