Brand en Van Dijk verkennen Parijs-Roubaix: “Die kasseien zijn verschrikkelijk”

zondag 7 juni 2020 om 12:01
Brand en Van Dijk verkennen Parijs-Roubaix: “Die kasseien zijn verschrikkelijk”

Ellen van Dijk - foto: Cor Vos (archief)

Op 25 oktober staat voor het eerst in de geschiedenis een vrouwenversie van Parijs-Roubaix op het programma. Lucinda Brand en Ellen van Dijk trokken afgelopen donderdag naar Noord-Frankrijk om de beruchte kasseistroken te verkennen. “De kasseien zijn echt verschrikkelijk”, zo concludeerde Brand na afloop.

De 30-jarige Brand reed samen met Van Dijk, ploegleider Ina Yoko Teutenberg en Steven de Jongh (ploegleider bij het mannenteam van Trek-Segafredo) een hele middag over de belangrijkste kasseistroken van Parijs-Roubaix. Zo dokkerde Brand – die als veldrijdster de nodige ervaring heeft met atypische ondergronden – over het Bos van Wallers.

Het werd een middag om nooit te vergeten, zo blijkt uit een gesprek met De Telegraaf. “Wat een rotding is dat zeg! Natuurlijk, je probeert je er een voorstelling van te maken. Je denkt het ook te weten omdat je over zulke stenen hebt gereden in Drenthe en Vlaanderen… Maar die keien komen in de verste verte niet in de buurt van deze stenen”, aldus Brand.

“Je zit gewoon de hele weg te stuiteren” 
Parijs-Roubaix is een aaneenschakeling van kritieke zones. “Van de uitzendingen op tv herinner ik me dat de zones elkaar in rap tempo opvolgen. Zodra je de route zelf aflegt, is het nog erger. Er is nergens een momentje om te bekomen. Je zit gewoon de hele weg te stuiteren. In Parijs-Roubaix stopt het gewoon nooit”, zo klinkt het.

Van Dijk is eveneens onder de indruk van het parcours. “Dit is heel iets anders dan wat ik ooit heb beleefd als wielrenster. Hoe zal ik het omschrijven? Het is uitdagend. Het zal echt een superzware wedstrijd worden, het hele lichaam zal pijn doen. Deze wedstrijd vereist veel. Je moet technisch vaardig zijn, maar je moet ook enorm taai zijn.”

Vallen in Roubaix 
De 33-jarige Van Dijk – in het verleden al winnaar van kasseiklassiekers als Dwars door Vlaanderen en de Ronde van Vlaanderen – kwam niet ongeschonden uit de verkenning. “Ik reed in het wiel van Steven (de Jongh, red.). Hij reed op het midden van het pad dat een beetje bol loopt. Om uit de wind te zitten, ging ik iets naar links en ik reed in feite een soort afgrond in.”

“Ik week iets te veel naar links uit, waardoor mijn stuur uit mijn handen sloeg. Er viel niets meer te corrigeren”, aldus Van Dijk, die slechts last heeft van enkele schaafwonden. Beide dames vertrokken met de nodige blaren weer naar huis. Anna van der Breggen schetste eerder al het meedogenloze karakter van de Noord-Franse kasseien.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Ward 7 juni 2020 om 13:42

Het zijn inderdaad rotdingen die stenen daar. Met voldoende snelheid valt het mee, maar dat is de moeilijkheid natuurlijk.

Limal 7 juni 2020 om 13:44

Goed zo, laat de Nederlandse dames maar schrik hebben zodat D’Hoore en Kopecky naar plaatsen 1 en 2 kunnen rijden ;-)

Mike1973 7 juni 2020 om 13:53

Verheug me enorm op deze klassieker. Zowel bij de mannen als de vrouwen. Hopelijk met wat regen erbij.

Michelangelo 7 juni 2020 om 14:07

Denk dat dit relaas aantoont dat verkenning geen overbodige luxe is om veilig in Roubaix te komen. Ook mijn eigen ervaring is dat de kasseien in Noord Frankrijk niet te vergelijken zijn met die mooie kasseien snelwegen in Vlaanderen of Nederland. Zelfs met een mountainbike is het geconcentreerd blijven fietsen om niet van het ruggetje naar beneden te zakken.

Ik kijk er hoe dan ook nu al naar uit.

Ligthning 7 juni 2020 om 14:17

Probleem bij de vrouwen is hun gebrek aan ervaring, maar vooral de lagere snelheid. De snelheid die de gemiddelde wielrenster aanhoudt, is net iets te traag om efficiënt en enigszins comfortabel over de kasseien te dokkeren. De allerbesten zullen daar wel nog in slagen, tenminste als er niet te veel en te lange kasseistroken in het parcours zitten. Wat al zeker is, is dat de verschillen enorm zullen oplopen. Tenzij enkel de (sub)toppers zich eraan wagen.

SnellePelle 7 juni 2020 om 14:32

Weer zo’n typische man-vrouw vergelijking. Stop daar toch eens mee. Wees blij dat ze het respect krijgen om te starten, maar accepteer dat ze hun eigen koers naar eigen vermogen rijden.

Limal 7 juni 2020 om 14:45

Helemaal eens SnellePelle. Ook dit: de gemiddelde mannelijke wielertoerist gaat echt niet sneller over die kasseien rijden dan de vrouwelijke profs…

Merlinappa 7 juni 2020 om 15:12

De gemiddelde mannelijke wielertoerist gaat langzamer over die kasseien dan 90% van het vrouwenpeloton.
Vergeet trouwens niet dat de mannen-profs in de laatste paar stroken ook niet veel harder dan 35 rijden. Combinatie van al helemaal gesloopt zijn, zware stroken en soms ook wat licht oplopend terrein.

Michelangelo 7 juni 2020 om 16:06

Als er al een verschil is tussen man-vrouw, dan gaat hem dat zitten in het gewicht.

Het is algemeen bekend dat PR een wedstrijd is voor de relatief “zware jongens”. Types als Backstadt, Hushovd, Boonen. Renners van 80 kg. Die stuiteren minder dan de klimmerstypetjes.
En laat veel vrouwen nou het klimmersgewicht hebben….

Lendilonus 7 juni 2020 om 17:10

Het verschil in gewicht is denk ik veel belangrijker, Ellen van Dijk is denk ik de grootste vrouw uit het damespeloton en weegt nog geen 75 kg waar mannen als Politt toch wel boven de 80 zitten en de meeste vrouwen zullen daar ver onder zitten dus “stuiteren” echt over de kasseien. Opzich wel een leuke vraag wie de lichtste winnaar is van Roubaix( ik heb zelf geen idee maar misschien heeft iemand anders hier een idee).

Martino87 7 juni 2020 om 19:00

@Lendilonus als ik zo even snel de winnaars scan vanaf dan denk ik dat Knaven een van de lichtste is. Die zou volgens wikipedia 70 kg hebben gewogen in zijn proftijd. Veel langer geleden won Coppi, die zal niet zwaarder geweest zijn.

KnightBiker 7 juni 2020 om 21:15

Ik heb veel ervaring op de kasseien, maar natuurlijk heb ik niet de snelheid van een echte prof. Maar als de dames de snelheid van de betere cyclosportive renners kunnen aan houden zie ik geen enkel probleem, en mits voorbereid kunnen ze dat zeker.

Dat de verschillen groot zullen zijn? Zeker weten! Maar dat is bij de mannen niet anders.
Gewicht is denk ik niet per se een issue, het helpt, maar een goede techniek net zo zeer.

Rendo 8 juni 2020 om 09:31

@Martino87, de recenste editie won Gilbert met 69kilo ;-)

mightymert 7 juni 2020 om 17:36

Ik ben benieuwd hoe de vrouwenploegen dit materiaal kunnen betalen. Zullen de fietssponsoren gewoon bijspringen en alleen voor PR twee extra velo’s regelen voor iedere deelneemster?

Michelangelo 7 juni 2020 om 18:07

Uiteindelijk gaat het qua materiaal best meevallen. Het is niet de fiets die PR wint, maar uiteindelijk de benen.

Dubbel stuurlint, bredere banden, lage velgen en een lagere bandendruk, en je bent al een eind op weg. Dat is ook voor de damesploegen nog wel haalbare kaart lijkt me.

En natuurlijk zijn er de fietsen die speciaal ontwikkeld zijn met extra comfort en stabiliteit, maar uiteindelijk is dat een “plusje” en geen “must have” in mijn ogen.

Merlinappa 7 juni 2020 om 18:36

Wat Michelangelo zegt. Extra 3e frames zijn ook echt niet nodig voor de meesten. Een 2e hebben ze standaard al. Extra wielen zijn er genoeg.

KnightBiker 7 juni 2020 om 21:19

Daarnaast rijden ze waarschijnlijk slechts de kasseien van het bos van Wallers.

LB108 8 juni 2020 om 08:48

Denken jullie echt dat het geen verschil zal maken dat bv Boels en Trek misschien met een speciale ‘ROUBAIX’fiets kunnen rijden met di2 met nieuwe wielen en vooral ‘roubaix’ tubes in tegenstelling tot andere ploegen die voor de start nog eens moeten kijken welke cassette minst slijtage aantoont, idem met banden..

Kom zeg, doe jullie ogen open.
Uiteraard maakt dit jammer genoeg een groot verschil.

Ligthning 7 juni 2020 om 21:50

@snellepelle en Limal

Begrijpend lezen blijkt o zo moeilijk te zijn voor sommigen. In mijn tussenkomst stel ik vast en analyseer ik. Ik vel geen enkel (negatief) oordeel. Of gaan jullie nu plots beweren dat vrouwen even snel fietsen, en al helemaal op kasseien. Of dat vrouwelijke wielrenners even veel ervaring hebben als mannelijke wielrenners voor dit specifiek werk ? Voor het P-R-kasseienwerk is echt heel veel kracht en snelheid nodig, veel meer dan voor het fietsen op betere ondergrond, of voor het klimmen. Waar vrouwen zich wel heel goed uit de slag trekken. Welnu, waar slaan jullie opmerkingen dan op ? En wat heeft “de gemiddelde mannelijke wielertoerist” hiermee te maken ? Het gaat hier over mannelijke profrenners en vrouwelijke profrenners, en het normale, natuurlijke verschil tussen die twee.
Zoals ik ook aangaf, ben ik ervan overtuigd dat de betere en zeker de sterkste rensters, goed “hun mannetje” zullen staan op de kasseien van P-R. Maar niet het grootste deel van het peloton. Terwijl een groot deel van het mannelijke peloton wel “behoorlijk” (daarom niet uitstekend) over de kasseien fietst. Wat niet betekent dat de meeste mannelijke deelnemers veel kans maken op een dichte ereplaats.
Nu, ik denk dat er al op voorhand, een soort selectie zal plaats vinden. De rensters die voor dit werk niet geschikt zijn, al of niet na een verkenning vooraf, zullen niet aan de start verschijnen. Dat was ook zo een aantal jaren geleden bij de mannelijke profs het geval. Terwijl zij zich de laatste jaren wel verdringen om aan de start te mogen verschijnen.

Limal 8 juni 2020 om 07:32

Wat wij aankaarten is het feit dat er steevast mannen zijn die het niet kunnen laten om tóch maar weer eens de fysieke verschillen te moeten benoemen.

Vraagje: heb je al ooit dergelijke 'analyses' geopperd over het mannelijke peloton vóór Paris-Roubaix? Meer bepaald over dat deel dat níet vlot over de kasseien gaat? (waarvan we idd elk jaar beelden zien) Of zijn het enkel vrouwen die jou ongetwijfeld welbedoelde bezorgdheid verdienen?

En ik haalde "de gemiddelde mannelijke wielertoerist" aan omdat er constant mensen zijn die voor hun plezier over die kasseien dokkeren, ondanks dat die vaak trager rijden dan vrouwelijke profs. Die overleven dat ook. Ik zie dus geen reden om je vragen te stellen over de paraatheid van het vrouwelijke peloton. Zoals je zegt zuller er velen de eindstreep niet halen, en zal iedereen afzien. Dat is enkel maar normaal voor Paris-Roubaix.

Romāns Vainšteins 8 juni 2020 om 09:12

Ik heb zelf de toerversie gereden en er waren zat vrouwen in alle soorten en maten die gezwind eroverheen dokkerden. Daarnaast vond ik het wel meevallen hoeveel snelheid en kracht je nodig hebt, een beetje ok’e fiets + hersenen uitschakelen minus voor je kijken waar de uitstekers zitten voila. Sowieso heeft het snelheidsverschil nauwelijks invloed op de bekijkbaarheid van de koers, een kniesoor die er echt mee zit.

Lalsacien 8 juni 2020 om 07:48

Het meest vermoeiende is het weer op gang brengen van je tempo na bochten in kasseistroken. Als je het tempo kunt vasthouden dan valt het nog mee zelfs bij 25km/ uur .

Romāns Vainšteins 8 juni 2020 om 09:18

Precies. En dat op gang trekken in de goede versnelling en bochten ingaan met de juiste snelheid is handigheid die je met verkennen op kan doen. Zo ontiegelijk hard hoef je niet te gaan.

Robert Rodenburg 8 juni 2020 om 10:25

Ik heb ooit eens gelezen dat een pr voor vrouwen bijna niet te doen is in verband met hun onderkantje schijnt door het stuiteren verschrikkelijk pijn te gaan doen en de baarmoeder rolt alle kanten op.
Weet iemand daar misschien iets meer van?

Spake Breekerd 8 juni 2020 om 10:34

Het is natuurlijk wel afhankelijk van de weersomstandigheden, maar is het percentage dat (binnen de tijdslimiet) de eindstreep haalt niet een aardige graadmeter om te bepalen hoe verschrikkelijk de wedstrijd wordt ervaren? Volgens mij ligt dat de laatste jaren bij de mannen ergens tussen 50 en 60 %.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij de dames gaat zijn. Misschien dat slechts een 20 of 30-tal de finish haalt, misschien wel een hoog aantal doorbijters die deze unieke wedstrijd willen uitrijden.

Romāns Vainšteins 8 juni 2020 om 16:31

Bij PR is het zo dat wanneer je vroeg de aansluiting verliest en in het niets beland je sowieso buiten tijd binnenkomt, hergroeperen en terugrijden is met die keien en bochtige tussenstukken vrijwel onmogelijk. Om die reden stappen er ook veel af meer nog dan dat het allemaal te verschrikkelijk is en ook om die reden komt de kopgroep van formaat altijd heel ver daar.

Headlines

Materiaalzone

Populair