Cimolai pleit voor ‘menselijke Giro’: “De slotweek was overdreven zwaar”
foto: LaPresse
vrijdag 30 oktober 2020 om 10:00

Cimolai pleit voor ‘menselijke Giro’: “De slotweek was overdreven zwaar”

Als het aan Davide Cimolai ligt, worden de etappes in de Giro d’Italia in de toekomst een stuk korter. “De slotweek van de voorbije Giro was overdreven zwaar”, zo laat de renner van Israel Start-Up Nation weten in een podcast van Tuttobiciweb.

De renners kregen in de voorbije Ronde van Italië een loodzware derde week voorgeschoteld met drie bergetappes,  meerdere ritten van tweehonderd kilometer en ook nog eens lange verplaatsingen. De organisatie had ook nog een vlakke etappe van bijna 260 kilometer ingepland, maar deze rit werd ingekort na een protest en staking van de renners.

Cimolai pleit dan ook voor een meer menselijke Giro. “We hadden in de slotweek drie etappes met in totaal 15.000 hoogtemeters. Dat is gewoon te veel. We hebben meer dan twintig uur moeten fietsen om de drie ritten af te werken. Verder had de organisatie gekozen voor een vlakke etappe van 260 kilometer. Dit is niet goed voor de wedstrijd.”

“We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”, aldus Cimolai. “Dit zal zorgen voor nog mooiere wielersport. We moeten onze sport op deze manier versterken.”

RIDE Magazine
90 Reacties
30-10-2020 13:42
Ik ben het eens over die onnodige verplaatsingen.

Maar de discussie over onnodige verplaatsingen en lange ritten per bus voert Cimolai niet. Cimolai heeft het puur over het zware parcours volgens deze quotes.

“We hadden in de slotweek drie etappes met in totaal 15.000 hoogtemeters. Dat is gewoon te veel. We hebben meer dan twintig uur moeten fietsen om de drie ritten af te werken. Verder had de organisatie gekozen voor een vlakke etappe van 260 kilometer. Dit is niet goed voor de wedstrijd.” “We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”, aldus Cimolai.

Er lopen hier dus twee discussies door elkaar.
1) Is het parcours van de Giro te zwaar?
2) Moet er iets gedaan worden aan onnodige/lange verplaatsingen buiten de koers om?
30-10-2020 13:42
Ach blind voorbij gaande aan meer aspecten waarmee huidig prof te maken heeft.
Nog niet te spreken dat men vroeger niet elke dag reed en van alles kon gebruiken om overeind te blijven. Daar is veel aan gedaan.

Het is dan ook verwonderlijk dat lieden die juist regelmatig enorm te hoop varen tegen doping al is het maar een puffertje juist de dagen dat amfetamines,middelen met testosteron, nog niet te spreken over begin periode van EPO (Aranesp) voor 1940 pakte sommigen de meest vreemde middelen om overeind te blijven, strychnine (rattengif), cafeïne, cocaïne en o.a alcohol. In 1966 was er een eerste dopingcontrole in de Tour. DE renners gingen prompt staken. Want hulpmiddelen tbv de absurd lange uitputtende etappes, dat moest toch kunnen en zie waartoe het later geleidt heeft.
Of in 1910, Adolphe Hélière die tijdens een zwempartijtje in zee op de rustdag in Nice, een hartaanval krijgt en verdrinkt. Dat was na enorm zware etappes waarbij de renners Desgrange uitscholden voor moordenaar.
Simpson die dood van zijn fiets viel. Allemaal in tijden dat men meer kranten wilde verkopen. L'Auto-Vélo was in hevige concurrentie van Le Velo en moest men iets spectaculairs bedenken. Later werd dit L'Equipe.
Ofwel het ging in eerste instantie nioet om wielrennen, dat was slechts een middel om de naam, de positie van de krant te verstevigen. Aandeelhouderswaarde, winst, wat de drivers zijn geweest om de sporters tot onmenselijke prestaties te dwingen, brood en spelen is commercie. \en renners die van alles toepasten om ermee om te gaan. Op de trein springen, stukken afsnijden en allerlei gevaarlijke middelen.

Juist enige doping moraalridders pleiten hier voor wederom onzinnige domme wedstrijden waarbij de grens van het gezonde voor velen overschreden moet worden want men wil helden zien. Dit ten eren ende vermaeck van zichzelf. Wordt militair, of ga bij het vreemdelingen legioen daar kun je mogelijk zelf een held worden.
30-10-2020 13:48
Daar hebben we de dopingdooddoener weer. Doping heeft weinig te maken met de zwaarte van een wedstrijd, maar alles met willen winnen, met prestige versus pakkans. Mensen spelen zelfs vals bij een potje mens erger je niet. Al eens nagekeken hoeveel atleten van de 100 meter finale in Seoul 1988 schoon waren? Of zullen we meer in de buurt van wielrennen blijven en vergelijken met het veel minder zware veldrijden? Kwam de epo daar niet voor Doorak? Is maar een uurtje dat veldrijden he. Ook amper verplaatsingen etc.
30-10-2020 13:59
@Michelangelo
“in het voorjaar met 10 graden extra prima te doen is”

De gemiddelde temperaturen in Italië in mei en in oktober ontlopen elkaar nauwelijks.

In de Giro van dit jaar waren de verplaatsingen tussen aankomstplaats en vertrekplaats niet bijzonder lang.

“mechaniciens die in het donker hun werk moeten doen”
Met een beetje planning is het tussen 7.30 en 18.30 prima te doen.
30-10-2020 14:09
Dacht het ook al van die temperatuur. @Jacco van Stierop

En tijdens de Vlaamse klassiekers heb ik ze ook al onder de achterklep van de vrachtwagen zien werken terwijl ze gewoon 2 weken in hetzelfde hotel zitten.
30-10-2020 14:18
@Jacco,
Qua weer in Italie ben ik inmiddels ervaringsdeskundige, woon er nu een jaartje of 3.
Op heel veel plekken is mei een stuk betere maand om in te fietsen dan in oktober. Het zeewater is nog kouder (wat waarschijnlijk de temperatuur bepaalt), maar doorgaans is het in mei droger dan in oktober, de dagen zijn langer en de zon is sterker/schijnt langer. Door de bank genomen dus veel beter fietsweer.

Ik ben overigens ook van mening dat we niet alle oordelen over te zware koersen moeten ophangen aan dit seizoen, waarbij voorjaarswedstrijden in het najaar worden gehouden, er veel tegelijkertijd plaatsvond en er vaak binnen ploegen gepuzzeld moest worden wie waar ging starten. Bijna geen enkele renner heeft "normaal voorbereid" zijn wedstrijden kunnen rijden. En daarnaast is in veel koersen gereden als koeien die voor het eerst weer de wei in mochten.

Maar de giro staat al jaren bekend om zijn lange verplaatsingen. Daar wordt ook al veel over geklaagd, en mag ook wel wat nadrukkelijker naar gekeken worden.
30-10-2020 14:25
Een Grote Ronde met veel korte etappes mag wmb eens geprobeerd worden met als voorwaarde dat er (meer) aantrekkelijk gekoerst wordt. Anders gaan we terug naar de langere :D Het moet ook mogelijk zijn. Er moeten start- en aankomstplaatsen gevonden worden. Er moet een degelijk parcours uitgetekend worden.

Minder etappes of minder klimwerk vind ik niet. Een grote ronde hoort minimaal 6 bergetappes te hebben, 6 sprintkansen, 6 heuvelritten, een korte en een langere tijdrit te hebben. Dan heb je nog 1 dag over voor iets experimenteels of een galarit.
    30-10-2020 14:38
    Een experiment is altijd goed. Maar ik denk wel dat een korte etappe veel makkelijker te controleren is. Voorbeeld: 180 km vlak en dan Mont Ventoux op geeft vluchters meer kans dan 60 km vlak en dan de Mont Ventoux op. Je raakt dan één element kwijt: wordt het voor de vluchters of voor de favorieten.
    30-10-2020 16:08
    @Panache
    Dat lijkt me logisch. Maar 60km + 1 berg lijkt me wel erg kort. Vijf, zes dagen 40 à 50km knippen in de ritten van rond de 200 geeft de renners een dubbel voordeel. 1 uur minder afzien en 1 uur meer recupereren.
    Tegenwoordig laat men ze nooit meer ver rijden. 4 minuten en dan beginnen ze te controleren. Ook al is het dan nog 180km. Dat weegt wel op in zo na 2 weken ritten van 200km maar ik denk dat er dan altijd ploegen zijn die niet mee zijn dan toch gaan rijden.
    Ik bedoel de Grote Ronden worden nu al jaren gecontroleerd door in principe 3 ploegen. Ineos, DQS en dan nog een (en tegenwoordig vooral JV). Als die geen zin hebben is er altijd nog een LTS of Mitchelton wat dan graag de rit wil. De vluchters moeten het gegund worden in de eerste 3/4 en zelf het verschil maken in de laatste 50km.

    Maar ik ben ook voorstander van ploegen van 5 max. 6. Als zal dat er niet snel van komen wegens minder efficiënt dan 8.
30-10-2020 14:42
Jij woont helemaal niet in Italië man. Lieg niet. Als ik een gokje mag wagen: gewoon in Noord-Holland.
30-10-2020 14:57
Ik vind die lange bergritten juist mooi. Misschien moet er naar de balans worden gekeken. 3 korte bergritten max 150k en twee monsterbergritten van 220km of meer.

Juist in die lange en zware bergritten zie je mijns inziens de echte krachtverhoudingen. De etappe over de Stelvio daar waren de eerste 10 namen van de etappe ook de eerste 10 in het algemeen klassement, dat betekent dat iedereen op zijn plek wordt gezet.

Zeker de lange bergetappes met een extreem zware berg niet op het eind zijn prachtig (stelvio dit jaar, maar ook de finestre in het verleden en de agnell waar kruijswijk viel). In de Tour maken ze vaak de fout door in zware bergetappes de zwaarste berg als laatste te doen waardoor iedereen wacht.

Ik heb 1 keer een rit gezien die misschien over het randje was voor mijn gevoel. Dat was de rit naar Val Di Fassa in 2011 gewonnen door Nieve (230km over Piancavallo, Cibiana, Passo Giau, Passo Fedaia en slotklim naar Val Di Fassa). Nieve was toen 7 uur 30 bezig en de laatste renner 8 uur en 15 minuten.

MIsschien is dit er net over, maar een zo'n etappe als de rest van de bergetappes max 150km is moet kunnen vind ik.
30-10-2020 15:13
etappe,s van 150 a 160 km vind ik prima en zoals in deze vuelta bijna
80% bergritten is mooi maar voor de sprints heb je dan een mager veld
zoals hier ook al gemeld maar ja logisch als er weinig te halen valt
30-10-2020 16:06
@Frank V,
Ik moet je toch echt teleurstellen. Waarschijnlijk heb je bij mij een voorstelling van iemand uit Noord Holland met bijpassende grote snavel.
Maar ben toch echt enige tjid terug na 13 jaar Belgie (Vlaanderen) verhuisd verder richting Zuid Europa...

Tja, op internet is niet alles zoals het lijkt Frank V... ;-)
30-10-2020 16:29
Lang? Te kort? Te zwaar? Vroeger? Nu?

Ik weet het niet? 1 ding weet ik wel in de sport (lees vooral betaalde sport). Overal waar de financiele belangen oplopen en dus ook de druk oploopt zie je slechte communicatie met de hoofdrolspelers in de sport. De actieve sporter zelf!!! Vaak zijn de sporters zelf niet meer het belangrijkst maar de organisatie's er rond. De UCI, de UEFA, de FIFA, de FIA,etc,etc. Er zitten allemaal mensen die naar buiten toe zogenaamd het belang van de sport verdedigen en het allemaal beter weten maar er vooral voor hun eigen ego zitten! Dus probeer je als renners zelf beter te organiseren en daardoor een grotere rol te krijgen aan de verdeeltafel. Jullie moeten fietsen, voetballen, racen en sporten. Zolang je als renners alleen je eigen vierkante cm gaat verdedigen zal je achter de feiten aan blijven lopen en te maken krijgen met organisatoren die hun eigen ding doen! En dan maakt het echt niet meer uit of Cimolai achteraf vindt dat de laatste week te zwaar, te kort, te lang, te gehaast, of te veel omhoog ging! Als je beter georganiseerd was geweest had je dit van te voren kunnen aankaarten en overleggen met de Giro.
    31-10-2020 01:08
    + 3
    Juist, daar ligt de essentie. Topsport is vaak business. Dat was het in het verleden voor L’Auto-Vélo en later L'Equipe en nu partijen zoals ASO en RCS. En ja dan zijn de voetballers en F1 rijders stukken beter georganiseerd dan de renners.
    E.e.a. uitvoerig toegelicht en komt neer op hetgeen jij hier tevens aangeeft.

    Helaas is voor lieden zoals @Panache dat te moeilijk.
    31-10-2020 09:00
    Dat renners niet optimaal georganiseerd zijn, dat is een feit.
    De vraag is of er wel unanimiteit is binnen het peloton en of je wel met één boodschap kan communiceren in zo’n verdeelde wereld van sporters.
    Wat vervolgens die boodschap zou zijn in geval van goed georganiseerd zijn? Geen idee. Het antwoord op die vraag is geen feit waar je je op kan beroepen, slechts je eigen aanname.

    De Doorak denkwijze is hier veel te simpel. Hij maakt er een cirkelredenering van (stelling = conclusie). Verpak je dat mooi in een lang betoog met op kop en aan het eind altijd een belediging en vergelijking met middeleeuwse taferelen dan denkt hij iedereen onder de tafel geluld te hebben. Ondanks dat we hier slechts op een wielerforum zitten mag de lat hoger.
    31-10-2020 18:03
    Panache. Er hoeft ook geen 100% unanimiteit te zijn. Dat si namelijk nergens. Niet in de sport, niet in de samenleving. meningen verschillen nu een maal. Waar Cimolai de laatste week te zwaar vindt zal misschien een andere renner er anders tegen aan kijken. Het ontbreken van unanimiteit is niet het probleem. Het ontbreken van een rennersorganisatie die een vuist kan maken is een probleem.

    Waarom worden er miljoenen en miljoenen aan tv-gelden verdiend en zien de hoofdrolspelers daar bijna niks van terug? Waarom worden er de laatste kilometers halsbrekende routes gekozen waar je bijna zeker van weet dat het tot ongelukken gaat leiden ( en ja ook op een recht stuk weg heb je geen garantie dat het niet mis gaat). Waarom worden grote beslissingen tav de wielersport vooral buiten de hoofdrolspelers genomen? Waarom? Waarom? En nee het is ook geen feit dat wanneer je als renners beter georganiseerd bent dat je alle problemen 1,2,3 op lost of overal een oplossing voor gaat vinden, maar 1 ding is wel een feit!!!!!! Het zal zeker bijdragen aan je sportomstandigheden waarin je je sport beoefent als professional. En is dat makkelijk? Gaat dat zonder slag of staat? Gaat dat zonder dat er renners, ploegen wegvallen? Gaat dat zelfs zonder een keer hard te staken? Gaat dat misschien door een keertje nee te zeggen tegen de TOUR, de UCI of andere organisaties? Ik heb geen idee maar als je alleen maar achter de feiten aan loopt blijf je een speelbal die bijna geen invloedt heeft op ZIJN EIGEN SPORT en het over laat aan organisatoren, ploegen en andere bestuurders! Dus zorg dat je serieus wordt genomen en misschien kan je dan samen tot een betere situatie voor jouw sportomstandigheden komen!
30-10-2020 17:42
Minder klimwerk niet per se, maar etappes hoeven echt niet zo lang te zijn. Zeker niet volkomen vlakke etappes. Doe er twee heuvelritten in van rond de 200 en de rest kan allemaal gewoon korter.

Vrijwel niemand zit te wachten op sprintetappes van 260 km en bergetappes van weet ik hoe lang waardoor iedere favoriet wacht tot de laatste 5km en de B-renners een kwartier eerder uitmaken wie de etappe wint.
30-10-2020 18:06
Echt verschrikkelijk was het niet mijns inziens want ik had zeker verwacht dat dan +/- 30 tot 40 renners de monsteretappe nooit zouden hebben overleefd.
31-10-2020 00:49
@Panache. Geeft niet hoor dat jij er weinig van begrijpt.
Alsof zoals de renners in meerderheid aangeven er geen streep te treken valt. Zoals ik hier elders schreef, wanneer je de Fenix of Black Scorpion (KCT) gedaan hebt of zelf beroepsrenner bent geweest dan weet je waarover ik het heb.
Het is een feit dat al in de eerste decennia van de Tour renners van alles namen om overeind te blijven. Wel eens gelezen hoe lang de etappes waren en men o.a. zelf de fiets moest repareren.
Niets ervan begrepen dat er verschillende belangen waren, de krant die meer omzet wilden, harde business en daarom absurde etappes bedacht. De meestal renners uit arme gezinnen die hier misschien wel een flinke zakcent of meer konden verdienen. De combinatie leidt tot oorzaak en gevolg. Dat moet men niet willen, nog niet te spreken van grote gevaren bij hoge snelheden en afdalingen wanneer velen oververmoeid zijn.
Oorzaak en gevolg maar dat zelfs begrijp je niet. Het type wat met de duim naar beneden had gezeten in Romeinse tijden mocht er toen een tour zijn geweest en mochten renners toen in opstand zijn gekomen. Jouw betoog klinkt leuk maar raakt kant nog wal daar de essentie waar het bij de renners en ook nu weer om gaat jij er volledig aan voorbij gaat zoals meer desktop renners alhier..
Waardeloos dus en dat is dus een mening, de oorzaken en gevolg in het verleden door over de limit te pushen zijn feiten.
31-10-2020 08:21
Vrijwel de gehele atletiek zat vol doping en juist daar is de 800 meter altijd 800 meter geweest (niet meer en niet minder). Jouw koppeling van doping met intensiteit van een wedstrijd is een denkfout.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine