Chinese ploeg mikt op groter budget dan Sky
De ambities van de nieuw op te richten Chinese wielerploeg door het Global Cycling Project rijzen de pan uit. CEO Tim Kay zegt tegen Cycling Weekly dat het team verwacht een groter budget te hebben dan Sky. Het grote doel is om in 2025 de Tour de France te winnen met een Chinese renner.
Kay wordt bij het opzetten van de ploeg gesteund door de Britten Brian Smith (manager) en Shane Sutton (opleiding). De formatie zou in 2020 in de WorldTour moeten debuteren als eerste Chinese ploeg op het hoogste niveau. “We gaan niet voor een beetje geld. Ik ga voor een grote investering. Over het budget ga ik niet in discussie, maar het zal groter zijn dan dat van Sky.”
Naar verluidt beschikte Sky in 2017 over een budget richting de veertig miljoen euro. “We willen vanaf ons eerste jaar de Tour de France winnen”, vervolgt Kay. “Ons budget zal groot genoeg zijn om de beste renners ter wereld vanaf de eerste dag bij ons te halen en om ons team de kans te geven om te winnen in 2020.”
‘Ik weet hoe Chinezen willen investeren’
Zakenman Kay zit in de vastgoedwereld en is eigenaar van een makelaarskantoor. De stap om een ploeg op te richten zette hij vanwege het business model in het wielrennen. “Veel ploegen worden gerund zonder structuur, fundament en bedrijfsstrategie. Ik denk aan een WorldTour-ploeg, waarmee een model gecreëerd wordt met return on investment, een strategie en het creëren van een duurzaam bedrijf, dat een lang leven is beschoren”, aldus Kay. “Ik ben bekend in China en weet hoe zij willen investeren.”
“Ik ben niet weer zo’n zakenman, maar ik kom voor het wielrennen. Ik probeer het niet te veranderen, maar wil wielrennen ruimte geven zodat het makkelijker wordt voor WorldTour-ploegen om grote merken als sponsors te binden. Het moet een kans zijn voor grote partijen om voor de lange termijn in te investeren”, zegt de Brit, die naast een profploeg ook een opleidingstraject op wil zetten die Chinese toppers voortbrengt.
De brug slaan tussen China en Europa
Als voorbeeld wijst Kay naar de Britse opleiding, waardoor onder meer Geraint Thomas en Mark Cavendish de wereldtop hebben bereikt. “Waarom zou een Europese ploeg de deur openen voor een Chinese renner?”, vraagt hij zich af. “Wij zijn dat pad aan het plaveien. Er zijn genoeg goede renners hier om dat mogelijk te maken.” Of de ploeg een sponsornaam zal krijgen, weet Kay nog niet. Het is ook mogelijk dat er een vaste ploegnaam wordt gekozen zoals Jingshen, wat ‘geest’ betekent.
Ik ben benieuwd. Het zal in eerste instantie wel falen, maar in tweede of derde instantie zie ik het wel gebeuren.
Het klinkt nog een beetje vaag allemaal.
Stephen R. Covey
In 2025 ben ik waarschijnlijk al afgehaakt bij het wielrennen als dit zich progressief zo doorzet, zoals ik al sinds een jaar of tien / vijftien bij het voetbal weg ben.
(Ik zie De doelstelling niet verwezenlijkt worden, maar alle aanmoediging om Het te proberen!)
OPmerkingen over fietsen als middel om bevolking gezonder te krijgen is zeker een mogelijke driver ... weg met de 2-takt 2wielers ... over naar e-bikes .. maar dan moet mindset nog om...
Je mag me een eikel vinden. Geen probleem, maar ik heb het gevoel dat ik dan niet de enige ben...
Conclusie: ze houden die talenten lekker voor zichzelf en als de tijd daar is komen uit die uit de hoge hoed van 1,4 miljard.
Ik hoop dat ze niet zoveel aanleg en motivatie hebben voor wielrennen als voor ping pong, want dan zullen er in de top-50 van beste wielrenners zo'n 40 Chinezen staan.
Ik ben ook niet de grootste China kenner, het is een groot land, en de ene Chinees is de andere ongetwijfeld niet, maar van die miljarden mensen, zal het merendeel toch ook eerder van het "kleinere type" zijn. Of het daar evident is om in de bergen te gaan trainen weet ik ook niet. Ik kan me best voorstellen dat ze daar een resem hele goeie renners kunnen "kweken" (no offense) maar of er eentje gaat tussen zitten die zowel vlot de berg omhoog gaat, die de inhoud heeft om dat 3 weken na elkaar te doen, en ook nog eens voldoende motor heeft om niet op minuten geblazen te worden in een tijdrit, zal me benieuwen. Is toch een mengeling van wielercultuur, fysiologie, ervaring en talent... en 2025 is kort dag.