Caleb Ewan speerpunt Lotto Soudal in Milaan-San Remo

dinsdag 15 maart 2022 om 08:22
Caleb Ewan speerpunt Lotto Soudal in Milaan-San Remo

foto: Cor Vos

Lotto Soudal heeft zijn zevenkoppige selectie bekendgemaakt voor Milaan-San Remo. De Belgische formatie hoopt zaterdag met Caleb Ewan een gooi te doen naar de overwinning. De Australische spurtbom krijgt assistentie van onder meer Florian Vermeersch, die zijn debuut maakt in ‘La Primavera’, en Philippe Gilbert, die dan weer zijn laatste Milaan-San Remo zal betwisten.

De 27-jarige Ewan heeft dit voorjaar van Milaan-San Remo zijn hoofddoel gemaakt. De pijlsnelle Australiër was vorig jaar al dicht bij de overwinning, maar moest toen genoegen nemen met een tweede plaats. Ewan wist na bijna 300 kilometer de sprint naar zijn hand te zetten, maar kwam net te laat om de eerder ontsnapte Jasper Stuyven nog bij te halen. In 2018 maakte Ewan iets gelijkaardigs mee, alleen bleef toen Vincenzo Nibali uit de greep van de sprinters.

Ewan won in aanloop naar Milaan-San Remo al drie wedstrijden. In de Saudi Tour boekte de sprinter zijn eerste seizoenszege en ook in de Tour des Alpes Maritimes et du Var en Tirreno-Adriatico was er ritsucces. In die laatste ronde besloot Ewan vroegtijdig in de remmen te knijpen, aangezien hij wat last had van een valpartij en geen risico wilde nemen met het oog op de Italiaanse lenteklassieker.

Ewan kan zaterdag rekenen op steun van Gilbert (in 2008 en 2011 derde in Milaan-San Remo), Vermeersch, Maxim Van Gils, Frederik Frison, Harry Sweeny en Roger Kluge. Voor de afscheidnemende Gilbert is het de laatste keer dat hij aan de start zal staan van de wedstrijd. De inmiddels 39-jarige Waal kan met een zege geschiedenis schrijven en zijn ‘Strive for Five’ (winst in de vijf wielermonumenten) verwezenlijken.


Update 

Harry Sweeny heeft bronchitis en is daardoor uit de selectie voor Milaan-San Remo gehaald bij Lotto Soudal. Zijn vervanger is de Italiaan Filippo Conca. (woensdag 16 maart, 14.40 uur)

Dit artikel delen:

45 Reacties

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 08:39

Dikke klasse als het hem lukt. Zoals elk jaar wordt er een atypische clash der mega’s vanaf de Cipressa verwacht maar het scenario we komen met zijn 38en aan is even plausibel. In die situatie is dit de gedroomde winnaar.

Mystery Rider 15 maart 2022 om 09:40

Toch een bizarre wedstrijd en zo moeilijk om te voorspellen!

Als je ziet wie er van de grote namen in de laatste 15 jaar de wedstrijd niet gewonnen heeft – Boonen, Gilbert, Sagan…ik hoop van harte dat Ewan niet in dat rijtje terecht komt want ik gun het hem wel ! Hij is wel nog altijd maar 27, dus heeft nog wel een paar kansen de komende jaren!

Verder terug Museeuw ook niet en Romans Vainsteins trouwens ook niet :)

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 09:48

Ook, Gent, Vlaanderen of Roubaix had ik met iets meer mazzel ooit kunnen winnen.

Soit, 3 bronzen plakken in 3 monumenten is iets dat ook in postervorm aan de muur kan, rondom die ene grote in het midden.

Turtlehead 15 maart 2022 om 10:24

@RV: … en in het midden hangt… Fuentes?

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 11:12

Nee, Plouay.

Fuentes ken ik niet.

Mystery Rider 15 maart 2022 om 11:40

Mooie poster, kan je een NFT van maken en kijken of ie evenveel opbrengt als die van Wout :)

kleomantre 15 maart 2022 om 11:46

Roglic kan beter een tonnetje of 5 overmaken naar Van Aert om de schade van Nuyens af te dekken, dan dat gedoe met NFT’s van hemzelf. Zal Wout ook meteen gemotiveerd zijn om Roglic over nog meer bergen te sleuren, te beginnen op de Cipressa en de Poggio.

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 12:54

Dat idee van die NFT’s kwam blijkbaar vanuit de ploeg.

Wie weet wint Roglic met dank aan van Aert de Tour deze zomer, komt daarna de NFT aller NFT’s op de markt en gaat de winst ervan, alle Rolexen en koffiemachines tot een lachertje degraderend, integraal naar de man die naast het groen greep.

Ik kijk al uit naar de op 23″ zwarte velgen zittende, splinternieuwe Porsche waarmee Woutje vervolgens toekomt in de bagger van Deiremonne (stinkt). Matje ziet hem rolleeeeuh…

Bontempi 15 maart 2022 om 09:34

Die kan weer laf in van Aert zijn wiel kruipen, om er de laatste 50 meter proberen voorbij te raken.

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 09:43

A sprinter’s gotta do what a sprinter’s gotta do-hoooo.

Vond hem vorig jaar trouwens wel imponerend naast de “G3” gaan peddelen bovenaan de Poggio met zo’n air van ‘Was dit het nu?’

Romāns Vainšteins 15 maart 2022 om 09:44

Ga dan gewoon mountainbiken kijken waar ze netjes op kunde onderverdeeld in colonne hijgend achter elkaar aan stoempen.

Mystery Rider 15 maart 2022 om 09:46

@Alfons, ja, dat was wel effe tonen dat het nog wel wat sneller mocht en hij heeft de voorbije weken laten zien dat hij bergop opnieuw beter geworden is…we shall see of hij echt zo goed is!

Thoin 15 maart 2022 om 10:39

Als ik mij niet vergis, heeft Ewan zelfs een kleine poging gedaan tot aanvallen op de Poggio vorig jaar.

Kopinkas 15 maart 2022 om 11:03

@Alfons
Imponerend was dat er naast peddelen zeker, maar als hij een paar volstrekt atypische kopbeurten had meegedaan, dan had dat voor hemzelf het verschil tussen winst en een tweede plek kunnen betekenen. Maar dat zit nu eenmaal niet in het DNA van de sprinter.

Pietspeed 15 maart 2022 om 10:04

Ewan nog nooit ergens op kop in een koers zien rijden, behalve als hij de meet passeert. Is veel meer een pisterenner. Knap als hij wint, maar leuk is anders.

Turtlehead 15 maart 2022 om 10:25

Dat geldt voor letterlijk iedere sprinter. In klassiekers lijkt dat wat raar, maar in ronde-koersen helemaal niet.

Koers 15 maart 2022 om 10:35

Volgens mij was er jaren geleden eens een spits op een WK ofzo die iets van 20 sec aan de bal was geweest en 2 doelpunten maakte. Zulke dingen horen gewoon bij bepaalde functies. Sterker nog: een sprinter die dat niet doet, is geen goede sprinter en krijgt ook op zn flikker van zn ploeg.

Thoin 15 maart 2022 om 10:36

Uiteindelijk kan je een hele koers op kop rijden, maar wie als eerste over de streep komt wint…

Panache 15 maart 2022 om 12:49

Er zijn meer dan genoeg sprinters die veel meer doen en kunnen dan die ene spurt in de laatste 200 meter, echter krijgen die renners een ander label zo gauw ze op zulke wijze gaan koersen. Degenkolb, Kristoff, Viviani, Nizzolo, Pedersen, Van Aert, Trentin, Colbrelli, Cort.

Turtlehead 15 maart 2022 om 10:28

Ik geef Ewan 50% kans, meer dan ieder ander. Dat zou in RVV PR en LBL heel veel zekerheid geven op winst, maar in MRS kan alles gebeuren.

Ik gun het eigenlijk het meest van al aan Gilbert, die een ‘Kuipertje’ doet. Maar dat geef ik dan weer 1% kans…

Kopinkas 15 maart 2022 om 11:05

Gilbert’s ‘strive for five’ is zachtjes uitgedoofd… Zelfs een ver offensief zit er met zijn huidige vorm eenvoudigweg niet in.
Vraag me af of hij nog aan twee overwinningen geraakt dit seizoen om met 80 zeges af te ronden…

Groetjesaandevoetjes 15 maart 2022 om 15:42

Ik zie Ewan ook als grote favoriet, alhoewel zeker geen 50%. Er zijn gewoon teveel renners die kunnen winnen door net op het juiste moment aan te vallen. Ewan, Van Aert, Pogacar zijn wel de 3 topfavorieten, dus dan geef ik eerder Ewan, Pogacar, Van Aert 25% per renner, aangezien ik eigenlijk wel de winnaar van een van deze drie verwacht. Daarnaast maken enkele mannen als Alaphilippe, Sagan, Matthews, Démare, Colbrelli, Nizzolo nog steeds kans, dus die verdelen de rest van de procenten en dan zullen er nog wat renners als Stuyven, Philipsen (als die het haalt) zijn die nog een hele kleine kans maken als het precies de goeie kant op valt.

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 16:30

Sagan? Die was toch weer ziek geworden in de Tirreno? In MSR geef ik hem vanwege zijn sprintsnelheid wel nog meer kans dan in Vlaanderen, maar dit jaar kan ik het mij niet voorstellen met zijn wel heel gebrekkige voorbereiding.

Benieuwd ook of Colbrelli er na zijn ziekte bij is, net als Pidcock en Mohoric na zijn opgave in Strade. Verder zou ik Ganna ook wel nog noemen als outsider en Trentin als tweede UAE-man.

Westland95 15 maart 2022 om 10:30

Ewan moet hopen dat hij een teammaat mee heeft om na de afdaling van de Poggio de gaten dicht te rijden.

Murcia 15 maart 2022 om 10:59

Inderdaad, vorig jaar liet hij opzichtig zien hoe goed hij was wat natuurlijk meteen de koers lam legde. Zonder ploegmaat had was zijn eigen topvorm niks waard omdat niemand hem naar de finish wilde brengen. De opdracht zal dit jaar dus zijn dat er naast hem tenminste nog één ploegmaat van voren zit bovenop de Poggio.

Mystery Rider 15 maart 2022 om 11:00

Die ploegmaat zou volgens Beer uit een andere ploeg kunnen komen, met name ene Roglic die eindelijk eens iets terug doet voor Van Aert – sorry Beer :)

Dus Roglic rijdt alle gaten dicht na de Poggio voor Wout en Ewan wint de spurt!

Mooi scenario!

Turtlehead 15 maart 2022 om 12:02

@Mystery: prachtig scenario. Geeft Michel Wuyts niet het commentaar, voor het eerst in jaren bij MSR (bij de commerciëlen)?
Hopelijk hebben ze een defribilator bij de hand…

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 12:47

Yep, voor het eerst Wuyts sinds Démare zijn zege in ’16. Samen met Tom Boonen, zou misschien wel eens een leuk commentaarduo kunnen zijn.

klootje kriekeljon 15 maart 2022 om 13:01

Ja net zoals in de Podcast. Eerst Evenepoel ophemelen na handen in onschuld gewassen te hebben, dan Roglic afbranden en diens hele PN zege op het conto van van Aert schrijven. Even Pogacar bespreken om zo over te kunnen schakelen op Jumbo hoe belachelijk die zichzelf wel niet gemaakt hebben dat ze na de TT in de Tour zouden hebben gezinspeeld op doping.

Samen met Museeuw natuurlijk, die vergat ik nog.

Ja Wuyts was weer lekker bezig!

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 13:03

Klinkt een beetje als zelfkastijding dat je er dan nog podcasts van gaat zitten luisteren…

Beer 15 maart 2022 om 13:06

:-) Mystery; kheb er smakelijk mee gelachen :-) En dat scenario zou ook zo maar kunnen gebeuren.

klootje kriekeljon 15 maart 2022 om 13:10

Het was mijn eerste aflevering. Zelfkastijding wil ik het niet noemen, toch blijf ik zeker luisteren! Pure cult geworden, die Wuyts.

Murcia 15 maart 2022 om 13:19

@klootje
Wuyts is inderdaad hilarisch, vorig jaar riep hij voortdurend dat Remco bij een deelname aan LBL al op de Redoute zou wegrijden bij de concurrentie. Het is precies die roze bril waarmee de Vlaamse pers naar Evenepoel heeft gekeken en becommentarieerd die het nu zo onmogelijk maakt om net te doen alsof de hype uit het niets is ontstaan. Het zou bepaalde journalisten sieren als ze hun eigen misrekening gewoon durfden toe te geven.

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 13:36

Tillen jullie ook niet een beetje zwaar aan bepaalde uitspraken uit het verleden? Er zijn al zoveel 'uitzonderlijke talenten' geweest die bij de jeugd geweldig reden en een gouden toekomst werden voorspeld bij de profs om het dan zelden tot nooit waar te maken.

Is dit niet een beetje eigen aan het vak dat je allerlei (soms boude, dan val je meer op) voorspellingen en voorbeschouwingen doet waarbij je er vaker naast zit dan erop? Dat een journalist niet vanuit zichzelf gaat zeggen 'Ja haha ik zat er weer eens compleet naast', vind ik niet zo vreemd. Wij wielervolgers zijn vaak precies hetzelfde hier op het forum. Snel erbij om te zeggen 'Zie je wel, ik had het voorspeld!' Maar ik lees hier zelden 'Mea culpa, ik zat er totaal naast mensen' of 'Mijn uitspraken bleken complete nonsens'.

Misschien is het omdat Evenepoel en zijn Vlaamse gevolg ook Nederlands spreken dat er hier zo wordt ingezoomd op al die uitspraken? Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg andere renners/managers/journalisten zijn die vorige maand A zeiden, en vandaag B.

Er werd in België meer verwacht van Evenepoel dan wat hij tot dusver heeft laten zien ja, al doet hij het al bij al ook weer niet zo slecht. Het lijkt wel alsof dat overinschatten van een renner nu ineens een halszaak geworden is waarbij iedereen zich persoonlijk moet verontschuldigen voor te veel enthousiasme en superlatieven, terwijl dat toch nooit gebeurt?

Persoonlijk neem ik het allemaal niet zo serieus. Het is maar wielrennen en het is maar 1 van de zovele coureurs van het peloton. Over Hirschi waren ook heel wat superlatieven te lezen, maar die hebben we (net als bij Evenepoel ook deels vanwege pech) het laatste 1,5 seizoen nu ook niet meteen meer hoge toppen zien scheren. Moeten alle uitspraken (en zelfs dopingbeschuldigingen) daaromtrent ook onder het vergrootglas?

Murcia 15 maart 2022 om 13:44

@Alfons
Het gaat mij niet zo zeer om het terugkomen op voorspellingen of inschattingen als een gotcha momentje voor ons volgers. Voor mij telt echter wel dat Wuyts die zich graag laat voorstaan dat hij een wielerjournalist is en ook graag analyses deelt over de sport en renners net als vele anderen wegduikt voor hun eigen rol in de hype die ontstaat over een renner cq ploeg. Een stukje zelfreflectie is nooit weg en houdt je met beide benen op de grond. Wuyts is daarentegen meer en meer op Smeets gaan lijken die bv jarenlang oreerde over de geweldenaar Armstrong en niks van dopinggebruik wilde weten om dan uiteindelijk bij de val van zijn held opeens van alwetende insider te veranderen in een niet-kenner die wel eens iets hoorde ipv kritisch over zijn eigen rol te zijn.

Alfons Haavers 15 maart 2022 om 13:52

Dat Wuyts een egotrippertje is, kan ik niet ontkennen. Maar hij durft ook zijn (uitgesproken) mening te geven, en dat vind ik interessanter dan een misschien meer objectieve journalist die zelden het achterste van zijn tong laat zien.

Ik zie Wuyts zijn uitspraken dan ook niet als absolute waarheden, maar als eigen inzichten. Soms raak, soms naar mijn gevoel onzin. Soms worden zijn voorspellingen waarheid, soms zit hij er compleet naast.

Hij ziet zichzelf dan wel als orakel, maar daarom moet je als zijn publiek hem nog niet zo zien wat mij betreft.

Zelfreflectie als in terugkomen op eerder gedane uitspraken of eigen aandeel in vraag stellen van blind meegaan in iets, heb ik denk ik nog geen enkele wielerjournalist zien doen.

klootje kriekeljon 15 maart 2022 om 14:23

Murcia, toch stoort hij me niet. Want hij is ook een kenner en prima commentator.

Alfons, de mate van is daarin bepalend. Neem een de Cauwer, die bleef altijd benoemen dat Evenepoel nog jong was, etc. Niet te hard van stapel lopen, je hoorde het hem voortdurend zeggen. En dat was altijd als reactie op de meer emotionele Wuyts. Die ging wel mee in steeds stijgende verwachtingen. Dan krijg je naderhand leedvermaak, maar alleen bij zo iemand als Wuyts. Net zoveel een gegeven als wat jij stelt.

Zoals in de podcast ook werd gezegd: mocht hij een grote ronde willen winnen zal hij meer focus op bepaalde doelen moeten hebben. Geef het nog zoveel jaar, er zijn vreemdere dingen in het wielrennen gebeurd. Als Froome of Wiggins het kan, waarom Evenepoel dan niet.
Eigenlijk zou hij een soort mentale reset moeten maken, zich open stellen voor een nieuwe omgeving. Lekker in de luwte van Roglic ofzo, bij de Calvinisten van Jumbo. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Paar jaar ervaring opdoen van een handvol ervaren ronderenners. Gasten die jou 3 weken eens goed laten zien wat er nodig is om een grote ronde te rijden en jou door zon ronde heen kunnen coachen. ‘Weg uit Vlaanderen’, betere media-begeleiding. En samen met die andere Vlaamse vedette van Aert. Leek mij vooraf de meer gezonde omgeving als tegenwicht voor de gekte in Vlaanderen die hij toch al ervaart. Maar het zal niet gebeuren.

ivo001 15 maart 2022 om 11:12

Je verwacht het niet he

Kopinkas 15 maart 2022 om 12:18

Lotto winst, het is iets dat je overkomt (al moet je wel meespelen natuurlijk)

Wheely 15 maart 2022 om 12:15

Laat Gilbert alsjeblieft kunnen profiteren, zou toch prachtig en onverwachts zijn.

Kopinkas 15 maart 2022 om 12:21

Om dat te bereiken is er al een scenario nodig waarbij Gilbert met een kopgroep zonder man in bloedvorm en zonder betere klimmer voorop geraakt vòòr de Cipressa, en dat de helft van het peloton bij een valpartij tussen Cipressa en Poggio zwaar onderuit gaat, waardoor de achtervolging dermate verstoord geraakt, dat de toppers er op de Poggio niet meer bijgeraken. Geschatte kans: 1 op 1000 (maar ik misreken me graag).

Wheely 15 maart 2022 om 12:43

Mijn wiskundig model zegt dat zijn kans 50% (winnen of verliezen) van 1 op 336 (24×7) is. 1 op 672 dus maar ze zit er vaker naast.

Kopinkas 15 maart 2022 om 13:46

@Wheely
Dan kwam ik met mijn natte vinger, zonder wiskundig model, nog aardig in de buurt ;-)
Nu is ’t aan Gilbert om het scenario een duwtje in de rug te geven – zijn ploegmaats die er het blok opleggen, of samen theatraal onderuit gaan over de volle breedte van de weg, ik zeg maar wat

Mystery Rider 15 maart 2022 om 13:46

Ik kijk wel alvast uit naar de voorbeschouwing van WF – wie gaan ze nu 4 sterren geven:
– Wout
– Ewan
– Pogacar

Groetjesaandevoetjes 15 maart 2022 om 15:44

Heerlijke toch voor wielerflits, aangezien het sowieso discussie in de comments gaat opleveren.