Brandon McNulty verliest leiderstrui Parijs-Nice: “Ze keken allemaal naar UAE Emirates”
Brandon McNulty kon zijn leiderstrui vandaag niet vasthouden in de vierde etappe van Parijs-Nice. In de finale muisden Luke Plapp (Jayco AlUla) en Santiago Buitrago (Bahrain Victorious) er van onder, waardoor UAE Emirates de meubelen moest redden.
“De ploeg reed goed vandaag, we zaten allemaal in positie. Alleen het weer, met de regen, maakte het een heel zware dag. Je moest de hele tijd voorin rijden”, reageerde McNulty bij Cycling Pro Net. “Ik voelde me al beter dan verwacht. Ik was ziek geworden na de UAE Tour, dus ik wist niet hoe goed ik zou zijn. Maar achteraf gezien ben ik heel blij met de benen.”
Minder blij was McNulty met de koerssituatie. “We probeerden Buitrago en Plapp nog wel terug te halen in de finale. We gingen rijden met Jay Vine, maar we kregen niet veel hulp van de andere ploegen. Dus bleven de twee voorop.”
Volgens Remco Evenepoel moesten ze bij UAE Emirates meer renners opofferen om die situatie te voorkomen. “Wij hadden de trui, dus keken ze allemaal naar ons. Maar er rijden meer ploegen mee dan wij alleen. Als je de etappe of het klassement wil winnen, moet je rijden. Maar zo gaat het nu eenmaal soms in de koers.”
Hoe schat McNulty de waardeverhoudingen bij de klassementsrenners in? “Het is lastig te zeggen wie de sterkste was. De twee leiders gingen natuurlijk heel snel op de slotklim. Maar ook Remco Evenepoel, Primoz Roglic en Matteo Jorgenson zagen er sterk uit. Het wordt alleszins een interessant slotweekend.”

UAE sterk weer, maar ze lijken allemaal ongeveer dezelfde kleine kans te hebben om te winnen en een grote kans om te verliezen. Almeida, fantastische renner maar het is een aanklamper. Is voor hem gewoon erg moeilijk om op die manier een koers als Parijs-Nice te winnen. Vine is zo wisselvalig als wat en op een goede dag sterker dan zijn kopmannen, moet die dan knechten? Mcnulty lijkt mij een type Wellens, kan klimmen en tijdrijden, wint zijn koersen maar voor de grote koersen lijkt zijn motor toch net te klein. Met die doorstromende talentjes Del Toro, Morgado en Christen heb je nog wat kleppers die snel op het niveau van bovengenoemde mannen gaan zitten. En dan heb ik het nog niet over een Hirschi of Soler of Sivakov of Ulissi of Yates. Pogacar is de koning maar de rest lijkt mij vrij inwisselbaar. Misschien dat Ayuso zich deze week definitief op de kaart zet als onbetwiste nummer 2. Het levert wel een ijzersterk team en een karrenvracht aan overwinningen op. Dat dan weer wel.
Als je kijkt wie ze hier mee hebben, dan is het logisch dat UAE zich niet meteen favoriet voelt. Zeker na de afgelopen UAE tour. Denk dat jouw conclusies over Vine, Almeida en McNulty terecht zijn. Zeker met alles wat we tot nu toe van ze hebben gezien.
Natuurlijk is Pogi buitencategorie. Maar zet hier een goede Yates neer in dit rondje, en je hebt een heel ander verhaal. Die is namelijk WEL van een ander kaliber dan wat er nu rond rijdt. Net als een Ayuso overigens. En dan denk ik ook dat je een ander koersgedrag van UAE zou hebben gezien.
En morgen? Morgen is het natuurlijk aan de mannen van Plapp om te rijden. Niet aan QS...
McNulty snapt ook wel hoe het werkt in de koers..
hoe denk je dat QS eruit ziet als je nu Evenepoel weg zou halen? Probeer het eens te beschrijven, hoe en op welke manier gaan de "wolfjes" dan overwinningen halen? Ja, met Merlier, die vanwege Evenepoel naar geen enkele grote koers mag. Maar verder?
Ze hebben gisteren "gewoon" de ploegentijdrit gewonnen, mocht het je niet opgevallen zijn. En dat zonder Pogi, en ook zonder Yates trouwens.
- Alula Tour
- UAE Tour (WT)
- Tirreno (WT)
Grote koersen die Merlier in 2023 NIET heeft gereden omdat Evenepoel er ook aan de start stond:
- Vuelta
Het lijstje met alle andere grote koersen die hij in 2023 niet heeft gereden en de reden waarom (te zwaar, te lang, te veel klimmen, Jakobsen,...) kan je zelf wel maken neem ik aan.
Meer zelfs, ze hebben die ploegentijdrit gewonnen puur op basis van talent, en niet op basis van opofferingsgezindheid en teamspirit. UAE was het enige team, niet toevallig naast INEOS, dat nog met 4 renners aan de streep aankwam. Bij quasi alle andere teams offerden ze zich een per een op, waarbij ze als een soort lead-out trein steeds een wagonnetje extra overboord kieperden eens die 200% had gegeven en daarna moest uitblazen/uitbollen. Bij UAE bleven ze allemaal vrolijk doordenderen tot het einde, wat voor mij effectief bewijst dat er niemand zich wou opofferen voor elkaar, maar waarbij ze elk een goede tijd probeerden neer te zetten ipv 1 uitgesproken kopman naar een kanontijd te piloteren.
Het zegt veel over het uitgebreide arsenaal aan individueel talent dat er binnen UAE rondrijdt, dat ze ondanks hun individualistische benadering, er toch in slaagden om de collectief denkende concurrentie af te troeven. Maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat als er één alfamannetje, in de persoon van Pogacar, aanwezig is, ze bij UAE allemaal apart over de streep waren gekomen, omdat de pikorde dan duidelijk was geweest. Dan stak er 1 iemand duidelijk bovenuit, en had iedereen er vrede mee om zijn kansen voor die renner op te offeren. Nu heb je 3-4 renners (en binnen hun volledige team misschien zelfs 10-15) die rondrijden met het gedacht van: Mijn collega A is vandaag misschien iets beter dan mij, maar ik ga mij toch maar sparen vandaag en niet vol zijn kaart trekken, want morgen ga ik wel sterker zijn en dan heb ik vandaag kostbare tijd verloren die mij zuur gaat opbreken. Terwijl ze met de aanwezigheid van Pogacar weten dat die op dag 1 de sterkste gaat zijn van het team, maar ook op dagen 2 tot 21.