Cian Uijtdebroeks uit onvrede over tijdritmateriaal BORA-hansgrohe: “We hebben geen tijd te verliezen”
foto: Cor Vos
maandag 16 oktober 2023 om 08:18

Cian Uijtdebroeks uit onvrede over tijdritmateriaal BORA-hansgrohe: “We hebben geen tijd te verliezen”

De Chrono des Nations liep voor Cian Uijtdebroeks uit op een teleurstelling. De 20-jarige Belg kwam naar Frankrijk om aan zijn tijdrit te werken, maar door materiaalproblemen hield hij vooral frustraties over aan de chronoproef. Na afloop was hij hard voor zijn ploeg BORA-hansgrohe.

Uijtdebroeks eindigde als veertiende in de tijdrit, op meer dan vier minuten van winnaar Joshua Tarling. Daar ging het een en ander aan vooraf. “Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen”, vertelt Uijtdebroeks aan Het Nieuwsblad. “En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn.”

BORA-hansgrohe moet meer investeren in zijn tijdrit, vindt Uijtdebroeks. “Omdat het iets is dat we echt moeten verbeteren. Vooral qua aerodynamica en bouw van de fiets zelf is er nog heel veel marge. De power heb ik. Ook hier trap ik met mijn 65 kilo, over een uur bijna 400 watt gemiddeld. Alleen moet heel de omkadering gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee.”

Giro d’Italia 2024
Volgend jaar wil Uijtdebroeks van start gaan in de Giro d’Italia, wat het verbeteren van zijn tijdrit nog belangrijker maakt. “We krijgen daar twee tijdritten. We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Deze winter zullen we veel in de windtunnel en op de piste moeten zitten om mijn positie eindelijk een beetje deftig te krijgen. Renners als Evenepoel en Ayuso zitten aan een cda (het weerstandsoppervlak; hoe lager, hoe aerodynamischer, red.) van 1,5. Ik zit aan 1,9 à 2,0. Daar verlies ik gewoon minuten mee. De planning voor deze winter moet nog opgemaakt worden. Maar dat er werk op de ploeg wacht, lijkt mij evident. Het zou dom zijn als ze dat niet zou doen.”

In de Vuelta a España waren er ook al spanningen tussen Uijtdebroeks en zijn ploeggenoot Aleksandr Vlasov. Voor 2024 heeft de Belg nog een contract met BORA-hansgrohe, maar is hij van plan om daarna te vertrekken bij de Duitse ploeg? “Ik ben er zelf nog niet extreem mee bezig. Ik heb tot dusver altijd een mooi programma gehad en veel progressie kunnen boeken. Dat is ook dankzij de ploeg. Elders zou ik nooit zoveel vrijheid gekregen hebben. Maar we zullen de zaken goed moeten analyseren: wat is er nodig om in de toekomst echt competitief te zijn in de grote rondes? Dan zullen we zien of BORA dat kan bieden, of dat we op zoek moeten naar een plek waar ze dat wel te bieden hebben.”

RIDE Magazine
51 Reacties
16-10-2023 10:23
Denk dat het probleem dat hij aankaart niet de kwaliteit van het materiaal zelf is maar de montage/afstelling.
Enerzijds zou ik dit eerder intern aankaarten i.p.v. in de pers. Anderzijds zet hij nu wel iedereen op scherp en heeft eerdere interne communicatie mogelijks niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Zijn laatste wedstrijd was de Vuelta dus vermoedelijk is hij een maand blijven doortrainen om deze test te doen. Als dan het materiaal van je eerste fiets bezwijkt en je tweede fiets blijkt niet goed afgestemd, dan bgrijp ik zijn frustraties wel.
één en ander doet me alleszins vermoeden dat Bora komende seizoen serieus moet investeren in Cian indien ze hem langer aan zich willen binden.
    16-10-2023 17:51
    Inderdaad, en Cian laat ook ff blijken dat hij niet enkel lach en vriendelijkheid is maar dat hij als het nodig is ook (symbolisch) met de vuist op tafel durft slaan.
16-10-2023 08:23
Van dit soort nieuws zal Roglic ook niet vrolijk worden. Al brengt hij natuurlijk wel veel tijdritkennis mee, dus dat kan dan weer een voordeel zijn voor renners als Cian
    16-10-2023 10:47
    Sowieso zal het aanpassen zijn voor Roglic, want geen enkel team werkt op dit moment zo nauwgezet als TJV. Anderzijds: in Het Plan wordt Roglic ook weggezet als einzelgänger waar de ploeg weinig vat op heeft. Dus die zal bij Bora-Hansgrohe ook wel zijn streng trekken.
    Meer dan op vlak van begeleiding en materiaal loert het gevaar voor Roglic wat mij betreft echt bij de nerveuze momenten. Waar TJV berucht is voor het in groep rijden in het peloton, gaat die organisatie bij Bora-Hansgrohe wellicht iets moeilijker verlopen.
    Hoe sterker de renners, hoe makkelijker het natuurlijk ook is om gegroepeerd vooraan te rijden. Zeker met die grote klassieke renners van TJV aan boord, die gewoon zijn van te wringen. Nu lag Roglic er zelfs dan nog vaak bij, dus dit lijkt voor mij het grootste gevaar in de komende Tour. Maar op een Specialized zie ik hem evengoed toptijdritten rijden als op die Cervélo.
    16-10-2023 14:47
    Sjors, vind je het een aanrader, dat boek? Ik twijfel nog een beetje...
    Wim, ik vind het wel een aanrader. Je leert toch echt heel veel over de werkwijze van de ploeg en waarom het niks werd met Dumoulin (wat daarmee gebeurd is bij Sunweb is wel voer voor speculatie). Het is alleen te lang. De laatste 100 pagina's heb je het idee sommige dingen voor de 6e keer te lezen.
16-10-2023 10:24
De tijdritfietsen van Specialized zelf zullen niet slecht zijn, ik vermoed dat dit dezelfde fiets is waarmee Remco rijdt.
Maar de shifter die loskomt of problemen met andere fiets lijkt mij toe te schrijven aan de mecaniekers. Een 'einde van het seizoen-gevoel' bij het personeel?

Ik lees hierboven dat Cian zelf initiatief moet nemen. Mij lijkt dat windtunneltesten in samenwerking met de experten van een team verloopt, je mag bij veel teams ook niet op eigen houtje laten sleutelen aan je fiets, je positie moet in overleg aangepast worden.

Er is binnen teams ook een verschil tussen het materiaal en begeleiding die een renner krijgt: aangepast tijdstuur, tijd in de windtunnel,...
Als ze Cian willen behouden zullen ze bij Bora toch een tandje bij mogen steken.
16-10-2023 08:25
Toch wel opvallend hoe uitgesproken kritisch hij klinkt.
Ik stel me er in zijn geval een extra kop bij voor 'Het lachen verging Uijtdebroeks op de tijdritfiets'.
Benieuwd of hij gehoor krijgt en hoe de ploeg hier qua interne én externe communicatie mee omgaat.
    16-10-2023 08:46
    Met de komst van een Roglic zal wel alles aan een tijdritfiets gedaan worden.
    Uijtdebroeks klinkt wat gefrustreerd hier wat ik ook wel wat begrijp als het totaal niet loopt buiten je schuld om. Laten we vooral hopen dat hij volgend jaar weer een stapje zet in het grote ronde werk.
    16-10-2023 16:07
    Een gemiste kopkans: 'Uijtdebroeks uit onvrede uit onvrede'. Zo heb jij ze graag hé :D
16-10-2023 10:48
Te hopen dan voor Roglic dat de voorlaatste rit in de Tour komend jaar geen ITT is.
    16-10-2023 11:23
    Heeft inderdaad mazzel, nu is de laatste dag een ITT :P
16-10-2023 11:17
Je kan er mee doen wat je wil:

Spontane, niet op het mondje gevallen jongeling die er niet voor schroomt om gedetailleerd op de materie in te gaan.

Vervelende zeurkous die met externe attributie zijn eigen jammerlijk falen poogt te verbloemen.
16-10-2023 11:54
kan begrijpen dat het frustrerend is indien je je seizoen speciaal verlengt om eens een serieuze tijdrit-test te doen en je dan geconfronteerd wordt met niet één maar twee amateuristisch afgemonteerde fietsen, waardoor je niet eens kan verifiëren of je wel of niet positief aan het evolueren bent.

wel raar verder dat hij in de pers altijd de enthousiaste, goedlachse positivo is die zelden kritisch is over andere teams, over organisatoren, over een parcours en zo, maar áls hij dan negatief wordt, dan is 't altijd over zijn eigen team. dat vind ik een rare keuze, om een understatement te gebruiken
    16-10-2023 12:14
    Dat vind ik net niet. Voor je eigen deur vegen, een gezond en beleefd principe.
    16-10-2023 12:45
    Aan zijn eigen prestaties/ zijn team kan hij dingen veranderen. Aan de rest niet.
16-10-2023 12:58
Cian zijn onvrede lijkt dieper te zitten, met de komst van Roglic en zijn moeizame relatie met Vlasov zal het mij niet verbazen als hij na 2024 andere oorden opzoekt.
    16-10-2023 13:09
    Toch is zijn kritiek wel constructief te noemen en geeft hij zijn ploeg iets om over na te denken. Als ze daar niets mee doen, zal hij ongetwijfeld vertrekken. Maar als ze die kritiek gebruiken om te verbeteren, dan voelt hij zich gehoord en zal hij misschien wel gewoon blijven.
    16-10-2023 13:45
    Ik vind dat altijd moeilijk te doorgronden. Het lijkt me wel dat veel ploegen graag met Cian zouden willen werken; hij heeft echt wel grote-ronde-potentieel. Wie weet zijn er al contacten gelegd en voorovereenkomsten getekend door een andere ploeg.

    De moeizame relatie met Vlasov kan ik me voorstellen na de Vuelta. Maar als ik ploegleider was van Bora denk ik dat ik mijn toekomstige eieren niet in het mandje van Vlasov zou leggen maar in dat van Cian. De komst van Roglic zou ik vooralsnog zien als een kans als ik Cian was. Kennis uit de TJV keuken, heel veel ervaring in het rondewerk, mentaal een ijzersterke renner. Die je ook nog eens de kans geeft om een extra jaar in de luwte te groeien. EDIT: En die zijn trainer mee neemt.

    Het slechtste wat hij in mijn ogen kan doen is wild om zich heen gaan slaan en roepen dat alles bagger is binnen de ploeg. We hebben denk ik allemaal gezien waar dat toe kan leiden.
17-10-2023 07:28
"We hebben geen tijd te verliezen"
Hulde voor de beeldspraak! Zou zomaar de titel voor een boek over tijdrijden kunnen zijn.
    17-10-2023 07:54
    Opzij, opzij, opzij... Had ook nog gekund: "We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan."
    Roglic brengt op rennen na alle ervaring met zich mee :-)
16-10-2023 08:46
Werkpuntje, zeker…als je er half oktober achter komt dat er van alles mis is met fietsen en posities terwijl de performance Johnny’s over elkaar rollen als dingen wel goed gaan….
16-10-2023 10:37
alleen van die foto krijg je al pijn je ogen. Hoe ongemakkelijk dat eruit ziet.
    16-10-2023 12:17
    Inderdaad, je ziet gewoon dat de positie niet OK is en niet toelaat om maximaal de kracht over te brengen. Kan ook aan een fysiologische beperking liggen, en dan valt er niet veel winst te rapen, valt te vrezen.
    16-10-2023 20:57
    Die mutsjes moeten ze alleen al verbieden
16-10-2023 08:22
Als hij echt 400 watt heeft getrapt a 65 kg dan is er idd nog veel werk aan de winkel. Evenepoel zal ook rond de 6 w/kg hebben gezeten qua power output
    16-10-2023 09:21
    En Evenepoel rijdt ook nog eens met zo goed als dezelfde specialized fiets.
    16-10-2023 12:30
    Ik verwacht ook niet dat de fiets en materiaal het probleem is, maar vooral om de omkadering. De kop lijkt me dan ook niet echt te kloppen.
16-10-2023 08:55
Vlasov eindigde dit seizoen 3 tijdritten in een grote ronde als volgt: 10e, 8e en 5e. Er lijkt dus geen sprake van een structureel probleem met het tijdritten bij Bora. Er lijkt bij Uijtdebroeks zelf echter wél sprake van structureel moeizaam tijdrijden. Al jaren. Daar is inderdaad veel werk aan de winkel. Kijk ook naar je eigen performance en verbeterpunten en niet enkel naar de ploeg Cian.
    16-10-2023 09:05
    Hey Panache, ben je terug? Of ben je nooit weggeweest?
    Ik denk ook dat Cian hier in de spiegel moet kijken. Specialized maakt in basis prima tijdritmateriaal, en heeft al heel wat kampioenen geleverd. Hij mag zelfs met de mooie sokhelm rijden.

    En Cian, als je naar deze wedstrijd kwam om te leren, dan heb je misschien wel de beste les gehad die kunt krijgen. Namelijk heel veel werk gaan maken van je tijdritten, en het materiaal. Voor een stukje ligt dat bij de ploeg, maar de echte tijdritkanonnen zijn doorgaans ook zelf bloedfanatiek met het zoeken naar verbetering. Die liggen niet in hun luie stoel te wachten tot iemand ze belt voor een tijdrittraining of een windtunneltest.
    16-10-2023 09:17
    Juist Wouter. We dragen deze jonge renner allebei een warm hart toe, maar daar hoort ook af en toe een kritische noot bij. Cian moet er voor waken om geen Bardet te worden en ik geloof ook dat hij samen met Bora hier heel hard aan gaat werken. Dat stukje frustratie en passiviteit positief ombuigen naar actief gebruik maken van alle kennis en knowhow die Bora in huis heeft, gaat hem zeker en vast verder op weg helpen volgend jaar. Groeten vanuit het zonnige zuiden waar ik even van wielerflits afkick!
    16-10-2023 09:25
    Cian en al jaren gaan niet goed samen. Deze jongen is 20 en tweedejaars prof. Vorig jaar reed hij 2 itt en werd hij 4e en 15e.
    16-10-2023 09:39
    @groetjesaandevoetjes
    Cian Uijtdebroeks : "In het tijdrijden wil ik nog de nodige stappen voorwaarts zetten" - Kurt Vermeerbergen op 6 Feb 2020. We zijn inmiddels 4 verreden seizoenen verder.
    16-10-2023 09:58
    Lezen jullie het artikel eigenlijk wel? Uijtdebroeks zegt toch zelf dat er nog veel werk aan de winkel is? Zijn frustratie na deze tijdrit was omdat het materiaal niet in orde was (shifter breekt af en reservefiets was niet in orde). Waarom moet je hier nu over beginnen - excusez-moi le mot - zeiken? Dat is mij niet duidelijk. Wat had hij precies moeten antwoorden dan? "Ik heb al jaren - nou, sinds ik prof ben, dus eerder maanden - last met het tijdrijden, en heb eigenlijk al die tijd in mijn luie zetel zitten wachten tot dat vanzelf zou verbeteren, maar dat lukt niet."
    Zou het kunnen dat jullie al een voorsprong nemen op nog grotere rondesuccessen van deze Vlaming, zodat jullie jaloezie moet verdeeld worden tussen REV en CIAN?
    16-10-2023 10:29
    Afgaande op het artikel is het grootste verbeterpunt aerodynamica. Dan lijkt het me terecht dat Uijtdebroeks naar de ploeg wijst. Allemaal goed en wel dat jullie zeggen van "kijk naar je eigen performance" en "lig niet in je eigen stoel te wachten", maar hoe aerodynamisch je bent kan je moeilijk op je eentje meten en verbeteren toch? Dan moet de ploeg toch windtunneltesten organiseren en fietspositie beter afstellen enz.
    16-10-2023 10:48
    Alzo spraken de twee toetsenbordhelden vanuit hun luie stoel. Dat belerende toontje tegenover jonge profs die er alles aan doen om hun ambities waar te maken en enkel in hun luie stoel zitten als hen dat wordt opgedragen door de trainer, dat is gewoon misselijkmakend. "Omdat we hem een warm hart toedragen". Yeah right, dat maakt het enkel erger.
    Niemand gaat voor z'n plezier naar de chrono des nations eind oktober. Dus die gast gaat daarheen om bij te leren, om data te verzamelen om deze winter zijn tijdrit te verbeteren. Maar als hij na 10km al in de touwen hangt omdat anderen hun job niet doen dan mag hij daar met recht en rede gefrustreerd over zijn. Hij kent z'n cda, hij weet welke wattages hij kan trappen en moet trappen, nu heeft hij de specialisten in de ploeg nodig om met de nodige aanpassingen die cda te verlagen, dat kan hij echt niet in z'n eigen garage met nonkel Freddy zijn werkkoffertje. Dat hij daar nu in de media om roept betekent dat zijn vragen aan de ploeg tot nog toe te weinig gehoor hebben gekregen (en hij waarschijnlijk met ongeloof zag hoe Roglic wel al met z'n fietsen in het RedBull-hoofdkwartier werd gespot, prioriteiten...).
    Het gaat ook niet om die specialized, het gaat om de positie. Vraag maar eens aan Jay Vine die na windtunneltesting en positionering plots een minuut sneller ging per 10k (op tweedehands materiaal van het seizoen voordien).
    16-10-2023 11:01
    Uijtdebroeks kan volgens deze 2 kenners beter naar Movistar verkassen, daar mag je het Jorgenson-gewijs allemaal lekker zelf gaan uitzoeken en je eigen materiaal kopen - al dan niet van de ploegsponsors. Zo kan het ook Cian, waarom zou een profploeg met al zijn materiaalsponsoren en specialisten in dienst zich daar moeten mee bezig houden?
    16-10-2023 11:04
    Al jaren??? 2 jaar geleden werd hij nog Belgisch kampioen voor Alec Segaert, toch geen pannenkoek qua tijdrijden? Op het EK dat jaar werd hij 2de, op amper 5 seconden van diezelfde Segaert en reed hij meer dan 1km/u sneller dan de rest van het pak, op het WK werd hij 6de, maar wel maar op 12 seconden van Segaert en 21 van Tarling. Dan kan ik me wel voorstellen dat je meer verwacht/kan dan een anonieme 14de plaats op 21 deelnemers.
    16-10-2023 11:20
    Als het inderdaad allemaal draait om een slecht aangedraaide shifter en een reservefiets die niet in orde is, dan zou ik dat ZEKER NIET via de pers uiten. Je zet daarmee je mechaniekers, die zich niet kunnen verweren in de pers, voor joker. Die mechaniekers die doorgaans van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met het materiaal bezig zijn. Die gaan echt niet ineens beter sleutelen als je zo in de pers wordt neergezet.

    En als het gaat om de ploegleiding: ik ken niet het hele verhaal, maar er is nog heel veel werk aan de winkel. Maar hoe fanatiek is Cian zelf met zijn tijdritpositie en zijn tijdritfietsen? En wat kan hij lichamelijk aan? Want als je hem op de foto bekijkt, dan is er zowel qua materiaal (o.a. stuur) maar vooral ook qua positie nog veel te winnen. En het lijkt me niet dat er bij Bora helemaal niks wordt gedaan aan tijdrijden. Als hij het fysiek zou aan kunnen, zouden ze hem echt wel anders op de fiets hebben gezet lijkt me.
    16-10-2023 13:17
    Aan de plusjes en minnetjes te zien hebben veel volgers het gevoel dat Bora haar grootste talent niet serieus heeft willen begeleiden in het tijdrijden. Ik kan mij dat niet voorstellen. Wat ik mij wel kan voorstellen (en ja dat is ook een aanname) is dat Cian als bescheiden en afwachtende jongen (zie zijn interviews) te lang gewacht heeft hoe alle knowhow naar hem toe kwam, terwijl het team ‘uiteraard’ al die tijd al voor hem klaar heeft gestaan. Mondigheid moet je leren, ook dat hoort bij topsport.
    16-10-2023 13:32
    [i]edit wf: niet op de man[/i]
    16-10-2023 15:34
    Sorry Panache maar ik vind het maar niets dat je verwacht van een twintigjarige dat hij zelf op zoek gaat naar meer begeleiding binnen de ploeg. Dit doet me wat denken aan oudere collega's die ook maar redeneren vanuit hun eigen positie dat nieuwkomers ook maar ineens even mondig of even ervaren zijn en het maar moeten uitzoeken. Misschien klopt je ''gewacht heeft hoe alle knowhow naar hem toe kwam'' maar het is aan de ploegomkadering om te begeleiden en te sturen, niet aan een jonge renner die nog alles moet leren. Precies of een twintigjarige gewoon kan zeggen nu wil ik naar de windtunnel en jullie mogen héél veel geld uitgeven.

    Daarnaast, ik vind het nogal wat dat mensen in deze thread nogal luchtig doen over de slechte prestaties van de techniekers. Sorry als dingen aan een fiets loskomen tijdens een wedstrijd hebben de techniekers toch niet echt goed dag en nacht gesleuteld aan die fiets, en dan mag je terecht pissig zijn. En nu is het een shifter, volgende keer ineens je balhoofd dat los schiet je neemt een half peloton in je val mee? Dit is toch wat selectief zijn over veiligheid imho.
    16-10-2023 15:49
    @Kennie,
    er zitten twee kanten aan het verhaal. De kant die jij schetst. Maar ook de kant dat jonge renners een vorm van geduld moeten hebben bij het uitbouwen van de loopbaan. Tot op heden leek Cian behoorlijk stapsgewijs te willen werken aan zijn carriere, daarom vind ik dit soort uitspraken (en de manier waarop) een beetje vreemd.
    Bora komt op mij niet over als 1 of andere hobbyclub. Ze hebben volgens mij ook exact hetzelfde materiaal als QS. En hij werkt al een heel seizoen met de trainers en mechaniekers. Om dan zo uit de bocht te vliegen in de media; ik vind dat gek. Zeker ook omdat dezelfde kritiek (ik zit als een drol op de tijdritfiets) ook al geuit had kunnen worden Zwitserland of Romandie (weet niet welke van de 2 hij heeft gereden).
    Er lijkt dus iets aan de hand te zijn daar... misschien toch wel het akkefietje met Vlasov.
    16-10-2023 17:10
    @Wouter, we filosoferen natuurlijk maar omdat we de persoon Cian noch zijn omgeving kennen. Maar assertief communiceren of niet ondergesneeuwd geraken door roepers is niet voor iedereen een makkelijk. Dus misschien inderdaad dat het aktefietje met Vlasof toch wat randschade heeft aangericht.
    16-10-2023 17:30
    @Kennie,
    Ik heb ruim een jaar geleden voor de start van een wielerwedstrijd een klein kwartiertje gesproken met Cian. Geen micro, geen camera, geen journalisten. Ik wil daarmee niet claimen dat ik hem ken, maar hij maakte toen een bescheiden, bedachtzame en dankbare indruk. Helemaal in lijn met de meeste interviews die ik van hem heb gezien.
    Daarom vind ik het moeilijk om zijn sneer van nu te plaatsen. Zeker ook omdat zijn tijdritpositie niet nieuw is, en zijn kritiek daarop ook had kunnen komen na Zwitserland of na de tijdrit van de Vuelta. En dan ineens, na een onbeduidende wedstrijd aan het eind van het seizoen, krijg je dit. En dat vind ik niet "des Cians". En lijkt er dus meer aan de hand dan slechts een losse shifter.

    Maar inderdaad, we speculeren er op los.
    16-10-2023 18:52
    Bij Visma is nog wel plek
    17-10-2023 04:00
    @Kennie, ik kan je een heel eind volgen. Behalve dan dat hij niet nodig genoeg is om het intern aan te kaarten, maar wel om het via de media te doen.
16-10-2023 09:47
Wat zal Jumbo Pon Visma blij zijn dat ze die Specialized niet hebben overgenomen ;)
    16-10-2023 10:01
    Goh, dn aerokogel rijdt zo slecht nog niet op de specialized
    16-10-2023 12:59
    Humor met een knipoog. Niet zo serieus mensen
    17-10-2023 07:04
    Zou Cian volgend seizoen op een lease-fiets van een ander merk rondrijden? ;-)

Reacties zijn gesloten.