Caleb Ewan slaat dubbelslag met machtige sprint in Tour Down Under

woensdag 22 januari 2020 om 05:39
Caleb Ewan slaat dubbelslag met machtige sprint in Tour Down Under

foto: Cor Vos

De tweede etappe in de Tour Down Under is gewonnen door Caleb Ewan. De sprinter van Lotto Soudal sloeg toe in een sprint van een door een valpartij uitgedund peloton. Daryl Impey (Mitcheltin-Scott) eindigde als tweede, voor Nathan Haas (Cofidis). In het algemeen klassement neemt Ewan de leiding over Sam Bennett, die gisteren won.

Een viertal renners vormde de ontsnapping van de dag. Redelijk vlot na het startsignaal waren het Joey Rosskopf (CCC) en Sam Jenner (UniSA) die de aanval opende. Kort daarna vertrokken ook Laurens De Vreese (Astana) en Omer Goldstein (Israel Start-Up Nation) uit het peloton. Eventjes leek het duo in een klassieke chasse patat terecht te komen, maar met nog zo’n honderdtwintig kilometer te gaan, maakten ze de aansluiting.

In het peloton werd de achterstand gecontroleerd door de sprintersploegen. Het verschil met de vier koplopers bedroeg het merendeel van de rit niet meer dan drie minuten. Naar mate de finishlijn naderde werd dat verschil steeds kleiner.

Het peloton rijdt door een door de bosbranden getroffen gebied – foto: Cor Vos © 2020

Tussensprint
Bij de tweede tussensprint, op ruim dertig kilometer van de finish, was het peloton zo dicht genaderd dat Jay McCarty (BORA-hansgrohe) en George Bennett (Jumbo-Visma) bonusseconden wisten te veroveren bij de laatste tussensprint. Alleen De Vreese, die als enige nog voorop reed, pakte de grootste buit, maar hij zou kort daarna alsnog worden ingerekend.

De laatste kilometers bestonden uit een herkenbaar beeld dat bepaald werd door de sprintersploegen. Op de glooiende wegen rond finishplaats Stirling leek de wedstrijd te eindigen in een klassieke massasprint, maar door een grote valpartij, halverwege in het peloton, werd dat scenario ruw verstoord.

Een groep van zo’n 25 renners wist de grote valpartij te ontlopen en kon dus strijden voor de dagzege. Impey leek in pole position voor de winst, maar vanuit de achtergrond kwam Ewan met een geweldige machtssprint opzetten. De Australiër, die eerder deze week ook al het inleidende criterium won, was veruit de rapste in de hellende slotmeters.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Dolfy 22 januari 2020 om 05:47

Wat een sprint van Ewan. Impey met een mooie semi-aanval/sprint. Sam Bennett reageerde goed maar viel dan stil terwijl Ewan hem echt voorbij zoefde. Ewan had ook wel net een seconde mogen krijgen eigenlijk, best een gat achter hem.

Massimo Bataille 22 januari 2020 om 09:36

Je krijgt voorsprong vanaf je een gat hebt van 1sec.
Laat ons zeggen dat ze sprinten aan +- 50km/h (want licht bergop), dan moet hij ongeveer 14m voorsprong hebben. Dit is ongeveer 7-8 fietslengtes.
Naar de beelden te kijken heeft hij ongeveer 3 fietslengtes voorsprong, dus zeker niet genoeg voor het tijdsverschil.

Romāns Vainšteins 22 januari 2020 om 10:03

Enige oplossing, transponders en zuivere tijd klokken tot op 3 decimalen. Anders blijft het nattevingerwerk.

Massimo Bataille 22 januari 2020 om 10:47

Krijg je wel enorme chaos op dit soort etappes waar sprinters en klassementsmannen in elkaars weg gaan rijden om toch maar die halve seconde voorsprong te behouden.
Nu proberen ze net de chaos zoveel mogelijk te beperken met deze tijdsregeling en 3km-regel ( en andere dingen).

Denk dat de regel zoals nu wel in orde is, met een tijdsmeting met een duidelijk gat van 1 seconde. Ik vermoed dat ze dit nu al timen met de transponders.

Dolfy 22 januari 2020 om 11:40

@Massimo Bataille Goed uitgerekend. Ja ze gebruiken tegenwoordig wat meer berekeningen dan het natte vingerwerk, en men was soms erg vrijgevig om een seconde toe te dichten. Dus ik vermoed dat ik nog een beetje op het oude ben ingesteld… :-)

M@thijs 22 januari 2020 om 05:53

Is er al meer bekend over de valpartij? Of geen grote schade?

Dolfy 22 januari 2020 om 06:01

Gemeld zijn dat Simon Yates zwaar gevallen is op de knie, en dat Hermans die als laatste binnenkwam mogelijk zijn sleutelbeen heeft gebroken.

Thoin 22 januari 2020 om 10:28

Viviani zou niks gebroken hebben, maar zware kneuzingen en schaafwonden hebben…

Patrickvanv 22 januari 2020 om 06:05

Gisteren de eerste reactie, dat Ewan weer niet op de afspraak zou zijn…

Impey heeft zo alweer 9 seconden voordeel. Knap

Groningen 22 januari 2020 om 06:29

Precies mijn gedachte

Thoin 22 januari 2020 om 07:04

Rahims zal er niet goed van zijn , hij bezorgt de rest een verkoudheid

Natte spons 22 januari 2020 om 12:30

10 seconden zelfs, want Bennett staat als enige op 9 seconden en die is tot nu toe nooit goed geweest op Willunga hill.

Patrickvanv 22 januari 2020 om 13:33

Impey staat 1 seconde achter op Caleb Ewan, en afgezien van George bennet staat de rest op 10 seconden. 10-1 = 9 seconden

tdola 22 januari 2020 om 07:15

Valpartij binnen laatste 3 km? Tijdsverschil niet doorberekend als ik op pcs kijk?

Viktrodriguez 22 januari 2020 om 07:50

Ja, op zo’n 1,5 km van de meet is het gebeurd.

ivo001 22 januari 2020 om 07:48

Bardet wel 2:23 verloren?

Viktrodriguez 22 januari 2020 om 07:51

Ja, moest al eerder lossen door wat leek fietsproblemen en wellicht een missende vormpiek.

Arry1337 22 januari 2020 om 08:11

Jay McCarty = Jay McCarthy **

tvm 22 januari 2020 om 08:17

Ewan doet wat hij vaker doet: veruit de snelste zijn als het omhoog loopt. Eerder in Stirling, en vorig jaar op de Hattadam in et midden oosten, in Turkije, en in de Giro de snelste van het pak. Allemaal heuvelop finish.

De bevestiging van Philipsen lijkt me ook hierbij, ik wist nog niet dat hij het op zo’n aankomst ook kon.

Zat Bardet al op achterstand voor de valpartij gebeurde?

harryjohan71 22 januari 2020 om 09:45

Ja, Bardet had problemen met zijn fiets, waardoor hij al achter het peleton reed.

tvm 22 januari 2020 om 08:22

Impey heeft nu 9 sec voordeel op het gros van de concurrentie. Dat zal nog niet voldoende zijn voor het eindklassement. Hij moet nog minimaal een keer en waarschijnlijk twee keer ergens boni pakken.

sooike 22 januari 2020 om 08:34

@rahimns
Beetje snelle conclusie gisteren ??

Samlambeej 22 januari 2020 om 09:58

Heeft wss niks met Groenewegen te maken.

tendam 22 januari 2020 om 10:33

Begint sooike eens niet over Jumbo, doe jij het.

WernerFranke 22 januari 2020 om 08:52

2 zeges in 3 wedstrijden. Het no-alcohol policy van Lotto komt onder zware druk.

Peetvader 22 januari 2020 om 10:57

En gisterenavond was de ploegdokter jarig, dus mocht er ook iets gedronken worden :):

“De nieuwe code of conduct van Lotto-Soudal schrijft voor dat de renners en het personeel tijdens wedstrijden geen alcohol mogen nuttigen, tenzij bij overwinningen en verjaardagen. Dinsdag was de aanwezige ploegdokter jarig en ging de volledige ploeg één glas drinken om dat te vieren. Het was ook goed om de non-prestatie in de sprint door te spoelen. Het loonde, want op weg naar Stirling, leverden de troepen van Herman Frison een prestatie volgens het boekje. De Code of Conduct mag opnieuw voor een dag onder de mat worden geschoven.”

tendam 22 januari 2020 om 09:43

Die Phil Liggett is toch wel de Britse Mart Smeets. Met z’n George Bennett.

Samlambeej 22 januari 2020 om 10:00

Pure passionist > reusachtige ijdeltuit

wilbertdh 22 januari 2020 om 10:47

Wordt toch verdienstelijk 10e :p

Samlambeej 22 januari 2020 om 10:03

Vreemd wat er met Bennett gebeurde. De trein Morkov SB, JP, Ewan lag wel achter op Meyer-Impey-Haas.
Ewan komt er als een raket uit en Bennett ging in rook op.

Fred Postma 22 januari 2020 om 10:12

Waarom is deze relatief belangrijke koers nergens op TV te zien ?

Thoin 22 januari 2020 om 10:16

Was de laatste jaren op Play Sports van Telenet in België te zien met commentaar van Jeroen Van Bellingen en Frank Hoste.
Geen idee waarom nu niet meer…

HoofdIsVrij 22 januari 2020 om 10:52

Trekt denk ik amper kijkers tussen 00:00 en 5:30.

Fred Postma 22 januari 2020 om 11:30

Dat saaie tennis gaat wel de hele nacht door. Geen goede beurt van de home of cycling .

Wheely 22 januari 2020 om 10:27

George Bennett heeft aan zijn explosiviteit gewerkt? Pakt seconde in de tussensprint en wordt 10e in de dag uitslag. Maak me gek.

Renzeva 22 januari 2020 om 15:44

Wie weet op weg naar eindwinst.

HoofdIsVrij 22 januari 2020 om 10:55

De vrije-rol-in-de-sprints-met-als-beste-kans-de-etappe-van-vandaag heeft voor Roosen een 7de plaats opgeleverd.

S. Morgenstern 22 januari 2020 om 11:19

Prima toch?

Brabander 22 januari 2020 om 15:23

Zie ik daar Fabio Felline op de 5e plek?

Wheely 22 januari 2020 om 17:12

Hij is terug!

berggie1987 22 januari 2020 om 17:09

Als ik zon machtige sprint heuvelop zie dan vraag ik me af of Ewan ( met nog 2x bonusseconden) een klassement zou kunnen overwegen. Zou hij de achterstand op willunga tot 20 sec kunnen beperken? Of Is dat een hele gekke gedachte? Lees er nooit iets over en ook de bookmakers zien het niet als optie.

Headlines

Materiaalzone

Populair