Bradley Wiggins verpulvert werelduurrecord: 54,526 kilometer
Bradley Wiggins is met 54,526 kilometer de nieuwe houder van het werelduurrecord. De Brit reed zijn wereldrecord in het Lee Valley VeloPark te Londen. Wiggins reed een hoog tempo in de eerste drie kwartier, terwijl hij in het laatste deel iets van zijn gemiddelde verloor.
Na 20 minuten zat Wiggins op een gemiddeld tempo van 54,5 kilometer per uur. Hij wist dit tempo goed vast te houden en versnelde zelfs licht in de minuten daarna. Na een half uur had de Brit al 27,250 kilometer gereden, wat betekende dat hij goed op weg was om het werelduurrecord van Dowsett te verbreken. In het Lee Valley VeloPark was er een ongunstige luchtdruk, waardoor de alom gehoopte 55 kilometer een lastige opgave zou worden.
Bij het ingaan van het slotkwartier had Wiggo nog steeds een gemiddelde op de borden staan van 54,6 kilometer, een tempo dat hij heel lang constant wist te houden. Daarna ging rondje per rondje het tempo er iets uit, waardoor zijn gemiddelde zakte naar in de 54,5 kilometer per uur gemiddeld. De laatste minuten verliepen zichtbaar moeizaam, maar de volgestroomde wielerhal schreeuwde de regerend wereldkampioen tijdrijden naar een nieuw record van 54,526 kilometer in een uur.
Oude werelduurrecord: 52,937 kilometer – Alex Dowsett
Nieuwe werelduurrecord: 54,526 kilometer – Bradley Wiggins
Wat heeft veelzijdigheid met het werelduurrecord te maken ? Boardman zou nooit de tour kunnen winnen. Tony Martin bijvoorbeeld ook niet, toch is hij wellicht een betere tijdrijder dan Wiggins.
Voor iemand die andere mensen beticht weinig van de wielerhistorie te weten, zou ik je trouwens toch eens aanraden na te gaan wie Boardman was. Dat was ook geen doetje op de piste en in het tijdrijden, die hoeft niet onder te doen voor Wiggo.
Bovendien was hij 28 en op de top van zijn kunnen toen hij het record brak, en geen 35 zoals Wiggins.
Veelzijdigheid begint bij harder rijden dan de rest en eigen plan trekken. Probeer gewoon een groot sportman die met humor en nuchterheid velen onbewust te kijk zet en ja PR had ie ook kunnen winnen als niet iedereen op zijn wiel gezeten had, hoge bomen vangen veel wind.
De mens achter de sportman of andersom intrigeert me meer dan alleen cijfers, gewoon hulde ipv gemiere....k.
bekijk deze website anders: http://www.cyclingpowerlab.com/CyclingAerodynamics.aspx
weliswaar worden onderzoeken uit 2000 en 2008 gebruikt, maar bij die uit 2008 waarbij gekeken wordt naar de waarden van een tijdritfiets, met aero wordt duidelijk dat die een veel hoger luchtdrukcoefficient heeft dan dat een obree of boardman had. Nu zal er tenopzichte van 2008 wel iets wat winst gehaald zijn, maar voor zover ik weet zijn er geen verschillen tussen de reglementen voor de tijdritfiets van 2008 en nu, ik verwacht dan ook dat die niet het hele verschil goed hebben kunnen maken. De aanname dat de fiets en positie van Wiggins in het voordeel zou uitvallen van hem tenopzichte van Boardman kan je volgens mij niet hard maken.
Bedankt voor de inbreng, hopelijk komen er snel soortgelijke data voor wiggo en zijn fiets. Ondanks dat het schattingen zijn, lijkt me dat zeer interessant.
Qua bewijslast schat ik de aannames van leor16 toch net iets hoger in dan schattingen van deskundigen.
Edit: wat klootje zegt, dus, eigenlijk :p