Cian Uijtdebroeks richt zich in 2024 op goed klassement in Giro d’Italia
Video De focus van Cian Uijtdebroeks ligt komend seizoen op de Giro d’Italia. Het Belgische toptalent, die nog altijd is verwikkeld in een transfersoap, hoopt in de Italiaanse ronde een goed klassement te rijden namens Visma | Lease a Bike.
De nog altijd maar 20-jarige Uijtdebroeks reed dit jaar in zijn eerste grote ronde, de Vuelta a España, al naar een knappe achtste plaats in het eindklassement. Na een sterke Vuelta hoopt de Belgische ronderenner in 2024 hetzelfde te doen in de Giro d’Italia. “De Giro wordt mijn hoofddoel”, verklapt Uijtdebroeks op de ploegenpresentatie van Visma | Lease a Bike in Amsterdam.
“Ik kijk heel erg uit naar die ronde. We willen als team etappes winnen, maar persoonlijk hoop ik ook een goed klassement te rijden. Ik kan echter wel zonder druk koersen. Ik krijg er een vrije rol en kan dan kijken hoever ik sta. Zeker met de aanwezigheid van iemand als Tadej Pogacar is het mooi om te zien waar ik nu sta. De volgende maanden kan ik kijken hoe we op dat niveau zullen raken.”
Uijtdebroeks zal in de komende Ronde van Italië onder meer koersen aan de zijde van twee andere Giro-debutanten. Wout van Aert gaat in de Italiaanse ronde op jacht naar etappezeges, sprinter Olav Kooij krijgt in de komende Giro voor het eerst de kans om zich te meten in een drieweekse rittenkoers.
Akkoord
Uijtdebroeks was donderdag dus aanwezig bij de ploegenpresentatie van Visma | Lease a Bike, maar de jonge renner was de laatste weken verwikkeld in een heuse transfersoap. De Belg werd enkele weken geleden als nieuwste aanwinst gepresenteerd, maar BORA-hansgrohe was lange tijd van mening dat de Belg nog altijd deel uitmaakte van de selectie van de Duitse formatie.
BORA-hansgrohe deelde enkele uren na de ploegpresentatie van Visma | Lease A Bike echter mee dat de plooien zijn gladgestreken. Er is een overeenkomst bereikt tussen Uijtdebroeks, zijn nu voormalige werkgever BORA-hansgrohe en zijn huidige ploeg Visma | Lease a Bike. Daarnaast is de UCI akkoord gegaan met de transfer.
Maar mooi dat hij direct naar de Giro kan, ben vooral benieuwd hoe erg ze bij Visma zijn tijdrit nog kunnen verbeteren.
Dus oftewel er is achter de schermen alsnog een dealtje gesloten met Bora, of ze zijn er echt 100% van overtuigd dat ze gelijk hebben qua contractontbinding van Cian per 1 december.
Zal sowieso met een vergrootglas gevolgd worden, temeer omdat de kans groot is dat 1 (of meer) van de Bora-jongens een rechtstreekse concurrent zal worden van hem voor de top-5.
Bovendien krijgt hij met Kelderman een ex-podiumklant mee als ondersteuning, dus daar kijken ze in de Giro logischerwijs ook al wat extra naar.
Edit: jammer, transfer gaat door. Ik had het wel willen zien, een rechtszaak.
Wat geld voor de renner erbij, plus een dikke afkoopsom onder voorwaarden er in.
Zoals de waard is...
Beetje rare vraag, ze hebben het contract van 2 succesvolle renners verlengd die wilden blijven. Eerder lieten ze een andere succesvolle renner van hun gaan die weg wilde. Dat alleen is al anders dan Bora vs Cian.
01:49
@wvh: zo'n beding wordt door elke rechter nietig verklaard want in strijd met het recht op arbeid. [/Quote] Zijn jullie hier allemaal advocaten of zo, want sinds één iemand dat recht op arbeid hier dropte goochelen jullie daar allemaal mee. Dus ik stel de vraag ook aan u want de vorige antwoorde ook niet, alle contracten met een speciale toevoeging dat je als je ontslag neemt je niet direct terug in dezelfde sector mag gaan werken zijn dus ook niet hard te maken?
21 DECEMBER 2023 23:21
@Adz Visma werkt al jaren met langdurige contracten en contracten van hun toppers laten ze nooit aflopen. Ook voor 2025 lagen muv Kuss alle toppers al lang vast. Dit is gewoon hun beleid. Bovendien Visma heeft een gigantische aantrekkingskracht op toppers. Voor 2025 komen er ook maar maximaal 3 renners van andere WT ploegen. Heerlijk hoe hier het beeld wordt gewekt dat Visma maar renners wegkoopt bij andere WT ploegen. Het is eerder een opleidingsploeg geen koopploeg. [/Quote] Bwa, dit jaar hebben ze er drie die extern instromen, maar evengoed waren het er vorig jaar dan weer vijf. Dus om dan al te stellen dat ze een opleidingsploeg zijn vind ik nog wat vroeg, ik denk wel dat ze op (korte) termijn meer instroom gaan krijgen vanuit hun opleidingsploeg maar nu zijn ze nog altijd een evengrote koopploeg als de andere teams. Sommige van de voorbije seizoenen bij de grotere inkopers, andere keren bij de gemiddelde inkopers qua aantallen...