Cian Uijtdebroeks (5e) komt top-10 binnen: “Pijn in de benen, maar goed in het hoofd”
foto: Cor Vos
vrijdag 8 september 2023 om 18:29

Cian Uijtdebroeks (5e) komt top-10 binnen: “Pijn in de benen, maar goed in het hoofd”

Cian Uijtdebroeks kan tevreden terugkijken op de eerste grote beproeving van de Vuelta a España. De Belg van BORA-hansgrohe mengde zich in het klimgeweld op de Col du Tourmalet en werd knap vijfde. Ook stijgt hij vijf plekken in het klassement, waardoor hij nu negende staat, een welkome opsteker voor Uijtdebroeks, die met problemen aan het zitvlak kampt.

“Ik wist dat deze etappe mij op papier moest liggen. Mijn punch is niet zo goed, dus die explosieve ritten liggen me niet zo. Maar nu was het heel veel klimmen. Iedereen ziet een ganse dag af”, zei hij bij Sporza. De jonge klimmer is echter nog niet helemaal verlost van zijn problemen. “In het begin van de rit voelde ik mij top, maar in het 2e deel heb ik nog afgezien door zadelpijn. Ik kon gelukkig de knop omdraaien en de pijn verbijten.”

“Op de laatste klim heb ik aan niets meer gedacht. Ik probeerde gewoon zo lang mogelijk te volgen. Ik probeerde Vingegaard eerst nog even te volgen, maar dat was uiteindelijk geen optie. Ik voelde dat ik mezelf dan had opgeblazen”, aldus Uijtdebroeks, die tevreden terugkijkt op de dertiende etappe. “Pijn in de benen, maar heel goed in het hoofd.”

“Veel miserie gehad”
De pas 20-jarige coureur verbaast dan ook vooral zichzelf. “Tijdens de Tour heb ik nog veel van die jongens op tv aan het werk gezien. Toen ik hoorde wie er allemaal deze Vuelta zou rijden, dacht ik: oei, is een klassement nog wel mogelijk? Nu wil ik vechten voor de top-10. Al zal ik misschien ook nog veel fouten maken. Het is per slot van rekening mijn eerste grote ronde.”

Na de problemen die Uijtdebroeks eerder deze Vuelta ervaarde lijk het nu dus de goede kant op te vallen. “Ik heb ook al heel wat miserie gehad de voorbije weken: ziek geworden, dan die zadelpijn. Het is een heel goed leerproces, heel positief voor de toekomst”, besloot hij.

RIDE Magazine
11 Reacties
08-09-2023 18:39
Remco is dood, lang leve Cian!
08-09-2023 18:58
Als Remco Evenepoel ook door niet-Belgen als iets sympathieker gezien wil worden, moet hij eens de interviews van Cian Uijtdebroeks terugkijken. Daar kan hij heel veel van leren!
    08-09-2023 19:38
    Jij slaat de spijker op zijn kop.
08-09-2023 19:11
Uijtdebroeks stilaan vaste waarde vooraan bergop, laat hem nog maar wat groeien, toekomst ziet er veelbelovend uit.
08-09-2023 19:41
Le roi est mort, vive le roi !
Kunnen vanaf nu alle Remco E. lovers en Remco E. haters ophouden met het bevuilen van zo ongeveer elk draadje hier met het uiten van hun vurige gevoelens voor deze belgische jongeman.
Dank!
08-09-2023 18:33
Reed prachtig, wordt bij Bora goed gebracht en leert snel. Nooit een puncher of tijdrijder pur sang geweest maar wel een in potentie wereldtopper qua klimmen. Hoop dat ie de pijn kan verbijten en deze Vuelta nog richting Top 6 a 8 kan gaan.
08-09-2023 18:43
Hele sympathieke jongen. Voor volgend jaar geef ik hem al kans op podium met niet al te veel tijdritkilometers
08-09-2023 18:50
Aangename verrassing, schuwde het werk vooraan niet. Vermoedelijk voor de REV-adepten slechts een doekje voor het bloeden, vrees ik.

En het is dus Kian ipv Sian? Daar is Kaa See Sie Koo Kuu het niet mee eens.
08-09-2023 19:59
Geweldig gereden. Dat hij in zo'n zware rit al met de besten meekan, belooft wat voor de toekomst.
08-09-2023 20:16
de volgende stap is om eens mee te doen voor het podium in een koers als het baskenland of catalunya
08-09-2023 23:31
@Union,
Ik denk dat Cian op geen enkele manier het nare sfeertje oproept wat je wel hebt rondom Evenepoel. Aan deze jongen kun je toch op geen enkele manier een hekel hebben. Jong, fris, ontwapenend, bescheiden, leergierig, gelukkig en hij kan nog eens verdomd hard bergop fietsen.

Ik gun hem nog een jaartje of 2 in de relatieve luwte. Al ben ik bang dat Renaat en De Cauwer moeiteloos over gaan van de ene nationalistische heldenverering naar de andere.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine