De winnende tactiek van Pogacar? “Cipressa in minder dan negen minuten beklimmen”
Tadej Pogacar stond al drie keer aan de start van Milaan-San Remo, maar wist tot op heden nog niet te zegevieren op de Via Roma. Is het zaterdag bij zijn vierde deelname wel raak? Dan zal de Sloveen wel moeten afrekenen met op papier snellere rivalen als Mathieu van der Poel en Mads Pedersen.
De grote vraag is dan ook: kan Pogacar ook in Milaan-San Remo solo aankomen? Heeft hij de winnende formule al gevonden? Global Cycling Network (GCN) ging langs bij José Antonio ‘Matxin’ Fernández, ploegleider bij UAE Emirates. “Volgens mij is het geheim om de Cipressa in minder dan negen minuten te beklimmen”, zegt de Spanjaard.
“Twee jaar geleden reed Davide Formolo de beklimming in 9:30 en was het peloton nog slechts 27 renners sterk. Vorig jaar deden ze 9:50 over de klim en zaten er nog 70 renners samen. Dit jaar moet het mogelijk zijn om onder de negen minuten te duiken. In mijn ogen kunnen maximaal 20 renners dit aan”, is Matxin van mening.
“Vol gas op de Cipressa, vol gas op de Poggio”
“Of die groep dan weg blijft hangt niet enkel van Tadej af, maar natuurlijk ook van zijn tegenstanders. Vol gas op de Cipressa, vol gas op de Poggio: dat is het plan. Milaan-San Remo is een heel moeilijke wedstrijd. In andere monumenten draait het om de power, hier moet je koersscenario’s goed doorgronden en lezen. Maar we gaan voor de winst. Tadej is een supercoureur en we hebben plannen voor veel scenario’s klaarliggen.”

Al kan zelfs een top-pogacar MVDP in principe niet lossen op deze percentages.
Het is leuk dat Pogi dat kan, met nog wat topfavorieten. En dan? Doorrijden met de favorieten (want wie gaat er achter rijden), en vervolgens proberen solo weg te komen op de Poggio?
Of krijg je dan een scenario waarin een heel select groepje een tactisch steekspel gaat houden na de cipressa en op de poggio?
Mocht dit inderdaad het plan zijn, dan denk ik dat aan de ploegleiders is om heel goed overzicht te houden op wie waar zit, en niet twijfelen om te rijden als dat nodig is.
Van mij mag de UAE knuppel al vroeg in het hoenderhok!
https://www.windy.com/?2024031612,43.940,8.237,10
Ergo: het rammen vanaf daar scenario is dit jaar niet uitgesloten. Wanneer het echt alle hens aan dek is gaat dat hele peloton versplinteren en is het pak pas weer samen té kort voor de Poggiovoet. In zo'n scenario zie ik MvdP, Pidcock, Bettiol, Pedersen etc eerder vooraan meezitten en meedraaien dan lafjes op hun vriendjes wachten, hoe veekl aardige dingen ze ook over je gezegd hebben in interviewseries voor wielerbladen.
Kortom, het blijft speculeren en de vorm van de dag gaat bepalen wie het gaat redden. Op dit moment is MVDP de beste puncheur ter wereld en niemand gaat hem kunnen volgen als hij zijn cartouche afschiet. Dat was vorig jaar wel duidelijk. De enige vraag die rest is: kan MVDP zijn vorm van vorig jaar evenaren of zelfs nog iets verbeteren? Dan valt er voor de rest weinig te halen. En zoals altijd kan een lekke band, afgeschakelde ketting of valpartij de uitslag beinvloeden. Laten we hopen op een race zonder incidenten en mag de beste winnen!