Burger King wordt sponsor van EOLO-Kometa
Een Big Whopper eten voor de start van een etappe in de Giro d’Italia? Zo ver zal het voor EOLO-Kometa niet komen, maar de Amerikaanse fastfoodketen is wel de nieuwe sponsor van het Italiaanse ProTeam van Ivan Basso en Alberto Contador.
Alessandro Lazzaroni, de CEO van de Italiaanse tak van de Burger King, kwam bij de ploeg terecht na de Giro d’Italia van vorig jaar, waarin hij het team in meerdere etappes vergezelde. Voor EOLO-Kometa was het een geslaagde ronde, omdat Lorenzo Fortunato een ritzege boekte op de Monte Zoncolan.
Burger King wordt geen naamsponsor van het team, maar zal wel een plaatsje krijgen op het nieuwe tenue van het ProTeam. Voorlopig alleen in 2022, al Basso sluit een langere samenwerking niet uit, zo vertelt hij aan La Gazzetta dello Sport. “Als we aan de sponsors laten zien dat we onszelf blijven verbeteren, dan zullen ze bij ons blijven en met ons mee groeien. Langzaam maar zeker komen we er”, aldus Basso.
Bij ons het je de Jupiler-league, ik heb voetballers al reclame zien maken voor Lays chips, idd REV voor pizza-hut, hoewel dat da privé sponsoring is.
En nu Burger King. Ik dacht dat topsport een 'gezonde' levensstijl wilde promoten? Die sponsors gaan dat gedachte toch geen eer aan doen.
Waarom kan Coca Cola Company of McDonalds dan geen hoofsponsor worden voor een team? Ik denk dat 25M voor zo'n bedrijven beetje zakgeld is.
Bij veel sporten kijken de toeschouwers vanaf de bank naar de TV en daar past een biertje voor de gezelligheid en een chippie voor de bite prima bij. Daarnaast komt het ook voor dat anderen beïnvloed of geïnspireerd worden door een succesvol team/persoon en (onbewust) graag kopen wat de helden ook gebruiken dan wel promoten. Mocht ook dat te weinig effectief zijn dan heb je in ieder geval ook nog vaak je naam in beeld als je de juiste teams en/of personen kiest.
Mij die rubberen rotzooi niet gezien trouwens.
ik herinner me hier zoveel jaren terug sponsor Unibet. De details weet ik niet meer maar ze werden her en der bij wedstrijden de start ontzegt door hun gokactiviteiten.
Dus fastfood is dan wel ethisch verantwoord als sponsor van topsport?
Ethisch verantwoord is doorgaans niet van primair belang, enkel om mee te slaan als beleidsvoerders iets niet aanstaat. Veel belangrijker is wie dmv lobbyen een ingang heeft bij beleidsvoerders en in staat is iets met ze te hosselen. Heb je die ingang niet dan loop je kans om weggezet te worden als ethisch onverantwoord, heb je die wel dan kraait er geen haan naar wat je doet. Of wordt je de ruimte geboden met wat lichte koerswijzigingen dan wel accentverschillen gewoon te blijven doen wat je al deed. In Nederland en vermoedelijk in veel landen, heeft de voedselindustrie een stevige vinger in de pap.