Contador wil meer demarrages: “Schaf powermeters af”
foto: Sirotti
woensdag 4 oktober 2017 om 13:36

Contador wil meer demarrages: “Schaf powermeters af”

Alberto Contador vindt het zorgelijk dat wattagemeters het huidige gedrag in het peloton bepalen. De onlangs gestopte Spanjaard zegt in de Spaanse sportkrant Marca dat de apparaten de aanvalsdrang van de huidige generatie renners beperken. “De coureurs moeten meer op gevoel gaan koersen”, vindt de 35-jarige El Pistolero. Hij ziet dat nu te weinig.

‘Renners blokkeren’
“Ik zou powermeters afschaffen”, gaat de Trek-Segafredo-renner verder. “Als je een klim op rijdt en je weet dat je niet over 400 Watts kunt gaan terwijl Sky op kop van het peloton rijdt met 400 Watts, dan durf je niet aan te vallen omdat je weet dat je jezelf dan binnen twee kilometer opblaast. Maar als je de nummers niet kunt zien, leiden je gevoelens misschien wel tot een aanval. Renners blokkeren vaak als ze naar hun wattagemeter kijken. Helemaal wanneer zij een klim van zes tot zeven procent onder de wielen hebben.” Volgens Contador zullen renners meer gaan aanvallen wanneer wattagemeters uit het peloton verdwijnen.

RIDE Magazine
40 Reacties
04-10-2017 16:07
De gehele snelheids-/cadans-/wattagemeter (en doe de oortjes dan ook) moet dan van de fiets. Anders kan er vooraf alsnog worden berekend met welke snelheid/cadans/verzet welke berg dient te worden beklommen.
04-10-2017 16:24
Tja daarom heeft Froome zich nog nooit opgeblazen in een tour etappe, soms reageert hij niet op een demarage omdat de wattage meter aangeeft dat dat niet kan, en dat hij anders in het rood komt te staan, dus wacht hij af wanneer het wel kan en fietst dan naar de anderen toe. Hij doet helemaal niks op gevoel, dus een soort voorgeprogrammeerd robot op de fiets. Wil niet zeggen dat hij één van de beste ronde renners is, en hij net als anderen er hard voor moet werken, maar ze laten bij sky niks aan het toeval over, daarom mocht Landa ook niet aanvallen ook al voelde hij zich goed, hij kon Froome in gevaar brengen als anderen mee zouden gaan.
04-10-2017 16:31
Helemaal mee eens. Wielrennen is voor mij in essentie leuk vanwege de spelletjes die gespeeld worden, vanwege de onvoorspelbaarheid van de prestaties die nog komen door de duur en het profiel van het parcours.

Dát maakt wielrennen leuker dan pure atletiek, of baanwielrennen, of weet ik veel welke "pure" sport. Het is de prefecte combinatie tussen spel en sport.

Vanuit dat oogpunt is dat wattagekijken verschrikkelijk. Dat verkleint wielrennen in essentie tot een pure lichamelijke sport. Diezelfde redenatie kan je toch niet loslaten op ploegleider-oortjes of andere hulpmiddelen. Het zijn echt de wattagemeters die de koers saai maken.

Maargoed, kán verbieden wel? Ze vinden dan wel iets nieuws om toch indirect wattages te meten.
04-10-2017 16:33
Meneer is gestopt met fietsen en begonnen met azijnzeiken?
04-10-2017 17:07
@Delgado vrouwenhockey
04-10-2017 17:09
verkondig ik al jaren, komt Bert lekker snel mee
04-10-2017 17:32
Wattagemeters, electronic shifting, smartphones, VR brillen, Zwift, etc.
De mens evolueert naar een bionisch wezen, de markt dicteert dat en geleidt ons.
Beyond bionic: who knows ?
Froome en Sky zijn nog maar het begin, get used to it people.

Ik ga ook gematigd met de nieuwe tijd mee (leuk spul voor training), maar heb gelukkig ook een leuke pre-Nerd tijd meegemaakt. Clean steel, pure, raw. LOL
04-10-2017 17:45
Je kunt even gemakkelijk een verhaal houden waarin je betoogt dat renners als ze niet op een powermeter kunnen kijken meer marge inbouwen en nog voorzichtiger rijden. De oplossing: een experiment, en dan niet één lullig koersje maar een hele trits, wat mij betreft een hele grote ronde.
Ik denk overigens niet dat powermeters (of de 'maffia' er achter :-) de oorzaak van behoudend koersen zijn. Wat wel? Minder doping. Nivellering door verbeterde training & voeding. Behoudende ploegleiders en renners. In het verleden behaalde resultaten. Sprintersploegen. Nog een puntje: iedereen roept dat 'het steeds erger wordt', maar is dat zo? En zijn kansloze ontsnappingen en demarages wel spannend?
04-10-2017 18:17
@ibpc
Nadeel is ook dat Froome niks van de omgeving opsteekt , staal komt terug overigens maar er is heel (te)veel te koop op de 2dehands markt , een gios restaureren bij Ernesto in Turijn kan al voor rond de 500 euro, gespoten en wel. Kijk eens op vintage steel berlin.
04-10-2017 18:27
@ schipperaar: vorig jaar mijn stalen Bottecchia verkocht, die ik lang niet meer en daarna alleen nog op de trainer bereed. Soms moet je helaas loslaten... Maar de herinneringen aan andere tijden blijven. (afgezien van de afwezigheid van powermeters was die niet echt beter, btw)
04-10-2017 18:32
HIj heeft ergens gewoon gelijk, maar vooruitgang kan je niet tegenhouden. Ze kunnen ook in een horloge watagemeters inbouwenen anders vinden ze er wel wat op.
04-10-2017 18:55
Het heeft meer met koerstactiek op basis van parkoersen te maken. De leukste bergritten in de afgelopen Tour waren de semi bergritten (Les Rousses, Foix, Le Puy).
04-10-2017 20:03
Bonificatieseconden voor iedere bergtopsprint of halverwege lijkt mij meer een oplossing. Dan beloon je aanvallend gedrag met tijd voor het klassement. Dan kan Froome wel leuk kijken naar zijn metertje, maar verliest hij de hele etappe behalve de finish tijd vanwege tussentijdse bonificatieseconden.
04-10-2017 21:06
Mooi verwoord kleomantre!

Ik zie trouwens over het algemeen weinig sky tenuetjes op de Nederlandse wegen dus het valt dan wel weer mee met amateurs die dwangmatig profs na doen
04-10-2017 21:10
@ibpc
Zonde, van de opbrengst kan je net een avondje uit eten waarschijnlijk, verhuren is de toekomst met de aanwas aan retro cicli's.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine