De winnende tactiek van Pogacar? “Cipressa in minder dan negen minuten beklimmen”
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 15 maart 2024 om 10:46

De winnende tactiek van Pogacar? “Cipressa in minder dan negen minuten beklimmen”

Tadej Pogacar stond al drie keer aan de start van Milaan-San Remo, maar wist tot op heden nog niet te zegevieren op de Via Roma. Is het zaterdag bij zijn vierde deelname wel raak? Dan zal de Sloveen wel moeten afrekenen met op papier snellere rivalen als Mathieu van der Poel en Mads Pedersen.

De grote vraag is dan ook: kan Pogacar ook in Milaan-San Remo solo aankomen? Heeft hij de winnende formule al gevonden? Global Cycling Network (GCN) ging langs bij José Antonio ‘Matxin’ Fernández, ploegleider bij UAE Emirates. “Volgens mij is het geheim om de Cipressa in minder dan negen minuten te beklimmen”, zegt de Spanjaard.

“Twee jaar geleden reed Davide Formolo de beklimming in 9:30 en was het peloton nog slechts 27 renners sterk. Vorig jaar deden ze 9:50 over de klim en zaten er nog 70 renners samen. Dit jaar moet het mogelijk zijn om onder de negen minuten te duiken. In mijn ogen kunnen maximaal 20 renners dit aan”, is Matxin van mening.

“Vol gas op de Cipressa, vol gas op de Poggio”
“Of die groep dan weg blijft hangt niet enkel van Tadej af, maar natuurlijk ook van zijn tegenstanders. Vol gas op de Cipressa, vol gas op de Poggio: dat is het plan. Milaan-San Remo is een heel moeilijke wedstrijd. In andere monumenten draait het om de power, hier moet je koersscenario’s goed doorgronden en lezen. Maar we gaan voor de winst. Tadej is een supercoureur en we hebben plannen voor veel scenario’s klaarliggen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
27 Reacties
15-03-2024 10:54
De grote vraag is wat de rolverdeling zal zijn. Ik denk als volgt en vul me vooral aan. Novak voor de eerste 4 uur, daarna Covi vol gas over de capi's. Vervolgens Ulissi eerste deel Cipressa, halverwege afgelost door Del Torro. En dan moeten denk ik Hirschi en Del Torro het peloton op een lint houden tot voet van de Poggio (niet echt realistisch). Waarna Wellens z'n leadout kan beginnen.
    15-03-2024 11:20
    Een significante tijd geven aan een ontsnapping zodat sprintersploegen moeten mee werken, pas gas geven als team vanaf de Turchino of liever nog later. (Maak alleen deel 2 zo hard als mogelijk)
15-03-2024 11:18
Ook als ze met maar 20 man de top van de Cipressa bereiken, zullen alle echte concurrenten van Pogacar er gewoon nog bij zitten. En vervolgens valt het stil en komen er tientallen helpers weer aansluiten.
    15-03-2024 11:34
    Misschien even de editie van 2022 terugkijken. Toen kwamen ze met rond de 25 man over de Cipressa en met rond de 30 aan de voet van de Poggio, dus het kan wel degelijk. Met een nog beter team dit jaar voor UAE verwacht dat ik het peloton met een man of 20 a 25 aan de voet van de Poggio aankomt. Het probleem voor UAE in 2022 was dat Ulissi de laatste knecht was van Pogi (nadat formolino Cipressa, afdeling en tussenstuk voor zn rekening nam) en hij moest er al af na de eerste 500 meter Poggio. UAE moet, naast Wellens, met nog minimaal 1 andere frisse knecht aan de voet van de Poggio komen. Dat is volgens de manier voor UAE om de winstkans zo groot mogelijk te krijgen.
    15-03-2024 13:08
    bijkomende bedenking: in 2022 kwamen ze met een kleine groep aan de voet van de poggio maar was er boven eigenlijk minder afscheiding dan in 2023 toen ze met een grote groep aan de voet van de poggio kwamen. Je zou daaruit kunnen besluiten dat het tempo dat als aanzet gegeven wordt op de poggio belangrijker is dan het tempo op de Cipressa. Als je natuurlijk de cipressa kan oprijden als in 2022 en de poggio als in 2023 (met dus minstens een frisse wellens nog aan de voet) dan zijn er kansen.
    Al kan zelfs een top-pogacar MVDP in principe niet lossen op deze percentages.
15-03-2024 11:21
Hoeveel UAE mannen kunnen de Cipressa oprijden in 9 minuten?

Het is leuk dat Pogi dat kan, met nog wat topfavorieten. En dan? Doorrijden met de favorieten (want wie gaat er achter rijden), en vervolgens proberen solo weg te komen op de Poggio?

Of krijg je dan een scenario waarin een heel select groepje een tactisch steekspel gaat houden na de cipressa en op de poggio?

Mocht dit inderdaad het plan zijn, dan denk ik dat aan de ploegleiders is om heel goed overzicht te houden op wie waar zit, en niet twijfelen om te rijden als dat nodig is.

Van mij mag de UAE knuppel al vroeg in het hoenderhok!
    15-03-2024 13:19
    Precies dit, Ik lees hierboven dat ze Wellens fris aan de voet van de Poggio moeten gaan afzetten. Ik vreet de zeem uit mijn broek als dat gaat lukken bij een Cipressa rond de 9 minuten. Daarnaast blinkt UAE zelden uit in ploegenspel, met daarbij dan wel de aantekening dat mét Pogacar in koers de vertwijfeling minder gauw toeslaat.
15-03-2024 11:53
Alles staat of valt met de wind tussen Cipressa en Poggio, dat is een achtbaan waar je met wind tegen geen schijn van kans maakt. Nu wil het lollige geval dat de lichtoostelijke wind nog steeds gegeven wordt.

https://www.windy.com/?2024031612,43.940,8.237,10

Ergo: het rammen vanaf daar scenario is dit jaar niet uitgesloten. Wanneer het echt alle hens aan dek is gaat dat hele peloton versplinteren en is het pak pas weer samen té kort voor de Poggiovoet. In zo'n scenario zie ik MvdP, Pidcock, Bettiol, Pedersen etc eerder vooraan meezitten en meedraaien dan lafjes op hun vriendjes wachten, hoe veekl aardige dingen ze ook over je gezegd hebben in interviewseries voor wielerbladen.
    15-03-2024 12:43
    Ik zie zuid/ zuidwesten wind. Dat betekent dan toch voornamelijk wind tegen vanaf de Cipressa?
    15-03-2024 13:06
    je moet hem wel even op morgen zetten, dan zie je dat die pijltjes ineens de andere kant op gaan
15-03-2024 11:13
Wat maakt het allemaal uit als mvdp kan volgen?
    15-03-2024 11:22
    Dan hoef je de koers ook niet meer te rijden.
    15-03-2024 11:29
    Als hij kan volgen…dat is dus het plan. Op de Poggio alleen gaan ze VDP niet lossen. Maar als ze op de Cipressa en Poggio vol ( maar dan ook vol) doorgaan, dan zal VDP toch een serieus jasje uitgedaan hebben.
    15-03-2024 11:36
    Houd dit soort dooddoeners alsjeblieft achterwegen. Als er 1 koers is waar het onverwachte werkelijkheid kan worden, dan is het wel in deze koers. Dit heeft te maken met het maximaliseren van de winstkans en niks anders. Matxin zegt nergens dat Pogi topfavoriet is.
15-03-2024 11:19
De koers hardmaken zal sowieso in zijn voordeel werken. Hij is niet helemaal kansloos in een sprintje. Op het wk klopte hij ook Pedersen nog. Daarnaast kan hij nog proberen weg te komen in laatste kilometer. Matje zal dan wellicht pokeren en naar de rest kijken als het een select groepje is.
    15-03-2024 11:23
    Misschien knijpt Van der Poel een oogje toe als Pogacar er vandoor gaat. Gentlemen's agreement dat het in Luik-Bastenaken-Luik andersom gebeurt. Ik sluit het niet uit gezien hun zeer goede verstandhouding en het feit dat ze allebei de wedstrijd die de ander nog niet gewonnen heeft al afgevinkt hebben op hun lijstje.
    15-03-2024 11:41
    Om het met Evenepoels woorden te zeggen: wie is er kopman misschien bij Alpecin in Luik? ;-)
    15-03-2024 11:42
    In Luik doen Evenepoel en Roglič ook mee, dat is geen koers die je zomaar even cadeau kunt geven.
    15-03-2024 12:03
    Dat is zeker waar, maar een concurrent van het niveau Pogacar minder hebben, is nooit verkeerd. Natuurlijk moet het koersverloop er aanleiding toe geven, dit 'plan' moet ook deels bij toeval zo lopen. Beste is natuurlijk alles willen winnen en geen deals sluiten. Nu hij ook goed bevriend is met Evenepoel, kan hij niet bezig blijven.
    15-03-2024 12:16
    Ik geloof er helemaal geen moer van dat hele vriendengedoe en toegeknepen oogjes, net alsof je niet vriendschappelijk met elkaar omgaan kan maar wél lekker keihard een oor aannaaien in koers.
    15-03-2024 14:49
    Ok, tegenwoordig is het allemaal een stuk meer open en attractiever dan voorheen, maar je weet toch ook dat wielrennen een sport is waarin wel degelijk afspraken worden gemaakt. Als dat op een sportieve manier tot win-win situaties voor twee partijen leidt, hoeft daar niks mis mee te zijn. Het moet natuurlijk niet zoiets zijn als Vinokourov die Uran omkoopt...
    15-03-2024 17:54
    Het is niet zozeer vriendjesgedoe maar ook gewoon de koers. Matje heeft vorig jaar veel gewonnen dus geloof wel dat hij nog meer durft te pokeren dan bijvoorbeeld een Van Aert in een gelijke situatie. Hij kan Pogi gaan terughalen maar dan is hij zelf wellicht ook gezien.
15-03-2024 11:45
Om die tijd te halen zullen ze uit elke bocht moeten accelereren. Droomscenario voor VdP, want die verteert stop-start racen het beste van allemaal.
15-03-2024 13:27
Vorig jaar kon MVDP het allemaal "vrij makkelijk" volgen op de Poggio terwijl Pogi op zijn max zat. Dus Pogi moet dit jaar nog sterker zijn en het is de vraag hoe MVDP er nu voorstaat. Maar als MVDP zelf al aangeeft zich zeer goed te voelen maak je borst dan maar nat.

Kortom, het blijft speculeren en de vorm van de dag gaat bepalen wie het gaat redden. Op dit moment is MVDP de beste puncheur ter wereld en niemand gaat hem kunnen volgen als hij zijn cartouche afschiet. Dat was vorig jaar wel duidelijk. De enige vraag die rest is: kan MVDP zijn vorm van vorig jaar evenaren of zelfs nog iets verbeteren? Dan valt er voor de rest weinig te halen. En zoals altijd kan een lekke band, afgeschakelde ketting of valpartij de uitslag beinvloeden. Laten we hopen op een race zonder incidenten en mag de beste winnen!
15-03-2024 11:50
De beste tactiek voor Pogacar om voor winst te gaan uiteraard, maar hij zal op de vrij gelijkmatige Cipressa niet enkel met Van der Poel overblijven om dan te vlammen richting de Poggio. Als er dan nog een aantal concurrenten in het wiel hangen die liever afwachten dan krijg je toch snel weer een groep van dik 50 renners.
    15-03-2024 11:53
    Neem aan dat het idee zal zijn dat nog 2-3 van zijn knechten doortrekken in de vallei, omdat Pogi zelf al heel vroeg op de Poggio gaat.
16-03-2024 11:35
Punt met de Cipressa is dat het nergens steil wordt. Het verschil van op kop boren en in 8e positie is gigantisch als de snelheid nog verder omhoog gaat. Een MvdP hoeft dan letterlijk een paar honderd watt minder te trappen dan de knechten van UAE. Logisch dat ze het gaan proberen, ik zie ze hem er alleen niet afrijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine