Cian Uijtdebroeks uit onvrede over tijdritmateriaal BORA-hansgrohe: “We hebben geen tijd te verliezen”
De Chrono des Nations liep voor Cian Uijtdebroeks uit op een teleurstelling. De 20-jarige Belg kwam naar Frankrijk om aan zijn tijdrit te werken, maar door materiaalproblemen hield hij vooral frustraties over aan de chronoproef. Na afloop was hij hard voor zijn ploeg BORA-hansgrohe.
Uijtdebroeks eindigde als veertiende in de tijdrit, op meer dan vier minuten van winnaar Joshua Tarling. Daar ging het een en ander aan vooraf. “Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen”, vertelt Uijtdebroeks aan Het Nieuwsblad. “En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn.”
BORA-hansgrohe moet meer investeren in zijn tijdrit, vindt Uijtdebroeks. “Omdat het iets is dat we echt moeten verbeteren. Vooral qua aerodynamica en bouw van de fiets zelf is er nog heel veel marge. De power heb ik. Ook hier trap ik met mijn 65 kilo, over een uur bijna 400 watt gemiddeld. Alleen moet heel de omkadering gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee.”
Giro d’Italia 2024
Volgend jaar wil Uijtdebroeks van start gaan in de Giro d’Italia, wat het verbeteren van zijn tijdrit nog belangrijker maakt. “We krijgen daar twee tijdritten. We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Deze winter zullen we veel in de windtunnel en op de piste moeten zitten om mijn positie eindelijk een beetje deftig te krijgen. Renners als Evenepoel en Ayuso zitten aan een cda (het weerstandsoppervlak; hoe lager, hoe aerodynamischer, red.) van 1,5. Ik zit aan 1,9 à 2,0. Daar verlies ik gewoon minuten mee. De planning voor deze winter moet nog opgemaakt worden. Maar dat er werk op de ploeg wacht, lijkt mij evident. Het zou dom zijn als ze dat niet zou doen.”
In de Vuelta a España waren er ook al spanningen tussen Uijtdebroeks en zijn ploeggenoot Aleksandr Vlasov. Voor 2024 heeft de Belg nog een contract met BORA-hansgrohe, maar is hij van plan om daarna te vertrekken bij de Duitse ploeg? “Ik ben er zelf nog niet extreem mee bezig. Ik heb tot dusver altijd een mooi programma gehad en veel progressie kunnen boeken. Dat is ook dankzij de ploeg. Elders zou ik nooit zoveel vrijheid gekregen hebben. Maar we zullen de zaken goed moeten analyseren: wat is er nodig om in de toekomst echt competitief te zijn in de grote rondes? Dan zullen we zien of BORA dat kan bieden, of dat we op zoek moeten naar een plek waar ze dat wel te bieden hebben.”
Enerzijds zou ik dit eerder intern aankaarten i.p.v. in de pers. Anderzijds zet hij nu wel iedereen op scherp en heeft eerdere interne communicatie mogelijks niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Zijn laatste wedstrijd was de Vuelta dus vermoedelijk is hij een maand blijven doortrainen om deze test te doen. Als dan het materiaal van je eerste fiets bezwijkt en je tweede fiets blijkt niet goed afgestemd, dan bgrijp ik zijn frustraties wel.
één en ander doet me alleszins vermoeden dat Bora komende seizoen serieus moet investeren in Cian indien ze hem langer aan zich willen binden.
Meer dan op vlak van begeleiding en materiaal loert het gevaar voor Roglic wat mij betreft echt bij de nerveuze momenten. Waar TJV berucht is voor het in groep rijden in het peloton, gaat die organisatie bij Bora-Hansgrohe wellicht iets moeilijker verlopen.
Hoe sterker de renners, hoe makkelijker het natuurlijk ook is om gegroepeerd vooraan te rijden. Zeker met die grote klassieke renners van TJV aan boord, die gewoon zijn van te wringen. Nu lag Roglic er zelfs dan nog vaak bij, dus dit lijkt voor mij het grootste gevaar in de komende Tour. Maar op een Specialized zie ik hem evengoed toptijdritten rijden als op die Cervélo.
Maar de shifter die loskomt of problemen met andere fiets lijkt mij toe te schrijven aan de mecaniekers. Een 'einde van het seizoen-gevoel' bij het personeel?
Ik lees hierboven dat Cian zelf initiatief moet nemen. Mij lijkt dat windtunneltesten in samenwerking met de experten van een team verloopt, je mag bij veel teams ook niet op eigen houtje laten sleutelen aan je fiets, je positie moet in overleg aangepast worden.
Er is binnen teams ook een verschil tussen het materiaal en begeleiding die een renner krijgt: aangepast tijdstuur, tijd in de windtunnel,...
Als ze Cian willen behouden zullen ze bij Bora toch een tandje bij mogen steken.
Ik stel me er in zijn geval een extra kop bij voor 'Het lachen verging Uijtdebroeks op de tijdritfiets'.
Benieuwd of hij gehoor krijgt en hoe de ploeg hier qua interne én externe communicatie mee omgaat.
Uijtdebroeks klinkt wat gefrustreerd hier wat ik ook wel wat begrijp als het totaal niet loopt buiten je schuld om. Laten we vooral hopen dat hij volgend jaar weer een stapje zet in het grote ronde werk.
Spontane, niet op het mondje gevallen jongeling die er niet voor schroomt om gedetailleerd op de materie in te gaan.
Vervelende zeurkous die met externe attributie zijn eigen jammerlijk falen poogt te verbloemen.
wel raar verder dat hij in de pers altijd de enthousiaste, goedlachse positivo is die zelden kritisch is over andere teams, over organisatoren, over een parcours en zo, maar áls hij dan negatief wordt, dan is 't altijd over zijn eigen team. dat vind ik een rare keuze, om een understatement te gebruiken
De moeizame relatie met Vlasov kan ik me voorstellen na de Vuelta. Maar als ik ploegleider was van Bora denk ik dat ik mijn toekomstige eieren niet in het mandje van Vlasov zou leggen maar in dat van Cian. De komst van Roglic zou ik vooralsnog zien als een kans als ik Cian was. Kennis uit de TJV keuken, heel veel ervaring in het rondewerk, mentaal een ijzersterke renner. Die je ook nog eens de kans geeft om een extra jaar in de luwte te groeien. EDIT: En die zijn trainer mee neemt.
Het slechtste wat hij in mijn ogen kan doen is wild om zich heen gaan slaan en roepen dat alles bagger is binnen de ploeg. We hebben denk ik allemaal gezien waar dat toe kan leiden.
Hulde voor de beeldspraak! Zou zomaar de titel voor een boek over tijdrijden kunnen zijn.
Roglic brengt op rennen na alle ervaring met zich mee :-)
Ik denk ook dat Cian hier in de spiegel moet kijken. Specialized maakt in basis prima tijdritmateriaal, en heeft al heel wat kampioenen geleverd. Hij mag zelfs met de mooie sokhelm rijden.
En Cian, als je naar deze wedstrijd kwam om te leren, dan heb je misschien wel de beste les gehad die kunt krijgen. Namelijk heel veel werk gaan maken van je tijdritten, en het materiaal. Voor een stukje ligt dat bij de ploeg, maar de echte tijdritkanonnen zijn doorgaans ook zelf bloedfanatiek met het zoeken naar verbetering. Die liggen niet in hun luie stoel te wachten tot iemand ze belt voor een tijdrittraining of een windtunneltest.
Cian Uijtdebroeks : "In het tijdrijden wil ik nog de nodige stappen voorwaarts zetten" - Kurt Vermeerbergen op 6 Feb 2020. We zijn inmiddels 4 verreden seizoenen verder.
Zou het kunnen dat jullie al een voorsprong nemen op nog grotere rondesuccessen van deze Vlaming, zodat jullie jaloezie moet verdeeld worden tussen REV en CIAN?
Niemand gaat voor z'n plezier naar de chrono des nations eind oktober. Dus die gast gaat daarheen om bij te leren, om data te verzamelen om deze winter zijn tijdrit te verbeteren. Maar als hij na 10km al in de touwen hangt omdat anderen hun job niet doen dan mag hij daar met recht en rede gefrustreerd over zijn. Hij kent z'n cda, hij weet welke wattages hij kan trappen en moet trappen, nu heeft hij de specialisten in de ploeg nodig om met de nodige aanpassingen die cda te verlagen, dat kan hij echt niet in z'n eigen garage met nonkel Freddy zijn werkkoffertje. Dat hij daar nu in de media om roept betekent dat zijn vragen aan de ploeg tot nog toe te weinig gehoor hebben gekregen (en hij waarschijnlijk met ongeloof zag hoe Roglic wel al met z'n fietsen in het RedBull-hoofdkwartier werd gespot, prioriteiten...).
Het gaat ook niet om die specialized, het gaat om de positie. Vraag maar eens aan Jay Vine die na windtunneltesting en positionering plots een minuut sneller ging per 10k (op tweedehands materiaal van het seizoen voordien).
En als het gaat om de ploegleiding: ik ken niet het hele verhaal, maar er is nog heel veel werk aan de winkel. Maar hoe fanatiek is Cian zelf met zijn tijdritpositie en zijn tijdritfietsen? En wat kan hij lichamelijk aan? Want als je hem op de foto bekijkt, dan is er zowel qua materiaal (o.a. stuur) maar vooral ook qua positie nog veel te winnen. En het lijkt me niet dat er bij Bora helemaal niks wordt gedaan aan tijdrijden. Als hij het fysiek zou aan kunnen, zouden ze hem echt wel anders op de fiets hebben gezet lijkt me.
Daarnaast, ik vind het nogal wat dat mensen in deze thread nogal luchtig doen over de slechte prestaties van de techniekers. Sorry als dingen aan een fiets loskomen tijdens een wedstrijd hebben de techniekers toch niet echt goed dag en nacht gesleuteld aan die fiets, en dan mag je terecht pissig zijn. En nu is het een shifter, volgende keer ineens je balhoofd dat los schiet je neemt een half peloton in je val mee? Dit is toch wat selectief zijn over veiligheid imho.
er zitten twee kanten aan het verhaal. De kant die jij schetst. Maar ook de kant dat jonge renners een vorm van geduld moeten hebben bij het uitbouwen van de loopbaan. Tot op heden leek Cian behoorlijk stapsgewijs te willen werken aan zijn carriere, daarom vind ik dit soort uitspraken (en de manier waarop) een beetje vreemd.
Bora komt op mij niet over als 1 of andere hobbyclub. Ze hebben volgens mij ook exact hetzelfde materiaal als QS. En hij werkt al een heel seizoen met de trainers en mechaniekers. Om dan zo uit de bocht te vliegen in de media; ik vind dat gek. Zeker ook omdat dezelfde kritiek (ik zit als een drol op de tijdritfiets) ook al geuit had kunnen worden Zwitserland of Romandie (weet niet welke van de 2 hij heeft gereden).
Er lijkt dus iets aan de hand te zijn daar... misschien toch wel het akkefietje met Vlasov.
Ik heb ruim een jaar geleden voor de start van een wielerwedstrijd een klein kwartiertje gesproken met Cian. Geen micro, geen camera, geen journalisten. Ik wil daarmee niet claimen dat ik hem ken, maar hij maakte toen een bescheiden, bedachtzame en dankbare indruk. Helemaal in lijn met de meeste interviews die ik van hem heb gezien.
Daarom vind ik het moeilijk om zijn sneer van nu te plaatsen. Zeker ook omdat zijn tijdritpositie niet nieuw is, en zijn kritiek daarop ook had kunnen komen na Zwitserland of na de tijdrit van de Vuelta. En dan ineens, na een onbeduidende wedstrijd aan het eind van het seizoen, krijg je dit. En dat vind ik niet "des Cians". En lijkt er dus meer aan de hand dan slechts een losse shifter.
Maar inderdaad, we speculeren er op los.