Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic mogen in 2022 alle WorldTour-koersen rijden
Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic moeten in 2022 van elke WorldTour-wedstrijd verplicht een uitnodiging ontvangen. Dit omdat beide ploegen in de UCI World Ranking 2021 de twee best geplaatste ProTeams waren. Dat Qhubeka NextHash geen WorldTour-licentie heeft gekregen, speelt vooral Arkéa-Samsic in de kaart.
Afgelopen seizoen was Alpecin-Fenix (als beste ProTeam van 2020) in alle wedstrijden van het hoogste niveau welkom. Bijkomend voordeel voor het Belgische team was dat de ploegleiding die wildcards niet hoefde te accepteren. Het gaat dus om een startrecht, niet een startplicht.
Waarom Arkéa-Samsic nu ook dat privilege krijgt? De UCI heeft in haar regels staan dat bij een totaal van negentien WorldTeams het beste ProTeam (in 2021 was dat Alpecin-Fenix) sowieso toegang krijgt tot WorldTour-koersen het jaar erop.
Bij een totaal van achttien WorldTeams geldt dat voor de beste twee ProTeams van het voorbije seizoen. En aangezien Qhubeka NextHash geen WorldTour-licentie meer heeft, zijn er in 2022 ‘maar’ achttien ploegen op dat niveau, en dus schuift Arkéa-Samsic door.
Dit betekent dat de organisatoren van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España in ieder geval Alpecin-Fenix en Arkéa-Samsic moeten uitnodigen volgend jaar. Als de Belgische en de Franse ploeg die accepteren, hebben hebben RCS, ASO en Unipublic volgens de reglementen van de UCI nog maar twee andere wildcards om uit te delen.

Warren Barguil – foto: Cor Vos
TotalEnergies
De ontwikkeling rondom Qhubeka NextHash heeft ook gevolgen voor de nummer drie in de rij van ProTeams in 2021: TotalEnergies. De Franse formatie van Peter Sagan en Niki Terpstra moet volgens de UCI-regels in 2022 voor elke eendagswedstrijd uit de WorldTour een wildcard krijgen. Voor rittenkoersen van het hoogste niveau geldt dat privilege niet, daarvoor moet TotalEnergies hopen op een wildcard.
In totaal hebben zeventien ploegen een ProTeam-licentie ontvangen van de UCI. Zoek niet naar het Franse Delko en het Italiaanse Vini Zabù, die twee ploegen hebben na 2021 de stekker uit hun ploeg getrokken.
UCI ProTeams 2022
Alpecin-Fenix
Arkéa-Samsic
B&B Hotels p/b KTM
Bardiani CSF Faizanè
Bingoal Pauwels Sauces WB
Burgos-BH
Caja Rural-Seguros RGA
Drone Hopper-Androni Giocattoli
EOLO-Kometa
Equipo Kern Pharma
Euskaltel-Euskadi
Gazprom-Rusvelo
Human Powered Health (was in 2021 Rally)
Novo Nordisk
Sport Vlaanderen-Baloise
TotalEnergies
Uno-X

Total Energies mag in alle WT-eendagskoersen starten – foto: Cor Vos
Bovendien weet iedereen ondertussen dat organisatoren de utinodigingen niet zozeer in verband met de competitiviteit kiezen maar met in functie van de marketing (Frans kiest voor Frans, Italië kiest voor Italië, etc..).
Dat de invulling wellicht wat meer lokaal wordt is niet nieuw en ook geen probleem. Ik heb ook meer met Uno-X of sport Vlaanderen dan met b.v. Bardiani CSF Faizanè.
Die startplicht vind ik dan wel weer iets dat zijn bestaansrecht heeft, daarmee zijn organisatoren zeker dat ze de wereldtop qua ploegen aan de start krijgen. Zeker voor kleinere organisatoren/wedstrijden is dat toch belangrijk want iets organiseren moet ook wel rendabel blijven. Als er dan genoeg topploegen hun kat sturen kan je het ook vergeten genoeg sponsors te blijven vinden voor de jaren erna.
Daarom is het ook goed dat in Vlaanderen Flanders Classics zoveel wedstrijden groepeert, dan kan je toch ietwat deelnemersveld regelen en betere dagen afdwingen bij het uci. En zijn onze wedstrijden toch iets veiliger tov aso dat veel wedstrijden onder zijn vleugels heeft en dus ook veel invloed heeft.
Maar deze verandering vind ik ook wel niet goed, overal kunnen kiezen waar je wil starten terwijl je niet aan de verplichtingen moet voldoen van een WT-team.
Eigenlijk zouden ze gewoon x-aantal uitnodigingen moeten geven aan de beste ProConti teams.
Alpecin is het beste Pro-team, wel hier heb je 5 startrechten. Dan kunnen ze de TdF ( en Giro/Vuelta) rijden en nog 2-3 rittenkoersen rijden. De rest moeten ze maar met wildcards verdienen (vlaamse klassiers bv).
Voor Arkea kunnen ze dan hun startrechten gebruiken voor de klassiekers/Giro, want franse wildcards zullen ze ook wel krijgen.
Zo wordt je beloont als goed presterend ProConti team, maar heb je niet alle voordelen van WT-team
Puur financieel moet je zowel organisatoren als ploegen de zekerheid bieden dat ze kunnen deelnemen of organiseren op het hoogste niveau. Het is niet dat het zo goed gaat met het wielrennen als we kijken naar het financiële luik, dus als je niet iedereen een deel gunt stort het geheel ook wat in denk ik.
Als je ploegen dwingt om ineens alles verplicht te rijden, dan moeten ze zich op sportief en financieel vlak forceren en krijg je net wat je niet wil. Een duurzame wielerploeg die jaren in het peloton meedraait, Alpacin-fenix is een goed draaiende machine en die wordt ook beter en beter. Ooit kan die zelfs zonder Van der Poel mee aan de top vermoed ik, en verder zonder de broers Roodhooft :-)
Waar de sport naar toe moet is een systeem waarbij je weliswaar punten haalt en de ploegen startrecht geeft in de WT koersen aankomend seizoen maar wél met de optie dit recht terug te geven aan de organisatie. Bij verkassende renners zou je simpelweg er voor kunnen kiezen de helft van de punten mee te verhuizen en de rest bij de ploeg achter te laten.
Sowieso heeft Arkéa dan een interessanter team in de Giro dan AG2R of FDJ dus goed dat ze er bij zijn. Jammer dat er weinig overblijft voor de Italiaanse ProConti teams.
Hopelijk laat zijn knie het ook toe, en beseffen hij en de ploeg ook dat hij best daarop kan inzetten. Want voor een Franse ploeg blijft de Tour natuurlijk heilig en Quintana gaf ook onlangs nog aan dat hij hoopt hem ooit nog te winnen.
Voor de wildcards in de grote rondes heeft dit in principe toch geen impact?
Dit jaar 20 "verplichte" uitnodigingen, nl 19 WorldTour ploegen + Alpecin
Volgend jaar ook 20 verplichte uitnodigingen, nl 18 WorlTour ploegen + Alpecin en Arkea.
In beide gevallen is er volgens de reglementen ruimte voor 2 wildcards. Dit jaar heeft de UCI een uitzondering gemaakt voor de grote rondes en toegestaan dat er 3 wildcards werden uitgedeeld en er dus 23 ploegen konden starten.
Dat kan volgend jaar perfect opnieuw.
[i]Edit redactie: Klopt. Wij delen hier de officiële UCI-regels. Van een eventuele uitzondering voor een extra (derde) wildcard per grote ronde is in de reglementen geen sprake. Maar bij de UCI weet je het nooit.[/i]
Maar misschien hadden jullie er even kunnen bijzetten dat er voor de ProTeams die op een wildcard moeten rekenen eigenlijk niets verandert.
Want sommige reageerders lijken te denken dat Arkea een plek van hen inpikt, terwijl ze enkel die van het 19de WT team innemen.