Caleb Ewan droomt van gele trui in Nice: “Mooie bonus”

donderdag 5 december 2019 om 11:10
Caleb Ewan droomt van gele trui in Nice: “Mooie bonus”

foto: Cor Vos

Caleb Ewan ziet een mooie mogelijkheid om de eerste gele trui van de Ronde van Frankrijk 2020 te kunnen aantrekken, zegt hij tegen Cyclingnews. De eerste rit begint en eindigt in Nice en de finale lijkt gemaakt voor sprinters. “De gele trui is altijd een mooie bonus voor de sprinters. De rit gaat over bekend terrein voor mij, omdat ik er vaak train”, aldus Ewan.


De sprinter van Lotto Soudal ziet vijf à zes sprintkansen in de Tour van 2020, waarvan de eerste dus op de openingsdag in Nice. Maar de Australiër zal niet al zijn pijlen richten op de Franse ronde. Ewan denkt eraan om, net zoals afgelopen jaar, de Giro mee te pikken.

Volgens hem is dat de beste grote ronde voor sprinters. “In de eerste helft zouden er wel zes sprintkansen zitten. Ik moet het nog allemaal wat beter bekijken en met de ploeg bespreken. Vermoedelijk zal mijn programma wel goed lijken op dat van 2019.”

Minder sprintkansen
De Australiër betreurt dat er een tendens is naar minder sprintkansen in de grote rondes. “Er zijn zoveel goede sprinters en je weet nooit op voorhand wie gaat winnen. Tijdens de dominantie van Cavendish en Kittel wist je al zo goed als zeker wie ging winnen. Nu is dat zeker niet zo. Veel renners zijn aan elkaar gewaagd”, zegt Ewan.

“Het zou jammer zijn als er nog minder sprintkansen komen in de grote rondes. In de Vuelta zijn er al bijna geen meer. Enkel in de Giro blijft een mooi aantal vlakke ritten overeind”, zucht hij.

Volgens Ewan kan de invloed van de ASO daar voor iets tussen zitten. “Ik denk dat ASO wedstrijden spannender wil maken, zodat renners zoals Julian Alaphilippe kunnen winnen. Misschien moet er een nieuwe Franse topsprinter opstaan en zullen we dan meer sprintkansen krijgen”, besluit de renner van Lotto Soudal.


Dit artikel delen:

8 Reacties

Vinyakke 5 december 2019 om 11:24

Een sprintkans of 5/6 moet voldoende zijn in elke grote ronde. Giro dan blijkbaar te veel, vuelta nogal weinig en tour perfect wat mij betreft!

Gerard111 5 december 2019 om 11:26

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Cyclinglife 5 december 2019 om 12:00

maximaal 4 en minimaal 2 sprint ritten per grote ronde lijkt me meer dan voldoende. Alle disciplines moeten langskomen in een ronde, proloog, tijdrijden, ploegentijdrit, vlakke rit, heuvel-etappes, kasseienrit, onverharde stroken, bergritten, aankomsten na afdaling, aankomsten top van de berg, 220km+ ettape, extra korte etappe en dan nog sprint etappes.

Panache 5 december 2019 om 13:07

Klopt. Sprinters zijn te veel verwend. Welke grote renner kan nu 5-6 etappes in een Tour winnen? Buiten sprinters is dat vrijwel onmogelijk.

Covadonga 5 december 2019 om 21:49

Nee, al die bergetappes zijn spannend … Daar hebben we er ook veel te veel van. Maar dat is prima?

Romerike 5 december 2019 om 12:35

Naar mijn mening zijn sprintetappes niet alleen nodig voor de sprinters maar ook voor de klassementsmannen die dan toch een soort van rustdag kunnen nemen, betrekkelijk gezien dan.
Door in dit soort ritten energie te kunnen sparen lijkt me de kans groter dat er vroeger wordt aangevallen in de ritten die er voor het klassement toe doen, in plaats van te wachten tot de laatste 2 kilometer van zo een etappe.

Panache 5 december 2019 om 13:08

Of de knechten sparen, waardoor die paar ritten waar verschil gemaakt kan worden de treintjes bergop voldoende energie hebben om tot de laatste paar kilometers de koers te controleren.

Kevin Lowagie 6 december 2019 om 08:57

Er mogen gerust voldoende sprintetappes zijn, maar de tijd dat men in de Ronde van Spanje over autostrades koersen is voorbij. Er mag gerust wat uitdaging onderweg aanwezig zijn om vervolgens tot een sprint te komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.