Bradbury en Niewiadoma bezorgen Canyon//SRAM 1-2’tje in Zwitserland, Vollering blijft leider
Neve Bradbury heeft de derde etappe van de Ronde van Zwitserland voor vrouwen op haar naam geschreven. De 22-jarige Australische boekte in Champagne haar eerste profzege, nadat ze lange tijd in aanval had gereden met haar ploeggenote Katarzyna Niewiadoma. Het tweetal kwam hand in hand over de streep. Demi Vollering wist in een felbetwiste etappe de leiderstrui te behouden.
Na twee etappes leken de kaarten in de Ronde van Zwitserland voor vrouwen al geschud. Demi Vollering begon vandaag met een toch wel riante voorsprong van bijna anderhalve minuut op de Italiaanse rensters Elisa Longo Borghini en Gaia Realini aan de voorlaatste rit van Vevey naar Champagne. Over een parcours van 125,6 kilometer wachtten 2.000 hoogtemeters en vier officiële beklimmingen, met de top van de laatste klim (4,4 km aan 6,8%) op veertien kilometer van de streep.
Sterke en gevaarlijke kopgroep
In de openingsfase reden twee rensters een tijdje voor het peloton uit. De Italiaanse Elena Pirrone (Roland) en de Australische Neve Bradbury (Canyon//SRAM Racing) vonden elkaar in hun aanvalsdrang en wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van een halve minuut. Veel meer kregen ze ook niet en dat was ook niet zo gek: Bradbury begon de dag immers als de nummer negen in het klassement, op net geen vier minuten van leidster Demi Vollering.
Pirrone en Bradbury kregen na nog geen vijftig kilometer het gezelschap van drie rensters, die vlak daarvoor in de tegenaanval waren gegaan. En het waren niet de minste namen, met Katarzyna Niewiadoma (Canyon//SRAM Racing) Amanda Spratt (Lidl-Trek) en Visma | Lease a Bike-nieuwkomer Femke de Vries. De aanwezigheid van Spratt in de voorste groep was interessant: de Australische volgde in het klassement op de zevende plaats, op 3’28” van Vollering.

foto: Cor Vos
SD Worx-Protime moet aan de bak
SD Worx-Protime was kortom gewaarschuwd, maar liet de voorsprong van de vijf koploopsters toch oplopen richting de drie minuten. Spratt flirtte met andere woorden zelfs met de gele leiderstrui en dit was voor de ploeggenoten van Vollering het sein om de gashendel nog wat verder open te draaien. Met name Mischa Bredewold mocht in het overigens flink uitgedunde peloton het vuile werk opknappen, al kreeg ze na verloop van tijd wel steun van Niamh Fisher-Black en Femke Gerritse.
Dit zette alleen weinig tot geen zoden aan de dijk, want het verschil met De Vries, Niewiadoma, Spratt, Bradbury en Pirrone werd steeds groter. Met nog goed dertig kilometer te gaan bedroeg de voorsprong van de vluchters voor het eerst meer dan drie minuten, en mochten ze serieus beginnen dromen van de ritzege. En in het geval van Spratt en Bradbury: de leiderstrui. Binnen het kamp van SD Worx-Protime was er toch wel reden tot (lichte) paniek, maar de ploeg kreeg hulp uit onverwachte hoek.
Spektakel op de laatste klim
Team dsm-firmenich PostNL besloot een handje toe te steken in de achtervolging in aanloop naar de laatste klim van de dag (4,4 km aam 6,8%) naar Vaugondry. De kopvrouw van de Nederlandse brigade, Juliette Labous, zag haar vijfde plaats in het klassement in gevaar komen en dit was voor dsm-firmenich PostNL een reden om op kop te rijden. Met vereende krachten werd er steeds meer van de voorsprong afgeknabbeld, maar Niewiadoma en co begonnen toch met een mooie voorsprong van ruim twee minuten aan de scherprechter van de dag.
Op de flanken van de klim naar Vaugondry spatte de kopgroep uiteen, onder aanvoering van Canyon//SRAM. Niewiadoma zette zich op kop voor de beter geplaatste Bradbury en reed Pirrone, Spratt en De Vries uit het wiel. Inmiddels was ook alle hens aan dek in het peloton. Labous besloot haar duivels te ontbinden en dunde de groep der favorieten uit tot een zestal rensters, maar liep vervolgens op een counter van Vollering.

foto: Cor Vos
Vollering redt de meubelen, 1-2 voor Canyon//SRAM
De kopvrouw van SD Worx-Protime besloot een strak tempo op te leggen richting de top en slechts drie rensters bleken in staat om te volgen: Longo Borghini, Realini en Kim Cadzow. Vollering was overduidelijk bezig met het veiligstellen van haar gele trui en vroeg dan ook niet om hulp. Dat leek ook niet nodig, aangezien het verschil op de top van de klim met het duo van Canyon//SRAM al was geslonken tot anderhalve minuut. Vollering had met andere woorden nog voldoende speling in laatste tien, vlakke kilometers.
Maar voor de ritzege kwam ze niet meer in aanmerking, want Bradbury en Niewiadoma werkten met succes een koppeltijdritje af naar de finish. Ze wisten hun voorsprong in de laatste kilometers zelfs weer wat uit te breiden, aangezien de samenwerking bij de achtervolgers verre van optimaal was. De twee koplopers bleven dus vooruit en hadden ook alle tijd om te bepalen wie er als eerste over de streep mocht komen. Bradbury mocht winnen van de ervaren Niewiadoma en boekte daarmee haar eerste profzege.
Laatbloeier Femke de Vries maakt indruk
Vervolgens was het bijna twee minuten wachten op de binnenkomst van de eerste achtervolgers, De Vries en Spratt, die nog net uit de greep wisten te blijven van de groep met Vollering en Longo Borghini. De 30-jarige De Vries – die twee jaar geleden besloot om haar parttime baan in de ouderengeneeskunde op te zeggen om een bestaan als profwielrenster na te jagen – rekende in een sprint-à-deux af met Spratt en werd zo knap derde. Vollering kwam niet veel later als zesde over de finish en gaat – met nog één etappe te gaan – nog altijd aan de leiding in het algemeen klassement.
🚴🇨🇭 | Een onvervalste Coup van Canyon/SRAM. Neve Bradbury mag van ploeggenote Niewiadoma haar eerste overwinning pakken! #tds24
📺 Koers kijk je via HBO Max pic.twitter.com/YTtNYaUm1Z
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) June 17, 2024
(Advertorial)

Maar wie weet! Misschien heeft de ploegleiding van Lidl-Trek een fantastisch plan in de kluis: morgen komt er een ‘Blitzkrieg’ en worden Elisa Longo Borghini en Gaia Realini één en twee in het eindklassement.
Vollering zal er aan moeten wennen dat andere rensters in haar wiel gaan hangen, dat gebeurt nu eenmaal als je de sterkste bent. Haar eigen ploeg heeft zo jarenlang tegen AVV gekoerst, en die was zo verstandig daar altijd stoïcijns bij te blijven.
Aan de andere kant begint de ploeg Lidl Trek me ook wel de keel uit te hangen met hun stoerdoenerij richting SD. Het hele jaar is dat al hun koersinstelling, en het levert ze uiteindelijk helemaal niks op, het enige resultaat is steeds weer dat ze hun eigen kans op een goed resultaat verkleinen. Maar blijkbaar is het voor hun belangrijker dat SD niet wint, wat mij betreft het gedrag van een klein ploegje, niet van een zogenaamd topteam.
Ja ,was inderdaad erg vreemd! Als ze dan alleen in het wiel van Vollering blijven zitten, verwacht je wel een aanval op het einde zodat ze nog wat tijd terugpakken op Vollering. En dan LB wel op het einde nog het sprintje winnen. Waarvoor? De bonusseconden waren al weg. Alleen om extra irritant te doen?
Er wordt veel gesproken over de tactische vermogens van Vollering, maar in dit geval snap ik wel dat ze even ging praten met LB onderweg en ze probeerde te overtuigen dat het toch alleen maar in eigen nadeel was om niet mee te werken.
Ik begrijp wel dat Vollering het even vraagt, maar verder moet ze zich er niet zoveel van aantrekken, want dit gaat nog vaker gebeuren. Zij is duidelijk de sterkste, en haar ploeg is in dit soort koersen verreweg de zwakste van alle topploegen zonder Reusser en met FB in matige vorm.
Overigens reed Spratt ook nauwelijks mee met De Vries, daar lijkt me ook niet echt een logische reden voor te zijngeweest.
Ik denk dat Spratt opdracht kreeg om in het wiel van Femke de Vries te wachten op haar ploeggenoten. Maar aangezien die ploeggenoten weigerden Cadzow en Vollering te helpen, is die aansluiting er nooit gekomen. Anderzijds was Spratt niet zo fris meer: echte strijd voor plek drie kon ze niet leveren.
En het lijkt erop dat ze PFP gaan aantrekken. Maar Markus en Henderson gaan dan naar het schijnt weer weg, dus het model blijft steeds maar een paar rensters die kunnen winnen en verder heel veel jonkies.