De snelste Tour de France ooit en nog meer statistieken over de editie van 2025
foto: Cor Vos
maandag 28 juli 2025 om 09:13

De snelste Tour de France ooit en nog meer statistieken over de editie van 2025

Het was de voorbije Ronde van Frankrijk bijna elke dag volle bak koers. Dat is ook te terug te zien aan de gemiddelde snelheid na 21 dagen koers: winnaar Tadej Pogacar legde de in totaal 3.302 af met 42.445 kilometer per uur. De Tour de France 2025 was daarmee de snelste ooit.

Het vorige record stamde uit 2022, toen Jonas Vingegaard de Tour won met een gemiddelde snelheid van 42.102 kilometer per uur. De Tour de France 2024 – met een gemiddelde snelheid van 41.808 kilometer per uur – stond tot nog toe op de tweede plek.

De 113e editie van de Tour de France leverde meer interessante statistieken op, laat CaféRoubaix zien op X. Zo zijn Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard de enige renners in de historie van de Tour die in vijf opeenvolgende edities eerste en tweede zijn geworden. Een primeur: Tobias Halland Johannessen, de nummer zes van de Tour van 2025, is de eerste Noor in de top-tien van het eindklassement van de Ronde van Frankrijk. Daarnaast is Pogacar de eerste regerende wereldkampioen die de Tour wint sinds Greg Lemond in 1990.

We moeten ook terug naar de jaren negentig voor een groter verschil tussen de winnaar van de Tour en de nummer drie van het klassement, meldt mmattipyoraily op X. In 1997 had Jan Ullrich in Parijs veertien minuten en drie seconden voorsprong op Marco Pantani, die achter Richard Virenque (9:09) derde werd in de Tour. Nu was het verschil tussen Tadej Pogacar en Florian Lipowitz precies elf minuten. Het verschil tussen Pogacar en de nummer twee, Jonas Vingegaard, was wel een stuk kleiner: 4 minuten en 24 seconden.

De verschillen waren ook verderop in het klassement groot ten opzichte van de winnaar. Slechts elf renners finishten binnen het uur van Pogacar. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 1969, toen Lucien van Impe twaalfde werd op 56 minuten en 17 seconden van winnaar Eddy Merckx. Ditmaal ging de twaalfde plaats naar Thymen Arensman, die 52 minuten en 41 seconden achterstand had op Pogacar.

RIDE Magazine
17 Reacties
28-07-2025 10:15
Hoe komen ze juist aan dat gemiddelde? Zelfs als ik de juiste afstand (3298,6km volgens de Toursite) neem, zelfs als ik daar nog 30km aftrek van die zaterdagrit (waarvan ik wel dacht dat die al zou verrekend zijn), zelfs als ik de 52" boniseconden bij Pogi z'n eindtijd tel kom ik nog altijd aan 42,9 ipv 42,4.
    28-07-2025 12:49
    Iets met neutralisaties?
    28-07-2025 14:57
    Gemiddelde snelheid die hier is vermeld lijkt niet te kloppen en Pizzi lijkt inderdaad gelijk te hebben. Je moet namelijk nog rekening houden met de neutralisatie van gisteren. Zie ook mijn reactie hieronder.
    29-07-2025 00:09
    De Finse twitteraar komt op 43.389 uit. Zie https://x.com/ammattipyoraily/status/1949578193528111349

    TDF 2025 | 43.389 Kph (officially)
    LVE 2003 | 42.55
    LVE 2001 | 42.53
    TDF 2022 | 42.026
    GDI 2024 | 41.870
    TDF 2024 | 41.808
    GDI 2025 | 41.728

    EDIT: ik zie het al: die 50 km van de slotetappe moet je er af trekken omdat die tijd niet is meegenomen, zie de totaaltijd na etappe 20, er is maar 2:06 bijgekomen. Gemiddelde dus rond de 42.8.
    31-07-2025 03:48
    In de officiële documenten staat ook 43.389 km/u na 3298,6 km.
28-07-2025 10:45
Sinds de jaren van Pogacar/Vingegaard (2020) worden de verschillen in het klassement sowieso steeds groter. Vergeleken met de periode 2010-2019 is het gat tussen de nr. 1 en nr. 10 gegroeid van gemiddeld zo'n 14 minuten, naar 25 minuten. Ook het verschil tussen de nr. 1 en nr. 20 is gegroeid van gemiddeld zo'n 45 minuten (2010-2019) naar meer dan 1 uur en 15 minuten (2020-2025).

Geen idee of dat komt door dat Pogacar/Vingegaard nu echt zoveel beter zijn, of dat de rest van de klassementsrenners minder is.
28-07-2025 10:57
Ik heb ook nooit gezien hoe die berekening werkt. Kijk je naar de afstand, 3302 km volgens PCS dan zou met een gemiddelde van 42.445 de eindtijd 77 uur, 47 minuten en 41 sec (met een speling van 7 seconden) moeten zijn. Dan kom je ergens bij nummer 23 uit. Paar mogelijkheden: 1. ze berekenen het gemiddelde van de beste 40/50 renners van het eindklassement. 2. ze pakken de tijd van het peloton als er een groep weg is. Maar dan zit je met de bergritten. Misschien dan het gemiddelde van de beste 50 in de daguitslag.
3. ze laten de tijdritten eruit. Maar dat scheelt niet zoveel.
    28-07-2025 14:16
    Ik kwam er eerst ook niet uit, maar ik denk dat ik er achter ben.

    PCS zegt inderdaad 3302. Dit komt overeen met als ik alle afstanden van de etappes bij elkaar optel. Bij de rankings op de Tour-site staat "Total distance covered : 3298.6 km". Maar dat ontloopt elkaar niet veel.

    Ik weet niet waar Wielerflits die 42.445 vandaan heeft, maar op PCS staat voor de gemiddelde snelheid het volgende: "The average speed over all stages is 42.8491 km/hour. The average speed for the whole race is computed by dividing the total distance by the sum of stage times of the final GC winner."

    Pogacar heeft er 76 uur over gedaan. Als je 3302 deelt door 76 uur kom je echter nog steeds niet uit op 42,8 km/h.

    Gisteren is echter de tijd opgenomen bij de 4de passage aan de finish met nog +/- 50 km te gaan. Als je 50 km van de totale afstand afhaalt dan kom ik inderdaad ergens in de buurt van die 42.8 km/h uit.
    28-07-2025 16:10
    Aha. Als je er de 52 boniseconden bijtelt kom je dan wel in de buurt inderdaad. Alleen vreemd dat wielerflits hier dan aan 42,4 komt.
28-07-2025 11:46
Volgens mij is het de totale afstand gedeeld door de totaal tijd van de "dagwinnaar" van iedere etappe. Wat dus niet de totaal tijd van Pogi is.
    28-07-2025 14:36
    Nee, het gaat wel om de tijd van Pogacar.

    Gemiddelde snelheid die hier is vermeld lijkt echter niet te kloppen en je moet rekening houden met de neutralisatie van gisteren.

    Daarbij, als je gaat rekenen met de tijd van de dagwinnaars dan kom je op een nog hogere gemiddelde snelheid uit.
28-07-2025 12:20
Dus met epo reden ze minder snel. Ik ga toch mijn vraagtekens zetten hoe het kan. Zal wel met voeding, wat dat ook mag zijn, liggen. Materiaal is wel verbeterd. Ik hoop dat iemand met kennis dit kan uileggen. Iets voor wielerflits?
    28-07-2025 14:16
    Volgens enkele naïve leden ligt het aan de kleding en voeding.

    Volgensmij ligt het aan Gianetti en collegas.
    28-07-2025 14:32
    Voornaamste redenen zijn inderdaad dat kleding en vooral fiets veel aerodynamischer zijn geworden. Dit is gewoon objectief meetbaar.

    Daarnaast is er ook een hele hoop veranderd in training en voeding. Dit is iets lastiger te kwantificeren, maar ik verwacht dat de winst die daar is gehaald mogelijk nog groter is.

    Verder zijn er mogelijk nog andere factoren. Als ik mij niet vergis is er dit jaar denk ik slechts 1 wandeletappe geweest. Mogelijk waren er in de EPO-tijd relatief iets meer wandeletappes.

    Verder kwam het in die tijd ook veel vaker voor dat een kopgroep 10 minuten of meer voorsprong kreeg. In dat geval kan het gemiddelde van de etappe wel hoog zijn, maar dan heeft de gele trui er wel 10 minuten langer over gedaan. Deze Tour was de grootste voorsprong de 7 minuten in etappe 20.
    28-07-2025 14:54
    Nog even zitten kijken naar de gemiddelde snelheden over de jaren heen. Die fluctueren nogal. Wat je wel ziet is dat ze tot 1994 slecht een paar uitschieters richting de 39 km/h gemiddeld hadden gehad en dat in 1995 het gemiddelde ineens 41,5 km/h was.

    Vanaf 1995 lag het gemiddelde (over de hele Tour) bijna altijd ergens tussen de 39 en 41 km/h. Met nog een paar keer een uitschieter net iets boven 41 km/h.

    In 2022 was het de eerste keer dat ze boven de 42 km/h zijn uitgekomen.
    28-07-2025 15:04
    Totaal aantal hoogtemeters en gemiddelde aftstand per rit lag in de jaren 90 vast nog een pak hoger.
    28-07-2025 16:17
    Je hebt ook wel gewoon een andere koersstijl dan vroeger. In de Giro reden ze toen standaard 32k/h tot de tv-uitzending begon op 40km van de meet. Ook in de Tour had je veel minder strijd voor de vroege vlucht en stemde de kopgroep nadien hun tempo af op dat van het peloton wat vaak tragere ritten opleverde.

    En daarnaast kan je materiaal, training en voeding echt niet uitvlakken. Ik merk zelf als amateur zelfs al grote verschillen tegenover pakweg 15j geleden (terwijl ik toen lichamelijk gezien beter zou moeten geweest zijn). Objectieve zaken zoals een klimtijd op de Ventoux bv. De eerste keer dat je bv in een marathon 100g carbs per uur binnen krijgt geramd merk je gewoon hoeveel langer je een tempo kan blijven lopen dat je voordien onmogelijk 2u kon aanhouden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine