Chinese ploeg mikt op groter budget dan Sky
foto: Sirotti
maandag 8 oktober 2018 om 18:56

Chinese ploeg mikt op groter budget dan Sky

De ambities van de nieuw op te richten Chinese wielerploeg door het Global Cycling Project rijzen de pan uit. CEO Tim Kay zegt tegen Cycling Weekly dat het team verwacht een groter budget te hebben dan Sky. Het grote doel is om in 2025 de Tour de France te winnen met een Chinese renner.

Kay wordt bij het opzetten van de ploeg gesteund door de Britten Brian Smith (manager) en Shane Sutton (opleiding). De formatie zou in 2020 in de WorldTour moeten debuteren als eerste Chinese ploeg op het hoogste niveau. “We gaan niet voor een beetje geld. Ik ga voor een grote investering. Over het budget ga ik niet in discussie, maar het zal groter zijn dan dat van Sky.”

Naar verluidt beschikte Sky in 2017 over een budget richting de veertig miljoen euro. “We willen vanaf ons eerste jaar de Tour de France winnen”, vervolgt Kay. “Ons budget zal groot genoeg zijn om de beste renners ter wereld vanaf de eerste dag bij ons te halen en om ons team de kans te geven om te winnen in 2020.”

‘Ik weet hoe Chinezen willen investeren’
Zakenman Kay zit in de vastgoedwereld en is eigenaar van een makelaarskantoor. De stap om een ploeg op te richten zette hij vanwege het business model in het wielrennen. “Veel ploegen worden gerund zonder structuur, fundament en bedrijfsstrategie. Ik denk aan een WorldTour-ploeg, waarmee een model gecreëerd wordt met return on investment, een strategie en het creëren van een duurzaam bedrijf, dat een lang leven is beschoren”, aldus Kay. “Ik ben bekend in China en weet hoe zij willen investeren.”

“Ik ben niet weer zo’n zakenman, maar ik kom voor het wielrennen. Ik probeer het niet te veranderen, maar wil wielrennen ruimte geven zodat het makkelijker wordt voor WorldTour-ploegen om grote merken als sponsors te binden. Het moet een kans zijn voor grote partijen om voor de lange termijn in te investeren”, zegt de Brit, die naast een profploeg ook een opleidingstraject op wil zetten die Chinese toppers voortbrengt.

De brug slaan tussen China en Europa
Als voorbeeld wijst Kay naar de Britse opleiding, waardoor onder meer Geraint Thomas en Mark Cavendish de wereldtop hebben bereikt. “Waarom zou een Europese ploeg de deur openen voor een Chinese renner?”, vraagt hij zich af. “Wij zijn dat pad aan het plaveien. Er zijn genoeg goede renners hier om dat mogelijk te maken.” Of de ploeg een sponsornaam zal krijgen, weet Kay nog niet. Het is ook mogelijk dat er een vaste ploegnaam wordt gekozen zoals Jingshen, wat ‘geest’ betekent.

RIDE Magazine
34 Reacties
08-10-2018 19:01
Kent iemand die grap van die Chinezen nog die Lampre over wilden nemen? Die waren al gevlogen voor Fly Emirates het overnam.
08-10-2018 19:18
Fijn dat ze de ambitie en veel geld hebben. Ik vind het nu al geen sympathieke ploeg.
08-10-2018 19:23
Ik zie ze het nog doen ook.
08-10-2018 19:28
Lijkt me een luchtfietser die Kay
    09-10-2018 06:37
    Ah een vastgoedman, lekker bellen blazen.
08-10-2018 19:31
Zou straf zijn als het allemaal klopt en de UCI straks geen WT licentie kan geven omdat ze gevangen zitten in hun eigen regeltjes die het aantal ploegen beperkt...,
08-10-2018 19:35
Hij komt behoorlijk over als een blaaskaak. Maar wie weet, wordt het iets. Afwachten dus.
08-10-2018 19:56
Wellicht zou ik als knecht bij een World Tour-ploeg Chinees gaan leren. Wellicht heb je dan een streepje voor op een mooi salaris.
    08-10-2018 20:30
    Zou Wout Poels al begonnen zijn?
08-10-2018 20:16
Meneer Kay kan er zomaar voor zorgen dat ik voor Team Sky ga juichen, en dat is geen geringe prestatie.
08-10-2018 20:19
Klinkt blaaskakerig maar dat is vooral ook de stijl van de Chinezen en soms ook moeizame vertaling.

Ik ben benieuwd. Het zal in eerste instantie wel falen, maar in tweede of derde instantie zie ik het wel gebeuren.
08-10-2018 20:28
Ach, die ambitie hebben ze met voetbal ook. De Chinese overheid houdt echter dat transfergeld liever in China. China heeft geld nodig en zo voorkom je ook witwassen door geld naar het buitenland te laten lekken.
08-10-2018 20:29
[quote]Once the team is up and running, Kay wants to allow rival teams and riders to invest as well so that they too can attract big-dollar sponsorships and make returns back to their teams and increase team revenues.[/quote]
Het klinkt nog een beetje vaag allemaal.
08-10-2018 20:53
We judge ourselves by our intentions and others by their actions -
Stephen R. Covey
08-10-2018 21:26
Ik wil nog best geloven dat ze de Tour kunnen winnen als het budget hoog genoeg is maar winnen met een Chinese renner? Hoeveel Chinezen hebben ooit de Tour de France uitgereden?
    08-10-2018 21:32
    Cheng Ji was in 2014 de eerste Chinees die de Tour reed en hij reed deze ook uit, maar finishte wel op meer dan 6 uur van Nibali.
08-10-2018 21:33
We zullen toch echt voor ze moeten supporteren als ze met Dumoulin èn Roglic naar de Tour gaan..
08-10-2018 21:49
Ook dit is een stil teken aan de wand dat het wielrenner steeds meer het voetballen achterna dreigt te gaan. Het gaat al verdacht veel over geld, en straks draait het alléén nog om geld. Termen als 'investering', 'bedrijfsstrategie', en 'business model' horen in een artikel van het FD thuis. Niet in een medium over sport / prestaties op sportieve gronden.

In 2025 ben ik waarschijnlijk al afgehaakt bij het wielrennen als dit zich progressief zo doorzet, zoals ik al sinds een jaar of tien / vijftien bij het voetbal weg ben.
08-10-2018 22:03
Hahaha. Wat een grap. Een foute mix tussen Brits en Chinese ellende.
08-10-2018 22:19
Ik heb de tour ooit uitgereden , maar ik moest 60 keer poepen dus vandaar dat ik 6 uur verloor op nibali.
    08-10-2018 22:43
    Moet je maar niet zoveel bami eten
08-10-2018 22:43
Mooi project, maar eerst zien dan geloven
08-10-2018 23:41
En toch, Het belang voor China om fietsen populair te maken is eigenlijk wel groot: smog, vervuiling, files, opkomende hart en vaatziekten: als je je bevolking aan Het sporten krijgt en de fiets als legitiem vervoer middel gezien wordt dan past zo’n wielren ploeg goed In De noodzakelijke cultuur verandering die China nodig heeft om haar steden leefbaar te houden....

(Ik zie De doelstelling niet verwezenlijkt worden, maar alle aanmoediging om Het te proberen!)
    09-10-2018 03:56
    Smog, vervuiling, files... ik denk dat er wel andere vervoersmiddelen zijn die daar een oplossing voor bieden die veel dichter bij de Chinese grootstedelijke cultuur aanleunen, zoals electrische steps etc. die je gewoon toevouwt als je op je bestemming bent en mee in de lift neemt, zonder een druppeltje zweet.
09-10-2018 00:19
Komt op mij over als een scheet in een fles
09-10-2018 05:17
you never know, maar 1 ding vergeten velen .. de tijd dat USA en het westen bepaalden wat er in de wereld gebeurde is passe ... Het is enorm dom en opportunistisch om te denken dat china niet het budget / middelen heeft om een ploeg op te zetten die misschien wel 4x groter budget heeft dan sky.. De vraag is om men het interessant vind ... wil men er geld in stoppen. Ik zou die pessimisten / grootsprekers es adviseren wat meer rond te kijken in de wereld dan in je favoriete, maar beperkte sportwereld. En het hoeft niet vandaag te gebeuren, niet volgend jaar ,maar china is de nieuwe kolonialist van deze globe ... Ga voor de grap eens in sri lanka kijken .. ze hebben het eiland uit de invloedsfeer van india getrokken en gewoon gekocht en omgebouwd tot hub (haven) om grondstoffen van afrika (somalia, ethiopia) naar china te transporteren (Bauxiet, lithium, goud, noem het maar op). Je kent het eiland niet meer terug van ten tijde van de Tamil oorlog. Gloednieuw wegennetwerk .. en weet ik wat niet al.. China doet het gewoon. Ze brengen het land verder (infrastructuur onderwijs) maar vooral zetten ze hun footprint op de hele wereld.

OPmerkingen over fietsen als middel om bevolking gezonder te krijgen is zeker een mogelijke driver ... weg met de 2-takt 2wielers ... over naar e-bikes .. maar dan moet mindset nog om...

Je mag me een eikel vinden. Geen probleem, maar ik heb het gevoel dat ik dan niet de enige ben...
    09-10-2018 08:36
    Dichter bij huis: Cyprus is half Chinees, staat vol met Chinese billboards.
    09-10-2018 10:29
    Giethoorn is ook een Chinese enclave.
09-10-2018 07:32
2025??? Nee, dat kan niet want dan wint Evenepoel zijn vijfde. Maar over jongetjes gesproken, dan moet die Chinees toch al "onder de junioren zijn" zou je denken. En dat die nog de hielen van Remco kan zien halverwege de wedstrijd. Maar wat blijkt, geen enkele, maar dan ook geen enkele Chinees te bekennen ook niet onder de beloften! (ref: PCS)

Conclusie: ze houden die talenten lekker voor zichzelf en als de tijd daar is komen uit die uit de hoge hoed van 1,4 miljard.
    09-10-2018 09:16
    Kunnen ze hem niet gewoon naturaliseren tot chinees? Gewoon een flinke bak geld tegenaan gooien. Zijn wel meer landen (Qatar) die daar niet zo moeilijk over doen.
09-10-2018 08:24
Marginal gains gaan ze het niet mee redden ben ik bang.
09-10-2018 08:45
Een Chinees die de Tour wint?
Ik hoop dat ze niet zoveel aanleg en motivatie hebben voor wielrennen als voor ping pong, want dan zullen er in de top-50 van beste wielrenners zo'n 40 Chinezen staan.
09-10-2018 23:57
Als ze de grootste ploeg willen uitbouwen, is dat zeker mogelijk. Het zijn doorzetters en het geld is aanwezig. Of ze in 2025 de TDF gaan winnen met een Chinese renner, durf ik meer te betwijfelen. Laat ons zeggen dat die renner dan minstens 24 jaar oud moet zijn, dan wil dat zeggen dat die nu ook al 17 moet zijn.

Ik ben ook niet de grootste China kenner, het is een groot land, en de ene Chinees is de andere ongetwijfeld niet, maar van die miljarden mensen, zal het merendeel toch ook eerder van het "kleinere type" zijn. Of het daar evident is om in de bergen te gaan trainen weet ik ook niet. Ik kan me best voorstellen dat ze daar een resem hele goeie renners kunnen "kweken" (no offense) maar of er eentje gaat tussen zitten die zowel vlot de berg omhoog gaat, die de inhoud heeft om dat 3 weken na elkaar te doen, en ook nog eens voldoende motor heeft om niet op minuten geblazen te worden in een tijdrit, zal me benieuwen. Is toch een mengeling van wielercultuur, fysiologie, ervaring en talent... en 2025 is kort dag.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine