Cavendish: “Geloof echt dat ik de snelste sprinter ben”

dinsdag 29 januari 2019 om 14:41

foto: Cor Vos

Mark Cavendish won in zijn carrière dertig Touretappes, zeventien Giroritten, Milaan-San Remo… Bovendien spurtte de Brit in 2011 naar de regenboogtrui. De laatste jaren sukkelt de renner van Dimension Data echter met zijn gezondheid. “Toch geloof ik nog altijd dat ik de snelste sprinter ben”, zo laat Cav weten in gesprek met Procycling.


“Ik weet dat iedere spurter dat zegt, maar ik geloof het echt.” De 33-jarige Cavendish neemt duidelijk geen blad voor de mond. “Op dit moment ben ik geen topsprinter, als je kijkt naar mijn laatste resultaten. Toch zie ik mezelf als de snelste sprinter.”

Sommige mensen beschouwen het als arrogantie, maar Cavendish zelf denkt daar heel anders over. “Het klinkt misschien arrogant, maar het gaat om de toon. Om hoe je iets zegt. Dat begrijpen de mensen vaak niet.” De Britse spurtbom hoopt dit jaar weer te laten zien de snelste te zijn, nadat hij lang kampte met de Ziekte van Pfeiffer.

Tour de France
Zijn ultieme doel? Het veroveren van het record van meeste etappezeges in de Tour de France. Dat staat nu nog op naam van Eddy Merckx (34 stuks), maar Cavendish heeft nog vier ritzeges nodig om op gelijke hoogte te komen. “Maar ik heb geen specifiek doel voor ogen. Ik zie wel hoe het loopt.”

“Een ding is zeker: mijn seizoen zal volledig in het teken staan van de Tour. Het is het enige wat nog overblijft. De wedstrijden zijn namelijk veranderd. Neem Gent-Wevelgem: dat is al een tijd geen sprinterskoers meer. Het is een compleet andere wedstrijd geworden.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

west 29 januari 2019 om 14:47

En R Kelly denkt dat ie kan vliegen..

achtpuntzes 29 januari 2019 om 15:10

Laat die pedofiel er maar buiten…

Brabander 29 januari 2019 om 16:00

Haha west

rahimns 29 januari 2019 om 14:55

Als je in 2 jaar 2 overwinningen behaald kan je niet meer zeggen dat je de snelste bent. Ik ben best wel een fan van Cav, heeft een grootse carrière gehad en ik hou van zijn mentaliteit maar hij en ook Greipel zijn voorbijgestreefd door een nieuwe generatie en zo hoort het ook.

achtpuntzes 29 januari 2019 om 15:11

Nee joh, Stroetinga is de snelste sprinter!

Brabander 29 januari 2019 om 16:01

Dat hij die zomaar over het hoofd ziet ja :)

KissMyAce 29 januari 2019 om 15:17

Wat wil hij hiermee bereiken? Waarom liegt hij? Waarom doet hij zich beter voor dan hij is?

ikbenprocycling 29 januari 2019 om 15:18

Be my guest, Cav. Laat maar zien.

vincenzo 29 januari 2019 om 15:25

Dit zegt weinig, mocht het al waar zijn dat als Cavendish in vorm is, hij (nog steeds) de snelste is. De snelste sprinter wint niet per definitie. Bij sprinten komt meer kijken dan alleen snelheid namelijk positionering, timing, een goede lead out en geluk. Momenteel is hij zeker niet de snelste, erkent hij, maar hij wil dat (weer) zijn in de Tour, zegt hij. Maar of dat leidt tot etappewinst?

04398 29 januari 2019 om 15:25

*was

Team Spaak 29 januari 2019 om 16:01

Respect voor wat Cav heeft gepresteerd in het verleden.
Hij was de snelste. Maar er is een nieuwe generatie Mark!
De nieuwe generatie gaat altijd sneller! Cruijf was vroeger ook de beste voetballer van de wereld, maar als je dat vergelijkt met de generatie van nu dan gaat ook alles veel sneller ten opzichte van toen.

Oftewel: Cavendish was destijds de snelste, maar ze gaan steeds sneller en sneller. Wel blijft hij in elk geval één van de beste sprinters ooit. De beste en de snelste zit ook weer verschil in…

Romāns Vainšteins 29 januari 2019 om 16:08

Hij is niet meer de snelste en moet het nu van zijn durf en knettergekheid hebben. Ik vind hem wel de beste spurter die ik ooit gezien heb want veelzijdiger dan het meer krachtmens Cipo. MSR, WK & Champs Elysees, checkcheckcheck. Meer kan niet.

dneddy 29 januari 2019 om 16:13

Jullie snappen het niet… geloof is de basis van zijn motivatie. Als hij zijn geloof in eigen kunnen verliest waarom dan verder. Voor het geld waarschijnlijk niet. Dus gelooft hij nog steeds dat hij bij een gezonde basis een mogelijkheid heeft om sprints te winnen. We gaan het zien.

Baukema Tomoulin 29 januari 2019 om 16:23

Pfff, typisch Britse brexit mentaliteit. Volkskrant had er afgelopen zaterdag een mooie ingezonden brief over.

Quintenri 29 januari 2019 om 16:38

Voor mij alleszins één van de beste sprinters ooit, en al zeker de beste van zijn generatie. Wat een waanzinnig palmares heeft die man bij elkaar gespurt zeg. Ik weet ook niet zeker of hij het nog kan, maar in 2016 werd hij ook al eens afgeschreven voordat de Tour begon ;). Toen pikte hij wel lekker 4 ritjes mee!

vanSpringel 29 januari 2019 om 16:41

Geloof is de wortel van alle kwaad.

Greg4ever 29 januari 2019 om 17:41

Ware humor

Titaantje 29 januari 2019 om 16:42

Het waren vorig jaar nochtans 5 sprinters in de top 5 van GW. Het was geen massasprint, maar het is toch gewoon een koers die door sprinters kan worden gewonnen.

Jungle Man 29 januari 2019 om 16:49

Zijn de wedstrijden echt zo veranderd? bijv. grote prijs Schoten is toch ook nog steeds een sprintwedstrijdje?
Eigenlijk vind ik het wel prettig dat GW minder sprintkoers is verworden, en meer; is het tenminste nog waard er naar te kijken.
Als Cav’ als zijn eieren in het mandje Tour gaat leggen, loopt ie m.i.isico dat ie niks groots wint.

sverige1977 30 januari 2019 om 02:16

Hij wint ook niets grootst in 2019

Paul4566 29 januari 2019 om 17:13

Tja. Bos was op papier intrinsiek ook de snelste.. Als het echt zo is zullen de andere puzzelstukjes ook weer eens op z’n plek moeten vallen.

sverige1977 30 januari 2019 om 02:15

Kenny van Hummel die was pas een sprinter

stoempen op de pedalen 30 januari 2019 om 07:32

Bij de NS hebben ze snellere sprinters

Quintenri 30 januari 2019 om 09:57

Beetje respect voor een 30-voudig etappewinnaar in de Tour, die tevens ex-wereldkampioen is aub ;)