Bradbury en Niewiadoma bezorgen Canyon//SRAM 1-2’tje in Zwitserland, Vollering blijft leider
foto: Cor Vos
maandag 17 juni 2024 om 16:53

Bradbury en Niewiadoma bezorgen Canyon//SRAM 1-2’tje in Zwitserland, Vollering blijft leider

Neve Bradbury heeft de derde etappe van de Ronde van Zwitserland voor vrouwen op haar naam geschreven. De 22-jarige Australische boekte in Champagne haar eerste profzege, nadat ze lange tijd in aanval had gereden met haar ploeggenote Katarzyna Niewiadoma. Het tweetal kwam hand in hand over de streep. Demi Vollering wist in een felbetwiste etappe de leiderstrui te behouden.

Na twee etappes leken de kaarten in de Ronde van Zwitserland voor vrouwen al geschud. Demi Vollering begon vandaag met een toch wel riante voorsprong van bijna anderhalve minuut op de Italiaanse rensters Elisa Longo Borghini en Gaia Realini aan de voorlaatste rit van Vevey naar Champagne. Over een parcours van 125,6 kilometer wachtten 2.000 hoogtemeters en vier officiële beklimmingen, met de top van de laatste klim (4,4 km aan 6,8%) op veertien kilometer van de streep.

Sterke en gevaarlijke kopgroep
In de openingsfase reden twee rensters een tijdje voor het peloton uit. De Italiaanse Elena Pirrone (Roland) en de Australische Neve Bradbury (Canyon//SRAM Racing) vonden elkaar in hun aanvalsdrang en wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van een halve minuut. Veel meer kregen ze ook niet en dat was ook niet zo gek: Bradbury begon de dag immers als de nummer negen in het klassement, op net geen vier minuten van leidster Demi Vollering.

Pirrone en Bradbury kregen na nog geen vijftig kilometer het gezelschap van drie rensters, die vlak daarvoor in de tegenaanval waren gegaan. En het waren niet de minste namen, met Katarzyna Niewiadoma (Canyon//SRAM Racing) Amanda Spratt (Lidl-Trek) en Visma | Lease a Bike-nieuwkomer Femke de Vries. De aanwezigheid van Spratt in de voorste groep was interessant: de Australische volgde in het klassement op de zevende plaats, op 3’28” van Vollering.

foto: Cor Vos

SD Worx-Protime moet aan de bak
SD Worx-Protime was kortom gewaarschuwd, maar liet de voorsprong van de vijf koploopsters toch oplopen richting de drie minuten. Spratt flirtte met andere woorden zelfs met de gele leiderstrui en dit was voor de ploeggenoten van Vollering het sein om de gashendel nog wat verder open te draaien. Met name Mischa Bredewold mocht in het overigens flink uitgedunde peloton het vuile werk opknappen, al kreeg ze na verloop van tijd wel steun van Niamh Fisher-Black en Femke Gerritse.

Dit zette alleen weinig tot geen zoden aan de dijk, want het verschil met De Vries, Niewiadoma, Spratt, Bradbury en Pirrone werd steeds groter. Met nog goed dertig kilometer te gaan bedroeg de voorsprong van de vluchters voor het eerst meer dan drie minuten, en mochten ze serieus beginnen dromen van de ritzege. En in het geval van Spratt en Bradbury: de leiderstrui. Binnen het kamp van SD Worx-Protime was er toch wel reden tot (lichte) paniek, maar de ploeg kreeg hulp uit onverwachte hoek.

Spektakel op de laatste klim
Team dsm-firmenich PostNL besloot een handje toe te steken in de achtervolging in aanloop naar de laatste klim van de dag (4,4 km aam 6,8%) naar Vaugondry. De kopvrouw van de Nederlandse brigade, Juliette Labous, zag haar vijfde plaats in het klassement in gevaar komen en dit was voor dsm-firmenich PostNL een reden om op kop te rijden. Met vereende krachten werd er steeds meer van de voorsprong afgeknabbeld, maar Niewiadoma en co begonnen toch met een mooie voorsprong van ruim twee minuten aan de scherprechter van de dag.

Op de flanken van de klim naar Vaugondry spatte de kopgroep uiteen, onder aanvoering van Canyon//SRAM. Niewiadoma zette zich op kop voor de beter geplaatste Bradbury en reed Pirrone, Spratt en De Vries uit het wiel. Inmiddels was ook alle hens aan dek in het peloton. Labous besloot haar duivels te ontbinden en dunde de groep der favorieten uit tot een zestal rensters, maar liep vervolgens op een counter van Vollering.

foto: Cor Vos

Vollering redt de meubelen, 1-2 voor Canyon//SRAM
De kopvrouw van SD Worx-Protime besloot een strak tempo op te leggen richting de top en slechts drie rensters bleken in staat om te volgen: Longo Borghini, Realini en Kim Cadzow. Vollering was overduidelijk bezig met het veiligstellen van haar gele trui en vroeg dan ook niet om hulp. Dat leek ook niet nodig, aangezien het verschil op de top van de klim met het duo van Canyon//SRAM al was geslonken tot anderhalve minuut. Vollering had met andere woorden nog voldoende speling in laatste tien, vlakke kilometers.

Maar voor de ritzege kwam ze niet meer in aanmerking, want Bradbury en Niewiadoma werkten met succes een koppeltijdritje af naar de finish. Ze wisten hun voorsprong in de laatste kilometers zelfs weer wat uit te breiden, aangezien de samenwerking bij de achtervolgers verre van optimaal was. De twee koplopers bleven dus vooruit en hadden ook alle tijd om te bepalen wie er als eerste over de streep mocht komen. Bradbury mocht winnen van de ervaren Niewiadoma en boekte daarmee haar eerste profzege.

Laatbloeier Femke de Vries maakt indruk
Vervolgens was het bijna twee minuten wachten op de binnenkomst van de eerste achtervolgers, De Vries en Spratt, die nog net uit de greep wisten te blijven van de groep met Vollering en Longo Borghini. De 30-jarige De Vries – die twee jaar geleden besloot om haar parttime baan in de ouderengeneeskunde op te zeggen om een bestaan als profwielrenster na te jagen – rekende in een sprint-à-deux af met Spratt en werd zo knap derde. Vollering kwam niet veel later als zesde over de finish en gaat – met nog één etappe te gaan – nog altijd aan de leiding in het algemeen klassement.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
18 Reacties
17-06-2024 17:05
Toch een bizarre tactiek van Lidl-Trek... Door niet te achtervolgen nadat Spratt voorin gelost werd verspeel je hier een tweede plek.
    17-06-2024 17:16
    Ja amai. Spratt had haar 2 kopvrouwen moeten opwachten & dan met gans die groep gas geven! Dat had een (half) minuutje gescheeld.
    17-06-2024 17:23
    @steven dat had niet eens gehoeven, na de top van het klimmetje verloren dat groepje nog 45 seconden omdat ze helemaal niks deden.
    18-06-2024 03:38
    Elisa Longo Borghini heeft kennelijk les genomen bij Cecilie Uttrup Ludwig: geen millimeter kopwerk doen en dan op 50 meter voor de meet als een duivel uit een doosje op plek vijf binnenkomen. :)

    Maar wie weet! Misschien heeft de ploegleiding van Lidl-Trek een fantastisch plan in de kluis: morgen komt er een ‘Blitzkrieg’ en worden Elisa Longo Borghini en Gaia Realini één en twee in het eindklassement.
17-06-2024 17:09
Eindelijk levert de sterkte in de breedte Canyon een keer wat op. Al is het ook wel weer alleen omdat ze al zo ver achterstonden dat ze geen echt gevaar vormden.

Vollering zal er aan moeten wennen dat andere rensters in haar wiel gaan hangen, dat gebeurt nu eenmaal als je de sterkste bent. Haar eigen ploeg heeft zo jarenlang tegen AVV gekoerst, en die was zo verstandig daar altijd stoïcijns bij te blijven.

Aan de andere kant begint de ploeg Lidl Trek me ook wel de keel uit te hangen met hun stoerdoenerij richting SD. Het hele jaar is dat al hun koersinstelling, en het levert ze uiteindelijk helemaal niks op, het enige resultaat is steeds weer dat ze hun eigen kans op een goed resultaat verkleinen. Maar blijkbaar is het voor hun belangrijker dat SD niet wint, wat mij betreft het gedrag van een klein ploegje, niet van een zogenaamd topteam.
    18-06-2024 03:42
    De RVV is toch niet „helemaal niks” ?
    18-06-2024 09:54
    Zeker, daar heb je gelijk in, maar in die race waren ze juist wel heel proactief, en dat bracht ze succes. Maar daarna zijn ze daar om wat voor reden dan ook vanaf gestapt, dat was al zo in PR en AGR en LBL, en in de rondes gaat het in grote lijn zo door. Vanaf dat moment hebben ze geen relevante koers meer gewonnen behalve een ploegentijdrit in de Vuelta.
17-06-2024 21:10
Er is hier regelmatig ruim commentaar op Demi Vollering, maar ze wil in ieder geval altijd rijden en strijden. Daarnaast heeft ze ook een heel mooie stijl: styliste op de fiets!
17-06-2024 17:12
@Poff3000:
Ja ,was inderdaad erg vreemd! Als ze dan alleen in het wiel van Vollering blijven zitten, verwacht je wel een aanval op het einde zodat ze nog wat tijd terugpakken op Vollering. En dan LB wel op het einde nog het sprintje winnen. Waarvoor? De bonusseconden waren al weg. Alleen om extra irritant te doen?
Er wordt veel gesproken over de tactische vermogens van Vollering, maar in dit geval snap ik wel dat ze even ging praten met LB onderweg en ze probeerde te overtuigen dat het toch alleen maar in eigen nadeel was om niet mee te werken.
    17-06-2024 17:19
    Hun belangrijkste doel is duidelijk het irriteren van Vollering en SD. Blijkbaar denken ze dat ze dat op termijn ooit een keer wat gaat opleveren.

    Ik begrijp wel dat Vollering het even vraagt, maar verder moet ze zich er niet zoveel van aantrekken, want dit gaat nog vaker gebeuren. Zij is duidelijk de sterkste, en haar ploeg is in dit soort koersen verreweg de zwakste van alle topploegen zonder Reusser en met FB in matige vorm.

    Overigens reed Spratt ook nauwelijks mee met De Vries, daar lijkt me ook niet echt een logische reden voor te zijngeweest.
    18-06-2024 03:55
    [b]@Rulifaller[/b] Het leek net alsof ze dachten de ‘aan beide kanten niet rijden’ tactiek toe te passen. Maar dat werkt natuurlijk alleen als je minimaal één renster in de kopgroep hebt. Op het moment dat die renster moet lossen, zul je toch echt uit een ander vaatje moeten tappen.

    Ik denk dat Spratt opdracht kreeg om in het wiel van Femke de Vries te wachten op haar ploeggenoten. Maar aangezien die ploeggenoten weigerden Cadzow en Vollering te helpen, is die aansluiting er nooit gekomen. Anderzijds was Spratt niet zo fris meer: echte strijd voor plek drie kon ze niet leveren.
17-06-2024 17:17
Lidl Trek heeft geblufffed om SD/Vollering aan het werk proberen te zetten, maar verliest daarmee wel podium(s) in klassement. Niet handig zacht gezegd..
17-06-2024 18:19
Wat een geweldige prestatie van Femke de Vries. Spratt dacht even dat sprintje voor plek 3 te gaan winnen, maar ze was kansloos.
    17-06-2024 19:09
    Idd top! En dat nadat ze zich in de vlucht ook al bovengemiddeld had ingespannen, veelbelovend.
    18-06-2024 04:12
    Hopelijk rijdt Femke de Vries volgend jaar nog voor Team Visma | Lease a Bike en gaat het niet zoals met Kim Cadzow. Het is fijn dat de ploeg goede rensters weet te vinden, maar het zou nog leuker zijn als die iets langer zouden blijven.
    18-06-2024 09:59
    Idd ja, ze lijken vooral op Van Empel te mikken voor de toekomst, maar om wat voor reden dan ook komt het er bij haar nogtotaal niet uit,

    En het lijkt erop dat ze PFP gaan aantrekken. Maar Markus en Henderson gaan dan naar het schijnt weer weg, dus het model blijft steeds maar een paar rensters die kunnen winnen en verder heel veel jonkies.
17-06-2024 18:24
Tashkent heeft na vandaag geen renster meer in koers. Deze ploeg mag wel starten in de Tour en VolkerWessels niet ...
    17-06-2024 21:07
    Dan had VolkerWessels vorig jaar harder moeten fietsen. Tashkent is niet uitgekozen door de organisatie van de Tour, die hebben een wildcard verdiend op basis van het puntensysteem van de UCI. Net als Cofidis.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine