De geruchten rond het parcours van de Tour de France 2020 op een rij
foto: Cor Vos
maandag 14 oktober 2019 om 14:50

De geruchten rond het parcours van de Tour de France 2020 op een rij

Aankomende dinsdag 15 oktober wordt het parcours van de Tour de France 2020 bekendgemaakt, dus is het weer tijd voor geruchten over het rittenschema. Welke cols doet de Tour aan? Hoeveel tijdritkilometers zijn opgenomen in het parcours? Als de geruchten kloppen, kent de Ronde van Frankrijk volgend jaar een slotweek met een koninginnenrit naar de Alpe d’Huez en een klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles.

Spektakel in de openingsweek
De ASO wil meer spektakel in de eerste week van de grootste wielerwedstrijd van het jaar. Bekend is dat het Grand Départ op 27 juni in de Zuid-Franse kustplaats Nice plaatsvindt. De kans is groot dat in de eerste week al stevig geklommen moet worden in de omgeving van Nice. Zo zou de tweede etappe finishen op de beroemde Promenade des Anglais, na een lastige rit met daarin de Col de Turini en de Col d’Eze. Deze klimmen zijn bekend uit Parijs-Nice. Nog in de eerste week zijn twee aankomsten bergop gepland, schrijft Velowire.com. De renners finishen in de vierde etappe op de Orcières-Merlette 1850 en in de zesde rit op de Mont Aigoual.

Aan het einde van de eerste Tourweek trekken de renners richting de Pyreneeën. Op de zaterdag van het tweede weekend zou het peloton de Col de Portet-d’Aspet, de Col des Ares, de Port de Balès en de Col de Peyresourde voorgeschoteld krijgen. Een dag later, op de zondag, behoort de Col du Tourmalet tot de mogelijkheden. Op de eerste rustdag wordt vervolgens de reis gemaakt naar het westen van Frankrijk, waar de tweede week begint.

Na eerbetoon Jacques Chirac naar de Alpen
Tijdens die tweede week zou het peloton in de eerste rit het vasteland verlaten voor een start op Île d’Oléron, een eiland langs de westkust even ten noorden van Bordeaux. De finish lijkt die rit te liggen op Île de Ré, een ander eiland dat nog iets noordelijker ligt dan Oléron, ter hoogte van La Rochelle. Daarna trekt de Tour het binnenland in en zou een aankomst liggen in Sarran. Dit als eerbetoon voor de recent overleden Jacques Chirac. De voormalige Franse president woonde in het centraal gelegen Sarran.

Gedurende de tweede week rijdt het peloton verder richting de Alpen, dwars door Frankrijk. Over de ritten door het gebergte is nog niet veel bekend, maar volgens Velowire rijden de renners tijdens de slotweek door de Vallée de la Tarentaise. Gespeculeerd wordt over een extreem korte rit tussen Brides-les-Bains en Méribel, die dit jaar ook werd verreden in de Tour de l’Avenir. Dit zou overeenkomen met de grote hoeveelheid hotelreserveringen in deze regio.

Mogelijk krijgt Tignes nog een aankomst, als goedmaker voor de geannuleerde Touretappe van dit jaar. Verder suggereert La Flamme Rouge dat de koninginnenrit op Alpe d’Huez finisht. Het zou gaan om een bergetappe met daarin ook de Col de la Croix-de-Fer, de Col de Télégraphe en de Col du Galibier. Deze zou worden verreden op Quatorze Juilliet. De Franse feestdag valt door de vroege plek op de kalender (in verband met de Olympische Spelen) op de dinsdag in de slotweek van de Tour.

Klimtijdrit op La Planche des Belles Filles
Het sluitstuk van de Tour van 2020 vindt volgens de berichten plaats in de Jura en de Vogezen. Zo wordt gesproken van een finish op de Col du Grand Colombier en over een klimtijdrit met finish op La Planche des Belles Filles. Die klim is de laatste jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in het parcours, maar lag steevast in de eerste week van de Tour. Komend jaar zou de tijdrit tussen Giromagny en La Planche des Belles Filles worden verreden op de laatste zaterdag van de ronde. Volgens de geruchten is dit ook de enige tijdrit in de Tour. De slotetappe eindigt op zondag 19 juli traditioneel op de Champs-Élysées in Parijs.

Mochten de geruchten kloppen, dan mogen we ons opmaken voor een Tour de France met veel spektakel. Al bepalen de renners dat nog altijd zelf. Dinsdag wordt in Parijs het volledige parcours gepresenteerd.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
10 oktober 2019 12:27
De "extreem korte rit tussen Brides-les-Bains en Méribel" zou dan overeen moeten komen met deze: https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-l-avenir/2019/stage-8
10 oktober 2019 12:41
Geen kasseien dus, helaas.
    10 oktober 2019 13:23
    Het glas is altijd halfleeg bij jou of niet?
10 oktober 2019 13:03
Als de klimtijdrit naar Belles Filles werkelijk de enige tijdrit zou zijn, maakt de ASO zichzelf werkelijk belachelijk. Doet men er dan ècht alles aan om te voorkomen dat Ineos of JV de tour wint? De hele gedachte dat de beste allrounder de ronde wint wordt over boord geflikkerd met het elimineren van een basaal onderdeel van het wielrennen.
    10 oktober 2019 13:10
    Helemaal mee eens. Al is één bepaalde renner van Ineos hier nog het meest bij gebaat.

    By the way: de tijdrit naar LPDF zou wel een vlakke aanloop krijgen van 30 km. Wordt weer een lekkere chaos met fietsen wisselen.

    Ik snap de keuze van die weinige tijdritkilometers ook niet. De tijdrit in de afgelopen Tour werd nota bene gewonnen door een Fransman.
    10 oktober 2019 13:45
    "extreem korte rit tussen Brides-les-Bains en Méribel", kan dit niet gewoon een tijdrit zijn dan?

    Overigens, met Kruijswijk, Roglic en TD heeft JV ook in de bergen gewoon het sterkste team.
    10 oktober 2019 14:09
    Bernal en Froome maak je denk ik niet echt bang met enkel een klim TT...
    10 oktober 2019 15:49
    @Fast Freddy
    “De hele gedachte dat de beste allrounder de ronde wint wordt over boord geflikkerd”
    Het is jouw goed recht om de voorkeur te hebben voor een allrounder die de ronde wint, maar waarom zou die algemeen leidend moeten zijn? Mijn voorkeur gaat dan weer uit naar afwisseling: de ene keer een tijdrijder, de andere keer een klimmer en weer een andere keer een baroudeur en een allrounder vind ik ook best. De Vuelta is zelfs een keer gewonnen door een sprinter.
    Maar afgezien van jouw of mijn voorkeur: de organisatie beslist gewoon zelf wat voor parcours ze willen uitzetten, al dan niet met de gedachte op wie of wat voor soort eindwinnaar ze willen mikken. De Tour is erfgoed, maar geen publiek bezit.
    10 oktober 2019 17:44
    @ Martini
    Beter dan Ineos met Froome, Carapaz, Thomas en Bernal?
10 oktober 2019 13:03
De organisatoren hebben na dit jaar begrepen dat de spektakelwaarde niet ligt in die voorspelbare eindeloze vlakke etappes, maar in de heuvel- en bergritten.
    10 oktober 2019 13:44
    De etappe tussen de twee eilanden kan een vlakke etappe worden met extreem veel spektakel. Die brug over met de juiste wind...
    10 oktober 2019 14:16
    Twee eilanden, dus twee bruggen en daarmee twee kansen, neem ik aan? Die rit leent zich inderdaad prima voor Zeeuwse toestanden.
    10 oktober 2019 16:49
    @guyremgabdel
    De afgelopen Vuelta gemist?
    Het grootste spektakel van de hele Vuelta zat in een vlakke etappe met waaiers.

    De route van de Tour in 2018 was afwisselend en goed en ook dit jaar was het een schitterend parcours.
    Misschien moeten we gewoon even afwachten en ze wat credits geven na de afgelopen twee jaar.
10 oktober 2019 14:10
Eigenlijk zelfde profiel als 2019 editie. Veel klimmen en weinig tijdrit km's. Beklimmingen ditmaal op minder grote hoogte. Herkansing dus voor Pinot en Bardet en ....Ala?
Als er inderdaad overgestoken wordt van La Rochelle naar Alpen zouden er ook een paar mooie waaierritten tussen kunnen zitten.
10 oktober 2019 14:20
Geen TTT, de enige ITT wordt een klimtijdrit en minder aankomsten op grote hoogte.

Het valt niet op dat ze een parcours uittekenen op maat van de Franse favorieten. Op dit parcours heeft zelfs Bardet nog een kans als hij klimt als vanouds.

Nog een paar sprints na wat heuvels en hun Franse sprinter is ook tevreden, met misschien wel een kans op groen.
    10 oktober 2019 18:46
    Waar heb je het over vent? Alaphilippe won de tijdrit, Pinot reed Bernal op bijna een minuut. Kap eens met die spuit elf opmerking dat ze het allemaal doen voor de Fransen, want als dat het geval is dan moeten ze wel een tijdrit erin verwerken.
10 oktober 2019 14:32
Wat mij nog meer tegenstaat dan eventueel alleen een klimtijdrit is die walgelijke Alpe d’Huez. Daar moet je gewoon (voorlopig) wegblijven met al die complete idioten langs de kant van de weg die al dagen lang carnaval hebben staan te vieren daar. Nibali heeft al ondervonden tot wat dat kan leiden en het is daar steevast gekkenhuis. Tenzij je daar de boel compleet afzet met dranghekken en veel gendarmerie moet je niet aan die waanzin willen beginnen....
    10 oktober 2019 14:45
    De Alp is een mooie klim, maar toch: +1
    10 oktober 2019 16:31
    Helemaal mee eens.
    10 oktober 2019 18:16
    @Fast Freddy,
    De Alp is misschien een legendarische klim, maar ik zou het nu niet direct een mooie klim willen noemen. Het is niet veel meer dan een brede, relatief drukke, weg naar een skidorp met slechts beperkt uitzicht op de vallei.
    10 oktober 2019 19:50
    @kosmonaut. Je weet toch van waar de meeste idioten op Alpe d'huez komen ?
    14 oktober 2019 21:50
    Juist daar kan het verschil worden gemaakt ;-)
10 oktober 2019 15:16
Het klinkt als een mooi afwisselend parcours. Maar als de klimtijdrit de enige tijdrit is in het parcours is dat gewoon belachelijk, al is het natuurlijk afwachten naar de afstand van deze tijdrit. Beter zou dan zijn een korte klimtijdrit en dan nog een extra vlakke tijdrit ergens in de tweede week.
10 oktober 2019 15:35
De etape van Nice is volgens mij de onderstaande. 177 km fietsen van Nice naar Nice.
https://youtu.be/Scfxk2i_mME
10 oktober 2019 15:43
Zonder een serieuze tijdrit is het weer een belachelijk parcours. De laatste 4 tours hebben samen minder tijdritkilometers dan je vroeger in één tour had.
    10 oktober 2019 15:55
    +1, er hoeft heus geen tijdrit van 60 km in, maar het spreekt toch voor zich dat in de belangrijkste wedstrijd van het jaar alle klassementsrenners hun kans moeten krijgen.
10 oktober 2019 15:44
Vergeet Bardet en Pinot. Deze is gemaakt voor Alaflip.
10 oktober 2019 15:50
Doet wat denken aan de Tour van 2013, die op Corsica begon. Ook toen werden de renners vanuit de Pyreneeën naar het Westen gevlogen, waarna een diagonale vlakke oversteek naar de Alpen volgde. In dat middenstuk zat een tijdrit en de waaierrit naar St-Amand-Monrond.

Gezien de genoemde plaatsen van vertrek en aankomst zie ik niet meteen ruimte voor een extra tijdrit. Al kent het eind van de eerste week en het midden van de tweede week een behoorlijk speculatief gehalte, dus wie weet. En waaien kan het overal.
10 oktober 2019 15:53
Geen TT zou een verademing zijn, opzouten met al die moeilijke fietsen, stuurtjes, professoren etc voor een jaartje. 1 bergje op klaar. Ik weet wel dat 'ons' Primoz en Tommeke die dingen hard nodig hebben om Ineos te pakken maar toch zou ik het wel eens leuk vinden.
    14 oktober 2019 21:49
    Goed te lezen dat er in de 1ste week de sprinters al zware kaugom voor de kiezen krijgen.
10 oktober 2019 16:35
Een Tour gemaakt voor Bardet maar ik zie hem nooit de Tour winnen. Bernal zal dit prima vinden denk ik, TD en Roglic zullen vloeken met enkel een (klim) tijdrit en geen TT
    10 oktober 2019 19:54
    Editie 2019 was ook gemaakt voor Bardet. Ben je dat nu al vergeten?
10 oktober 2019 16:40
Zou toch een geweldig parcours zijn dit? Lekker vernieuwend. Al kan ik me voorstellen dat Dumoulin even moet slikken als hij dit bericht leest.
10 oktober 2019 16:45
Als de klimtijdrit werkelijk een vlakke aanloop van 30 km heeft maakt dat wel verschillen.

Overigens mag van mij een grote ronde prima weer eens twee lange tijdritten hebben. Ik vind dat een grote ronde renner alles moet kunnen. Dus ook tijdrijden. Een sprinter moet ook bergen over om in Parijs te sprinten dus een klimmer moet ook kunnen tijdrijden om de Tour te kunnen winnen.

Het klimmen moet alsmaar extremere en extremer en we willen juist een schonere sport? Dat matcht niet met het structureel opzoeken van fysieke grenzen en het uitleggen van extreme parcoursen.
    10 oktober 2019 17:01
    Als ik het goed begrijp zoeken ze meer de heuvels/middengebergte op. Niet per se de grote cols.
    10 oktober 2019 18:58
    wat ik begrepen heb is de totale lengte van de tijdrit omstreeks de 30 km en is een vlakke aanloop sowieso al lastig want veel vlakke kilometers vinden tot aan de voet van de klim is ook al lastig genoeg. Gaat een lastige tijdrit worden denk ik zo
10 oktober 2019 16:55
Eerst maar eens zien wat er bekend wordt na de presentatie. En dan verdiepen in het parcours. Er kunnen nog veel verrassingen in het parcours zitten die nu niet zichzelf zijn.
10 oktober 2019 19:24
Alpe d'Huez zit er niet in volgens Velowire. Die etappe zou richting Grenoble of Vercors gaan.
    10 oktober 2019 20:03
    Op de 14e juli hebben zij Grenoble als startplaats staan (na de rustdag) met verder nog geen info over de etappe. Een etappe vanaf Grenoble naar de Alp met die andere bergen die genoemd zijn ertussen kom je uit op ong 175km wat echt wel tot de mogelijkheden behoort. Zou een mooie koninginnerit zijn hoor...
11 oktober 2019 17:57
Ok, weinig tot geen tijdritkilometers, maar is dat nou zo erg voor Dumoulin, en betekent het uberhaupt wel zoveel? Haal de tijdverschillen uit de tijdritten eens van de uitslag van de tour van 2018 af, toen er nog wel een enigszins redelijke tijdrit en een ploegentijdrit was... Je krijgt dan de volgende uitslag:

1 Thomas +0
2 Roglic 1.13 (was 4)
3. Dumoulin 1.58 (was 2)
4. Froome 2.37 (was 3)
5. Kruijswijk 3.26
6. Landa 3.50 (was 7)
7. Bardet 4.04 (was 6)

Oftewel, op basis van deze scorebordjournalistiek heeft Dumoulin alleen wat gewonnen t.o.v. Roglic, maar dat kwam toch vooral door een slechtere ploegentijdrit van Jumbo en een steentje in de arm bij de laatste tijdrit. Bardet schiet er echt niets mee op, raakt zelfs een plek kwijt.
    14 oktober 2019 15:46
    Interessant overzicht rovi, tom blijkt idd beter te klimmen dan ik had verwacht. De 'ophef' stoelt natuurlijk ook op de gedachte dat hij dit jaar wel zou kunnen winnen. Een enorm goed team in de ttt, zelf nog tijd pakken in de itt en aanklamprn in de bergen en de trui kan zomaar binnen zijn. Nu kan hij nog steeds leuk meedoen maar voor geel komt ie dan wellicht een itt te kort (ligt er een beetje aan welke concurenten dicht staan).

    Ik ben enorm benieuwd naar zowel het parcour van de giro als de tour. Mocht de giro veel beter bij tom passen kan hij zich wellicht richten op giro en os, al heeft hij zelf aangegeven tour en os te willen combineren
14 oktober 2019 16:41
22 kilometer tijdrit is gewoon een schande voor een grote ronde. De ASO gaat de afgelopen jaren volledig van het padje af wat betreft een balans tussen hooggebergte en kilometers tegen de klok. Ik geloof echter niet zo in de complotdenkers die denken dat het allemaal een grote Franse samenzwering is, immers presteerden Pinot en Ala helemaal niet slecht in de tijdrit dit jaar en juist Bernal veel minder.
    14 oktober 2019 16:59
    Jij hoort meer bij de complotdenkers die denken dat het allemaal een grote INEOS-samenzwering is?
    14 oktober 2019 18:28
    Misschien kun je even kijken naar de balans tussen tijdwinst in een tijdrit en die tijdens de bergetappes!
    14 oktober 2019 19:53
    @Lalsacien. In de tijdrit van afgelopen Tour bleven vrijwel alle toppers onder de 1.30 van Alaphilippe in de tijdrit. In menig bergetappe waren de verschillen bijna net zo groot, en er waren maar liefst 7 bergetappes . Dus je plaatst al bullshit.

    Maar zelfs als we jouw redenering volgen praat je ontzettend veel poep. Wat je redenatie is, is precies de denkfout die de ASO maakt. Doordat je een langere tijdrit in het begin of halverwege het parcours plaatst, zijn er al verschillen gemaakt en dwing je renners tot aanvallender rennen. Doordat de hele goegemeente deze Tour op twee minuten van elkaar bleef staan, zijn ze minder geneigd om van ver aanvallend te koersen. Het is niet verassend dat juist in de Giro's van 2017 en 2018, met redelijk wat tijdritkilometers, dat er veel meer aanvallend koersen te zien was. De klimmers moesten wel.
14 oktober 2019 23:03
Morgen weten we gelukkig al meer. Ik zie persoonlijk graag een lange vlakke tijdrit en een klimtijdrit. En van mij hoeft niet driekwart van de etappes een zware bergrit te zijn. Vijf/zes sprintetappes, verdeeld over de drie weken, vind ik prima,
    15 oktober 2019 02:19
    Alpe d'Huez zit er niet in. Voor de laatste rustdag eerst een aankomst op de Grand Colombier, dan een semibergrit naar Villard de Lans en de koninginnenrit naar Méribel. Via de Col de Glieres naar de Jura en dan de Planche des Belles Filles als tijdrit (bron: Velowire).
15 oktober 2019 09:04
Eigenlijk gewoon Parijs-Nice maar dan omgekeerd en 3 keer zo lang dus
15 oktober 2019 09:58
Met zo weinig tijdritkilometers bestaat opnieuw de kans dat Dumoulin wil overslaan..
15 oktober 2019 10:34
Zou een klimtijdrit naar La Planche des Belle Filles niet júist positief uit kunnen pakken voor Tom Dumoulin? Zijn we de tijdrit op het WK 2017 in Bergen alweer vergeten?

Even een opfrisser:
Deze tijdrit was 31km lang: 27,6 km vlak en vervolgens de klim naar Mount Floyen (3,4 km à 9,1%).

Tijdsverschillen meetpunt na 27,6 kilometer (bij het begin van de klim):
1. Tom Dumoulin
7. Chris Froome + 0.51
9. Primoz Roglic + 1.02

Tijdsverschillen bij de finish bovenop de klim:
1. Tom Dumoulin
2. Primoz Roglic + 0.57
3. Chris Froome + 1.21

Dumoulin pakt hier op een klim van 3,4 km (met dezelfde percentages als LPDBF (alleen korter dus)) 30 seconden op Froome. Verliest weliswaar een aantal tellen op Roglic. Ik snap dat een klimtijdrit voor jongens als Pinot, Bardet, Bernal en evt. Flip (t.o.v. Dumoulin, Roglic en Froome) gunstiger is dan een vlakke tijdrit, maar alsnog zie ik goede kansen op tijdwinst.

Los van dit alles heeft de Tour van 2018 bewezen dat Dumoulin klimmend ook bij de beste 3 à 4 renners van het peloton kan zitten. Alles staat of valt bij de vorm waarmee hij na het afgelopen dramajaar aan de start kan verschijnen.

Reacties zijn gesloten.