Chloé Dygert grote afwezige tijdens Europese wedstrijden

woensdag 19 februari 2020 om 10:14
Chloé Dygert grote afwezige tijdens Europese wedstrijden

foto: Cor Vos (archief)

Chloé Dygert zal dit jaar niet te bewonderen zijn op de Europese wegen. De wereldkampioene tijdrijden koerst namelijk voor het Amerikaanse Sho-Air Twenty20 en die formatie past voor een UCI-licentie. “We hebben nu veel meer vrijheid als ploeg”, zo vertelt teammanager Nicola Cranmer aan Cyclingnews.

In Yorkshire werd de 23-jarige Dygert op een indrukwekkende manier wereldkampioen tijdrijden. De beloftevolle Amerikaanse bleek anderhalve minuut sneller dan Anna van der Breggen, terwijl titelverdedigster Annemiek van Vleuten aan de finish bijna twee minuten moest toegeven.

Dygert liet daarmee zien ook op Europese bodem te kunnen schitteren, maar de renster zal dit jaar een volledig Amerikaans programma afwerken. De hardrijdster zal zich dit seizoen focussen op tijdritten en baanwedstrijden. “Chloé richt zich op de Olympische Spelen van Tokio. Het is niet nodig om UCI-wedstrijden te rijden”, aldus Cranmer.

“We hebben nu als ploeg veel meer vrijheid, aangezien we niet gelieerd zijn aan de internationale wielerunie.” Sho-Air Twenty20 zal onder meer deelnemen aan de Tour of the Gila, de Cascade Cycling Classic en de Colorado Classic.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Jowinho 19 februari 2020 om 10:22

Hoe zit dat bij dopingcontroles bij niet UCI-teams?

SnellePelle 19 februari 2020 om 10:30

Jammer dat bij vele valsspelen de 1e gedachte is als renners voor alternatieve trajecten kiezen.

Fysieke frisheid, mentale kracht en specifieke training zijn voor haar veel belangrijker om haar olympische droom waar te maken.

Dan heeft ze simpelweg niets geen meerwaarde aan een Europees programma.

Maar ik begrijp je wel, al en toe een beetje bashen als roep om aandacht omdat het echte leven best saai is snap ik al te goed.

Vriend!

Man met de hamer 19 februari 2020 om 11:11

De vraag is een stuk interessanter dan de belachelijk badinerende reacties.

Thoin 19 februari 2020 om 10:43

@jowinho

Jammer dat je doping erbij haalt.

Dit is een once in a lifetime voor haar.
Rustig voorbereiden, geen stress, geen zware koersen rijden
OS is het hoogst haalbare voor vele wielrenners.

Over je vraag: Ze is WK tijdrijden, denk je nu echt dat zij geen maximaal aantal out of competition controles krijgt?
Ze lopen haar deur wss nu al plat…

john 19 februari 2020 om 10:50

Thoin en jij weet dat ,ze belt je om te zeggen er staat weer een controleur voor mijn deur

Thoin 19 februari 2020 om 11:08

Dat geluk heb ik niet.
Maar als je de verhalen van de mannelijke toppers hoort, weet je dat toch.
Froome is vorig jaar zelfs ondanks zijn blessures één van de meest gecontroleerde renners geweest.
Dus als WK tijdrijden is de som niet zo moeilijk.

oscaritoforlife 19 februari 2020 om 10:56

Wat een reacties. Jowinho stelt gewoon een vraag. Nothing more

Merlinappa 19 februari 2020 om 11:06

Ergens zonde, maar ik snap het ook wel. Ik vraag me alleen af of ze niet nog veel beter kan worden als ze in Europa gaat koersen. Niveau is hier toch een stukkie hoger en daar kan je je toch aan optrekken. Of ze is gewoon een trainingsbeest die haarzelf heel goed pijn kan doen, kan ook.

Om deels antwoord te geven op Jowinho: de regels zijn nogal vaag, vooral voor vrouwen.

Voor de mannen: “All professional men road riders (from WorldTour teams and Professional Continental Teams) are included in the UCI RTP.”
(RTP is registered testing pool voor de Out-of-competition testing program)

“The best ranked athletes in all cycling disciplines, including but not limited to road,
track, mountain-bike, cyclo-cross, BMX and para-cycling (road and track).”
Dit zou voor de vrouwen moeten gelden lijkt mij zo. Het lijkt me dat Dygert er wel bij zit dan, maar gezien zij in de States verblijft en eigenlijk alles van de UCI zich in Europa afspeelt vraag ik het me af. Controles bij koersen zullen er altijd zijn.

(https://www.uci.org/inside-uci/clean-sport/anti-doping/whereabouts-programme)

Man met de hamer 19 februari 2020 om 11:17

Als ik dit zo lees: https://www.ad.nl/wielrennen/meer-geld-voor-dopingcontroles-in-vrouwenwielrennen~a6d7a981/
denk ik niet dat Dygert op veel controles hoeft te rekenen?

Leukefans 19 februari 2020 om 11:23

Wat bedoelen ze dan precies met meer vrijheid, kan iemand dat toelichten?
Gaat dat om financiële verplichtingen of kaders waaraan ze moeten voldoen, of eisen rond materiaal en personeel?

Lijkt me overigens geen totaal onlogische keuze, gezien de focus op de spelen. Volgend jaar wordt natuurlijk een ander verhaal, gezien de wijze waarop ze wereldkampioen werd zou ik ze graag toch eens (in Europa) tegen de internationale top zien koersen.

Brabander 19 februari 2020 om 13:01

Ik vond haar echt een sensatie tijdens het afgelopen WK. Was wel benieuwd hoe ze het dit jaar zou gaan doen. Maar dat wordt dus alleen masr Spelen en WK

Hollow Knight 19 februari 2020 om 15:41

Toont toch aan hoe laag het niveau nog steeds is bij het vrouwenwielrennen.

Stel je voor bij de mannen: een wereldkampioen in het tijdrijden die enkel kleine koersjes rijdt in Noord-Amerika.

Brabander 19 februari 2020 om 17:35

Jaja

kleomantre 21 februari 2020 om 14:24

Een van de rijders met de minste koersdagen op de weg lag afgelopen jaar aardig op koers om WK te worden bij de heren.

Wat het zegt: een mens heeft soms andere doelen en andere prioriteiten.

moa 19 februari 2020 om 17:40

hier moet je je toch vragen bij stellen. haar ploeg laat uci licentie schieten, geen dopingcontroles dus en dan hebben we nog het rare verhaal van het rijden zonder powermeter.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair