Bradley Wiggins: “Ik hoop dat Hart de kans krijgt in de Tour”

maandag 26 oktober 2020 om 15:42
Bradley Wiggins: “Ik hoop dat Hart de kans krijgt in de Tour”

foto: Cor Vos

Tao Goeghegan Hart is na Bradley Wiggins, Chris Froome en Geraint Thomas de vierde Brit die een grote ronde heeft gewonnen. Volgens Wiggins verdient de 25-jarige Hart na zijn eindzege in de Giro d’Italia ook de kans in de Tour de France.

“Ik hoop dat dit het begin is voor Tao”, zegt Wiggins bij Eurosport. “En ik hoop dat hij de kans krijgt om dit ook te doen in de Tour de France, want dan kunnen we het de komende tien jaar over hem hebben. Ik weet dat hij blij is met een rol als helper. Hij zal rijden voor Geraint Thomas, Adam Yates en Egan Bernal, maar hij is een waardige kampioen en heeft alles wat dit land nodig heeft als rolmodel voor de sport.”

De inmiddels 40-jarige Wiggins vergelijkt Hart met zijn huidige ploeggenoten Froome en Thomas. “Alleen is hij jonger. Ik hoop dat Tao de beloning en het aanzien krijgt in het wielrennen”, vertelt de Tourwinnaar van 2012, die blij verrast was met het optreden van INEOS Grenadiers in de Giro. “Wat een contrast met de INEOS-ploeg die we in de Tour de France zagen.”

Extreme focus
Als analist zag Wiggins dat de rossige klimmer het verschil maakte in de slotweek. “Hij aarzelde niet en hij zag er niet nerveus uit. Hij zag eruit zoals hij de laatste tien dagen eruit zag. Extreem gefocust, heel relaxt en met vertrouwen in eigen kunnen. Hij hield het simpel en maakte het in de afsluitende tijdrit niet te moeilijk voor hem zelf.”

Hart oogde vol zelfvertrouwen, vond Wiggins. “Maar hij was niet arrogant. Hij was rustig en dat kwam tot uiting in zijn lichaamstaal. De manier waarop hij de tijdrit uitreed werkte uitstekend voor hem. Hij won de Giro zelfs met een grotere marge dan ik van tevoren dacht”, aldus Wiggo.

Dit artikel delen:

40 Reacties

lander luypaert 26 oktober 2020 om 16:00

Dat zal dan toch niet bij Ineos zijn…

hartstikkebedankt 26 oktober 2020 om 17:05

Gaat ie naar UAE?

lander luypaert 26 oktober 2020 om 17:07

Nee denk het niet. Want daar hebben ze Pogacar al voor de Tour. Maar bij Trek, MTS of Bahrian bvb.

Appelplanckje 26 oktober 2020 om 16:00

Laat hem eerst nog maar eens de Vuelta of Giro rijden als kopman. Hij heeft nog te weinig laten zien tegen de grote kleppers naar mijn mening.

Bazzz 26 oktober 2020 om 16:03

In de tour gaat hij geen potten breken!

john 26 oktober 2020 om 16:14

Zit Sir Wiggins weer aan de drank ,deze uitspraken kan je toch niet serieus nemen ,daar fietsen andere kopstukken rond dan in afgelopen Baby Giro

SjorsPatate 26 oktober 2020 om 16:24

Met alle respect, maar als Yates, Thomas en Kruijswijk nog rond hadden gereden in de Giro wist bijna niemand wie deze man was.

rogierb 26 oktober 2020 om 16:28

Haha Kruijswijk

Panache 26 oktober 2020 om 16:38

Had je vast ook gezegd als Nibali, Fuglsang en Kelderman hadden moeten opgeven…

$kedel 26 oktober 2020 om 17:25

Die 3 waren op voorhand al hoogstens goed voor een podium, met Nibali als twijfelgeval ivm leeftijd.

Chris Van Uden 27 oktober 2020 om 11:04

Rogierb, als je niks anders kunt dan haten, flikker dan op van dit forum. Mafkees.

Panache 26 oktober 2020 om 16:36

De wattages logen er niet om, maar het is wat onwerkelijk dat iemand zonder aansprekend palmares zo’n grote wedstrijd wint. Dat zou zelfs voor de gehele top-5 gelden… Dus ja, maak hem als Brit bij een Brits team maar beschermde renner in de Tour, of probeer dit kunststukje herhalen met een volledige focus op de Vuelta 2021.

$kedel 26 oktober 2020 om 17:28

Alle wattages die ik heb kunnen zien waren in de tour amper genoeg voor een top 10 plek, maar het kan dat jij die iets anders hebt geinterpreteerd natuurlijk.

Etio 26 oktober 2020 om 17:30

@$kedel Volgens Slongo, de trainer van Nibali, was het niveau van Hart, Hindley en Kelderman hoger dan de beste renners in de Tour de France:
“Dieser Giro war extrem hart. Nach meinen Kalkulationen haben die besten Drei des Giro ein höheres Niveau gehabt als die besten Fahrer der Tour de France”, sagte er radsport-news.com.”

Bron: https://www.radsport-news.com/sport/sportnews_122365.htm

$kedel 26 oktober 2020 om 17:51

Die wil Nibali logischerwijs niet afvallen, aangezien Nibali het verhaal heeft opgehangen dat hij zelf top was maar de rest simpelweg te sterk.

Panache 26 oktober 2020 om 18:27

$kedel ben je bekend met de termen tunnelvisie en cirkelredenering? Je maakt van je eigen aanname een conclusie en brengt het als bewijs. Wel een grappige poging.

Etio 26 oktober 2020 om 18:27

@$kedel Tja, snap je gedachtegang maar we hebben natuurlijk geen idee of dat zo is. Het lijkt me in ieder geval een uitspraak die door andere experts getest kan worden, dus het lijkt me niet dat Slongo dit volledig uit zijn duim zuigt.

$kedel 26 oktober 2020 om 18:56

Ik was vooral benieuwd naar dat bewijs van @panache maar dat blijkt afwezig…

Die uitspraken van Slongo lijken nergens op gebaseerd, en zijn zelfs een beetje vreemd uit de mond van Slongo die een zeer conservatieve coach is.

Panache 26 oktober 2020 om 19:40

Als het allemaal maar matig was, dan zou je dat natuurlijk kunnen aantonen met de slechte klimtijden en wattages die o.a. op velon staan. Die heb je vast niet gezien. Bekijk ze eens en probeer ze te interpreteren voor 3e week, afstand, temperatuur, hoogte en duur van de inspanning. Deel daarna of je bij je standpunt blijft.

Frank V 26 oktober 2020 om 21:49

Die Slongo wil vooral Nibali zijn billen poederen. Ik heb de wattages niet naast elkaar gelegd. De Youtuber Charlie, carbs & cycling houdt zich daar graag mee bezig maar ik durf met vrij veel zekerheid zeggen dat Hart en Hindley ook volgend jaar nog niet van het niveau Roglic, Pogacar, Bernal zullen zijn.

$kedel 26 oktober 2020 om 22:12

De wattages die ik op velon zie zijn niet hoger dan niveau knecht uit de tour.
5min inspanningen in belangrijke momenten zo rond de 6.1-6.5w/kg waar dat in de tour meermaals boven de 7w/kg is gegaan.

Panache 27 oktober 2020 om 07:41

Roglic Col de la Loze: 356 w = 5,5 w/kg
1 uur 1 min 08. Laatste 7 km: 364 w = 5,6 w/kg 23 min 18. Komt uit het AD artikel waarin TJV de waarden openbaarde.
Velon schrijft “ The leading trio climbed the Stelvio in one hour and eleven minutes, at an average speed of 20.6kph and a VAM of over 1,500 meters-per-hour. By our calculations, that’s an estimated power-to-weight ratio of 5.5-5.7w/kg for over an hour, at high-altitude, and over five hours to one of the hardest stages of the Giro so far. These performances on the Stelvio are truly incredible”

Etio 27 oktober 2020 om 08:43

@Panache Dit lijkt me duidelijk, degenen die blijven zeggen dat het klimniveau in de Giro (aanzienlijk) lager lag dan in de Tour baseren zich gewoon niet op feiten maar op hun gevoel.

KimJungPoels 26 oktober 2020 om 16:45

Volgend jaar zal de waarheid wel blijken of het niveau niet zo hoog was, of dat Hart en Hindley aansluiten bij de echte top. Hart heeft in ieder geval extreem veel concurrentie in de ploeg bij Ineos. Maar goed al zijn concurrenten hebben natuurlijk ook heel veel concurrentie in de ploeg. ;)

Abdoe 26 oktober 2020 om 16:50

Hart kan het in de Tour ook wel goed doen, maar ik verwacht dat ze hem hooguit als tweede man achter Bernal (afhankelijk van herstel) of evt Thomas/Carapaz opstellen. Die hebben toch al wat meer bewezen en lijken (mits fit) nog steeds een niveautje hoger.

Natuurlijk is Hart een zeer verrassende Giro-winnaar, maar hij komt ook weer niet zo uit de lucht vallen als bijv Froome in de Vuelta van 2011.

Wheely 26 oktober 2020 om 16:52

Geezers need excitement.

Titaantje 26 oktober 2020 om 16:55

De realiteit is dat niemand op het podium van de Giro dit jaar, de top 9 van de Tour dit jaar had gehaald. Ik geef ze een klein kansje dat ze voor Caruso, Martin en Valverde hadden kunnen eindigen, maar zelfs dat betwijfel ik.

Panache 26 oktober 2020 om 17:13

Realiteit of jouw subjectieve inschatting? Ik hoop dat je het verschil kent – immers dat IS de realiteit.

Etio 26 oktober 2020 om 17:08

Volgens Slongo, de trainer van Nibali, was het niveau van Hart, Hindley en Kelderman hoger dan de beste renners in de Tour de France:
"Dieser Giro war extrem hart. Nach meinen Kalkulationen haben die besten Drei des Giro ein höheres Niveau gehabt als die besten Fahrer der Tour de France", sagte er radsport-news.com."

Bron: https://www.radsport-news.com/sport/sportnews_122365.htm

Wellicht heeft dit ook te maken met het feit dat de renners in de Giro meer koersritme hebben opgedaan (door de Tirreno) en langer hebben kunnen trainen, maar het is toch interessant mocht dit zo zijn en dit geeft aan dat Hart, Hindley en Kelderman in ieder geval een zeer hoog niveau hebben behaald (waar misschien Kruijswijk, Thomas en Yates ook niet aan hadden kunnen tippen).

04398 26 oktober 2020 om 17:16

Eerst eens een heel seizoen lang tegen de (echte) toppers laten zien dat je de beste bent. Met alle respect voor de mannen die vooraan geeindigd zijn, maar er zit op Nibali na niemand bij die ooit hoge ogen heeft gegooid in een AK van een grote ronde.

Denmeinster 26 oktober 2020 om 17:17

Zal me verbazen mocht die gaan bevestigen, daar er toch een flink aantal personen nog wel boven hem staan in de pikorde bij Ineos.

@Redactie inleiding is niet juist, Simon Yates heeft de Vuelta gewonnen natuurlijk.

kleomantre 26 oktober 2020 om 19:19

De grote man van dit seizoen lijkt me toch Carapaz bij Ineos. Wie weet zijn ze bij Dennis ook al bezig om hem terug in rondemodus te krijgen en Ganna heeft food for thought voor eenzelfde traject gegeven. Een kans heeft Hart wel maar dan moet ie volgend seizoen er wel staan als schaduwkopman. Zou het gevecht wat dat betreft aan moeten gaan met Yates en Porte en een herstelde Sivakov. Dat kan best lukken maar moet ie z’n best ook voor doen. Thomas (motivatie en leeftijd) en Bernal (blessure) zijn ongewis. Hoe die volgend seizoen ingaan zal wel veel bepalen of er nog 1 of misschien wel 3 plekjes als schaduwkopman zijn in te vullen.

Romāns Vainšteins 27 oktober 2020 om 07:29

Maar Carapaz is niet een geschikte renner om het treintjepoef scenario mee uit te voeren en veel meer een giro vuelta kopman. Ik zie ze de poging met Hart wel doen temeer het weer een Brit betreft.

Plato 26 oktober 2020 om 19:26

Als het klopt dat Ineos voortaan aanvallender wil koersen dan zou ik me goed kunnen voorstellen dat ze Hart ook de kans geven in de Tour. Wat een sterrenensemble kan die ploeg opstellen met onder andere Bernal, Carapaz, Sivakov, Yates, Hart, Porte, de Plus en Martinez. Die kunnen het Pogacar en Roglic knap lastig gaan maken.

Frank V 26 oktober 2020 om 21:51

Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden. En dan hoorde ik nog waaien dat ze Vlasov, de beloftevolle renner van Astana, ook nog zouden wegpikken. Bah..

Simon1 27 oktober 2020 om 09:38

Ik ben fan, wat een topper. Hopelijk gaat Ineos vol voor Carapaz, Hart en Pidcock. Zijn echt alle drie super toffe sympathieke en aanvallende rijders. Braisford was ook echt heel blij met deze overwinning, hopelijk durven ze deze koers door te trekken. Ze zullen toch gezien hebben dat een tour zoals Jumbo-Visma (en ze altijd deden met sky) reed eigenlijk geen fans oplevered.

chasse patat 27 oktober 2020 om 09:41

Hart was vanuit de beloften natuurlijk al een groot talent. Ergens is hij bij Ineos in een rol terechtgekomen die niet bij hem past. Des te bijzonderder dat zijn talent nu weer zo komt bovendrijven. En dat terwijl hij de Giro is begonnen vanuit zijn knechtenrol en al tijd had verloren in de eerste etappes. Hij heeft bovendien laten zien dat hij in drie weken tijd in staat is om niet slechter te worden. Deze man moet zeker een kans krijgen in een Britse ploeg.

Simon1 27 oktober 2020 om 09:41

De openbrief van Wiggens naar Tao was ook echt mooi.

Chris Van Uden 27 oktober 2020 om 11:02

Als Bernal weer fit is verwacht ik die weer als kopman. Ook Carapaz als klassementsrenner in mijn ogen sterker dan TGH.

Minne 27 oktober 2020 om 13:15

Zowel Hindley en Goeghegan Hart mogen me zeker verrassen. Maar het moet toch gezegd worden dat dit, mede door het uitvallen van wat grote namen, de zwakst bezette grote ronde was die ik me herinner. Ik zie er voorlopig top 10 mannen in, meer niet.

Headlines

Materiaalzone

Populair