Chris Froome na nieuwe test in UAE Tour: “Het gaat steeds beter”

donderdag 25 februari 2021 om 17:50
Chris Froome na nieuwe test in UAE Tour: “Het gaat steeds beter”

foto: Cor Vos

Chris Froome kwam vandaag als 42ste over de streep in de UAE Tour. De viervoudig Tourwinnaar moest op de flanken van Jebel Jais bijna twee minuten toegeven op ritwinnaar Jonas Vingegaard, maar wist toch lang zijn wagonnetje aan te haken in de favorietengroep.

De renner van Israel Start-Up Nation is dan ook tevreden na een nieuwe test bergop. “Dat ging vrij goed. We probeerden vandaag de koers te maken door enkele renners mee te sturen in de vroege ontsnapping. Omer Goldstein en Alex Dowsett zaten in de kopgroep en dat was goed. Zo kregen we vandaag toch wat meer actie.”

Froome probeerde op de slotklim van Jebel Jais zo lang mogelijk mee te gaan met de betere klimmers, maar moest enkele kilometers voor de top definitief afhaken. “Ik probeerde zo lang mogelijk aan te haken en de etappe te gebruiken als voorbereiding voor de aankomende wedstrijden. Ik wilde ook zo lang mogelijk bij Ben Hermans blijven.”

Puzzelstukjes 
“Ik probeerde Ben te positioneren voor de finale”, aldus Froome, die in de Verenigde Arabische Emiraten zijn eerste koers betwist voor zijn nieuwe werkgever Israel Start-Up Nation. “Ik voel me steeds beter worden, al heb ik nog wel meer etappekoersen nodig. De hoop is er echter wel dat alle puzzelstukjes in elkaar zullen vallen.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Etio 25 februari 2021 om 18:03

Hij oogt vrij sterk, hij lijkt zelfs beter in vorm dat in het begin van 2019. Dit zal hem wel veel vertrouwen geven met het oog op de Tour. Ik had er eerst niet zoveel vertrouwen meer in zijn comeback, maar nu een stuk(je) meer. Het zou mooi zijn als hij nog een keer Top 10 zou kunnen rijden in de Tour, dat zou heel sterk zijn. Winst of podium gaat ontzettend moeilijk worden, maar wellicht niet onmogelijk.

FDJ 25 februari 2021 om 18:07

Je weet het bij Froome nooit. De man heeft een ontzettende wilskracht en is lastig te peilen. Zoals je terecht aangeeft vaker slecht gestart, maar aan de andere kant had je verwacht (of gehoopt) dat hij deze winter flink had doorgetraind om echt op niveau terug te komen.

KnightBiker 25 februari 2021 om 18:38

Meh. Ik vond er nog niets extra’s van uit gaan en vandaag was bij uitstek een klim om lang mee te gaan. Niet super stijl en heel regelmatig. Wat dat betreft, als het alleen om vandaag gaat zie ik er geen aanleiding in om aan te nemen dat er verbetering in zit. Bovendien hoor ik Froome al een jaar dergelijke statements maken: het is tijd voor een bevestiging in de vorm van een resultaat.

Lalsacien 25 februari 2021 om 19:17

@KnightBiker zijn stijl vond ik nooit echt super.

Chris Van Uden 25 februari 2021 om 19:33

Het moet dan ook een klim die niet super steil was zijn.

jooprioolpijp 25 februari 2021 om 20:41

Tja, de klim was gewoon een beetje steilloos.

Jan Blokland 25 februari 2021 om 18:41

Laat maar lekker hopen. Gaat hem toch echt niet meer worden.

Murcia 25 februari 2021 om 19:26

Het leek beter op deze lopende klim maar zodra het ook maar iets boven de 5% komt moet hij al snel lossen. Niets is onmogelijk maar ik verwacht geen zeges AK meer of podiumplekken in de grote rondes van hem. Zijn salaris is echter wel gebaseerd op dat type prestaties dus ben ik erg benieuwd hoe Adams reageert als prestaties uitblijven.
Er zijn namelijk goedkopere knechten voor Ben Hermans te vinden.

Gitan 25 februari 2021 om 19:27

Volgens ploegleider Rik Verbrugghe (in Het Nieuwsblad) heeft Froome in Californië vooral gewerkt aan het wegwerken van een verschil in kracht tussen zijn ene been en het andere, en was het voorzien dat zijn conditie nog niet op punt staat en hij nog wat werk heeft.

Klinkt aannemelijk, hoewel ik ook wel steeds minder vertrouwen heb in een remontada bij Froomedog.

Chris Van Uden 25 februari 2021 om 19:35

Misschien dat het hem nog wel lukt eens een etappe te winnen, maar een AK verwacht ik toch niet meer. Daarvoor heeft hij zijn leeftijd ook niet meer mee.

Murcia 25 februari 2021 om 19:38

@Gitan
Zal zeker kloppen, die val was afschuwelijk en sommigen beschreven zijn letsels als een menselijke legpuzzel. Dus een onbalans in kracht is zeer aannemelijk maar ik deel je mening over een terugkeer op echt topniveau. Dat gezegd hebbende, Froome is een man die zijn successen vooral boekte omdat hij zich onderschat en miskend voelde. Wiggins was de held en Froome de Zimbabwaan. Die mentaliteit om anderen hun ongelijk te bewijzen heeft al veel fraaie stunts opgeleverd. Als het hem lukt om zelfs maar podium te rijden ga ik voor hem applaudiseren.

girardengo 25 februari 2021 om 20:31

Het lijkt me al heel goed dat hij er weer bij is en een eind meekan. Die Tourzege zal wel een vrome wensdroom blijven.

Headlines

Materiaalzone

Populair