Cavendish na niet-selectie voor de Tour: “Ben er kapot van”

dinsdag 2 juli 2019 om 19:57
Cavendish na niet-selectie voor de Tour: “Ben er kapot van”

foto: Cor Vos

Mark Cavendish won in zijn carrière al dertig etappes in de Tour de France, maar de Britse spurtbom zal voor het eerst sinds 2007 niet aan de start staan van de Franse ronde. De Brit is namelijk niet geselecteerd door zijn ploeg Dimension Data. “Ik ben er kapot van, aangezien ik op schema lag voor de Tour”, zo laat Cavendish weten via Twitter.


De 33-jarige Cavendish hoopte in de komende Tour een aanval te doen op het recordaantal ritzeges van Eddy Mercxk, de Belg die maar liefst 34 etappes wist te winnen. De aalvlugge Cavendish sukkelt echter al jaren met zijn vorm. Dit seizoen staat de zegeteller nog altijd op nul, waardoor Dimension Data kiest voor andere renners.

De Zuid-Afrikaanse WorldTour-ploeg rekent in de sprints nu op Giacomo Nizzolo en Edvald Boasson Hagen. “Wat kan ik zeggen?”, begint Cavendish zijn relaas. “Ik ben er kapot van dat ik niet mag deelnemen aan de Tour. Ik probeer mijn hele carrière al op een specifiek moment in topvorm te zijn.”

“Ik wens de ploeg succes”
“Dit heeft vrijwel altijd geresulteerd in het bereiken van mijn doelen. Ik voelde dat ik op schema lag na een moeilijke periode, nadat ik vorig seizoen kampte met het Epstein-Barr virus”, aldus Cavendish, die wel zijn werkgever en ploeggenoten blijft steunen. “Ik wens ze succes in Frankrijk.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Random wielerliefhebber. 2 juli 2019 om 20:01

Toch zonde dat ze hem niet hebben meegenomen, klinkt nu nog als een laatste moment beslissing ook en dan zijn vaak niet de beste.

Een hoop misgelopen publiciteit

Tinkerbell 2 juli 2019 om 23:46

Ik las vanmiddag op Twitter dat er naar het schijnt ook interne verdeeldheid heerste over het wel/niet meenemen van Cav. https://twitter.com/cyclingweekly/status/1146036920423788544
Ik vind het persoonlijk wel terecht, heeft niet echt veel laten zien wat selectie rechtvaardigt.

Marik 2 juli 2019 om 20:14

Hij had er echt als figurant bij gereden, terechte beslissing van de ploeg.

Bergje over 2 juli 2019 om 23:21

Ja als figurant qua prestaties in de etappes zeer waarschijnlijk. Bij Cav is daar vervolgens de kans dat hij gefrustreerd raakt en toch weer een hoofdrol weet te pakken op een andere manier.

Veloburto 2 juli 2019 om 20:15

Ik vind Cav een held, maar hier toont hij weinig zelfkritiek. Hij heeft al 2 jaar helemaal niets gepresteerd (al dan niet door pech of ziekte of wat dan ook). Logisch dat ze hem thuis laten

deluxe 2 juli 2019 om 20:18

Het enige positieve aan zijn niet-selectie is het feit dat ik nu zelf niet de knoop hoef door te hakken of ie wel of niet in m’n pooltje gaat komen.

Na het ontbreken van Phil toch weer een nog rijdende legende die er helaas niet bij is.

Ok, nog een positieve gedachte dan: toekomstige legende’s krijgen de ruimte om op te staan!

Veloburto 2 juli 2019 om 20:39

Hij was 1.5 miljoen in scorito. Was echt sowieso veel te duur

VerstandOpNul 2 juli 2019 om 20:20

Helaas werd zijn carriere ook door wangedrag gedefinieerd..

Baukema Tomoulin 2 juli 2019 om 20:37

*Zucht… nou Cav wellicht is het beter om de realiteit onder ogen te komen ivp in je desillusie te blijven zitten. Je had niks te zoeken in de tour

Titaantje 2 juli 2019 om 21:06

Nouja, gaat hij nou verongelijkt doen en zeggen dat dit als een verrassing komt? Iedere scorebordjournalist kan vanuit PCS of CQ zien dat Mark sinds 2016 nergens meer voor klaar is geweest buiten de abu dabhi / uae achtige rondjes.

Olly 2 juli 2019 om 21:18

Terechte beslissing, hij zou met zijn huidige vorm van dit jaar, in de etappe naar planche a belle files al buiten de tijdlimiet binnen zijn gekomen. en dan moet er nog twee weken worden gekoerst.

FrankyCerami 2 juli 2019 om 21:41

Ik moet er ook niet aan denken dat ie Mercxk voorbij zou streven. Buiten alle proporties.

Bergje over 2 juli 2019 om 23:22

Dat vonden ze intern schijnbaar ook.

Mwielerfan 3 juli 2019 om 08:42

Hoezo op koers voor de tour?

kiryienka 3 juli 2019 om 08:50

Een stukje zelfreflectie ontbreekt bij de almachtige Cav. Wanneer je het hele jaar (en daarvoor) niets hebt laten zien of opgebracht hebt voor de ploeg, kan je niet verwachten dat de ploeg meteen 3 tourplekken voor je opofferd (want als hij gaat, eist hij natuurlijk Renshaw en Eisel mee). Hij werkt specifiek naar deze periode toe met zijn vorm, laat hem die vorm maar zien in polen. Op speculatie van vorm kan een tourploeg niet worden gebaseerd.

Maenhout 3 juli 2019 om 09:33

Precies. Pieken is mooi maar Cav moet dan wel, zeker gezien de voorgaande seizoenen, tonen dat hij echt in vorm is. Als je als intrinsiek snelste sprinter nog zonder zeges bent in juli, neemt geen ploeg hem mee naar een belangrijke koers.

Polleke 3 juli 2019 om 09:05

Nu heeft hij de pers en alle mogelijke communicatie ineens wel nodig…arrogante under achiever…