Campenaerts weerspreekt Wiggins: “Er is veel progressie geboekt”

woensdag 22 mei 2019 om 19:47
Campenaerts weerspreekt Wiggins: “Er is veel progressie geboekt”

foto: Cor Vos

Victor Campenaerts weerspreekt enkele uitspraken van Bradley Wiggins, die de Brit enkele dagen geleden deed in zijn podcast. Hij ging daarin in op de ongelukkige fietswissel van de Belg in de tijdrit naar San Marino en verweet Lotto Soudal dat de werkwijze bij de ploeg ver achterblijft.


Campenaerts kende in de tijdrit een ongelukkige fietswissel van tijdritfiets naar normale wegfiets, waarbij hij niet in zijn pedaal kwam en zijn mecanicien hem niet aanduwde. Voor Wiggins was het duidelijk: hier had Lotto Soudal een ritzege laten liggen. Terwijl de Brit teams als Ineos en Mitchelton-Scott ver ziet gaan qua details en professionaliteit, constateerde hij bij de Belgische formatie ‘disorganisatie op dagen als deze’. “Campenaerts verdient beter, dit is vreselijk.”

Tegenover Sporza reageerde de Belg vandaag in aanloop naar de elfde etappe. “Ik heb het ook gelezen en gezien. Wat kan ik erop zeggen? Ik denk dat hij hier nog niet in de ploeg heeft gezien hoe we het uurrecord hebben aangepakt. We hebben wel zijn fucking uurrecord gebroken, hè. We komen inderdaad misschien meer over als een traditionele ploeg, maar er is veel progressie geboekt, zeker op het vlak van tijdrijden sinds mijn komst.”

“En met Kevin De Weert hebben we heel grote stappen gezet. Het uurrecord was daar het perfecte bewijs van.” Campenaerts is na dit seizoen einde contract bij Lotto Soudal en nieuws over een nieuw contract is er nog niet, vertelde hij. “Ik focus me op de Giro. Na een grote ronde hoef je wat minder te trainen en dan is er tijd voor onderhandelingen. Het zou niet slecht zijn als er dan iets uit de bus komt, maar er is nog tijd.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

pirazzi 22 mei 2019 om 20:00

De kift.

west 22 mei 2019 om 20:06

Ik geloof best dat er veel progressie is geboekt en dat er gepresenteerd wordt en het zal vast hartstikke in orde zijn. Maar dat neemt niet weg dat Lotto-Soudal al jaren overkomt als het zwakzinnige broertje van de World-Tour.

Vinyakke 22 mei 2019 om 20:22

Dan moet je mij toch eens uitleggen hoe ze elk jaar een 20-tal overwinningen pakken, in bijna elke grote ronde een rit en soms een uitschieter zoals Benoot in de strade bianche. Dan vind ik uit het huidige peloton bijvoorbeeld DD, katusha en EF toch magerder presteren.

west 22 mei 2019 om 20:33

Ik zei: overkomen als… Uitstraling en wat ze daadwerkelijk voor elkaar prutsen zijn niet dezelfde dingen.
Dat zijn het minderbedeelde adoptiebroertje, het ietwat schimmige diplomatenzoontje, en de vegan-als-anderen-kijken hipster.

Mwielerfan 23 mei 2019 om 01:00

G
Uitleg is greipel

boenk 22 mei 2019 om 20:32

Lotto is niet zozeer lachwekkend omdat ze niet genoeg winnen. Maar omdat het gewoon kolder is om zien hoe vaak ze het verprutsen. Amateurs met een WT budget. Ze zijn wel goed voor het op opleiden van jonge renners.

Vinyakke 22 mei 2019 om 20:47

Huh? Amateurs die goed zijn in het opleiden van jonge renners en dan ook nog eens genoeg winnen ondanks het magere budget? Dan moet je mij maar eens uitleggen wat daar precies lachwekkend aan is! Kolder is froome in een gele trui zonder fiets op een slothelling. En West, tja, daar maak ik zelfs geen woorden meer aan vuil, als dat het niveau is :(

Random wielerliefhebber. 22 mei 2019 om 21:33

Wat heeft Froome hier mee te maken lol.

Ik vind LTS best een leuk ploegje, laatste tijd worden ze wat beter. Eerst steeds met Monfort in de grote rondes voor een top 20 stek gaan is niet echt wat mij charmeert.

Wat betreft die professionele aanpak… die zal er best zijn maar bij LTS zie je vaak dat renners hun eigen plan mogen trekken.

Campenaerts de 3 maanden wil verkloten aan een werelduurrecord? Tof man

Hansen die een record aan grote rondes wilt rijden? Tof man

De Gendt die 3 grote rondes in een jaar wil rijden? Tof man

Ik vind het wel leuk dat zon ploeg in de WT kan bestaan maar ik begrijp wel dat het voor anderen soms onprofessioneel overkomt

leegloper 22 mei 2019 om 22:26

De Gendt die voor de strijdlust gaat in Tour 2017? Tof man.

Dolledriesoldebroek 22 mei 2019 om 20:44

Deze reactie en die van jullie doet me ook gelijk weer denken aan jelle wallays na zijn vuelta overwinning haha, ze voelen zich zelf ook wel een klein beetje calimero!

Turtlehead 22 mei 2019 om 20:58

Was de ploeg amateuristisch of Campenaerts zelf? Gaat aan de verkeerde kant van de weg staan (of eigenlijk: bijna midden op de weg) en rent met de fiets aan de hand bergop weg. Wat moet die mecanieker dan doen? Als een dolle aap achter hem aan?
Dat zijn bergfiets op de grote plaat staat bij een finish bergop is wel suf, dat dan weer wel.
Verder prima ploeg lijkt me, ook zoals ze met Ewan toch naar resultaten werken, zonder negatieve berichten en gedoe.

limburgia 22 mei 2019 om 21:08

Wiggens had het over de perikelen van de wegploeg Lotto en niet over het werelduurrecord .

Vinyakke 22 mei 2019 om 21:29

Als het dan toch een bende sukkelaars is, hoe komt het dat de renners er bij hen hetzelfde of soms meer uithalen dan elders? Gilberts kannibalenjaar => LTS. Campenaerts is ook blijven groeien na zijn overstap. De Gendt werd bij QS totaal verkeerd gebruikt en kent bij LTS veel meer succes. Lambrecht maakt probleemloos de overgang naar de (sub)top. Verder zijn Greipel, Vervaecke, Bak of Sieberg elders verre van succesvol. Kleine garnalen als Wallays, marczynski, armee en Hansen boeken mooie overwinningen in GT’s. Wat is het probleem eigenlijk?

dikkechaap 22 mei 2019 om 22:33

Gilbert is misschien niet zo’n goed voorbeeld, over het algemeen is men het wel eens wbt de redenen voor zijn presteren destijds.

Mwielerfan 23 mei 2019 om 01:05

Gilbert had nauwelijks ondersteuning hele jaar. De gendt reed maar 1 jaar voor qs en is bij vacansoleil 3de in giro geworden. Sieberg bak en greipel zijn oud. Verveake was bij soudal al ingezakt.

HV 22 mei 2019 om 21:35

Iedere ploeg is anders.

Lotto Soudal slaagt er op geweldige wijze in om renners op hun eigen wijze hun carrière/seizoen te laten invullen en dat te faciliteren.

Tiesj Benoot mag zijn weg zoeken als klassiekerrenner én ronderenner. Geen (in ieder geval weinig) druk van z’n ploeg om daar verplicht nu al een keuze te maken.

Campenaerts mag zijn tijdrijdkwaliteiten ontplooien. Wordt volledig gefaciliteerd en krijgt de tijd (en het budget) om het uurrecord aan te vallen.

Thomas de Gendt mag z’n ritten uitzoeken voor z’n aanvallen en toen hij aangaf alle rondes in een seizoen te willen doen, kon dat.

Caleb Ewan wordt de vervanger van Greipel met een mooi sprinttreintje. Geen dubbele belangen, hij mag de Giro én de Tour rijden met z’n eigen trein.

Adam Hansen mocht jarenlang de grote ronden doen en bovendien z’n eigen bedrijf en uit de hand gelopen hobbies doen.

Tim Wellens… krijgt de rol van kopman wanneer hij dat wil in de koersen die hij wil.

En dan nog het jarenlange vertrouwen in Vanendert, Monfort… het lijkt me een heerlijke ploeg om voor te mogen rijden en ik begrijp dat renners er zo lang blijven. Ideale carrière met de mogelijkheden die je zelf mag kiezen en ontplooien.

Dat is inderdaad heel anders dan veel andere ploegen met een strak keurslijf maar qua sfeer en vrijheid eigenlijk geweldig. En dat ze de renners optimaal ondersteunen, daar zijn toch echt wel genoeg voorbeelden van.

Jacco van Stierop 22 mei 2019 om 23:35

En een trouwe sponsor, ook wat waard. Sympathieke ploeg die renners inderdaad stimuleert hun eigen weg te zoeken ipv ze te kneden. Durven te koersen en dat ze af en toe de plank helemaal mis slaan maakt ze nog innemender.

Samlambeej 23 mei 2019 om 00:11

++

Mystery Rider 23 mei 2019 om 10:21

+10

Ward 22 mei 2019 om 22:21

Om in thema van de Giro te blijven: één van de meest beklijvende aankomsten in een bergrit in mijn herinnering is de ritzege van Bart De Clercq in Montevergine. Epische overwinning. Ook voor Lotto.

Polleke 22 mei 2019 om 23:48

Wat een stroom negativiteit een verkeerde fietswissel teweeg kan brengen…Lotto is de oudste sponsor van het peloton, alleen daarvoor zouden ze meer respect moeten krijgen…
Wiggins zou beter moeten weten want voor zijn spectaculaire make-over heeft hij ook jarenlang in ‘1974’ ploegen aangemodderd….
En over de wissel zelf…VC heeft de mechanieker totaal op het verkeerde been gezet door zijn rare loopstart, hoogst ongebruikelijk in het wegwielrennen….

Remys 23 mei 2019 om 00:42

Precies Polleke, wellicht had ook de chauffeur nog eens uit kunnen stappen om mee te duwen. Die mechanieken ziet daar een fiets van 10 mille op de grond gegooid worden en een renner die op fiets schoenen sneller sprint dan hij bij kan houden.

DonQuijote 23 mei 2019 om 07:15

Iets anders:
Wat moet het geweldig zijn als wielerliefhebber dat je daar staat en dat je hem dan aan kunt duwen! Die jongen reageerde ook supersnel, natuurlijk zelf een renner.

Mystery Rider 23 mei 2019 om 11:51

Akkoord, die deed het echt wel voortreffelijk – zeker omdat het nog in een bocht was!