Curvers over sprinttrein Jakobsen: “Ik herken de punten waar we tegenaanlopen, dat hadden we met Kittel ook”
Kittel viert de zege in eerste rit Tour 2014 met Curvers - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 14 juni 2024 om 18:45

Curvers over sprinttrein Jakobsen: “Ik herken de punten waar we tegenaanlopen, dat hadden we met Kittel ook”

Ride Team dsm-firmenich PostNL maakte afgelopen winter een enorme transitie door. Het Nederlandse WorldTeam wil terug naar haar wortels als sprintformatie, zoals ruim tien jaar geleden met Marcel Kittel. Nu is Fabio Jakobsen de sprintbom. “Dit project is er misschien wel een van jaren, in plaats van maanden”, zegt Jakobsens coach Roy Curvers in de nieuwe RIDE Magazine.

Curvers was ruim tien jaar geleden zelf onderdeel in de sprinttrein van Kittel. Hij was wat je tegenwoordig de positioner noemt, degene die – toen ter tijd Tom Veelers – de sprintaantrekker en afmaker afzet in de slotkilometer. Die rol vertolkt Timo Roosen nu.

Team dsm-firmenich PostNL zal ook met een sprintkern naar de Tour de France gaan. Romain Bardet en Warren Barguil moeten in de bergen voor successen zorgen, maar in de sprints is dat aan een trein bestaande uit waarschijnlijk Eekhoff, Roosen, Welten en Jakobsen. Dat had Curvers liever iets anders gezien.

“Idealiter bestaat een sprintgroep in een grote ronde uit zeven man en een afmaker”, zegt hij. “Je wilt iedereen gebruiken in functie van je sprinter. Hoe meer poppetjes je tot je beschikking hebt, hoe meer kaarten je kunt spelen in de finale. Maar dat hangt wel van de koers af.”

“In de Vuelta a España heb je vaak heel brede wegen en ga je op het laatste de stad in, dan is het kort hectisch. Dan kom je ermee weg dat je maar vijf man rond je hebt. In de Tour is het veel langer, veel hectischer. Dan heb je simpelweg meer mensen nodig om een finale te kunnen rijden.”

Klimmers kunnen in dat proces wel iets bijdragen, maar nooit zo veel als een sterke jongen uit een sprinttrein. Bovendien zijn de tijden veranderd, ziet Curvers. “Nu is de concurrentie ook veel slimmer dan tien jaar geleden. Ze komen veel beter beslagen ten ijs. En dus is het veel moeilijker om een strategie te bedenken die niemand anders tot dan toe gebruikt.”

“Maar ook toen hebben we stap voor stap gebouwd aan die trein rondom Marcel. Het is een utopie om vandaag een heel mooie sprinttrein te hebben, er morgen mee te beginnen en overmorgen te winnen. Dat moet echt groeien”, stipt de coach aan. Jakobsen zelf hoopte in de winter om zijn trein in de Giro d’Italia op punt te hebben, maar dat bleek nog iets te vroeg.

“Ik herken de punten waar we nu tegenaan lopen, dat we dat toen ook hadden. Destijds zijn we door vergelijkbare, moeilijke situaties gegaan. Maar wij willen de wielersport echt uitdragen als een teamsport. We profileren ons als een ploeg die alles samendoet. Sprinten is in mijn ogen de uitgelezen manier om te laten zien dat je het met z’n allen doet. Daarom is de explosie van euforie ook altijd zo groot bij winst.”

Dubbelinterview over de sprinttrein van Jakobsen en Kool
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) gaan Fabio Jakobsen en Charlotte Kool in een dubbelinterview van 10 pagina’s dieper in op de sprintambities van Team dsm-firmenich PostNL. Ook hun coaches Albert Timmer (Kool) en Roy Curvers (Jakobsen) komen aan het woord. Zij vergelijken het verschil tussen de sprints bij mannen en vrouwen, maar zien ook parallellen met het sprintproject van Skil-Shimano tien jaar geleden, toen zij binnen een paar jaar uitermate succesvol waren met vooral Marcel Kittel. Lees het dubbelinterview in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine
6 Reacties
14-06-2024 08:15
Dat is allemaal leuk wat Curvers zegt, maar Jakobsen zal in de Ronde van België toch minstens een keer moeten laten zien dat hij nog een sprinter van de eerste rij is. Anders verwacht ik dat DSM niet lijdzaam gaat zitten wachten op de Tour, maar een plan-B probeert te bedenken.
14-06-2024 13:13
Eekhoff in de trein? Die rijdt zo mogelijk nog slechter dan Jakobsen op het moment! Kan al een indrukwekkende lijst DNF-jes overleggen....
14-06-2024 09:47
‘Maar vijf man rond je in de Vuelta’. Hij doet alsof dat weinig is. Maar dat is toch helemaal niet weinig, de uiteindelijke sprintwinnaar heeft meestal ook wel twee ploegmaats die niet in de sprinttrein zitten … nogal gezocht om het niet succesvol zijn nu al op renner 7 en 8 te steken.
14-06-2024 09:50
Ik heb eigenlijk altijd het gevoel sinds vertrek Dumoulin dat er iets niet goed zit in die ploeg. Er worden daar nauwelijks mensen beter en wel slechter. Er lopen vaak mensen boos weg. Zij lijken nu wel een duidelijk plan te hebben; alle ballen op Jakobsen. Maar Jakobsen lijkt toch echt niet op het goede spoor te zitten. Zijn interviews klinken ook echt alsof hij hierdoor onder hoge druk staat. Hij wil alleen maar meer en harder trainen, maar klinkt geen plezier of ontspanning uit. Juist bij de sprint in het wielrennen is dat echt belangrijk. Je moet je nul druk maken tot die laatste kms. Anders is dat alleen maar verspilde energie. Maar dit is alleen maar van een afstand speculerend. Ik gun het ze wel van harte.
    15-06-2024 13:12
    Bij DSM voelt het vaak alsof er weinig gebeurd, tot het er 'ineens' uit komt. Dat komt volgens mij omdat ze zo proces gericht bezig zijn. Ook nu worden er mensen beter, denk aan Poole, Onley, van Uden, Andresen. Het zou mij niks verbazen als Jacobsen over een paar maanden 'opeens' weer goed is. Ik gun het ze ook. Lekker eigenwijs ploegje met oog voor talent
14-06-2024 10:34
Zodra ze stoppen met alles te vergelijken met Kittel of de 'periode Kittel', zal het allicht beter gaan. Jakobsen is Jakobsen en net zoals de andere manier van koersen voor klimmers en klassementsrenners, zijn ook de sprints doorgaans niet meer te vergelijken met toen. Het is dat Lidl-Trek er dit seizoen wel in geslaagd is om een sprinttrein weer succesvol te laten zijn, dat geeft dsm-firmenich PostNL vast nog meer (valse?) hoop om Kittel-tijden te doen herleven.

Reacties zijn gesloten.