Canyon komt in Belgische handen
Canyon komt in Belgische handen. De Belgische holding GBL (Groep Brussel Lambert) heeft namelijk een meerderheidsaandeel genomen in de Duitse fietsenproducent. Canyon was al enige tijd op zoek naar een overnamekandidaat.
Het is onbekend hoe groot de investering van GBL is. Wat wel bekend is, is dat Canyon-oprichter Roman Arnold betrokken blijft in de adviesraad van het bedrijf. Hij investeert naar verluidt een groot deel van de opbrengt van de overname terug. GBL wil met de firma uit Koblenz verder groeien in Europa, de Verenigde Staten en op de markt voor e-bikes, want volgens CEO Ian Gallienne is er nog ‘een geweldig potentieel’ voor Canyon.
Canyon is zeer actief in de professionele wielerwereld. Mathieu van der Poel is sinds vorig jaar ambassadeur van het het fietsenmerk en ook zijn ploeg Alpecin-Fenix rijdt al enkele jaren op Canyon-fietsen. Daarnaast levert het Duitse bedrijf de fietsen aan WorldTour-ploeg Movistar en is het naamsponsor van de Women’s WorldTour-ploeg Canyon-SRAM.
Ben juist om die reden "fan" van dit merk....
Ik weet het zelf op te lossen, maar zeer slordig. Logisch met die prijzen
zelf een beetje kunnen sleutelen aan een fiets is inderdaad wel een "voorwaarde". Alhoewel je ook gewoon met je Canyon naar je lokale fietenmaker kunt. Je moet er alleen dan wel op rekenen dat je gewoon betaalt voor de uren en materialen, en dat het niet gaat onder de noemer "after sales-service" of garantie.
"Duitse kwaliteit..." okéééj....
Om die reden juist GEEN fan van dit merk.
Ze nemen omzet weg van de lokale vélomakers die je altijd snel helpen, je bijstaan met deskundig advies en als het niet te druk is nog tijd hebben voor een babbeltje over koetjes en kalfkes.
Neem je een trek, een bianchi of giant, of eenieder wat voor merk de vakhandel aanbiedt, dan zijn al dit soort zaken aan te passen en is het de fietsenmaker die de service biedt. Ik heb onlangs een nieuwe bianchi Infinito xe aangeschaft voor mijn vrouw. Kreeg 20% korting op de catalogusprijs, daar bovenop kosteloos een zadel en stuurpen op maat. de vergelijkbare canyon Endurace 105 zonder enige aanpassing was exact op de euro af even duur. Canyon heeft een breed gamma, maar een vrij trage productontwikkeling. De marge die bij andere merken de dealer heeft, besteed canyon aan marketing met de sponsoring van profploegen en tal van YouTube en instagram influencers. En masse trapt men in dit fabeltje..
Dan Trek, 15 jaar terug gekocht, tot drie keer toe na 2 jaar ging de bottombracket huls los, 3x kreeg ik een nieuwe, zonder klagen. (Garantie is ook wat waard, betaal de hoofdprijs voor levenslange garantie en ik heb er inneens minder moeite mee)
Dan de prijs, Canyon is maar een beetje goedkoper dan de topmerken. Er zijn merken die veel goedkoper zijn. Voor producten die bijna net zo goed zijn, helemaal als je zelf wat upgrade of klust.
Ik rijd nu al 3 jaar rond op een PlanetX aero model, frame was 600 Euro. Complete Ultegra afgemonteerde versie 1250 Euro. Een echte snel frame, perfect voor racen in Nederland. (PlanetX opereert vannuit Engeland, importeert veel uit China en Italië, de kwaliteit dus Chinees, maar met garantie, contact en feedback)
En dan duiken er heden fantastische Chinese merken op zoals Winspace, die zich bewezen hebben als bedrijf dat service levert en productie doet voor talloze grote merken.
Canyon is achterhaalt, er zijn er die het model beter en goedkoper doen, maar top of mind. Voor de prijs van een compleet frame koop je elders een complete fiets of meer zonder het verschil te merken als je er op fietst.
Volg de diverse YouTube kanalen, als ChinaCycling en TraceVelo. Etc, etc.
Klopt enigszins, ze gaan mee met de trends van de markt. Maar als die gravel/racefiets is waar je naar op zoek bent kan je eigenlijk alleen goedkoper zijn als je zelf de meest obscure plekken van het internet af struint voor de goedkoopste deals. Soms is het al de moeite om een complete fiets te kopen alleen om de groep set en onderdelen en dat over te zetten op een frame naar keuze.
Ik ken Planet X in eerste instantie van de goedkope en prima baan fietsen, maar hun assortiment is veel breder en beter geworden, qua imago is het niet sexy, of esthetisch, maar daar merk je nix van als je fietst. (Ook niet vrij van commentaar zoals de kritiek op service zoals Canyon, maar de prijs is significant goedkoper, ik vind het wel leuk als ik op mijn 600 euro frame harder rijdt dan iemand met een +4000 euro model van een duur merk)
Ik voel me in iedergeval een stuk minder bezwaard mocht ik mijn fiets in de prak rijden, dan met een +4000 euro bolide: een fiets is een gebruiksvoorwerp met krassen en butsen en niet een juweel die je zo goed mogelijk beschermd.
Ik kan overigens best begrijpen dat een mooi tuig waar je een speciaal gevoel bij hebt, helpt om wekelijks je kilometertjes te malen door weer en wind. Als daar dan een Specialized in de garage staat te blinken waar je verliefd op bent en je hebt er het geld voor, waarom niet?
Op dat vlak is Canyon best nog betaalbaar. Het heeft toch de uitstraling van een topmerk, maar kost een pak minder dan pakweg een BMC, Specialized of Pinarello.
Ikzelf rij ook rond op een Canyon en ben er blij mee. Hoewel zo een Planet X mij misschien nog een stuk minder kost en ik er even hard op ga, zou ik dat nooit in huis halen.
(Ik heb toevallig een heel cool frame met een draak en funky typografie maar normaal zijn de Planet X designs Inderdaad niet super sexy/gerafineerd)
Weer een beetje meer vertrouwen in mn fiets volgende maand.
Waarom is een Taiwanees frame slechter dan een Europese.. Gewoon een vraag, weet er weinig van.
Carbon Frames komen zo goed als allemaal uit Taiwan & China. Ongeacht het merk. Het verschil is engineering & Design, maar dat kunnen Chinese fabrikanten tegenwoordig ook.
Van een Pinarello, canyon of Specialized gaat het grootste gedeelte van het geld dat je betaald naar marketing, niet naar het product zelf.
Dank. Maar ook al worden de frames in het oosten gemaakt, dan is dat toch naar het design van de opdrachtgever?