Brodie Chapman klaagt over ‘levensgevaarlijke’ taferelen in Trofeo Alfredo Binda
Brodie Chapman op archiefbeeld - foto: Cor Vos
maandag 18 maart 2024 om 14:59

Brodie Chapman klaagt over ‘levensgevaarlijke’ taferelen in Trofeo Alfredo Binda

Brodie Chapman kwam zondag in actie in de Trofeo Alfredo Binda, maar kreeg een DNF achter haar naam. Dit bleek echter niet een opgave uit vrije wil. De organisatie besloot achtergebleven rensters uit koers te halen, nadat ze werden geconfronteerd met gevaarlijke verkeerssituaties. “We willen onze levens niet riskeren”, aldus Chapman.

De 32-jarige Australische, die uitkomt voor Lidl-Trek, richt zich in een kritische post op X tot de organisatie van de Trofeo Alfredo Binda. “Renners die op anderhalve ronde van het einde geen deel meer uitmaakten van de eerste groep, maar nog niet zo ver in de achtergrond reden, werden geconfronteerd met vrijgegeven wegen, verkeer, passerende auto’s, rode stoplichten en drukke rotondes.”

“We werden zo gedwongen om in de remmen te knijpen, en werden vervolgens ‘beloond’ met een DNF. Het antwoord van de organisatie was dat ze alleen nog maar rekening hielden met rensters die nog in staat waren om UCI-punten te sprokkelen. En ze besloten de rensters die niet meer konden terugkeren uit koers te halen.”

Ongelijke behandeling
Dit schiet bij Chapman duidelijk in het verkeerde keelgat. “Met andere woorden: alleen voor de kopgroep worden er wegen afgesloten? Alleen koplopers mogen een wedstrijd uitrijden? En de rensters die zich in de eerste honderd kilometer volledig leegrijden en zo ook medeverantwoordelijk zijn voor de uitkomst? Ach, je ziet ze verder niet als de tv-uitzending begint…”, laat ze met gevoel voor cynisme weten.

De ervaren renster voelt zich genoodzaakt om aan de bel te trekken. “We houden van de Trofeo Alfredo Binda, maar we willen onze levens niet op het spel zetten”, besluit ze.

RIDE Magazine
6 Reacties
18-03-2024 15:43
Begrijpelijke reactie. Opzcich is het vrijgeven van wegen als alle renners/rensters die UCI punten kunnen scoren zijn langsgeweest wel een idee dat de drempel om wedstrijden te organiseren iets lager maakt (in eendagswedstrijden natuurlijk). Er is dan namelijk minder politie inzet nodig. Met het oog op de langetermijn houdbaarheid van het organiseren van kleinere wielerkoersen is het best iets wat vaker gedaan kan worden. Maar dit moet dan wel vooraf gecommuniceerd worden zodat renners/rensters er niet onverwachts mee geconfronteerd worden, zoals nu het geval is.
    18-03-2024 15:58
    Helemaal mee eens. Het is een wedstrijd en geen cyclosportieve waar uitrijden ook een prestatie is. Duidelijke communicatie is wel belangrijk. Het is niet duidelijk of bezemwagen meereed.
    18-03-2024 15:59
    Maar waneer is dat zo? Kijk naar GP denain, Kung gaat onderuit in achtervolgende groep. Dit kan ook met de koplopers gebeuren in de laatste ronde. en dan kan 2e groep ineens aansluiten. Dus waneer beslis je dat groep 2 eruit wordt gehaald?
    18-03-2024 17:04
    @ mocca. Met 2 minuut achterstand per 10 km nog af te leggen kom je een eind. Er zijn prima afspraken over te maken. Een aantal verkeersknooppunten bepalen die als meetpunt kunnen dienen zijn vast wel te vinden.
18-03-2024 19:06
Als je er een training van maakt moet je ook trainingstoestanden verwachten. Ze kunnen het parcours moeilijk de hele dag afsluiten.
18-03-2024 21:28
Lijkt me iets voor die SafeR club, als ze er ooit in slagen de lucratieve postjes in te vullen en eindelijk eens wat te laten zien…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine