Chris Froome na dag in de vroege vlucht: “Ik heb er echt van genoten”

donderdag 22 april 2021 om 17:14
Chris Froome na dag in de vroege vlucht: “Ik heb er echt van genoten”

foto: Cor Vos

Een opvallende renner in de vlucht van de dag: Chris Froome. De viervoudig Tourwinnaar probeerde woensdag ook al mee te sluipen in een vroege vlucht, maar reed vandaag ook daadwerkelijk in de aanval. “Ik wilde vandaag de benen eens testen”, klonk het na afloop.

Op de flanken van de eerste klim van de dag, de Passo Castrin, wist Froome samen met Amanuel Ghebreigzabhier, Luis León Sánchez, Felix Großschartner, Hermann Pernsteiner, Nicolas Prodhomme, Nicolas Roche, Attila Valter en Márton Dina weg te rijden uit het peloton. De voorsprong van de vluchters liep op tot goed drie minuten.

Froome en co hadden echter nooit uitzicht op de ritzege en nog voor de laatste klim van de dag, de Boniprati, was de hergroepering een feit. De renner van Israel Start-Up Nation deed het vervolgens rustig aan en kwam uiteindelijk als 82ste, op 14:32 van ritwinnaar Pello Bilbao, over de streep. “Ik heb er wel echt van genoten”, reageert Froome.

Optimisme 
“Het was van de Giro d’Italia van 2018 geleden dat ik nog eens in een kopgroep zat. De vluchtgroep ontstond na een lastige passage nadat heel wat renners probeerden weg te springen. Het is alleen wel heel erg jammer dat we nooit een grote voorsprong bijeen wisten te fietsen. Het was echter wel een goede ervaring om weer eens van voren te koersen.”

Froome hoopt, bijna twee jaar na een zware valpartij en ellenlange revalidatie, nog altijd terug te keren op het allerhoogste niveau. “Ik voel dat het langzaam de goede kant opgaat met de conditie. Ik ben best wel blij met hoe de benen nu aanvoelen.” De Brit, die komende dinsdag zal starten in de Ronde van Romandië, hoopt in de zomer op tijd klaar te zijn voor de Tour de France.

Dit artikel delen:

17 Reacties

hartstikkebedankt 22 april 2021 om 17:29

De indicatie van iets van verbetering is er helaas nog niet bij Froome. Heb niet het idee dat het laten lopen een bewuste keuze is. Inmiddels zijn we bij de 9e rondekoers die hij waarschijnlijk wel gaat uitrijden na het grote ongeluk, maar een goede notering – ook al is het een dagnotering – ontbreekt nog. Hoe ik het hem ook gun na zichzelf weer in elkaar gepuzzeld te hebben, het geeft niet echt moed zo langzamerhand.

thorsen 22 april 2021 om 17:42

Genieten is dan ook echt alles wat er voor hem in zit dit jaar:
https://www.procyclingstats.com/rider/christopher-froome

Bassie55k 22 april 2021 om 18:10

Ik geniet ook van het fietsen, krijg er alleen geen geld voor.

CechRepublic 22 april 2021 om 18:22

Ik wil je best een paar euro sturen voor de moeite hoor Bassie. Maar € 5,5 miljoen zit er effe niet in.

Wim Kruithof 22 april 2021 om 22:34

55 k zoals je naam verklapt lijkt me toch een riante vergoeding voor een rit(tenkoers).

Scott Sunderland 22 april 2021 om 18:06

Publicitair wellicht de moeite waard voor zijn ploeg, maar sportief gezien ridicuul dat ze deze man nog steeds het hoogste salaris van het hele peloton hebben gegeven. Vroeger was hij dat meer dan waard maar inmiddels lijkt hij behoorlijk uitgefietst. Hij is door dat ongeluk in combinatie met zijn leeftijd verworden tot peperdure pelotonvulling.

Peet Gute 22 april 2021 om 19:48

vergelijkbaar met Cavendish, even oud, al enkele jaren in het sukkelstraatje, alleen denk ik dat Cav met een minimum contract minstens zoveel publiciteit heeft opgebracht

Scibby 23 april 2021 om 09:17

@ Peet, Cavendish laat toch in ieder geval meer zien dan Froome.

josi 22 april 2021 om 18:35

Jammer dat de kopgroep het niet haalde, het was interessant geweest om te zien hoe Froome het er dan vanaf had gebracht met echt iets op het spel. Hij zegt steeds maar dat hij vooruitgang boekt, maar aan zijn uitslagen is het tot dusver helaas niet te zien. Ik kan me toch niet voorstellen dat hij elke rit maar weer bewust verstoppertje speelt.

Quintenri 22 april 2021 om 18:55

“ Ik voel dat het langzaam de goede kant opgaat met de conditie.”

Met de nadruk op ‘langzaam’.

Romāns Vainšteins 22 april 2021 om 20:12

Het gaat in principe echt nergens over qua ‘ik werk naar de tour toe’. Die training crash lijkt simpelweg te hard te zijn geweest. Dat hij nu veel geld krijgt en om die reden steeds van alles moet zeggen in deze lijn is te danken aan het wederzijdse geloof van team en renner dat dit nog mogelijk zou kunnen zijn.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 20:42

Als hij nu echt de star quality had zou ik dat monstersalaris te begrijpen maar het is niet dat Froome zo’n interessant “product” is als bv. Sagan. Ongelofelijk dat zijn manager zo’n salaris heeft kunnen regelen voor hem.

Scibby 23 april 2021 om 09:18

Nee inderdaad, van alle toppers van afgelopen jaren leek Chris Froome (misschien wel onterecht) een van de minst populaire renners.

Gitan 23 april 2021 om 10:23

‘Bij ons’ spreekt hij misschien weinig tot de verbeelding, maar internationaal gezien zijn er weinig renners zo bekend als Froome. De Tour is mondiaal gezien zoveel populairder dan andere wedstrijden, en de hype hier rond bv. de Ronde van Vlaanderen leeft in de rest van de wereld een stuk minder. Op Instagram heeft Froompie evenveel volgers als MvdP en WvA samen.

Dat bedrag van 5,5m is natuurlijk overtrokken, maar vorig jaar was Froome zijn comebackjaar na zijn horrorblessure en was nog niet echt duidelijk dat hij zijn oude niveau in de verste verten niet meer ging kunnen benaderen (waar het nu alle schijn van heeft).

Bovendien investeren ze bij ISN wellicht ook in de toekomst door nu een zeer grote naam aan boord te halen. Het kan in die ploeg de opmaat zijn naar andere sterren.

Floris81 22 april 2021 om 23:37

Binnen een maandje of 3 3 weken lang koersen op het allerhoogste niveau tegen de beste klassement renners ter wereld en dan 1e worden. Dat zie ik Froome niet doen. Wel dat hij nog beter wordt, maar het is niet overbrugbaar meer. Kans is mijn inziens zelfs groter dat hij de tour niet uitrijdt dan wel. Geen punt, carrière is al geslaagd.

Lalsacien 23 april 2021 om 08:02

Ik kan mij een Giro herinneren waarbij Fignon de overwinning pakte en Lemond terugkwam na een zware revalidatie. Alleen in de laatste tijdrit liet de Amerikaan zijn klasse zien. Verder werd hij de hele tijd voorbij gereden. Anderhalve maand later won hij de Tour met acht seconden verschil. En weer anderhalve maand later werd hij wereldkampioen…

nummer3 23 april 2021 om 09:42

Mag je ook wel even vermelden dat Lemond toen 28 was en Froome tijdens de komende tour 36 zal zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair