David Dekker luistert profdebuut op met tweede plek: “Ik ben tevreden”

zondag 21 februari 2021 om 14:21
David Dekker luistert profdebuut op met tweede plek: “Ik ben tevreden”

David Dekker op kop in de UAE Tour - foto: Cor Vos

David Dekker begon vandaag in de UAE Tour aan zijn eerste koers als wielerprof en maakte meteen indruk in het tenue van Jumbo-Visma. De jonge Nederlander was mee in de eerste waaier en moest aan de finish alleen zijn meerdere erkennen in Mathieu van der Poel.

Een tweede plek in je eerste koers als profwielrenner: de 23-jarige Dekker maakt al meteen indruk in de UAE Tour. “Normaal is een tweede plaats misschien een teleurstellend resultaat, maar dit is mijn eerste koers voor Jumbo-Visma. Het is ook mijn eerste wedstrijd op WorldTour-niveau”, zo laat Dekker weten in het flashinterview.

“Het verschil met Van der Poel was ook wel te zien. Ik ben dus wel tevreden met deze tweede plaats. Het was voor mij zaak om de snelle jongens, Fernando Gaviria en vooral Van der Poel, in de gaten te houden. Ik wist dat Deceuninck-Quick-Step zou aanvallen in de finale. Het was zaak om in de juiste positie te zitten.”

Dekker kon in de finale nog rekenen op zijn ploeggenoot Chris Harper. “Ik had hulp van Chris in de laatste twee kilometer. Daarna was het een kwestie van positie kiezen om te kijken of ik sterk genoeg was voor de sprint. Ik heb vandaag ook wel laten zien dat ik meer kan dan alleen spurten, maar voor nu richt ik me zeker op het sprinten.”


Dit artikel delen:

17 Reacties

FDJ 21 februari 2021 om 14:27

De echte Jumbo mentaliteit van weleer ‘tevreden’

Met een knipoog uiteraard! Hele knappe tweede plaats voor hem. Vind het altijd leuk om een zoon van een renner te zien rijden. Zeker als hij zoals bij Erik Dekker je vele mooie moment bezorgd heeft. Hup David.

Murcia 21 februari 2021 om 14:32

Dat zinnetje over meer kunnen dan alleen sprinten verraad een ambitie die groter is dan de massasprints rijden maar voorlopig blijkt hij goed te kunnen aanhaken op het hoogste platform. Complimenten!

Barry Batsbak 21 februari 2021 om 17:05

Gelukkig maar. Want de hele voorjaarsploeg is onthoofd! Wist je dat? Kan hij daar mooi knechten.

Murcia 21 februari 2021 om 17:13

Dat de voorjaarsploeg zo ontzettend slecht is nu Tom en misschien Mike weg vallen moet ik nog zien. Je ziet nu al dat een renner als David het world tour niveau aan kan. Een zwaluw maakt nog geen zomer maar in Le Samyn vorig jaar bleek dat hij meer is dan zomaar een sprinter. Wout zelf zal niet klagen over deze jongen in zijn voorjaarsteam denk ik. Mocht blijken dat Pascal en Timo ook nog stappen zetten dan zou het weleens minder desastreus kunnen uitpakken dan sommigen denken/hopen.

katerkop 21 februari 2021 om 14:36

Hij mag ook dik tevreden zijn. Ook al ligt dat bij een aantal wielerflitsers gevoelig icm TJV

Derierre de la course 21 februari 2021 om 14:58

Inderdaad, wat moet dit vet zijn voor hem. 2e in je WT-debuut achter MvdP in een dikke waaiereteppe.

Michelangelo 21 februari 2021 om 15:29

Als je zo kunt debuteren in de WT dan doe je het niet verkeerd. Morgen starten in de puntentrui, ook altijd leuk.

Beer 21 februari 2021 om 15:53

Wie geeft er nou om een puntentrui? Zelfs groen in de Tour schijnt onbelangrijk te zijn.

Merlinappa 21 februari 2021 om 16:24

Geen idee, maar het starten is de puntentrui is leuk toch?

Beer 21 februari 2021 om 16:42

Zeker! Altijd leuk gewoon.

ssj 21 februari 2021 om 18:28

Denk dat t de jongerentrui wordt. Lijkt erop dat Almeida meer punten dan Dekker heeft door dat tussensprintje

Panache 21 februari 2021 om 20:13

Zeg maar ‘leuk’ naast ‘seizoensdoel’ zoiets als een berenhap naast kreeft tempura.

Chris Van Uden 21 februari 2021 om 15:34

Echt klasse om zo te debuteren in de WT. En tweede achter VdP is natuurlijk geen schande.

Rkromkamp 21 februari 2021 om 17:47

Denk dat er weinig renners debuteren met een 2e plek in de WT. Top gedaan!

Dit jaar voor Dekker zonder verwachtingen meedraaien in de WT en hopelijk wat positieve uitschieters. 2e jaar moet hij er echt staan.

LB108 21 februari 2021 om 19:53

Zo nou nog leren je afval in de auto terug geven (zeker als die vlak achter je zit) en het kan nog een topper worden!

D ouglas 21 februari 2021 om 20:22

edit wf: niet doen

Murcia 21 februari 2021 om 21:00

Viel afgelopen seizoen wel mee hoor gezien MSR en de Strade.