Camiel van den Bergh verbolgen na plotse ontslag bij ploeg Verdonschot: “Van kwaad naar erger”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
zaterdag 7 juni 2025 om 10:14

Camiel van den Bergh verbolgen na plotse ontslag bij ploeg Verdonschot: “Van kwaad naar erger”

Interview Camiel van den Bergh is ploegleider af bij de Belgische vrouwenploeg De Ceuster Bouwpunt. De ervaren Nederlander kreeg afgelopen maand zijn ontslag bij het team, en dat is bij Van den Bergh zwaar binnengekomen. Bij WielerFlits doet hij zijn verhaal.

Van den Bergh was nog maar iets meer dan een jaar aan de slag bij de ploeg van kopvrouw Laura Verdonschot, nadat hij voordien vijf jaar in de stal van de broers Roodhooft actief was. “Maar door het ongenoegen van twee renners in de ploeg, ben ik nu moeten vertrekken”, legt Van den Bergh uit.

“Ze hebben hun beklag bij het team-management gedaan over mijn indeling van het materiaal. Het ging dan over wat zij wel of niet zouden krijgen ten opzichte van de andere renners in het team. Daarna is het balletje aan het rollen gegaan, en ging alles van kwaad naar erger. Op een gegeven moment zag het team geen uitweg meer en hebben ze mij dan mijn ontslag gegeven. Ze zagen mijn samenwerking met één bepaalde renster niet meer goedkomen voor de winter. Een deftige reden heb ik nooit gehad. Er wordt nu gezegd tegen de renners dat ik niet communiceerde, maar ik heb daar zelf nooit iets over gehoord.”

En dat doet Van den Bergh pijn. “Wat me vooral zeer doet, is dat een van de rensters die haar beklag heeft gedaan, al vijf jaar met mij samenwerkt. Het is ook heel jammer voor Laura (Verdonschot, red.). Ik heb haar uit het slop proberen te halen en dat is samen goed gelukt. Ze verliest nu haar trainer, ploegleider en maatje. Als het voor haar niet had gewerkt, was het iets anders. Maar als een renster van de tweede rij zoiets zegt, moet je als ploeg en sponsor nadenken en je kopvrouw steunen in haar prestaties. Het is echt hard dat Laura na haar operatie en het werk voor haar comeback nu een nieuwe trainer moet zoeken.”

Verdonschot had door blessureleed een moeilijke winter – foto: Cor Vos

Van den Bergh wil graag dat zijn verhaal de buitenwereld bereikt, omdat hij het gevoel heeft dat hij wordt beschadigd door de keuze van de ploeg. “Dit is een soort voetbalpraktijk. Als de trainer niet werkt, gooien we hem buiten. Terwijl ik mijn stabiele omgeving bij de Roodhoofts heb verlaten voor deze nieuwe uitdaging. Ze zeiden dat ze samen aan een toekomst wilden bouwen, maar na een jaar sta ik opeens op straat. Ik weet ook dat ik de ‘koppige Nederlander’ ben, maar daar heb ik al voldoende doelen mee bereikt in het verleden. Ik doe het soms anders dan de anderen, maar het werkt wel. Dat weten veel renners maar al te goed.”

Slapeloze nachten
Nu hij zonder job zit, is het voor Van den Bergh ook even afwachten wat de toekomst brengt. “Ik wil zeker graag in het wereldje blijven, maar ik weet nog niet op welke manier. Eerst moet ik even rust nemen, zodat de boosheid en emotie wat kunnen zakken. Normaal kan ik me na een tegenslag altijd snel herpakken, maar nu lukt me dat even niet. Mentaal is het heel zwaar, ik ben futloos en heb slapeloze nachten. Het is even op.”

Verdonschot, als nummer vijf op het WK veldrijden in 2024 de kopvrouw en grootste naam van de ploeg, blijft op sociale media haar steun voor Van den Bergh uitspreken. Zou het een optie zijn om haar buiten de ploeg om te blijven begeleiden? “Ik wil haar zeker niet laten vallen, omdat we op korte tijd veel bereikt hebben. Maar als ik bij een andere ploeg ga solliciteren, kom ik wellicht bij een concurrent van haar terecht en dan kan je geen trainer blijven. Dat is helaas de werkelijkheid op dit moment. Laura zit zelf ook in zak en as.”

De Ceuster Bouwpunt bevestigde het einde van de samenwerking met Van den Bergh, maar wenste verder niet te reageren.

RIDE Magazine
16 Reacties
06-06-2025 07:51
Het moet echt geweldig zijn om als journalist in deze sport te mogen werken. Veldrijden, the gift that keeps on giving.
06-06-2025 12:12
Verdonkschot is al tweede rij….de rest van die ploeg moet blij zijn iets te krijgen. Is helemaal niet erg…maar als je bv 24ste wordt bij de dames kan je weinig eisen stellen als renster. En Camiel is toch wel een van de beste in de cross wereld.
06-06-2025 14:07
Eenzijdig verhaal, wellicht speelde er misschien meer.En werk genoeg buiten het wielerwereldje.
06-06-2025 09:37
Bouwput
06-06-2025 11:56
Gezien de steun reacties van Verdonschot had hij dus een conflict met Baele, Franck en/of Peeters.

Baele is nog jong dus of die al zoveel noten op haar zang heeft waag ik te betwijfelen, Franck heeft al met al een zwaar tegenvallend seizoen gehad en Peeters is nooit echt doorgebroken.

De meest logische kandidate met het grootste verval lijkt mij Franck, en het "renster van de tweede rij" lijkt meer naar Peeters te wijzen.

Bij een kleine ploeg lijkt het me ook vrij logisch dat je inzet op je top renster en niet in de breedte tenzij je een top talent hebt. Als doorsnee rensters dan dezelfde mogelijkheden eisen als de topper dan moet je inderdaad kiezen voor de topper zoals vd Bergh aangeeft. Het is professionele topsport, geen hobby.
06-06-2025 12:59
Sterkte, Camiel
06-06-2025 16:18
Dus van de tweede rij binnen die ploeg, vierde rij absoluut gezien dus (en qua startrij). Jammer verhaal als dat klopt maar goed het veldritwereldje blijft toch redelijk marginaal.
07-06-2025 09:54
Camiel verdient een veel betere ploeg dan deze amateurs. Hopelijk vind hij snel iets anders.
07-06-2025 14:42
Franck is weg,blijft Peeters over.
06-06-2025 16:05
Een Nederlander bij een belse ploeg …werkt nooit!!!
    06-06-2025 22:55
    Terpstra? Jakobsen? Van der Poel? Van der Hoorn?
    07-06-2025 10:22
    Van der poel zijn familie komt uit grensregio en hijzelf woont zga zijn hele leven in Vlaanderen
06-06-2025 16:34
Ondergang van zo ploeg als renners de baas gaan zijn .
06-06-2025 17:54
Ondergang van zo ploeg als renners de baas gaan zijn . Toch ??
07-06-2025 10:29
‘Er wordt nu gezegd tegen de renners dat ik niet communiceerde, maar ik heb daar zelf nooit iets over gehoord.’ Tsja….

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine