Cecilie Uttrup Ludwig moest overgeven tijdens WK: “Maar ben trots met brons”
foto: Cor Vos
zondag 13 augustus 2023 om 18:26

Cecilie Uttrup Ludwig moest overgeven tijdens WK: “Maar ben trots met brons”

Cecilie Uttrup Ludwig stond zondag voor het eerst in haar carrière op het podium van het WK wielrennen. De laatste jaren was ze al achtste (2020 en 2021) en vijfde (2022), maar in Glasgow werd het brons voor de Deense kopvrouw. Ze was op weg naar zilver, maar werd in extremis nog gepasseerd door Demi Vollering. “Ik had het zuur voor mijn ogen”, reageert ze bij TV2 Sport.

Toch overheerst de trots bij Ludwig nadat ze haar bronzen medaille in ontvangst had genomen. “Dit is echt cool. Het is gewoon geweldig om een ​​medaille te krijgen. Ik reed met alles wat ik had. Ik ben trots”, aldus een emotionele Ludwig. Dat het een zware koers was, heeft ze onderweg gemerkt. “Ik heb eigenlijk een paar keer overgegeven. Het was een heel, heel zware koers. Met nog een aantal ronden te gaan was mijn energie op, maar we bleven rijden. Keer op keer.”

In de finale was Ludwig de enige die bij de latere wereldkampioene Lotte Kopecky kon blijven. Ze hing lange tijd op tien seconden van de Belgische en zag in de laatste 50 meter Vollering nog langszij komen. “Ik gaf echt alles wat ik had. Ik zag dat ze van achteren kwam, maar ik had het zuur voor mijn ogen”, vertelt ze.

Het is klote om aan het einde nog ingehaald te worden. Maar ik ben nog steeds trots op mijn koers, want ik reed met alles wat ik had, en zo hoort het ook”, vertelt ze. Ludwig bezorgt zo Denemarken de eerste WK-medaille bij de vrouwen sinds de bronzen plak van Amalie Dideriksen in 2017.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
17 Reacties
13-08-2023 19:43
Karma dat ze nog net wordt ingehaald door de renster die ze eerder niet heel even had willen helpen. Je hebt tactisch rijden en misselijk rijden. Ludwig is van het laatste.
    14-08-2023 08:10
    Letterlijk en figuurlijk.
    14-08-2023 11:23
    Het lijkt me dat Demi nog tot die laatste inspanning in staat was omdat het juist Cecilie Uttrup Ludwig was die daar reed. Demi heeft het niet zo voor Cecilie en de manier waarop die koerst, cf. Strade Bianche eerder dit jaar.
13-08-2023 18:50
Ik ben geen fan van Kopecky, maar bij Uttrup Ludwig denk ik altijd 'iedereen behalve zij'... Toch kan ik prima leven met de uitslag.
    13-08-2023 19:09
    Vandaag heeft ze haar bronzen medaille volgens mij dubbel en dik verdiend.
    13-08-2023 20:12
    Daarom vind ik het ook een prima uitslag, Reusser had de derde plek niet meer verdiend. Misschien dat van Vleuten er zonder pech had moeten staan, maar zo ging het niet.
    13-08-2023 23:48
    Heb ik totaal niet ook al is ze beetje gek en over the top en hoef ik geen interview meer te zien van haar. De kritiek die ze in de live sectie kreeg dat ze te weinig deed ging ook nergens over want het was haar plek niet om te rijden.

    Heeft een geweldige koers gereden, net als de rest in de eerste groepjes en terecht beloond met brons.
    15-08-2023 11:05
    Ten eerste "moet" je als wielrenner je helemaal niets wat betreft meerijden of niet (stalorders daarbuitengelaten). Niet meerijden is je goed recht, alleen kan het als een boomerang terugvliegen als er daardoor iemans voorap rijdt of iedereen tegen jou gaat rijden. Ten tweede is niet meerijden als een ploeggenoot voorop zit gewoon logisch en een normale tactische situatie die iedereen in het peloton accepteert. Wat mij betreft ebn je dan dus ook geen wieltjesplakker. Ten derde zaten alle niet nederlandse wielrenster en kopecky in de situatie dat je weet dat er iemand overmachtig sterker is en dat er een ploeg is met twee rensters en die dus ook "oppermachtig" is. Niet meerijden is in zo'n situatie de enige kans op winst. Wat mij betreft is het anders als je bijvoorbeeld in een vlucht zit in een touretappe met mederenners van ongeveer hetzelfde caliber en dan lopen linkeballen. Ik kijk zelf niet heel veel vrouwenwielrennen, maar als ik het zo moet beoordelen van wat ik lees zou ik het volgende stellen: Dat Uttrup Ludwig tijdens het wk amper meereed zou je (buiten het niet meerijden met Vollering toen Kopecky voorop reed en van Vleuten weg was, want dan geldt de voorwaarde van net niet meer) als logisch kunnen bestempelen. Dat ze dat ook veel vaker in andere scenario's doet kan wel tegen haar gaan werken.
14-08-2023 09:19
Heerlijk hoe zwart-wit de reacties op haar zijn. Ik gun of misgun het haar niet eigenlijk. Wat mij vooral opviel is dat ze schrok op een bepaald moment bij de Brabanconne en dat vond ik best grappig.
14-08-2023 10:27
Toch wel apart, je mag iemand tegenwoordig nergens meer op veroordelen. Maar als het om het karakter gaat of de persoonlijkheid dan mogen we er nog steeds van alles van vinden.
13-08-2023 18:34
Cecilie 'Danish glue' Uttrup Ludwig.
13-08-2023 18:51
Dat is meestal een teken dat je te weinig gegeten hebt. Misschien iets van leren.
    13-08-2023 19:22
    Te druk met naar het wiel voor haar kijken.
13-08-2023 20:16
Groot fan van deze coureur. Een inspiratiebron voor velen. Haalt op haar manier alles er uit wat er in zit en hopelijk pakt ze nog eens die trui. Cecilie is de beste
13-08-2023 19:52
Er is een reden dat ze nooit iets wint.
13-08-2023 19:39
Niet mijn favoriete renster. Ze rijdt zelden voorop, maar nu deed ze dat wel op een heel dom moment. Ze had niet over moeten nemen bij Lotte, maar in haar wiel moeten blijven zitten. En dan hopen dat je er niet afgereden wordt op het klimmetje.
13-08-2023 19:31
Vreemd dat Bennet hier niet beter voor de dag kwam op dit parcours was echt iets voor kotsers blijkbaar

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine