Cian Uijtdebroeks kiest voor route-Roglic naar Giro: “Ploeg heeft bewezen dat deze manier werkt”
Interview Voor Cian Uijtdebroeks is Tirreno-Adriatico een belangrijk meetpunt in aanloop naar zijn grote doel van het voorjaar, de Giro d’Italia. De jonge Belg, die afgelopen winter met veel bombarie overstapte van BORA-hansgrohe naar Visma | Lease a Bike, wil in Italië zien of zijn nieuwe trainingsaanpak heeft gewerkt. “We zijn vooral beginnen werken aan mijn zwaktes”, vertelt hij aan WielerFlits.
GTST was er niets bij. De transfersoap rondom Cian Uijtdebroeks kende vele afleveringen, tot vermeend pestgedrag aan toe, maar uiteindelijk was iedereen akkoord met een overstap. Heeft hij ondertussen de rust gevonden bij de Nederlandse ploeg? “Zeker. Eens we waren opgestart, heb ik mijn tijd kunnen steken in het om alles goed te verteren en op te bouwen naar het nieuwe seizoen. Er was werk genoeg.”
In O Gran Camiño, waar hij anderhalve week geleden zijn seizoen begon aan de zijde van Jonas Vingegaard, werd Uijtdebroeks uiteindelijk vijfde. “We hebben niet gepusht om daar al top te zijn, maar we stonden wel waar we wilden staan. Alles is meer richting eind maart en de Giro gericht”, benadrukt hij. “De conditie zijn we stap voor stap aan het bouwen. Tot dan hadden we vooral op basisconditie gefocust.”
Compleet nieuwe trainingsaanpak
“We zijn heel anders gaan trainen”, legt de winnaar van de Ronde van de Toekomst 2022 uit. “Op tijdrijden – jammer genoeg kon ik dat niet testen in O Gran Camiño – en ook op explosiviteit. We zijn beginnen werken aan mijn zwaktes. Dat betekent dat mijn sterktes op dit moment nog niet top zijn, maar die zwaktes zijn wel verbeterd. Nu is het zaak om de sterktes nog te verbeteren, om dan naar de grote doelen te gaan.”
De nieuwe aanpak werpt zijn vruchten af, merkt Uijtdebroeks. “In data en waardes, zoals mijn VO2-max, is dat wel verbeterd. We zien een positieve evolutie. Nu is het zien hoe dat in competitie gaat zijn. Eerst rijd ik Tirreno-Adriatico, dat is een testmoment in het tijdrijden, en dan de Ronde van Catalonië. Daar is echt een doel om een zo goed mogelijk klassement te rijden, als tussenstap naar de Giro. Je wil daar niet op je maximum zijn, maar wel al echt goed. Daarna ga ik terug op hoogte en dan volgt de Giro.”
‘Roglič had vorig jaar dezelfde Giro-voorbereiding’
Dat betekent wel dat Uijtdebroeks relatief weinig wedstrijden rijdt voor de Giro d’Italia. “Het is een andere voorbereiding, zeker dan de vorige jaren”, geeft hij toe. “Maar vorig jaar voor de Vuelta had ik ook niet zoveel gekoerst, dus ik houd er wel van om mij puur te focussen op mijn conditie. Uiteindelijk is een Giro drie weken knallen, dus ik denk dat we het moeten uitproberen. De ploeg heeft bewezen dat deze manier werkt. Primož Roglič had vorig jaar eenzelfde voorbereiding.”

foto: Cor Vos
“Nu is het nog relaxed”, vertelde de Belg in Galicië aan ons. Toch gaan straks veel ogen op hem gericht worden. Hoe bewaakt hij de balans tussen die ambitie en het koersen zonder druk? “Ik wil en moet straks wel gaan presteren. Dat heb ik ook nodig, maar als druk voelt dat niet aan”, vertelt Uijtdebroeks.
‘Vingegaard is de beste leermeester’
In O Gran Camiño kon de jonge Uijtdebroeks alvast koersen aan de zijde van Tourwinnaar Vingegaard en de ervaren Wilco Kelderman, met wie hij straks naar de Giro trekt. “Bij Jonas let ik vooral op routines, hoe hij zich voorbereidt op een tijdrit en wedstrijden. Welke accenten hij op het trainingskamp legt… Hij is de beste leermeester waar je van kan leren. Hij is de beste ronderenner op dit moment, dus daar kan ik wel veel tips van opsteken.”
“Ik ken Wilco natuurlijk goed”, zegt hij over zijn oude ploegmaat van BORA-hansgrohe. “Ik heb met hem op de kamer gelegen op hoogtestage. Ook van hem kan ik veel leren. Hij is een beetje ouder en heeft ook veel ervaring, van beiden leer ik heel veel.”
Heel veel van wat een goede tijdrijder maakt is toch materiaal en positie. Het is ook niet alsof Uijtdebroeks een klimmertje van 160 cm en 50kg is, de benodigde power voor een tijdrit is er waarschijnlijk wel.
De tijdrit vandaag was biljartvlak en idd, het was een tegenvaller, maar hij kan toch nergens beter zitten dan nu wat tijdrijden betreft. Cian reed trouwens in de gewonnen ronde van de toekomst iedereen aan gort door aan te vallen. Dat hij dat nu nog niet gedaan heeft, komt naar eigen zeggen doordat hij nog niet de vermogens van de toppers aankan. Als hij dat op zijn 25ste nog niet kan, ben ik het eens met de Keldermantheorie. Tot dan is hij wat mij betreft een potentiële wereldtopper in het rondewerk.
2022: hij rijdt idd de Sibiu tour als neo tussen profs op zijn 19de.
Ik denk dat je hem onderschat wat tijdrijden betreft, maar feel free om te geloven wat je zelf wil.
Eigenlijk heb je met Kelderman (en ook Kruijswijk) perfecte voorbeelden van een erelijst die je misschien eigenlijk niet wilt hebben aan het eind van je loopbaan. Enkele mooie klassementen gereden, maar nooit de champagne laten knallen.
Wat is dat toch steeds met dat #kennersoog? Is dat iets nieuws van je? Doe dat dan maar weer snel overboord, want je was daarvoor inhoudelijk een stuk beter.
Waar het mij om gaat is dat ik hem graag iets anders zou zien doen dan in de afgelopen Vuelta. Toen was het knap dat hij steeds top 10 reed in de lastige bergritten. Maar hij heeft op geen moment kans gehad op een mooie ritzege.
Als hij een keer de ruimte krijgt met een mooie kopgroep, dan kan hij met zijn klimbenen juist wel een keer winnen. En ja, ook winnen moet je leren. Zeker met de ploeg die nu naar de Giro gaat is dat misschien wel een veel mooier doel dan een top 10 in het eindklassement, en overal aanklampen.
Maar dat is mijn bescheiden mening. zonder kennersoog.
On topic: waarom Uitdebroeks alweer vergelijken met godbetert Kelderman? Die jongen heeft zoveel meer talent, zie je dat niet? En wat de etappes vs klassement betreft: daar zit je er al net even ver naast.
De berichten van Michelangelo nog even doornemend over Evenepoel, lijkt het wel haast alsof je uit de toekomst kwam. Zo boenk erop zat je met je theorieën, een groot kenner aan het woord. Jij kent werkelijk ongelooflijk veel van koers.
Dit lijkt me veel meer een pure ronderenner dan rittenkaper, zowel qua aanleg als qua drive. Ik zie hem het niet gaan doen, misschien tenzij hij er eens pontificaal doorheen zakt.
Laat hem maar elk jaar trachten een stapje vooruit te zetten in het klassementswerk, daar lijkt hij echt voor in de wieg gelegd.
Benieuwd welke vooruitgang ze bij Visma weten te boeken op het vlak van tijdrijden.
Tja als je de uitslag nog is overloopt kan je niet anders dan stellen, dat dit wel een heel povere tijdrit was van Cian. En ik neem toch aan dat ze er echt wel tijd en werk en mankracht hebben ingestoken afgelopen winter. Hij eindigt wel in de buurt van Carapaz en voor Guillaume Martin en Sosa maar dat is het dan ook. Letterlijk elke andere klassementsrenner was beter. Als je al meer dan een halve minuut verliest op 10km op Mas die zelf ook niet eens in de top 40 zit. Pfoew, gelukkig komen lange tijdritten in grote rondes wat verder als de vermoeidheid en mate van frisheid wat meer meespelen.
Het vreemde is dat hij mij vroeger ook helemaal niet zo'n slechte tijdrijder leek. Zoals hierboven reeds aangehaald won hij een tijdrit in de vredeskoers voor Hagenes en Gregoire (vandaag 10de, onderbelichte prestatie). En werd hij 6de op het wk junioren een minuut voor diezelfde Gregoire en op een 12 en 21 seconden van Segaert en Tarling. Iedereen evolueert natuurlijk verschillend, maar het lijkt wel of het achteruit gaat ipv vooruit. Als dat inderdaad komt doordat hij er gewoon al heel jong erg maniakaal mee bezig was en de anderen nu een inhaalbeweging maken is dat toch een heel ander verhaal dan werken aan mijn zwaktes.
Ter vergelijking:
Walscheid startte 4 minuten eerder dan Uijtdebroeks en wordt 35e op 0.34.
Generatiegenoot Del Toro startte 9 minuten later dan Uijtdebroeks en wordt 31e op 0.32.
Je kunt wel degelijk de conclusie trekken dat Uijtdebroeks een beroerde tijdrit heeft gereden. Het mogelijke voordeel van de potsierlijke helm laat ik hierbij nog buiten beschouwing.