Deceuninck-Quick Step-stagiair Steimle wint Koolskamp Koers

vrijdag 20 september 2019 om 17:28
Deceuninck-Quick Step-stagiair Steimle wint Koolskamp Koers

foto: Cor Vos

Jannik Steimle heeft het Kampioenschap van Vlaanderen, ook wel bekend als Koolskamp Koers, gewonnen. In de finale reed de stagiair van Deceuninck-Quick Step weg uit het in waaiers uiteengeslagen peloton om dan de tegenstand in de slotkilometers af te houden.


Met maar liefst acht WorldTour-teams aan het vertrek en de aanwezigheid van bijvoorbeeld Dylan Groenewegen, die in de Tour of Britain zijn goede benen weer terugvond, tweevoudig ritwinnaar in de Vuelta a España Fabio Jakobsen en Belgisch kampioen Tim Merlier kon de 104e editie van het Kampioenschap van Vlaanderen een indrukwekkend deelnemersveld overleggen. Deze koers was de voorlaatste om de Bingoal Cycling Cup, waarin Niki Terpstra nog altijd de tussenstand leidde.

De Nederlander was, net als in de Schaal Sels, niet van de partij, waardoor de lijstaanvoerder na vandaag zomaar Baptiste Planckaert, Michael Van Staeyen of Thomas Boudat kon heten. Gestart werd vanaf het Dorpsplein in Koolskamp, waarna zeventien ronden van elf kilometer volgden. Op de route lagen geen noemenswaardige hindernissen, waardoor na 186 kilometer wellicht gesprint zou worden om de overwinning. Kon Groenewegen hier zijn tweede zege op rij veiligstellen?

Teunissen is een van de eerste aanvallers
Even voor half twee werd onder zomerse omstandigheden het startsein gegeven. In de beginfase ronden probeerden meerdere renners weg te raken, onder wie winnaar van de openingsrit van de Tour de France Mike Teunissen. Uiteindelijk raakten drie renners in de ontsnapping. Jonas Koch, Ylber Sefa en Guillaume Seye sloegen de handen ineen en mochten maximaal ruim zes minuten wegrijden van het peloton, waarin de ploegen van de sprinters na halfkoers het tempo optrokken.

foto: Cor Vos

In de kopgroep testte Koch de benen nog eens in aanloop naar het WK wielrennen, waar hij een van de acht Duitsers is in de wegwedstrijd. Met Sefa had de CCC-renner de Albanese kampioen tijdrijden én op de weg aan zijn zijde. De jonge Guillaume Seye, dit seizoen al vijfde in de Heistse Pijl, maakte het koptrio compleet. In de tweede koershelft liep de voorsprong van het drietal per ronde terug door toedoen van Dimension Data, Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step.

Op 45 kilometer werd het peloton plots op de kant getrokken door de mannen van Deceuninck-Quick Step, Cofidis en Dimension Data. Daardoor brak de koers uiteen in meerdere waaiers en had Dylan Groenewegen zich even laten verrassen. Met twee ploegmaats kon de Nederlandse sprinter terugkeren. Ook andere renners konden weer aansluiten. De waaiers hadden ook gevolgen voor de vluchters, want zij zagen hun voorsprong verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Opnieuw zorgen waaiers voor problemen
Toen de kopgroep op 25 kilometer van de aankomst werd bijgehaald, probeerden Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step het veld opnieuw uiteen te slaan in waaiers. Ditmaal kwamen onder anderen Tim Merlier en Edward Theuns in de problemen, maar de beide Belgen konden opnieuw hun karretje aanhaken. Theuns opende vervolgens in de laatste vijftien kilometer de debatten en ook Merlier ging mee de koers maken.

foto: Cor Vos

Op twaalf kilometer van de finish testte ook wereldkampioen puntenkoers Jan-Willem van Schip eens de concurrentie. Alles kwam echter weer samen bij het ingaan van de laatste ronde van elf kilometer. Weer probeerden meerdere renners weg te komen, maar alle gaatjes werden telkens gedicht. Tot op zeven kilometer van de finish Jannik Steimle ervantussen ging en het alleen probeerde.

De Duitse stagiair van Deceuninck-Quick Step, die deze week nog een profcontract versierde na zijn zege in de Textielprijs in Vichte, kreeg een gaatje cadeau. Daarachter legde zijn ploegmaat Fabio Jakobsen de boel volledig lam. Al op drie kilometer van het einde leek het peloton geklopt. Alleen een groepje met Jonas Rickaert, Timo Roosen en afstopper Pieter Serry leek nog in de buurt te kunnen komen.

Steimle houdt knap stand in de finale
In de slotkilometer ging het er steeds beter uitzien voor Steimle, want alleen Roosen volgde nog op een handvol seconden. De Duitser hield knap stand en kwam na 185 kilometer als winnaar over de streep. De sterk opkomende Roosen wist hij nog nipt af te houden. Dylan Groenewegen, de winnaar van vorig jaar, werd derde en mocht ook mee naar het podium. Adrien Petit en Cees Bol maakten de top-5 compleet.

Dit artikel delen:

65 Reacties

de nieuweMerckx 20 september 2019 om 17:29

Wie is die kerel en waar komt hij vandaan?

AZH 20 september 2019 om 17:30

Bijzondere tactiek van Jumbo. Controleren ze het met Roosen en Teunissen dan maakt Groenewegen een veel grotere kans.

Chasse_patate 20 september 2019 om 17:30

Verkeerde titel. Motor wint voor Dqs.

xistnc 20 september 2019 om 17:30

Misschien moeten de motards in het vervolg ook maar een DQS-shirtje aantrekken, om duidelijk te maken welke rol ze spelen.

Viktrodriguez 20 september 2019 om 18:04

Roosen bij die laatste aanval had anders ook allesbehalve nadeel van die motard voor zijn neus. De enige reden dat het nog enigszins spannend werd in de slotkilometer.

xistnc 20 september 2019 om 18:10

Absoluut, al kreeg hij dat voordeel pas toen hij weggereden was bij zijn medevluchters. Staat in geen verhouding tot het aantal kms dat de winnaar profiteerde. Zonder die motoren waren ze beide ingelopen door de groep erachter.

Joachim 20 september 2019 om 18:15

Alsof zo’n motorrijder een onbekende Duitser zou helpen. Ja het zog van de motor zal hem wel geholpen worden, maar dat is echt niet doelbewust hoor.

EddyB1958 20 september 2019 om 18:22

Ja maar Roosen is en een Nederlander en rijdt bij Jumbo Visma. Ach in de interviews klagen beide Jumbo's niet over die motard, goed wetende dat geen enkele renner daar niet zou van profiteren. 48 overwinningen waarvan 47 in rittenwedstrijden, Giro, Tour en Vuelta. Dus in de meerdaagse koersen gewoon veruit de meest succesvolle ploeg en in de koersen over één dag alleen Brugge De Panne, blijkbaar is de Jumbo tactiek zo te zien niet de goede voor koersen van een dag.
En morgen komen en dan nog Ackerman, Sagan, Van Avermaet en ene Mathieu bij.
En Groenewegen spurtte enkel tegen zijn schaduw. En Jakobsen deed me meer aan zo'n clown in een catch ring denken dan aan een coureur.

Baik-Baik 20 september 2019 om 17:32

Mooi derny kampioenschap van Vlaanderen.

Verder is het de beste jongen van harte gegund.

YogiBear 20 september 2019 om 17:54

+1

tendam 20 september 2019 om 17:33

We zullen Lefevere vandaag niet horen klagen over de motards ;)

Overigens was de tactiek van Jumbo nou ook niet geweldig. Groenewegen verreweg de sterkste, ga er dan ook voor.

S. Morgenstern 20 september 2019 om 17:37

Groenewegen was duidelijk bij de minst sterke van die groep en had in een georganiseerde sprint volgens mij niet zoveel kans tegen Jakobsen.

tendam 20 september 2019 om 17:42

Voor hem tellen alleen de laatste 200 m. Die waaiers is gewoon overleven.

S. Morgenstern 20 september 2019 om 17:48

Deze finale was meer dan alleen die waaier. De laatste rondjes voor Groenewegen blijven rijden had volgens mij onherroepelijk geresulteerd in nog veel meer achter de feiten aan koersen. Onmogelijk om zo’n groep van achteruit te controleren.

tendam 20 september 2019 om 17:50

Jij bent @vlek, zeker? Niet alles hoeft in het voordeel van Jumbo te worden uitgelegd. Dit hadden ze gewoon slimmer kunnen aanpakken.

S. Morgenstern 20 september 2019 om 17:56

Ah, gut. Je kan beter.

Gebruikersnaam 20 september 2019 om 17:33

Roosen kon ook alleen maar Serry afhouden met dank aan een andere motor.

Sterk gereden door Jakobsen trouwens. Heel veel gecounterd en gewoon iets terug gedaan voor de ploeg. Contrast met Groenewegen is schrijnend.

AZH 20 september 2019 om 17:34

Mooi ook om die oprechte blijdschap te zien ma de streep van Jakobsen.

Romāns Vainšteins 20 september 2019 om 20:22

Jakobsen rijdt op op zeer jonge leeftijd al als een geroutineerde t3r1nglijer, zeer opvallend. Die drift is een wapen van hem, geen tekortkoming.

Tinus1984 20 september 2019 om 17:34

Vreemde laatste stuk van de koers.

Laten weer iemand van dqs zomaar wegrijden. Motor helpt wel enorm weer dit keer.

TJV ook apart gereden. Roosen 2 en Groenewegen met overmacht 3. Waarom niet organiseren en vol op de sprint gaan.

Wel grappig om te zien dat dqs op alles met geel zwart gelijk reageerde.

Die jacobsen vind zich wel opeens heel wat vandaag. Scheurt bijna zijn shirt als een hulk open om te laten zien waar hij rijdt. Jammer

Chasse_patate 20 september 2019 om 17:42

Idd Jacobsen. Wat een misselijke manier hoe hij over die streep komt nadat zijn ploeg door koersvervalsing wint.

ChefSpijker 20 september 2019 om 17:50

Wat gek zeg dat je blij bent na een overduidelijke teamoverwinning. Maar ja, ’t zal wel het verkeerde shirt zijn geweest zeker dat ie aan had.

thorsen 20 september 2019 om 18:24

Ja bizar dat iemand blij is voor een collega zeg. Dat zouden normale mensen nooit doen…

Peter Lippens 20 september 2019 om 19:36

Dat is nu éénmaal de teamspirit van de Wolfspack, één voor allen en allen voor één. Vond het geweldig hoe Jacobsen onderweg erg veel werk opknapte in de waaiers, mag hij dan blij zijn, natuurlijk wel. Maar ik kan me wel voorstellen dat die mooie blauwe kleur er door een oranje bril niet zo mooi uit ziet …

Franco Ballerini 20 september 2019 om 17:42

Af en toe is Lefevere een raar kereltje, maar is er iemand die talent beter herkend?

tendam 20 september 2019 om 17:44

Deze kerel won niet door z’n enorme talent. Puur tactische overwinning (met wat hulp van de motor).

Franco Ballerini 20 september 2019 om 17:45

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Samlambeej 20 september 2019 om 17:48

Heb net even gekeken naar zijn wattages van voor de stagiaire periode en ik kan u melden: een hele sterke kerel!
Komt van het niet onbekende Team Vorarlberg.

Het is zoals hij zelf zegt 'Sometimes you need a little luck in life' In de conti en pro-conti ploegen rijden hier en daar enorm sterke gasten rond die gewoon niet het traject van het toptalent en de nationale jeugdselecties doorlopen zoals bv. een Halvorsen die nu dan aan het weg zakken is.

west 20 september 2019 om 17:58

Tactisch inzicht is ook een talent.
Savio komt misschien enigszins in de buurt. Maar die heeft geen centjes, dus dat is altijd beknibbelen. De Zeeman/Plugge combo hebben ondertussen ook wel wat vreemde vogels laten doorbreken? En die Bask van UAE? Of de gebroeders Berkhout van SEG hebben er ook wel een neusje voor, maar dat is allemaal wel op heel erg gepaste afstand…

Samlambeej 20 september 2019 om 18:02

@west
Matxin (Joxean Fernandez) van UAE was scout bij quickstep en is overgestapt naar UAE omdat hij zo graag ploegleider wou $ijn.

west 20 september 2019 om 18:03

Die bedoel ik ja.. Die lijkt er ook verstand van te hebben…

Steven_E 20 september 2019 om 17:45

Enkel de laatste 2km gezien maar wat de motards daar nog deden “in functie van” Roosen is toch ook echt ongezien. Ik begrijp dat het Steimle net hetzelfde was. Kunnen ze er toch beter een dernywedstrijd van maken …

xistnc 20 september 2019 om 17:56

Dan moet je de paar km daarvoor ook maar even terugkijken, vanaf het moment dat Steimle wegrijdt. En let dan bijvoorbeeld op Tim Merlier.

Samlambeej 20 september 2019 om 17:59

@xistnc
"bijvoorbeeld" zeg je, alsof het er een dozijn waren die met hun handje zwaaide. Ik zag enkel Merlier. Een blauwe op het hoogste schavotje met 2 gele eronder. Ik begrijp dat dat zuur doet opkoken bij naïeve fanboys.

xistnc 20 september 2019 om 18:07

Jij hebt dus Merlier ook zien zwaaien, een aantal keer? Dat was vast niet voor niets.

EddyB1958 20 september 2019 om 18:34

@xistnc, en als morgen in Haacht een Jumbo renner of Mathieu, die is toch goed thuis bij Sporza, wint met motard assistentie verwacht ik een zelfde soort reactie van je en ander chasse petatten. Afgesproken?

aardappeljager 20 september 2019 om 19:06

Scheer ons niet allemaal over 1 kam aub. Niets mis met een chasse patat

Peter Lippens 20 september 2019 om 19:33

kennen jullie het begrip zoomlens, zo te zien niet, zat zeker niet in het wiel altijd minstens zo’n 15/20 meter verschil, duidelijk te zien uit de luchtbeelden, blijft natuurlijk een voordeel maar dat heb je in elke wedstrijd en het voordeel was er evengoed voor de achtervolgers. Steinle werd bijna ingehaald toen de motor tussen hem en de achtervolgers ging rijden, maar daar lees ik hier niets over, tja.

xistnc 20 september 2019 om 20:33

@Eddy
Ik heb geen behoefte om met jou afspraken te maken, elke wedstrijd staat op zich. Maar lees gerust mijn mening terug over eerdere wedstrijden dit jaar, waar motards een doorslaggevende rol speelden.

debbie1998 20 september 2019 om 17:50

Nee er is niemand in de wielrennerij die talent beter herkend dan de heer Lefevere.

Samlambeej 20 september 2019 om 17:54

Asgreen was voor velen ook een onbekende maar het was toch iemand met een EK tijdrittitel op zijn palmares behaald tegen de fabuleuze (maar paar jaar jongere) Mikkel Bjerg.

west 20 september 2019 om 18:02

Ze komen nooit uit het niks. Maar het is maar zelden dat hij iemand aankoopt die er echt doorheen zakt..
Tratnik Masciarelli en Contreras zo uit mijn hoofd?

Samlambeej 20 september 2019 om 18:24

Er zijn er nog. Zwartkijkers zullen daar dan weer over zeggen dat zij niet bij het Aicar-potje of op visite bij hoofdpijnpil-dokter konden.

Random wielerliefhebber. 20 september 2019 om 18:38

Tratnik is anders nog een bovengemiddelde prof geworden uiteindelijk.

heuvelcolombia 21 september 2019 om 01:53

Ik betwijfel in hoeverre Lefevre ook scout is.
Verder was al lang bekend dat Steimle een groot talent is. Dat veel talenten naar Deceunick en Ineos gaan ligt vooral aan hun budget en daarmee hun goede en professionele begeleiding wat jongeren aanspreekt.

freire93 20 september 2019 om 17:56

A. Yates 54e

limburgia 20 september 2019 om 18:37

Groenewegen wordt wel 3e maar ik vind het een sleper. Hij verschuild zich de hele tijd om aan het einde een sprintje te plaatsen , Het brengt wel resultaat maar ik vind het niet mooi of spectaculair om naar te kijken .

LucasR 20 september 2019 om 22:45

Is dat niet het hele idee van sprinter zijn? Bovendien roert Groenewegen zich voor een sprinter juist relatief vaak – wat te denken van Parijs-Nice dit jaar?

Gebruikersnaam 21 september 2019 om 14:43

Ik lees vaker dat Groenewegen meer doet dan alleen maar de sprint afwachten, beetje pijnlijk dat iedereen steeds maar 1 voorbeeld kan geven en het altijd datzelfde is.

S. Morgenstern 21 september 2019 om 14:49

Het is het meest prominente voorbeeld, niet het enige. Hij is uiteraard hoofdzakelijk een sprinter, en is dat steeds meer geworden, maar in Vlaamse koersen hebben we hem ook anders zien.

Ivanoviclover 20 september 2019 om 18:48

Steimle EN Roosen kregen hulp van de motor dus dat vlakt mekaar uit. Wat een droomweek voor die kerel zeg.

xistnc 21 september 2019 om 15:14

Als jij mij 5000 euro geeft, geef ik jou 1000 euro. Dan staan we quitte, okee?

vanSpringel 20 september 2019 om 19:14

Beter zo’n einde van de wedstrijd dan een sprint met renners die achteruit wielen komen.

Peter Lippens 20 september 2019 om 19:25

Mooie wedstrijd gezien met een onverwachte maar mooie winnaar en de zogezegde ‘wielerfans’ hier laten zich weer van hun smalste kant zien hier, triest.
Ik herinner me nog helder dat ik erbij was in Koolskamp nu 50 jaar geleden, toen had je nog geen social media en dus ook geen of toch veel minder fake nieuws en nog minder gezeur. Toen kon je nog echt genieten van de koers.

peervaneynthoven 20 september 2019 om 20:05

“zogezegde ‘wielerfans’ hier laten zich weer van hun smalste kant zien hier, triest”. Want? Omdat die vinden dat de koers voor de zoveelste keer door dernygedrag van een motard wordt beslist? Of op zijn minst bepalend beïnvloed wordt. Kom op zeg. Gelukkig zag jij het niet. Fijn voor je maar de feiten liegen niet als je de laatste kilometers nog eens goed bekijkt. Niet een stukje ,maar een paar kilometer. Waarschijnlijk hoor ik nu niets van de man die altijd selectief over motards zeurt. Overigens misgun ik die jongen zijn winst niet. Proficiat!

Romāns Vainšteins 20 september 2019 om 20:07

Ik blijf erbij. Om in de zog van de voorste motor te kunnen geraken moet je er eerst heen rijden. Motoren zijn een element in de koers die je als coureur niet onbenut moet laten.

Samlambeej 20 september 2019 om 21:20

De man alleen vooraan in koers mag best een helpend handje krijgen vermits hij de ballen heeft om aan te vallen. Of om het lijden in het aangezicht te kunnen zien. Achtervolgende groepen zoals we ook in de Giro zagen voor Nibali moet de motor gross van de tijd erachter of opzij => beter zicht van wie in die groep rijdt ook.

peervaneynthoven 21 september 2019 om 14:52

@V Welnee man. De motard rijdt de aanvaller voorbij en blijft er met regelmaat en kilometers lang op “zogafstand” voor rijden. Hij hoeft er echt niet naar toe te rijden. En als dat moet dan is dat wel een fijn mikpunt als de motor even op de “aanvaller” wacht.
@SB Aanvallers alleen moeten een handje worden geholpen? Wat een onzin.

koos verrek 20 september 2019 om 20:08

Die steimle wordt e grote

peervaneynthoven 21 september 2019 om 14:53

Missen er (vaak) wat letters op je toetsenbord want ik denk niet dat het aan je intelligentie ligt.

Oblomov 20 september 2019 om 20:55

Wat bizar gereden van Jakobsen….

Je bent een sprinter met inmiddels twee etappes in een grote ronde op je naam. Je komt naar een koers op 1.1. niveau met alleen maar pure knechten in je team. Dan ga je toch geen kopbeurten doen en als een blije josti juichen als een ander wint. Het enige dat die Duitser zou moeten doen is knechten voor jou.

Niet de eerste keer dit seizoen dat ze weigeren om een sprint voor Jakobsen af te dwingen.

limburgia 20 september 2019 om 23:52

Goed gedaan van D Q om een wieltjesplakker niet te laten winnen .

den OPQS 21 september 2019 om 00:00

awel ik ben het oneens, dit toont dat iedereen in dqs wil werken voor elkaar, het maakt niet uit wie het is zolang het maar een van hun is. Ik zie dit niet bij andere ploegen.

Ik denk zelf dat de renners het gelukkigst zijn als een helper eens wint. DQT heeft gewoon een fenomenale teamgeest.

Covadonga 20 september 2019 om 23:53

Soms is werken vervelend. Iemand beelden?

Ton van Wieringen 21 september 2019 om 11:10

Goede koers ook van Jan Willem van Schip en Piotr Havik. Beiden in de voorste groep en beiden flink aanvallend. In een zeer sterk deelnemersveld! Ik geef Havik wel een kans in de Gooikse Pijl.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.