Derde plaats David Gaudu in Luik: “Heel blij dat ik op het podium sta”

zondag 25 april 2021 om 18:37
Derde plaats David Gaudu in Luik: “Heel blij dat ik op het podium sta”

foto: Cor Vos

David Gaudu heeft zijn beste prestatie ooit neergezet in Luik-Bastenaken-Luik. Na zijn zesde plaats in 2019 wist de Franse klimmer van Groupama-FDJ vandaag derde te worden in La Doyenne. “Ik ben heel blij dat ik op het podium sta met grote kampioenen als Tadej Pogačar en Julian Alaphilippe”, reageert Gaudu.

“Ik ben naar hier gekomen om het beter te doen dan mijn zesde plaats”, aldus de kleine Fransman. “Ik merkte in de Waalse Pijl dat mijn benen goed waren. Het was een heel moeilijke dag. Op Roche-aux-Faucons heb ik alleen maar gevolgd, maar dat was al lastig genoeg. Ik ging all in en wist dat het daar alles of niets was.”

Het draaide voor Gaudu uiteindelijk uit op een sprint met Alejandro Valverde, Michael Woods, Pogačar en Alaphilippe. “Valverde ging van heel ver aan en ik kwam dichter en dichter… Maar toen ik zag dat ik podium ging rijden, kreeg ik kramp. Luik-Bastenaken-Luik is de mooiste klassieker in mijn ogen. Ik hoop dat ik hier nog kan terugkomen om er te winnen”, geeft de 24-jarige Gaudu aan.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 18:49

Je zag hem echt denken bij die aanzet ‘ach nee kut, dan kom ik op kop en word ik 5e’

pirazzi 25 april 2021 om 19:01

Hij is even lang als Alaphilippe met 1 meter 73. Dus hem kleine Fransman noemen hoeft niet.

Jacco van Stierop 25 april 2021 om 19:07

Lijkt me iemand die uitermate geschikt is voor de Italiaanse najaarskoersen.
Misschien iets te schuchter, wellicht omdat hij zijn mogelijkheden nog aan het aftasten is.
Fijn rennertje, sympathiek en welopgevoed joch, ziet er uit als een vwo-scholier die vanavond nog even de boeken induikt omdat er morgen een scheikundeproefwerk op het programma staat.

Titaantje 25 april 2021 om 19:25

volgens mij is hij ook wat bescheiden omdat ze hem zolang in de schaduw van Pinot hebben gehouden. Inmiddels is hij daar natuurlijk ver voorbij, maar het lijkt also niemand hem dat verteld heeft en hij het zelf nog niet weet.

tvm 25 april 2021 om 19:23

Gaudu is toch iemand die onderhand altijd op de afspraak aanwezig is. Wellicht kan hij wél de Franse hoop inlossen in de grote rondes. Zolang hij niet de druk voelt van diens voorgangers (Bardet en Pinot). Heeft wel het nadeel dat hij moet opboksen tegen een heel goede generatie ronderenners.

Lalsacien 25 april 2021 om 21:57

Elk nadeel heeft z’n voordeel. Door die goede generatie zal er wellicht minder van hem verwacht worden. Top 10 Tour zal al goed zijn hoogstwaarschijnlijk!

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:55

Gun het Gaudu, ben wel gecharmeerd van zijn manier van rijden.

Japsie 25 april 2021 om 22:02

Prachtige renner. Ideale kandidaat om een top tien klassering in de Tour op te offeren voor een grootse overwinning in een Touretappe en de bollentrui mee te nemen naar huis.

Headlines

Materiaalzone

Populair