donderdag 21 december 2023 om 15:01

Cian Uijtdebroeks richt zich in 2024 op goed klassement in Giro d’Italia

Video De focus van Cian Uijtdebroeks ligt komend seizoen op de Giro d’Italia. Het Belgische toptalent, die nog altijd is verwikkeld in een transfersoap, hoopt in de Italiaanse ronde een goed klassement te rijden namens Visma | Lease a Bike.

De nog altijd maar 20-jarige Uijtdebroeks reed dit jaar in zijn eerste grote ronde, de Vuelta a España, al naar een knappe achtste plaats in het eindklassement. Na een sterke Vuelta hoopt de Belgische ronderenner in 2024 hetzelfde te doen in de Giro d’Italia. “De Giro wordt mijn hoofddoel”, verklapt Uijtdebroeks op de ploegenpresentatie van Visma | Lease a Bike in Amsterdam.

“Ik kijk heel erg uit naar die ronde. We willen als team etappes winnen, maar persoonlijk hoop ik ook een goed klassement te rijden. Ik kan echter wel zonder druk koersen. Ik krijg er een vrije rol en kan dan kijken hoever ik sta. Zeker met de aanwezigheid van iemand als Tadej Pogacar is het mooi om te zien waar ik nu sta. De volgende maanden kan ik kijken hoe we op dat niveau zullen raken.”

Uijtdebroeks zal in de komende Ronde van Italië onder meer koersen aan de zijde van twee andere Giro-debutanten. Wout van Aert gaat in de Italiaanse ronde op jacht naar etappezeges, sprinter Olav Kooij krijgt in de komende Giro voor het eerst de kans om zich te meten in een drieweekse rittenkoers.

Akkoord
Uijtdebroeks was donderdag dus aanwezig bij de ploegenpresentatie van Visma | Lease a Bike, maar de jonge renner was de laatste weken verwikkeld in een heuse transfersoap. De Belg werd enkele weken geleden als nieuwste aanwinst gepresenteerd, maar BORA-hansgrohe was lange tijd van mening dat de Belg nog altijd deel uitmaakte van de selectie van de Duitse formatie.

BORA-hansgrohe deelde enkele uren na de ploegpresentatie van Visma | Lease A Bike echter mee dat de plooien zijn gladgestreken. Er is een overeenkomst bereikt tussen Uijtdebroeks, zijn nu voormalige werkgever BORA-hansgrohe en zijn huidige ploeg Visma | Lease a Bike. Daarnaast is de UCI akkoord gegaan met de transfer.

RIDE Magazine
20 Reacties
21-12-2023 15:23
Het feit dat hij afgelopen week nog volledig sponsorloos in het zwart reed op trainingskamp maar vandaag doodleuk in volledig teamtenue op het podium stond doet mij vermoeden dat er deze week wel wat gesprekjes hebben plaatsgevonden tussen Visma en Bora en dat er wat met geld is geschoven. Ze zijn bij Visma iig heel erg zeker van hun zaak.

Maar mooi dat hij direct naar de Giro kan, ben vooral benieuwd hoe erg ze bij Visma zijn tijdrit nog kunnen verbeteren.
    21-12-2023 15:30
    Volgens mij heeft hij een contract getekend dat ingaat op 1 januari 2024. Zijn contract bij Bora is beëindigd per 1 december 2023 dus in feite zit hij een maand zonder ploeg en vandaar het zwarte shirt.
    21-12-2023 15:32
    De aanpak Heijboer zal zeker effect hebben dat heeft hij bij vele renners al gehad. Hoeveel marge er daadwerkelijk op zit, is natuurlijk afhankelijk van de begeleiding die hij in de tijdrit bij Bora en in de jeugd heeft gehad. Veeleisend is hij zelf wel qua materiaal bleek al in de Vuelta. Dat is in ieder geval een goed startpunt.
    21-12-2023 15:34
    Klopt ml92, snap trouwens echt niet waarom iemand zonodig een duimpje omlaag op deze gewoon informatieve post moet geven.
    21-12-2023 15:35
    Het gaat er meer om Cian volgens de lezing van Bora as we speak nog gewoon onder contract staat bij Bora. Als Visma hem vandaag dan toch zo nadrukkelijk presenteert moet je wel echt heel zeker zijn van je zaak, want ik kan me niet voorstellen dat zo'n grote organisatie met ook flink wat juridische mensen en kennis zo'n groot risico zou nemen.

    Dus oftewel er is achter de schermen alsnog een dealtje gesloten met Bora, of ze zijn er echt 100% van overtuigd dat ze gelijk hebben qua contractontbinding van Cian per 1 december.
    21-12-2023 16:01
    Dat een renner op een trainingskamp niet en op ploegenpresentaties in december wel in teamkleding mag rijden zijn volgens mij gewoon UCI-regels. Dat hij er überhaupt zit komt vast ook doordat TVL en Bora effectief ook hebben gepraat afgelopen week. Wat daar uit is gekomen weten we niet, behalve dat Cian wel gewoon bij een ploegenpresentatie zit. Dat doe je als ploeg niet als je nog veel losse eindjes hebt, lijkt me.
    21-12-2023 16:35
    Of TJV is overmoedig, dat kan natuurlijk ook.
21-12-2023 15:37
Hopelijk voor hem heeft hij tegen dan een UCI licentie
21-12-2023 15:40
Ze gaan gewoon lekker verder met Cian hoor, past goed bij de ploeg.
21-12-2023 16:09
Hij voelt zich happy en deze ploeg en haar manier van werken past gewoon bij hem. De Giro rijden zonder de druk van een absoluut kopmanschap maar wel de intentie om er het maximale uit te halen en te leren van zijn teamgenoten. In alles voel je dat de ploeg bezig is om hem en Jorgenson als de volgende AK kopmannen te introduceren. Maar dan moet je zelf het laten zien, opvallend vind ik de kans voor Matteo in P-N als kopman. Gelijk een deftige koers om je te bewijzen.
    21-12-2023 18:07
    Na deze transfersoap vrees ik dat 'zonder druk' meerijden er niet zal inzitten voor hem.
    Zal sowieso met een vergrootglas gevolgd worden, temeer omdat de kans groot is dat 1 (of meer) van de Bora-jongens een rechtstreekse concurrent zal worden van hem voor de top-5.

    Bovendien krijgt hij met Kelderman een ex-podiumklant mee als ondersteuning, dus daar kijken ze in de Giro logischerwijs ook al wat extra naar.
22-12-2023 19:00
Slim van hem om bij de beste ploeg, op alle gebieden, te willen, gaan rijden. Kan rustig leren en groeien en hoeft zich geen zorgen te maken over uiterst sympathieke en behulpzame collega's
21-12-2023 18:05
Eerst maar even het proces afwachten knul, voor je je ambities uitspreekt bij Jumbo. Wat mij betreft wordt dit een voorbeeld proces, met uitkomst vasthouden aan bestaand contract, en een jaar niet koersen. En openheid van zaken graag!
Edit: jammer, transfer gaat door. Ik had het wel willen zien, een rechtszaak.
    21-12-2023 18:41
    Ik ben het ergens met je eens Kraam. Het mag in ieder geval wat mij betreft ook niet de kant op gaan dat contracten niks meer voorstellen. Gewoon concurrentiebeding er standaard in opnemen: tussentijdse transfer = een jaar niet koersen voor een andere WT ploeg, tenzij de partijen overeenstemming hebben.
    21-12-2023 22:48
    Waarom denken jullie dat Visma de contracten met eigen renners plots nog een keer openbreekt?

    Wat geld voor de renner erbij, plus een dikke afkoopsom onder voorwaarden er in.

    Zoals de waard is...
    21-12-2023 22:56
    @AdZ
    Beetje rare vraag, ze hebben het contract van 2 succesvolle renners verlengd die wilden blijven. Eerder lieten ze een andere succesvolle renner van hun gaan die weg wilde. Dat alleen is al anders dan Bora vs Cian.
    21-12-2023 23:21
    @Adz Visma werkt al jaren met langdurige contracten en contracten van hun toppers laten ze nooit aflopen. Ook voor 2025 lagen muv Kuss alle toppers al lang vast. Dit is gewoon hun beleid. Bovendien Visma heeft een gigantische aantrekkingskracht op toppers. Voor 2025 komen er ook maar maximaal 3 renners van andere WT ploegen. Heerlijk hoe hier het beeld wordt gewekt dat Visma maar renners wegkoopt bij andere WT ploegen. Het is eerder een opleidingsploeg geen koopploeg.
    22-12-2023 01:49
    @wvh: zo'n beding wordt door elke rechter nietig verklaard want in strijd met het recht op arbeid.
    22-12-2023 13:11
    [Quote] De Zeboe van de Zoncolan
    01:49
    @wvh: zo'n beding wordt door elke rechter nietig verklaard want in strijd met het recht op arbeid. [/Quote] Zijn jullie hier allemaal advocaten of zo, want sinds één iemand dat recht op arbeid hier dropte goochelen jullie daar allemaal mee. Dus ik stel de vraag ook aan u want de vorige antwoorde ook niet, alle contracten met een speciale toevoeging dat je als je ontslag neemt je niet direct terug in dezelfde sector mag gaan werken zijn dus ook niet hard te maken?
    22-12-2023 13:20
    [Quote] Cycling
    21 DECEMBER 2023 23:21
    @Adz Visma werkt al jaren met langdurige contracten en contracten van hun toppers laten ze nooit aflopen. Ook voor 2025 lagen muv Kuss alle toppers al lang vast. Dit is gewoon hun beleid. Bovendien Visma heeft een gigantische aantrekkingskracht op toppers. Voor 2025 komen er ook maar maximaal 3 renners van andere WT ploegen. Heerlijk hoe hier het beeld wordt gewekt dat Visma maar renners wegkoopt bij andere WT ploegen. Het is eerder een opleidingsploeg geen koopploeg. [/Quote] Bwa, dit jaar hebben ze er drie die extern instromen, maar evengoed waren het er vorig jaar dan weer vijf. Dus om dan al te stellen dat ze een opleidingsploeg zijn vind ik nog wat vroeg, ik denk wel dat ze op (korte) termijn meer instroom gaan krijgen vanuit hun opleidingsploeg maar nu zijn ze nog altijd een evengrote koopploeg als de andere teams. Sommige van de voorbije seizoenen bij de grotere inkopers, andere keren bij de gemiddelde inkopers qua aantallen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine