CEO Deceuninck praat met Lefevere over compensatie: “Maar we trekken de stekker er niet uit”

dinsdag 7 april 2020 om 12:13
CEO Deceuninck praat met Lefevere over compensatie: “Maar we trekken de stekker er niet uit”

© Cor Vos

Wielerteams knokken om het hoofd boven water te houden. Sommige sponsors draaien de geldkraan dicht, anderen willen compensatie voor gemiste publiciteit. Ook Deceuninck-Quick-Step ontsnapt niet. “We praten inderdaad over een compensatie”, vertelt Francis Van Eeckhout, CEO van hoofdsponsor Deceuninck. “Hopelijk geraken we eruit.”

“Dat gemiste voorjaar is een streep door de rekening”, vertelt Van Eeckhout aan Het Nieuwsblad. “In ons tweede seizoen als hoofdsponsor wilden we de vruchten plukken van de samenwerking. Dat lukt nu niet.” Er wordt nu met Patrick Lefevere, CEO van de WorldTourploeg onderhandeld over een compensatie. “De afspraak is om de besprekingen intern te houden. We gaan geen getallen noemen. Maar het lijkt me duidelijk dat we het niet over een meerprijs hebben. Ik hoop dat we er ‘als deftige mensen’ uitgeraken. We weten hoeveel personeel het team in dienst heeft. Het is zeker niet de bedoeling om de stekker eruit te trekken.”

Uitstel tot 20 april
Patrick Lefevere toont begrip. “Vorig jaar zijn ze natuurlijk strontverwend. En nu is het veel minder. Maar je kan ook niet zeggen dat we geen exposure bieden. Onze new media-cijfers zijn beter dan vorig jaar. En afgelopen zondag keken meer dan 600.000 mensen naar de virtuele Ronde van Vlaanderen”

Lefevere heeft Deceuninck uitstel gevraagd tot 20 april. Hij hoopt dan een beter zicht te hebben op hoe de rest van de kalender van dit jaar er kan uitzien. En om tegen dan te weten hoever hij zijn budget kan terugschroeven zonder al te grote problemen. “Ons personeel is technisch werkloos, mensen die zelfstandig voor de ploeg werken, factureren minder. Onze wagenpark staat stil. Zo besparen we nu al. Ik wil ook wachten tot 20 april om een globaal beeld te hebben. Want het zal niet alleen Deceuninck zijn die passeert. Maar ook Quick-Step, Maes, Lidl, Latexco, …”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Derierre de la course 7 april 2020 om 12:57

Hij noemt toch mooi zijn sponsors in de laatste zin. Goed bezig.

re-cycle 7 april 2020 om 13:13

Mooi dat de zelfstandigen ook nog kunnen en mogen zij het minder factureren. Dat gaat hier en daar anders in de maatschappij heb ik al vastgesteld. Hand ophouden bij de overheid en zelf de knip dichthouden.

John Bidon 7 april 2020 om 13:31

Ik heb nog steeds geen idee wie of wat Deceunick is.

Derierre de la course 7 april 2020 om 14:52

Maken fraaie kunststof kozijnen hoor, soort Belisol. Maar wanneer je die niet nodig hebt (zoals 90% van de wielerflitslezers) kan ik me heel goed voorstellen dat je zie niet kent.

Veloburto 7 april 2020 om 15:37

Het gaat er idd om dat als jij kunstof kozijnen moet gaan uitzoeken, dan eerder geneigd ben om voor Deceuninkc te kiezen, omdat een vertrouwde naam is

appiett 7 april 2020 om 13:46

Die Evenepoel, is dat niet wat voor Jumbo Visma development team?

Derierre de la course 7 april 2020 om 14:52

Of voor PSV, heb gehoord dat ie ook gevoetbalt heeft.

Cyclinglife 7 april 2020 om 15:22

Oke dus ze willen dit enkel door gemiste exposure.
Dus als ze een jaar slecht rijden en weinig in beeld moet patrick dus ook terug betalen want te weinig exposure. En zou het ook omgekeerd werken? Dat als ze goed rijden en extra exposure maakt via welk kanaal dan ook patrick even bij deceuninck langs kan om het extra exposure gegenereerde geld te cashen.
Als ze dan gewoon ieder jaar goed rijden hoeft hij nooit meer extra geld te zoeken dat betaald deceuninck wel.

S. Morgenstern 7 april 2020 om 15:31

Natuurlijk heeft veel exposure scoren invloed op de sponsorinkomsten. Beetje afhankelijk van het afgesloten (of nog af te sluiten) contract uiteraard, maar dat kun je moeilijk los zien van elkaar. Positief en negatief.

SoloSlim 7 april 2020 om 16:21

Dat noemen ze werken met een bonussysteem

Cochise 7 april 2020 om 23:28

Werkt zelfs vaak in de andere richting. Als de sponsor de exposure niet vertaald ziet in betere omzetcijfers kan die al de knip zetten in het budget. Moeilijk werken dus voor een teambaas.

Jean Dumas 7 april 2020 om 18:41

De afrekening kan pas aan het einde van seizoen plaatsvinden, gek dat een hoofdsponsor nu al over de centjes begint.

Limal 7 april 2020 om 19:36

Waarom is dat gek? Bedrijven hebben het *nu* al moeilijk om de rekeningen te betalen.

Turtlehead 7 april 2020 om 21:19

Ik neem aan dat Lidl het nog wel ff uitzingt.

Headlines

Materiaalzone

Populair